Kronofogden kan utmäta ditt utlånade fordon

Hur tänker du att lagen ska missbrukas?
Lagen ger möjlighet för staten (polisen) att beslagta vilken egendom som helst även utan brottsmisstanke om inte ägaren kan bevisa att denne haft tillräckligt god ekonomi att köpa och äga. Och det är inte alltid så lätt, hur skall t.ex. någon som levt väldigt sparsamt för att ha råd med en dyrare sak kunna bevisa det?

Och en lag som ger så stora möjligheter kommer missbrukas, det är närmast en naturlag, inkompetens eller en åklagare som vill kunna visa på resultat.

Sen ger den såklart stora möjligheter att komma åt kriminella så det är en avvägning mellan nytta och risk och med en bra tillämpning kan nog nyttan överväga men jag gillar inte lagen.

Men det blir intressant att följa hur lagen kommer tillämpas, den ger som sagt mycket stora möjligheter att beslagta egendom och inte bara från småhandlare utan även stora aktörer och ekonomisk brottslighet som konton i skatteparadis.

Lagen ger möjlighet för staten (polisen) att beslagta vilken egendom som helst även utan brottsmisstanke om inte ägaren kan bevisa att denne haft tillräckligt god ekonomi att köpa och äga. Och det är inte alltid så lätt, hur skall t.ex. någon som levt väldigt sparsamt för att ha råd med en dyrare sak kunna bevisa det?

Och en lag som ger så stora möjligheter kommer missbrukas, det är närmast en naturlag, inkompetens eller en åklagare som vill kunna visa på resultat.

Sen ger den såklart stora möjligheter att komma åt kriminella så det är en avvägning mellan nytta och risk och med en bra tillämpning kan nog nyttan överväga men jag gillar inte lagen.

Läste du mitt inlägg #361?

Kanske är värt att påminna om (i förvirringen kring olika lagar och grunder för att ta och förverka egendom) att det sedan många år, jag tror sedan 2008, har funnits en möjlighet att förverka t ex bilar, kontanter och fastigheter i brottmål utan att det alls behövt bevisas att de kommer från en specifik brottsvinst. Men fram till 8 november har det också krävts att personen dömdes för brott av vissa typer och straffvärden samtidigt som förverkandet prövas. Typiskt sett narkotikaförsäljning men även grova bedrägerier och andra grova förmögenhetsbrott etc.

Dvs även om man bara kunnat bevisa att ett enskilt förverkandeutlösande brott gett en vinst på 500 kr så har det också tidigare kunnat förverkas tillgångar för miljonbelopp om det bedömdes vara "klart mer sannolikt" att tillgångarna kom från brott/brottslig verksamhet än annat. Grundat på en finansiell utredning med sammanställning av deklarerad inkomst m m. Många gånger har det inte kunnat bevisas någon konkret vinst alls men brottet anses vara "av beskaffenhet att kunna ge utbyte" alltså att det finns t ex ett narkotikabeslag och försäljningsmeddelanden som tyder på att det har gjorts någon vinst.

Den förverkandemöjligheten har fungerat jättebra tycker jag, en av mina favorit-lagändringar, och den har använts också för att förverka egendom trots bulvanägande så det är ju inte nytt för rättsväsendet. Nu har beviskravet för den typen (s k utvidgat förverkande) sänkts från "klart mer sannolikt" till "övervägande sannolikt" dvs motsvarande över 50 % sannolikhet för att egendomen kommer från brott/brottslig verksamhet.

Skillnaden med det nya självständiga förverkandet är alltså att man där plockat bort även kravet på att någon döms för ett sk förverkandeutlösande brott. Å andra sidan är beviskravet nu högre "klart mer sannolikt" för det självständiga förverkandet. Men i grunden handlar alltså både det gamla utvidgade förverkandet och det nya självständiga förverkandet om s k "oförklarade tillgångar" alltså tillgångar som inte lirar med det som kan visas med ekonomin i övrigt; inte tillgångar som bevisat kommer från brott.

@Lillgrådis skrev en del om den nya förverkandelagstiftningen i inlägget ovan, mera uttömmande finns i länken nedan:

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior-och-rattslig-vagledning/rav-202407

Mysig mellandagslitteratur, ett tips till bokbingot. :D Men det finns ju som framgår av den rättsliga vägledningen ännu fler ändringar som det knappt har hunnit pratas om ens inom polisen, för att hypen har varit så stor kring det självständiga förverkandet. Ett väldigt stort grepp kring brottsvinster i stort och smått så det lär förväntas konkreta resultat.

Samt en kommentar till vad "klart mera sannolikt" som diskuterades ovan kan innebära:

"För självständigt förverkande är det tillräckligt att det är klart mera sannolikt att egendomen härrör från brottslig verksamhet än att så inte är fallet. Vad som allmänt leder till slutsatsen att viss egendom härrör från brottslig verksamhet är att tillgångarna inte står i rimlig proportion till innehavarens legitima för-värvskällor eller förmögenhetsförhållanden i övrigt. Det som förverkas är alltså i praktiken oförklarade tillgångar."

Mysig mellandagslitteratur, ett tips till bokbingot. :D Men det finns ju som framgår av den rättsliga vägledningen ännu fler ändringar som det knappt har hunnit pratas om ens inom polisen, för att hypen har varit så stor kring det självständiga förverkandet. Ett väldigt stort grepp kring brottsvinster i stort och smått så det lär förväntas konkreta resultat.
Jag förstår helt att polis och åklagare med den nya lagstiftningen ser möjligheter att komma åt brottsligheten, skrev det ovan också i ett inlägg om att det blir intressant att följa hur lagen kommer användas.

Och hade alla inom rättsväsendet varit kloka och normala människor med ett rättspatos hade allt varit frid och fröjd men det är inte så, inte ens på högsta nivå det visar om inte annat Quick-fallet.

I bakhuvudet har Öland och motorcyklar och utmätning legat och gnagt ett tag nu.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kronofogden-utmater-motorcyklar-vid-olandsbron-pa-mc-traff

Lite förvånad att ingen länkat till denna tidigare här. Den här biten är ju inte ny, men här är den ju mer riktad mot så att säga "rätt" personer, kanske därför det inte upprör så mycket känslor. Men det är ju samma som Ebba som lånade ut sin bil typ.

Det tycks vara rätt personer även i fallet med Ebba. Däremot kan det vara svårt att notera för de som köper snyftartiklar rakt av.

Det tycks vara rätt personer även i fallet med Ebba. Däremot kan det vara svårt att notera för de som köper snyftartiklar rakt av.
Jag tycker mer att det på Öland var tydligare, ställer man sin motorcykel på sambon för att slippa undan kan det ju inte bli mer tydligt. Lite annorlunda mot att låna ut sin bil till någon. Som med motorcykelgänget tycker jag att det är ett bra sätt.

Jag tycker mer att det på Öland var tydligare, ställer man sin motorcykel på sambon för att slippa undan kan det ju inte bli mer tydligt. Lite annorlunda mot att låna ut sin bil till någon. Som med motorcykelgänget tycker jag att det är ett bra sätt.

Har du fortfarande inte förstått att det är exakt samma sak här? Ebba har givetvis inte bara lånat ut bilen till den här personen. Det är tämligen glasklart att det har varit ett bulvanägande.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 220
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar