Kronofogden kan utmäta ditt utlånade fordon

Jag tänker att det visar på hur vårat samhälle förändras. Från oskyldig tills motsatsen bevisas till skyldig tills du bortom allt tvivel har bevisat att du är oskyldig.

Jag tycker ärligt talat att det är skitläskigt.
Det är obehagligt, jag håller med, det här är bara början och det kommer att missbrukas, men det är oundvikligt för att möta den ökande kriminaliteten när man inte vill ändra det som i grunden är orsaken.

Jag kan delvis hålla med om att det är en glidning - det borde snarare finnas något historiskt eller annat som indikerar att det handlar om ”målvaktande”.

Samtidigt är ”målvaktande” ett omfattande problem.
Ja jag förstår att det är ett problem. Men att staten ska kunna ta mina saker utan några konsekvenser för att de "har lust med det" känns extremt långt ifrån demokrati. Det luktar diktatur.

Vad är orsaken?
Det som skett är att den kontroll vi tidigare hade över gränsen har tagits bort och istället flyttats in i landet, hade alla vara snälla och ärliga hade inga gränser eller övervakning behövts men tyvärr ser inte världen ut så. Gated communities som blir allt mera populära är samma sak fast i liten skala.

Det som skett är att den kontroll vi tidigare hade över gränsen har tagits bort och istället flyttats in i landet, hade alla vara snälla och ärliga hade inga gränser eller övervakning behövts men tyvärr ser inte världen ut så. Gated communities som blir allt mera populära är samma sak fast i liten skala.
Jag anser att du är helt ute och cyklar. Målvaktandet vid kriminalitet och skulder har inte uppstått som ett resultat av uteblivna nationella gränsövervakningar. Kontrollen du låtsas anföra har aldrig funnits.

Målvaktande har funnits nästan evigt länge, så vad menar du är orsaken som man kan ändra på?
Evigt länge är inte särskilt länge, för några decennier sedan fanns det inte ens lås på dörrarna här hemma, nu är det annorlunda med kameraövervakning och larm och det är nödvändigt och knappt tillräckligt.

Jag anser att du är helt ute och cyklar. Målvaktandet vid kriminalitet och skulder har inte uppstått som ett resultat av uteblivna nationella gränsövervakningar. Kontrollen du låtsas anföra har aldrig funnits.
Någonstans har det gått fel i hur du tänker, att mycket av brottsligheten har kopplingar till utlandet är något det skrivs om hela tiden, varför låtsas som att det inte stämmer?

Evigt länge är inte särskilt länge, för några decennier sedan fanns det inte ens lås på dörrarna här hemma, nu är det annorlunda med kameraövervakning och larm och det är nödvändigt och knappt tillräckligt.
Det där är en verklighetsfrånvänd beskrivning, många typer av stöldbrott har istället gått ned av olika orsaker.

Att kameraövervakning ökat de senaste decennierna kan korrelera hårt med - det finns numer kameror som går att koppla upp!

Edit: Vilseledande är bättre ord än verklighetsfrånvänd. Det jobbas hårt från SD att sätta den bilden, som inte är särskilt korrekt utifrån fakta.

Någonstans har det gått fel i hur du tänker, att mycket av brottsligheten har kopplingar till utlandet är något det skrivs om hela tiden, varför låtsas som att det inte stämmer?

Hur menar du själv att just målvakteri är kopplat till utlandet?

Öppna gränser inom EU medför en lättare väg för utländska kriminella ligor ja, som t ex gör stöldvågor och lämnar sedan landet innan polisen hinner få fatt i dem. Men jag har svårt att se att någon svenskboende skulle låna ut sin bil till en person som nyss kommit in i landet och är på väg att snart lämna det och troligtvis är ovillig att uppge sitt rätta namn. Så hur tänker du att målvakter är ett problem som är kopplat till utländsk brottslighet?

Jag tror istället att orsaken är att vi hade ett samhälle som byggde på en homogen population som hade en kultur som var relativt självkontrollerande och byggde på koncept som kollektiv skuldkänsla, lutheransk arbetsvilja, alla-känner-alla, alla bidrar till välfärden, hög tilltro till staten, där polisstyrkan, socialtjänsten och rättsväsendet var skalade därefter. Socialdemokratin bygger också på hög andel arbetande, låg arbetslöshet, låg invandring (det är så pengarna räcker till för allt förebyggande arbete med sociala insatser).

Sen blev det mycket oroligt i mellanöstern, underblåst av bland annat Ryssland, och hela Europa och definitivt Sverige tog emot en enorm mängd ny befolkning som kom från ett helt annat sorts samhälle med en annan kultur, med låg tilltro till stat, skamkultur, en annan typ av tribalism, där man inte alls har samma syn på hur samhället ska fungera eller vad staten ens är (och det är ju inte så konstigt, Syrien var ju en diktatur sen 1971).

Sverige var inte redo. Vi hade inte strukturerna, ingen plan, ingen riktig förståelse för att andra länder fungerar annorlunda än Sverige och det påverkar hur folk ser på saker och ting. Integrationen gick skitdåligt. Sättet vår stat är byggd på är inte gjort för att handskas med den typen av gängkriminalitet som etablerade sig i luckorna som folk föll ner i.

Jag har inget förslag på lösningar. Jag tror inte hårdare straff funkar, jag tror på förebyggande arbete - men hur fan ska vi ha råd med det på den här skalan? Vad ska vi göra med våra integrationsproblem?

Hur menar du själv att just målvakteri är kopplat till utlandet?

Öppna gränser inom EU medför en lättare väg för utländska kriminella ligor ja, som t ex gör stöldvågor och lämnar sedan landet innan polisen hinner få fatt i dem. Men jag har svårt att se att någon svenskboende skulle låna ut sin bil till en person som nyss kommit in i landet och är på väg att snart lämna det och troligtvis är ovillig att uppge sitt rätta namn. Så hur tänker du att målvakter är ett problem som är kopplat till utländsk brottslighet?
Menar du att de här målvakterna och deras verksamhet är frikopplade från annan brottslighet?

Menar du att de här målvakterna och deras verksamhet är frikopplade från annan brottslighet?
Ja, i hög grad när det gäller den typen av brottslighet som är dominerande i den mer nyligen importerade. Eller rättare sagt tänker jag att den hänger ihop med total volym av brottslighet, vilken inte har förändrats särskilt mycket. När man begår brott behöver man den här typen av ”kring”-brott.

Jag frågade efter hur du menar att de två sakerna är så starkt sammankopplade att du motiverar att det är oundvikligt att införa en lag som kan ha oönskade konsekvenser. Det är ett starkt uttalande som du behöver förklara hur du menar med det?

Nu är det nog en bra idé att gå tillbaka och se vad jag faktiskt svarade på från början. Jag har inte pratat om KFM.

Okej. Besväret med att diskutera två olika lagar. Men alldeles oavsett, varför tycker du att det är ett försumbart problem med olika typer av målvaktande?
Hur kan det ens vara ett problem med att målvaktande blir satt under lupp?

Okej. Besväret med att diskutera två olika lagar. Men alldeles oavsett, varför tycker du att det är ett försumbart problem med olika typer av målvaktande?
Hur kan det ens vara ett problem med att målvaktande blir satt under lupp?
Hur vet vi att det är det enda som kommer hända? Hur vet vi att det inte kommer spilla över på en enda oskyldig person? Ponera att jag tex har fått smycken i gåva, något som är så pass dyrt att jag inte hade köpt det själv. Hur ska jag bevisa att det verkligen är mitt? Generellt så sparar ju inte folk kvitton på saker de ger bort. Och personen jag fått det ifrån skulle ha kunnat dö.

Eller tänk att jag är sambo med någon. Jag är skötsam, inga konstigheter. Huset står på partnern, och han är mindre skötsam. Poff så blir jag hemlös för att de beslagtar mitt hem?

Jag ser så sjukt många situationer där det här skulle kunna missbrukas. Jag kanske handlar med crypto tex, det går inte att spåra. Och då ska de bara kunna ta mina prylar?

Nu vet vi allhopa att risken för detta är extremt liten för just mig. Varför? Jo, för att jag är blond, blåögd och född i Sverige. Och det retar mig ännu mer.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 234
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar