Kronofogden kan utmäta ditt utlånade fordon

Hur vet vi att det är det enda som kommer hända? Hur vet vi att det inte kommer spilla över på en enda oskyldig person? Ponera att jag tex har fått smycken i gåva, något som är så pass dyrt att jag inte hade köpt det själv. Hur ska jag bevisa att det verkligen är mitt? Generellt så sparar ju inte folk kvitton på saker de ger bort. Och personen jag fått det ifrån skulle ha kunnat dö.

Eller tänk att jag är sambo med någon. Jag är skötsam, inga konstigheter. Huset står på partnern, och han är mindre skötsam. Poff så blir jag hemlös för att de beslagtar mitt hem?

Jag ser så sjukt många situationer där det här skulle kunna missbrukas. Jag kanske handlar med crypto tex, det går inte att spåra. Och då ska de bara kunna ta mina prylar?

Nu vet vi allhopa att risken för detta är extremt liten för just mig. Varför? Jo, för att jag är blond, blåögd och född i Sverige. Och det retar mig ännu mer.

Om vi ska diskutera biten kring förverkande så rör det just människor med dyra saker och utan förmåga att förklara varför de har dessa dyra saker.
Citerar från Åklagarmyndigheten:
En utredning om självständigt förverkande ska inledas om det finns anledning att anta att egendom härrör från brottslig verksamhet. Utredningen kan inledas av åklagare eller av vissa befattningshavare vid polisen. Inom ett dygn ska utredningen och eventuella beslag övertas av åklagare. Detta innebär att det är åklagaren som har det övergripande ansvaret för utredningen och talan om självständigt förverkande som sedan prövas i domstol.

Ditt sista påstående är så poänglöst att jag knappt tycker att det är värt att diskutera med dig.

Lagen är helt ny och läste att polisen nu beslagtar bilar och annat på löpande band, en stor villa hade också tagits i beslag. jag tror lagen kan komma missbrukas och att oskyldiga kommer drabbas.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/miljonbeslag-pa-bara-en-vecka-med-nya-lagen/
Hm grejor för över en miljon på en vecka? Det låter mer som klickbait, det är mycket små summor. När man talar om att beslagta bilar och värdeföremål. 3-4 bättre begagnade bilar och du är uppe sådana i någon miljon. Alltså det är en del, men några beslag på löpande band är det inte frågan om än i den artikeln.

Hur vet vi att det är det enda som kommer hända? Hur vet vi att det inte kommer spilla över på en enda oskyldig person? Ponera att jag tex har fått smycken i gåva, något som är så pass dyrt att jag inte hade köpt det själv. Hur ska jag bevisa att det verkligen är mitt? Generellt så sparar ju inte folk kvitton på saker de ger bort. Och personen jag fått det ifrån skulle ha kunnat dö.

Eller tänk att jag är sambo med någon. Jag är skötsam, inga konstigheter. Huset står på partnern, och han är mindre skötsam. Poff så blir jag hemlös för att de beslagtar mitt hem?

Jag ser så sjukt många situationer där det här skulle kunna missbrukas. Jag kanske handlar med crypto tex, det går inte att spåra. Och då ska de bara kunna ta mina prylar?

Nu vet vi allhopa att risken för detta är extremt liten för just mig. Varför? Jo, för att jag är blond, blåögd och född i Sverige. Och det retar mig ännu mer.
Även jag tycket det är fel väg och hade tyckte det var bättre att strypa efterfrågan på knark (nej inte legalisera). Problemet är dom som underhåller gängen med att köpa, problemet är inte utanförområden för där är det bara småpengar utan problem är dom rika områdena som köper som här Billdal, Kungsbacka, Halmstad mm.
problemet är att dom som inflytelserika inte vill sätta käppar i hjulet för boende i "finare" områden.

Pratade med en fd langare (fd enligt han själv). Han kallade mig gulligt naiv när jag nämnde om att ungdomarna hade mer framtidstro och vanligt jobb så skulle..... Han tittade på mig och sa att på bra områden så får dom in motsvarade min årslön på mindre än 1 vecka, vanligt jobb lockar inte.

Även jag tycket det är fel väg och hade tyckte det var bättre att strypa efterfrågan på knark (nej inte legalisera). Problemet är dom som underhåller gängen med att köpa, problemet är inte utanförområden för där är det bara småpengar utan problem är dom rika områdena som köper som här Billdal, Kungsbacka, Halmstad mm.
problemet är att dom som inflytelserika inte vill sätta käppar i hjulet för boende i "finare" områden.

Pratade med en fd langare (fd enligt han själv). Han kallade mig gulligt naiv när jag nämnde om att ungdomarna hade mer framtidstro och vanligt jobb så skulle..... Han tittade på mig och sa att på bra områden så får dom in motsvarade min årslön på mindre än 1 vecka, vanligt jobb lockar inte.
När min ena son var tonåring lockades han av ett gäng och blev erbjuden just att sälja osv, han argumenterade just så, varför knega på ett vanlig jobb när man kan få ihop skyhöga summor på ingen tid alls? Det var ett helvete att resonera emot faktiskt.
Nu blev det inte så och jag lyckades få ur honom ur gäng och han hamnade inte i kriminalitet, i dag jobbar han och knegar för "småsummor" i jämförelse och kan inte förstå hur han tänkte. :) Jag tror dock att hade han fastnat så hade utgången varit en helt annan än vad den är i dag. De lockas i en ålder där de är känsliga för det, tror jag.

Jag tror istället att orsaken är att vi hade ett samhälle som byggde på en homogen population som hade en kultur som var relativt självkontrollerande och byggde på koncept som kollektiv skuldkänsla, lutheransk arbetsvilja, alla-känner-alla, alla bidrar till välfärden, hög tilltro till staten, där polisstyrkan, socialtjänsten och rättsväsendet var skalade därefter. Socialdemokratin bygger också på hög andel arbetande, låg arbetslöshet, låg invandring (det är så pengarna räcker till för allt förebyggande arbete med sociala insatser).

Sen blev det mycket oroligt i mellanöstern, underblåst av bland annat Ryssland, och hela Europa och definitivt Sverige tog emot en enorm mängd ny befolkning som kom från ett helt annat sorts samhälle med en annan kultur, med låg tilltro till stat, skamkultur, en annan typ av tribalism, där man inte alls har samma syn på hur samhället ska fungera eller vad staten ens är (och det är ju inte så konstigt, Syrien var ju en diktatur sen 1971).

Sverige var inte redo. Vi hade inte strukturerna, ingen plan, ingen riktig förståelse för att andra länder fungerar annorlunda än Sverige och det påverkar hur folk ser på saker och ting. Integrationen gick skitdåligt. Sättet vår stat är byggd på är inte gjort för att handskas med den typen av gängkriminalitet som etablerade sig i luckorna som folk föll ner i.

Jag har inget förslag på lösningar. Jag tror inte hårdare straff funkar, jag tror på förebyggande arbete - men hur fan ska vi ha råd med det på den här skalan? Vad ska vi göra med våra integrationsproblem?

Saken är den att det är inte flyktingarna 2015 som är 'problemet'. Gäng brottsligheten utförs till kanske 85-90% av svenskar. En majoritet andra generationen, ibland tredje generationen, födda av utlandssvenskar. Även om Sverige stängt gränserna och inte accepterat en enda asylsökande från Mellanöstern skulle samma problematik finnas idag.

Saken är den att det är inte flyktingarna 2015 som är 'problemet'. Gäng brottsligheten utförs till kanske 85-90% av svenskar. En majoritet andra generationen, ibland tredje generationen, födda av utlandssvenskar. Även om Sverige stängt gränserna och inte accepterat en enda asylsökande från Mellanöstern skulle samma problematik finnas idag.
Ingen har sagt att det är en specifik flyktingvåg.
Hur många det är som är flyktingar, första, andra generationen osv är bara gissningar då det inte får registreras. Flyktingar från Mellanöstern har vi haft långt långt innan 2015.
Nej jag påstår inte att problemet bara är flyktingar från Mellanöstern.

Om vi ska diskutera biten kring förverkande så rör det just människor med dyra saker och utan förmåga att förklara varför de har dessa dyra saker.
Citerar från Åklagarmyndigheten:

Ditt sista påstående är så poänglöst att jag knappt tycker att det är värt att diskutera med dig.
Ja vill du förneka bias så absolut. Då har kan inget intresse av att diskutera med dig heller. Trevlig helg!

Eller hade vi haft mer resurser över till allt från allt från arbetsförmedlingen till skolan?

Alla samhällsklasser och ursprung är inblandade i gängkriminaliteten nu, men den växte explosionsartat i hela europa under åren efter flyktingvågorna från Syriens inbördeskrig.

Stänga gränserna är inte en human lösning i mitt tycke, det enda jag säger är att "vi var blåögda". Vi hade behövt bättre planering. Och otroligt många nyanlända har farit och far väldigt illa, och det skapar svallvågor i resten av samhället.

Eller hade vi haft mer resurser över till allt från allt från arbetsförmedlingen till skolan?

Alla samhällsklasser och ursprung är inblandade i gängkriminaliteten nu, men den växte explosionsartat i hela europa under åren efter flyktingvågorna från Syriens inbördeskrig.

Stänga gränserna är inte en human lösning i mitt tycke, det enda jag säger är att "vi var blåögda". Vi hade behövt bättre planering. Och otroligt många nyanlända har farit och far väldigt illa, och det skapar svallvågor i resten av samhället.

Vi skulle definitivt ha mer i statskassan om inte regeringen sänker skatten för höginkomsttagare, och andra skatter, samtidigt som de sänker a-kassan och urholkar socialförsäkringssystemet så de kan sänka skatterna ännu mer.

Anledningen enligt tidigare inlägg i tråden till att Ebbas bil säljs är

I tingsrättens beslut medges att det finns omständigheter som talar för att bilen tillhör Ebba Olsson och att hon har stått för dess kostnader.
Det räcker dock inte, eftersom rätten menar att hon inte har kunnat visa på vilken grund
hennes vän har haft bilen i besittning utan att äga den.

Vad i DET OVAN är det personer i gruppen inte förstår ? Ja Tingsrätten medger att Ebba uppvisat alla nödvändiga dokument för att bevisa att bilen i text är hennes. Det hon INTE kunde förklara är varför hennes vän körde bilen.
OM du nu har ett sms eller liknande där grannen frågar om hen får låna bilen till att åka och storhandla, då FINNS ju ett skäl till varför hen lånat bilen. Detta kunde inte Ebba visa upp. Då ANSÅG även tingsrätten att detta KAN VARA en skenmanöver att vännen äger en bil men inte på pappret ! Vad har det med att världen blivit kallare att göra ?

Kan ju inte vara speciellt svårt att säga "min vän lånade bilen för att storhandla", men storyn blir svag när det heter "min vän lånar bilen på obestämd tid för X anledning", då går besittningsrätten in, den som har bilen i sin besittning anses vara den rättmätiga ägaren.
Enligt de usla tidningsartiklarna, så lånade bekantingen Ebbas bil, när bekantingens bil var trasig/på verkstad, samtidigt som EBBA tillfälligt inte hade så stort behov av bilen.

Jag har också lånat ut en bil till en granne en lite mer än en vecka, vars bil gått sönder och var på verkstad. Vi har två bilar i hushållet, och just den veckan funkade det fint med en bil, eftersom våra åtaganden låg på olika dagar.
Grannen behöver hämta och lämna barn på förskola/skola som ligger en bra bit bort. Vi bor på landet utan kollektivtrafik.

Jag kollade inte grannens ekonomi innan vi lånade ut bilen. Vi skrev inget avtal och inga sms.
Men vår familj har en generellt bättre ekonomi än var grannen har. Våra bilar är betydligt nyare och dyrare, medan grannens bilar rätt gamla och slitna.

Kronofogden skulle nog kunna tänka sig att vi var något slags bilmålvakt åt grannen om den ville tolka det så.

Men jag vill ju verkligen kunna hjälpa min granne, eller för den delen mina barn med att låna en bil en dag, eller en vecka om de behöver.
Liksom jag kan låna ut en släpkärra eller hästtransporten eller något annat lite dyrare som inte "alla" brukarr ha, men som man kan ha ett tillfälligt behov av.

Jag anser att om det som står i de dåliga tidningsartiklarna stämmer, så finns ett problem med hur man tolkar lagen om möjligheten att förverka och sälja lånade bilar som körs av till kronofogden skuldsatta personer.

Till och börja med så borde processen med att säkerställa vem som är ägare till fordonet rättssäkras. Det "känns" som att det saknas möjlighet och tid för vissa som råkar ut för det här, att bevisa att bilen verkligen är ursprungsägaren, eller tydliga anvisningar om vad ett tillfälligt lån är, eller ens beskrivna formkrav runt hur man ska förfara om man vill låna ut bilen till "grannen".

Det borde heller inte vara möjligt för kronofogden sälja fordonet innan en rättsprocess inkl. eventuellt överklagande har hunnit genomföras.

Under tiden rättsprocessen om "verklig ägare" pågår, så skulle man kunna ge KFM rätten att hålla bilen i förvar/beslagtagen för att förhindra att bilen "försvinner", men under den tiden borde KFM stå för eventuella kostnader.

Absolut, men du behöver ju inte be om lov att låna något från MYNDIGHETER, om du vid ett stopp blir anmodad att svara på vems bil det är, uppvisar "hej jag vill låna din bil för storhandling , söndag kl 13" ... Då blir ägaren av bilen INTE av med bilen. Men om du säger "jag lånar den här bilen på obestämd tid" så ligger ägaren av bilen pyrt till att inte få tillbaka bilen.
Jaså, är det krav på SMS? Varför det? Finns det beskrivet i de lagar och regler som gör att KFM kan norpa en bil på plats vilka formkrav som gäller för just lån av bilar, att SMS ska gälla?

I avtalslagen gäller även muntliga avtal.

Så grannen kan mycket väl fråga mig när vi står bredvid soptunnorna t.ex.

Eller komma och knacka på dörren.

Men @Masqueradee det är ju en stor skillnad i nödvändighet att köpa mat (morötter) eller kläder och att köra omkring i en dyr bil.

KFM får ju även utmäta kläder och smycken, har för mig att polisen också får hjälpa till med den här typen av utmätning. Så om man har 0:- i inkomst, kommer glidande i "grannens" Range Rover, iklädd i väldigt dyra märkeskläder — ja då är det väl kanske inte jättekonstigt att de myndigheter som arbetar med att bekämpa kriminalitet av olika slag faktiskt reagerar? Hur går den livsstilen ihop med inkomsten? — det är väl såna situationer lagen är tänkt att komma åt.

Till skillnad från en person som kanske har löneutmätning, men som jobbar, har högst normala kläder och grejer. Om den personen lånar sina föräldrars normaldyra bil för att åka och handla har jag väldigt svårt att tro att polisen och KFM kommer att tänka "gängkriminell — nu slår vi till!"
Du bluddrar ihop två olika lagar.

Det finns en uppsättning regler/lag som gör det möjligt för KFM att plocka en (lånad)bil från någon med skulder hos KFM, men som inte är "gängkriminell", utan som helt enkelt hamnat "på obestånd" och inte kan betala.

Och så finns en annan ny lag som gör det möjligt att plocka diverse egendom inklusive bilar från personer som anses vara "gängkriminella".

Evigt länge är inte särskilt länge, för några decennier sedan fanns det inte ens lås på dörrarna här hemma, nu är det annorlunda med kameraövervakning och larm och det är nödvändigt och knappt tillräckligt.
Vad bor du i för område som förändrats så hemsk mycket sedan år 2000?

Eller har du flyttat från renodlad landsbygd till stadsmiljö kanske?

Kameror var oerhört svårt att få till annat än på företag för en tjugo år sedan. De kostade tredubbla skjortor och det krävdes särskilda tillstånd, samtidigt som det inte existerade kameror som gick via internet.

Hemlarm har funnits länge, men likt kameror blivit billigare, och därför vanligare. Det finns många företag som ser larm till bostäder som ett bra sätt att tjäna pengar, och som säljer larmen genom att spela på folks rädsla.

Jaså, är det krav på SMS? Varför det? Finns det beskrivet i de lagar och regler som gör att KFM kan norpa en bil på plats vilka formkrav som gäller för just lån av bilar, att SMS ska gälla?

I avtalslagen gäller även muntliga avtal.

Så grannen kan mycket väl fråga mig när vi står bredvid soptunnorna t.ex.

Eller komma och knacka på dörren.

Absolut inget krav på sms. MEN jag tror 100% att det underlättar =) Men som du säger, de flesta lånar ju ut till en de känner som frågar muntligen... Och du är självklart fri att låna ut vad du vill, till vem du vill, oavsett hur ni kommit överrens om hur var och när. Inte mitt problem hur du löser dina lån till/från vänner... Det var mer ett "för att slippa frågetecken OM någon skiter i det blå skåpet"...

Har nu läst ikapp Flashbacktråden. Kommer fram en del "fakta" (OBS citattecknen då det definitivt inte är en säker källa, men i många fall har deras fakta stämt) där framgår att bilen sålts x antal gånger inom mkt korta tidsintervaller, hamnar sedan hos Ebba, bilen ställs av. Ställs på och besiktas 240930, får 2or och behöver ombesiktas. Blir ej ombesiktad utan får körförbud 241101 då den även ställs av. Under denna tid är alltså bilen utlånad till Ebbas killes kompis som har en bil på verkstad (? enligt Aftonbladet) eller för att personen behöver flytta (? enligt expressen) MEN personen som lånar bilen har dessutom BÄGGE nycklarna till bilen.

HADE det handlat om en "hej kan jag låna bilen för flytt idag" hade inte bilen blivit tagen av KFM, ,men om som det var i "första" upplagan att personen på "obestämd tid" lånar bilen för hens bil är på verkstad (finns det ens en bil undrar jag då ?) så har ju KFM rätt att ta bilen med den "vaga" beskrivningen.

Vad JAG personligen tror... INGEN som lånar ut sin bil ENSTAKA gånger och för någon timme kommer bli av med sin bil för en lånat ut den till en vän...
Men Ebbas fall är INTE enstaka timmar utan enligt mej och utan att ha läst tingsrättens avslag, en rättmätig utmätning av nåt som kan liknas målvaktsförfarande. Har vi tur lägger väl nån på Flashback ut domen snart så vet vi ju hur de tänkte i Tingsrätten...

Du bluddrar ihop två olika lagar.

Det finns en uppsättning regler/lag som gör det möjligt för KFM att plocka en (lånad)bil från någon med skulder hos KFM, men som inte är "gängkriminell", utan som helt enkelt hamnat "på obestånd" och inte kan betala.

Och så finns en annan ny lag som gör det möjligt att plocka diverse egendom inklusive bilar från personer som anses vara "gängkriminella".

Du behöver inte vara "gängkriminell" för att riskera att bli av med värdesaker. Det räcker med att du inte kan uppvisa HUR DU KOMMIT ÖVER den dyrbara saken, dvs har du en Rolexklocka men nolltaxerar så ligger bevisbördan på dej att bevisa hur du har råd med en Rolex, du behöver inte vara kriminell för det... Har du ärvt den (fullt möjligt) så behöver du bevisa det...
Sen att den lagen i sak riktar sej mot just gängkriminella är förvisso andemeningen i den lagen. Men liksom "Ebba" kan nog icke kriminella komma att råka ut för detta. Kommer du gående med "dyr klädstil/väskor/solglasögon" och inte har "bevis" för hur du fått tag i de pengar de kostar att gå omkring med det så kommer du bli föremål för utredning. Oavsett kriminell eller inte. Så "gängkriminell" är nog inte ett måste för att hamna där. Svartjobb kommer tex inte upp på deklarationen. Man är ju inte gängkriminell då, inte heller eskorter ? Fast de kanske deklarerar sina inkomster ?

Bara att kolla några av de senaste avsnitten av svenska Gränsbevakarna så är det en del som åker på just att de inte har inkomsten till att ha så mkt pengar på sej. Eller ha de väskor mm... Tycker de försöker få fram den nya lagen rätt bra i de programmen...

Enligt de usla tidningsartiklarna, så lånade bekantingen Ebbas bil, när bekantingens bil var trasig/på verkstad, samtidigt som EBBA tillfälligt inte hade så stort behov av bilen.

Jag har också lånat ut en bil till en granne en lite mer än en vecka, vars bil gått sönder och var på verkstad. Vi har två bilar i hushållet, och just den veckan funkade det fint med en bil, eftersom våra åtaganden låg på olika dagar.
Grannen behöver hämta och lämna barn på förskola/skola som ligger en bra bit bort. Vi bor på landet utan kollektivtrafik.

Jag kollade inte grannens ekonomi innan vi lånade ut bilen. Vi skrev inget avtal och inga sms.
Men vår familj har en generellt bättre ekonomi än var grannen har. Våra bilar är betydligt nyare och dyrare, medan grannens bilar rätt gamla och slitna.

Kronofogden skulle nog kunna tänka sig att vi var något slags bilmålvakt åt grannen om den ville tolka det så.

Men jag vill ju verkligen kunna hjälpa min granne, eller för den delen mina barn med att låna en bil en dag, eller en vecka om de behöver.
Liksom jag kan låna ut en släpkärra eller hästtransporten eller något annat lite dyrare som inte "alla" brukarr ha, men som man kan ha ett tillfälligt behov av.

Jag anser att om det som står i de dåliga tidningsartiklarna stämmer, så finns ett problem med hur man tolkar lagen om möjligheten att förverka och sälja lånade bilar som körs av till kronofogden skuldsatta personer.

Till och börja med så borde processen med att säkerställa vem som är ägare till fordonet rättssäkras. Det "känns" som att det saknas möjlighet och tid för vissa som råkar ut för det här, att bevisa att bilen verkligen är ursprungsägaren, eller tydliga anvisningar om vad ett tillfälligt lån är, eller ens beskrivna formkrav runt hur man ska förfara om man vill låna ut bilen till "grannen".

Det borde heller inte vara möjligt för kronofogden sälja fordonet innan en rättsprocess inkl. eventuellt överklagande har hunnit genomföras.

Under tiden rättsprocessen om "verklig ägare" pågår, så skulle man kunna ge KFM rätten att hålla bilen i förvar/beslagtagen för att förhindra att bilen "försvinner", men under den tiden borde KFM stå för eventuella kostnader.

Du kan nog anta att tidningsartiklarna är s.k. snyftisar och med Ebbas åsikter i fokus. De har definitivt inte gått in för att slå hål på hennes snyfthistorier. Som jag skrivit, bilen var obesiktad sen februari i år. Varför i hela friden används då bilen? Redan där är det suspekt.

Vi skulle definitivt ha mer i statskassan om inte regeringen sänker skatten för höginkomsttagare, och andra skatter, samtidigt som de sänker a-kassan och urholkar socialförsäkringssystemet så de kan sänka skatterna ännu mer.

Ja, det förvärrar situationen, men det orsakade den inte.

Jag föredrar en socialdemokratisk samhällsmodell med hög skatt och hög välfärd.

Men den modellen tål inte hög invandring och hög arbetslöshet. Kanske skulle vi kunna gräva oss ur det hela genom att... Gräva oss ur det hela? Skapa statliga infrastrukturjobb och massvis med andra enkla jobb? Inte via privata företag dock...

Du behöver inte vara "gängkriminell" för att riskera att bli av med värdesaker. Det räcker med att du inte kan uppvisa HUR DU KOMMIT ÖVER den dyrbara saken, dvs har du en Rolexklocka men nolltaxerar så ligger bevisbördan på dej att bevisa hur du har råd med en Rolex, du behöver inte vara kriminell för det... Har du ärvt den (fullt möjligt) så behöver du bevisa det...
Sen att den lagen i sak riktar sej mot just gängkriminella är förvisso andemeningen i den lagen. Men liksom "Ebba" kan nog icke kriminella komma att råka ut för detta. Kommer du gående med "dyr klädstil/väskor/solglasögon" och inte har "bevis" för hur du fått tag i de pengar de kostar att gå omkring med det så kommer du bli föremål för utredning. Oavsett kriminell eller inte. Så "gängkriminell" är nog inte ett måste för att hamna där. Svartjobb kommer tex inte upp på deklarationen. Man är ju inte gängkriminell då, inte heller eskorter ? Fast de kanske deklarerar sina inkomster ?

Bara att kolla några av de senaste avsnitten av svenska Gränsbevakarna så är det en del som åker på just att de inte har inkomsten till att ha så mkt pengar på sej. Eller ha de väskor mm... Tycker de försöker få fram den nya lagen rätt bra i de programmen...

Fast I Gränsbevakarna lär de inte använda Självständigt förverkande? Den började ju gälla 8/11. Och programmen är väl inspelade innan dess.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 234
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar