Det som skett är att den kontroll vi tidigare hade över gränsen har tagits bort och istället flyttats in i landet, hade alla vara snälla och ärliga hade inga gränser eller övervakning behövts men tyvärr ser inte världen ut så. Gated communities som blir allt mera populära är samma sak fast i liten skala.
Jag tror istället att orsaken är att vi hade ett samhälle som byggde på en homogen population som hade en kultur som var relativt självkontrollerande och byggde på koncept som kollektiv skuldkänsla, lutheransk arbetsvilja, alla-känner-alla, alla bidrar till välfärden, hög tilltro till staten, där polisstyrkan, socialtjänsten och rättsväsendet var skalade därefter. Socialdemokratin bygger också på hög andel arbetande, låg arbetslöshet, låg invandring (det är så pengarna räcker till för allt förebyggande arbete med sociala insatser).
Sen blev det mycket oroligt i mellanöstern, underblåst av bland annat Ryssland, och hela Europa och definitivt Sverige tog emot en enorm mängd ny befolkning som kom från ett helt annat sorts samhälle med en annan kultur, med låg tilltro till stat, skamkultur, en annan typ av tribalism, där man inte alls har samma syn på hur samhället ska fungera eller vad staten ens är (och det är ju inte så konstigt, Syrien var ju en diktatur sen 1971).
Sverige var inte redo. Vi hade inte strukturerna, ingen plan, ingen riktig förståelse för att andra länder fungerar annorlunda än Sverige och det påverkar hur folk ser på saker och ting. Integrationen gick skitdåligt. Sättet vår stat är byggd på är inte gjort för att handskas med den typen av gängkriminalitet som etablerade sig i luckorna som folk föll ner i.
Jag har inget förslag på lösningar. Jag tror inte hårdare straff funkar, jag tror på förebyggande arbete - men hur fan ska vi ha råd med det på den här skalan? Vad ska vi göra med våra integrationsproblem?