Kronofogden kan utmäta ditt utlånade fordon

Men vart går gränsen för vad man måste be om lov för om man har skulder? Det finns redan människor som ser ned på de som har skulder: de är oärliga, korkade, har satt sig själva i situationen... De ska inte få låna en bil utan att be FK om lov och för att se till att den inte blir utmätt. Är det bara för att handla som det ska ges lov? Är det okej att låna över en helg för att besöka en släkting, eller är det för mycket?
Jag anser att det är en vidrig människosyn och att det faktiskt kan bli en verklighet där människor behöver stå med mössan i hand för att be om lov för att göra lagliga saker. Då blir det inte ett tramsigt exempel att börja be om lov för basala saker som morötter när man måste be om lov för att låna bilen för att kunna handla dem.

Eftersom morötter knappast kan utmätas så är det ett tramsigt exempel. Här handlar det just om vad som är ett ägande på riktigt och vad som är ett ägande på papper. Ebba har inte kunnat visa på att hon äger bilen. (Sett till den information som kan hittas så är det inte heller så konstigt. Till exempel att bilen i annonsen uppgavs vara obesiktad sedan 1 feb i år.)

Men vart går gränsen för vad man måste be om lov för om man har skulder? Det finns redan människor som ser ned på de som har skulder: de är oärliga, korkade, har satt sig själva i situationen... De ska inte få låna en bil utan att be FK om lov och för att se till att den inte blir utmätt. Är det bara för att handla som det ska ges lov? Är det okej att låna över en helg för att besöka en släkting, eller är det för mycket?
Jag anser att det är en vidrig människosyn och att det faktiskt kan bli en verklighet där människor behöver stå med mössan i hand för att be om lov för att göra lagliga saker. Då blir det inte ett tramsigt exempel att börja be om lov för basala saker som morötter när man måste be om lov för att låna bilen för att kunna handla dem.

Ja om du ska låna ut din bil eller annan dyr vara kan det helt riktigt vara en bra ide att den som vill låna av dej BER OM LOV ! Det underlättar då i den mån att om de är skuldsatta så får du din ägodel tillbaka !!!
Men VART ???? Läser du att de måste be någon ANNAN om lov att låna andras ägodelar ?

Eftersom morötter knappast kan utmätas så är det ett tramsigt exempel. Här handlar det just om vad som är ett ägande på riktigt och vad som är ett ägande på papper. Ebba har inte kunnat visa på att hon äger bilen. (Sett till den information som kan hittas så är det inte heller så konstigt. Till exempel att bilen i annonsen uppgavs vara obesiktad sedan 1 feb i år.)
Då måste jag uttryckt mig dåligt om du tror att jag menar att man ska kunna utmäta morötter! Svarar mer här nedan :)
Ja om du ska låna ut din bil eller annan dyr vara kan det helt riktigt vara en bra ide att den som vill låna av dej BER OM LOV ! Det underlättar då i den mån att om de är skuldsatta så får du din ägodel tillbaka !!!
Men VART ???? Läser du att de måste be någon ANNAN om lov att låna andras ägodelar ?
100% att det är rimligt att fråga innan, annars blir det väl stöld?

Svarar er båda här: Inser nu att det kanske blir rörigt med mitt inlägg som svarar på ett påhittat exempel som inte är kopplat till det faktiska ärendet som länkats till. I tråden är det en användare som skriver att man kanske borde ringa till FK och be om lov för att få låna en bil. Citat här igen:

"Går utmärkt att vara ärlig oavsett inkomst eller saknad av.
Lättast är att höra av sig till kfm och fråga tillexempel "jag har möjlighet att få låna en bil på söndagar för att handla mat, går detta att ordna så bilen inte blir utmätt?"

Är du ärlig är det sällan/aldrig problem." @nullo-modo

Det är det jag svarar på, att jag tycker det är en "slippery slope" att behöva ringa till FK för att få låna bilen (inte att jag tycker det är konstigt att behöva be personen jag lånar av om lov!). Om en individ som har skulder behöver ringa FK för att be om lov - ska det då börja finnas någon slags skala på vad som är en okej anledning att låna - handla, hälsa på någon. Det var här jag började dra paralleller till att be FK om lov att köpa morötter och nya vinterskor. Eller ska det bara handla om att ringa FK för att få det registrerat hos dem att personen ska låna bil datum x tid y för att göra z? Vilket också känns väldigt skumt/obehagligt/annan lämplig negativ beskrivning av att registrera hos myndighet när en individ vill göra en laglig sak.

Hoppas det blev lite tydligare nu! :)

Ang besittningsrätten... Jag tog med mig sambons bil när jag jobbade i Luleå, för jag behövde den mer än vad han gjorde. Han står som ägare, han har lån på bilen, han har kvitto på inbetalningen. Om jag nu hade varit en riktig gris, gjort slut och hävdat besittningsrätt för att jag hade bilen i 3 månader, hade jag alltså kunnat komma undan med det?

Det låter ju sjukt konstigt.

Mnja i ditt fall har du ju andra juridiska möjligheter att hävda, som sambolagen tex. Men besittningsrätten är ju numera ett facto (uppenbarligen) och inte bara till godo som det enbart varit i hyresrättssammanhang. Nu tillämpas den även på andra ägodelar, i andras besittning. Om det ska anses vara fel är det inte användandet av lagen det är fel på, utan lagen i sej. Men det tvivlar jag på att de som hyr en lägenhet anser...

Då måste jag uttryckt mig dåligt om du tror att jag menar att man ska kunna utmäta morötter! Svarar mer här nedan :)

Svarar er båda här: Inser nu att det kanske blir rörigt med mitt inlägg som svarar på ett påhittat exempel som inte är kopplat till det faktiska ärendet som länkats till. I tråden är det en användare som skriver att man kanske borde ringa till FK och be om lov för att få låna en bil. Citat här igen:

Lättast är att höra av sig till kfm och fråga tillexempel "jag har möjlighet att få låna en bil på söndagar för att handla mat, går detta att ordna så bilen inte blir utmätt?"

Det är det jag svarar på, att jag tycker det är en "slippery slope" att behöva ringa till FK för att få låna bilen (inte att jag tycker det är konstigt att behöva be personen jag lånar av om lov!). Om en individ som har skulder behöver ringa FK för att be om lov - ska det då börja finnas någon slags skala på vad som är en okej anledning att låna - handla, hälsa på någon. Det var här jag började dra paralleller till att be FK om lov att köpa morötter och nya vinterskor. Eller ska det bara handla om att ringa FK för att få det registrerat hos dem att personen ska låna bil datum x tid y för att göra z? Vilket också känns väldigt skumt/obehagligt/annan lämplig negativ beskrivning av att registrera hos myndighet när en individ vill göra en laglig sak.

Absolut, men du behöver ju inte be om lov att låna något från MYNDIGHETER, om du vid ett stopp blir anmodad att svara på vems bil det är, uppvisar "hej jag vill låna din bil för storhandling , söndag kl 13" ... Då blir ägaren av bilen INTE av med bilen. Men om du säger "jag lånar den här bilen på obestämd tid" så ligger ägaren av bilen pyrt till att inte få tillbaka bilen.

Skrev inte att be om lov utan hur/om det kan lösas på något sätt så bilen inte blir föremål för försäljning av kronofogden.

Många med mig har nog inte den kunskapen att formulera något sådant så det blir hållbart. Efter det är det ju bara att byta datum och möjligen ärende men med samma formulering utan att höra av sig.

Bättre att höra av sig till kronofogden än gå på bluffen brukarkortet och till råga på allt betala för bluffen som inte är giltig.

Mnja i ditt fall har du ju andra juridiska möjligheter att hävda, som sambolagen tex. Men besittningsrätten är ju numera ett facto (uppenbarligen) och inte bara till godo som det enbart varit i hyresrättssammanhang. Nu tillämpas den även på andra ägodelar, i andras besittning. Om det ska anses vara fel är det inte användandet av lagen det är fel på, utan lagen i sej. Men det tvivlar jag på att de som hyr en lägenhet anser...
Vid det tillfället var vi inte sambos, jag bodde i Luleå och han i Uppsala, så den lagen kan nog inte användas där? Jag var förvisso skriven i Uppsala, men jag tänker att hade jag varit en sån person som gör nåt sånt så hade det varit enkelt att skriva sig på adressen i Luleå, vänta tills det gått en tid och han på riktigt saknat bilen.

Förlåt, det känns bara så himla sjukt alltihopa. Jag har aldrig gjort registerkoll på mina kompisar - ska jag behöva börja med det? Det känns jättekonstigt.

Vid det tillfället var vi inte sambos, jag bodde i Luleå och han i Uppsala, så den lagen kan nog inte användas där? Jag var förvisso skriven i Uppsala, men jag tänker att hade jag varit en sån person som gör nåt sånt så hade det varit enkelt att skriva sig på adressen i Luleå, vänta tills det gått en tid och han på riktigt saknat bilen.

Förlåt, det känns bara så himla sjukt alltihopa. Jag har aldrig gjort registerkoll på mina kompisar - ska jag behöva börja med det? Det känns jättekonstigt.
Då skulle jag vara mer orolig för vad försäkringen hade tyckte om det vid en olycka. Försäkringar brukar inte se positivt på långtidsutlåning till andra är folk som är skrivna på samma adress.

FK? Menar du KFM? Det handlar givetvis inte om någon form av registrering. Du har nog inte förstått det inlägg du själv svarade på.

Men @Masqueradee det är ju en stor skillnad i nödvändighet att köpa mat (morötter) eller kläder och att köra omkring i en dyr bil.

KFM får ju även utmäta kläder och smycken, har för mig att polisen också får hjälpa till med den här typen av utmätning. Så om man har 0:- i inkomst, kommer glidande i "grannens" Range Rover, iklädd i väldigt dyra märkeskläder — ja då är det väl kanske inte jättekonstigt att de myndigheter som arbetar med att bekämpa kriminalitet av olika slag faktiskt reagerar? Hur går den livsstilen ihop med inkomsten? — det är väl såna situationer lagen är tänkt att komma åt.

Till skillnad från en person som kanske har löneutmätning, men som jobbar, har högst normala kläder och grejer. Om den personen lånar sina föräldrars normaldyra bil för att åka och handla har jag väldigt svårt att tro att polisen och KFM kommer att tänka "gängkriminell — nu slår vi till!"

Och mitt svar var gällande inlägget:

Att man behöver höra av sig till en myndighet för att fråga om man får göra något helt lagligt: låna en bil. Vad är nästa steg? "Är det okej att jag köper de här morötterna? Är det okej att jag köper nya vinterskor? Jag har ju ändå en skuld, och borde betala av den, men jag skulle ju helst inte vilja svälta eller frysa om fötterna..."
Känslan det ger hos en ärlig person med skulder är ju just det där du skriver.
Då är det bättre som någon skrev här ovan att skriva ett papper i så fall så att man slipper ringa och fråga. Som om man inte mår dåligt redan och behöver fler stenar på bröstet pga det tänker jag.

Den nya lagtexten lyder:

5 § Om det är klart mera sannolikt att egendom härrör från brottslig verksamhet än att så inte är fallet, ska egendomen förverkas (självständigt förverkande). I stället för egendomen får dess värde förverkas.

Om lagen missbrukas är det alltså möjligt att i princip ta vilken egendom som helst från vem som helst, känns som ett allt mera sluttande plan mot ett rättsosäkert samhälle.

Jag tycker det här är fel väg att gå.
Lagen är helt ny och läste att polisen nu beslagtar bilar och annat på löpande band, en stor villa hade också tagits i beslag. jag tror lagen kan komma missbrukas och att oskyldiga kommer drabbas.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/miljonbeslag-pa-bara-en-vecka-med-nya-lagen/

Fattar fortfarande inte vad du menar. Man kan fortfarande vara ärlig trots att man är pensionär eller har sjukpension etc . Då försöker man göra rätt för sig.

Naturligtvis har fogden historik och bakgrund
de som har skulder. Det handlar om betalningsviljan. Så man kan vara ärlig trots att man inte har några pengar alls..

En jävla skillnad mot de som inte vill göra rätt för sig.
Dessutom som jag skrev har man 18 ärenden hos fogden som man inte betalat en spänn för, ja då finns ingen betalningsvilja vare sig man är miljonär,kriminell, pensionär eller sjukpensionär. Då har man andra problem.
Om man inte har möjlighet men betalningsvilja?
Hur ska man betala när man går back varje månad?
Det är inte så att KFM jagar en då utan, de kollar av då och då så läget inte har förändrats.

Jag tänker att det visar på hur vårat samhälle förändras. Från oskyldig tills motsatsen bevisas till skyldig tills du bortom allt tvivel har bevisat att du är oskyldig.

Jag tycker ärligt talat att det är skitläskigt.
Jag kan delvis hålla med om att det är en glidning - det borde snarare finnas något historiskt eller annat som indikerar att det handlar om ”målvaktande”.

Samtidigt är ”målvaktande” ett omfattande problem.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 247
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar