Kronofogden kan utmäta ditt utlånade fordon

Jag vet inte. Jag har inte läst den och väljer därför att inte uttala mig allt för kategoriskt.
Det gjorde inte jag heller. Jag läste att motocyklisterna fick sina prylar beslagtagna pga att de stod på sambona, vilket ju är rätt tydligt. Jag tycker det inte verkar lika tydligt med Ebba då jag inte sett något om att personen som lånade bilen verkligen var den som betalade och "ägde" bilen egentligen och hon bara på pappret, bara att bevis inte kunde lämnas? Att inte kunna bevisa att man frågat om lov att få låna en bil tex är ju inte konstigt om man samtalar med varandra och inte tar allt via SMS. Det är möjligt jag tolkat det fel, men brist på bevis känns ju inte som att man då är automatiskt skyldig, i alla fall inte enligt andra brott.

Egentligen var det ju samma sak när jag och mamma hade bil ihop. Hon har körkort, jag inte. Jag stod för bilen eftersom jag behövde den mest. Den stod hos henne då hon ju körde den för att hämta och lämna oss osv. Vi tankade båda, men mest hon, knappt jag, och jag swishade/överförde pengar till henne för det varje månad. Jag betalade försäkring, vi delade på skatten och reparationer. Nu var det en bil som kostade betydligt mindre än de 30 000 kr som KF i alla fall då hade som gräns för att få äga bil hos KF så de skulle ju inte ta den för att mamma har skulder eftersom hon hade fått äga den. Den stod bara hos mig när hon var hos mig, annars bodde den hos henne. Var det bara ok för att bilen var värd 5000 kr eller hade det varit ok om bilen varit värd 70 000 kr?

@Enya Tycker du att det verkar rimligt att tillfälligt låna ut en bil till en kompis som ska flytta/ha sin bil på verkstad när den utlånade bilen är obesiktad och därmed har körförbud?

Nej det tycker jag inte. Den ska ju vara körklar förstås. Men det är ju rimligt att låna ut sin bil som ska flytta/ha sin bil på verkstad.

Det sistnämnda är helt irrelevant här. Det är nämligen inte det som har skett. Det är ett försök att förklara varför en skuldsatt person kör runt i en bil som inte är registrerad på denne.

Ingen har sagt att det är en specifik flyktingvåg.
Hur många det är som är flyktingar, första, andra generationen osv är bara gissningar då det inte får registreras. Flyktingar från Mellanöstern har vi haft långt långt innan 2015.
Nej jag påstår inte att problemet bara är flyktingar från Mellanöstern.

Det är inte gissningar. Det finns redan register över vilka som är invandrade till Sverige, vilka länder de kommer från och vilka som är födda i Sverige med invandrarföräldrar. Det finns naturligtvis inget förbud mot att registrera sådant.
Vid forskning om kriminalstatistik samkörs dessa register med exempelvis misstankeregistret. Det ger en tydlig bild.

Min förra fråga om SVT-Ebba så uppfattar jag det som om det tingsrätten fanns fog att tro att Ebba inte använde bilen, typ, dvs att hon var typ målvakt. Jag antar det blir överklagat.

Det jag funderar på iochmed dessa lagar är ju naturligtvis rättsäkerheten. Jag noterar att årets Nobelpris i ekonomi går till forskning om pålitbara instutioner och rättssäkerhet är viktig för ett samhälles framgång och livsduglighet. Det är inte så rättssäkert när droghandlarna flashar sina cash framför ungdomarna heller-skattebrott inte minst även försök till uppvigling till brott etc.

Mitt problem, Jag är dålig att sälja och släkten har typ lastat över/skänkt/ärvt diverse bra-att-ha saker när de har minskat sitt boende och vi har båda hoarder-anlag. Jag försökte sälja en Lisa-Larsson-figur, det var otrevligt när kunden på blocket frågade , ”var kommer den ifrån?” Måste jag då redovisa för den personen -jag ärvde den av min mamma. . Förstår någon frågan?

Min förra fråga om SVT-Ebba så uppfattar jag det som om det tingsrätten fanns fog att tro att Ebba inte använde bilen, typ, dvs att hon var typ målvakt. Jag antar det blir överklagat.

Det jag funderar på iochmed dessa lagar är ju naturligtvis rättsäkerheten. Jag noterar att årets Nobelpris i ekonomi går till forskning om pålitbara instutioner och rättssäkerhet är viktig för ett samhälles framgång och livsduglighet. Det är inte så rättssäkert när droghandlarna flashar sina cash framför ungdomarna heller-skattebrott inte minst även försök till uppvigling till brott etc.

Mitt problem, Jag är dålig att sälja och släkten har typ lastat över/skänkt/ärvt diverse bra-att-ha saker när de har minskat sitt boende och vi har båda hoarder-anlag. Jag försökte sälja en Lisa-Larsson-figur, det var otrevligt när kunden på blocket frågade , ”var kommer den ifrån?” Måste jag då redovisa för den personen -jag ärvde den av min mamma. . Förstår någon frågan?

Ja en privatperson måste numer fråga vart en vara kommer ifrån, då hälerilagen gör att är det stölgods beslagtas varan iom att "handlat i god tro" inte finns längre.
Min fråga tillbaka blir: Är det jobbigt att svara att du fått varor/bra ha saker av dina släktingar ?
Och ännu mer följdfråga... VARFÖR är sådana frågor jobbiga ? Vet du med dej att dina släktingar inte alltid har varit ärliga i "sina inköp" ? Då kan jag förvisso förstå att såna frågor är jobbiga...

Lagen ger möjlighet för staten (polisen) att beslagta vilken egendom som helst även utan brottsmisstanke om inte ägaren kan bevisa att denne haft tillräckligt god ekonomi att köpa och äga. Och det är inte alltid så lätt, hur skall t.ex. någon som levt väldigt sparsamt för att ha råd med en dyrare sak kunna bevisa det?

Och en lag som ger så stora möjligheter kommer missbrukas, det är närmast en naturlag, inkompetens eller en åklagare som vill kunna visa på resultat.

Sen ger den såklart stora möjligheter att komma åt kriminella så det är en avvägning mellan nytta och risk och med en bra tillämpning kan nog nyttan överväga men jag gillar inte lagen.

Alltså. Såhär.
Jag arbetar med den här lagen. Och jag skulle aldrig komma på tanken att ta en dyr egendom från random människa som skulle kunna sparat ihop till den.

Däremot en gängkriminell som taxerar noll eller i princip noll men ändå glider omkring i dyra bilar, har 15.000 på fickan eller svindyra kläder - absolut.

Poliser är människor. Inte svin som tycker att det är kul att ta saker av fattiga människor.

Alltså. Såhär.
Jag arbetar med den här lagen. Och jag skulle aldrig komma på tanken att ta en dyr egendom från random människa som skulle kunna sparat ihop till den.

Däremot en gängkriminell som taxerar noll eller i princip noll men ändå glider omkring i dyra bilar, har 15.000 på fickan eller svindyra kläder - absolut.

Poliser är människor. Inte svin som tycker att det är kul att ta saker av fattiga människor.
Men lagen kommer inte att gälla bara för dig utan för alla och poliser och andra inom rättsväsendet skiljer sig inte från andra människor, en lag som ger stora befogenheter har inte bara fördelar utan även nackdelar när det gäller rättssäkerhet.

Men lagen kommer inte att gälla bara för dig utan för alla och poliser och andra inom rättsväsendet skiljer sig inte från andra människor, en lag som ger stora befogenheter har inte bara fördelar utan även nackdelar när det gäller rättssäkerhet.

Jo men eftersom poliser arbetar med kriminalitet har jag svårt att se att de vill sätta dit Agda som lever på pension men har något dyrt föremål.

Återkom den dagen det börjar trilla in rapporter om att poliser tar tant Agdas svindyra mingvas eller nån ensamstående småbarnmammas ärvda släktsilver "bara för att de kan", så kanske jag ändrar åsikt om att lagen om direktförverkande kan vara bland det bästa som hänt i kampen mot organiserad brottslighet

Ja en privatperson måste numer fråga vart en vara kommer ifrån, då hälerilagen gör att är det stölgods beslagtas varan iom att "handlat i god tro" inte finns längre.
Min fråga tillbaka blir: Är det jobbigt att svara att du fått varor/bra ha saker av dina släktingar ?
Och ännu mer följdfråga... VARFÖR är sådana frågor jobbiga ? Vet du med dej att dina släktingar inte alltid har varit ärliga i "sina inköp" ? Då kan jag förvisso förstå att såna frågor är jobbiga...
Tack för svar. Jag upplevde att det kändes som ett snokande det upplevde jag som obehagligt. Ganska mycket obehagligt, ingen behöver snoka om mig. Det är inget problem att jag vet att inget av de grejor jag har , som en Lisa Larsson-figur eller en MMF-överkast kommer från arv och gåvor av rättfärdigt inköpta varor. En del är inköpta på lagligt loppisar möjligen. Det är väl framförallt morsans porslin och grejor. MMF-överkastet kommer från tant Märta, de var rätt väl välburna. Just nu har svärmor både täcket och Lisa Larsson figuren.

Okej toppen då vet jag och ska förbereda mer på detta, för mig, obehagliga att sälja grejor. Jag har liksom morsan en del hoarding-tendenser så min läggning ligger mer mot spara än sälja.

Återkom den dagen det börjar trilla in rapporter om att poliser tar tant Agdas svindyra mingvas eller nån ensamstående småbarnmammas ärvda släktsilver "bara för att de kan", så kanske jag ändrar åsikt om att lagen om direktförverkande kan vara bland det bästa som hänt i kampen mot organiserad brottslighet
När jag läser inlägg ovan att man inte ser något alls problem att polis och åklagare efter eget gottfinnande kan beslagta egendom om inte ägaren kan visa att denne har deklarerat inkomst nog så stärker det snarare min uppfattning om att lagen kommer missbrukas. Det finns tillräckligt många fall som visar att det finns poliser och åklagare som inte klarar av en sådan bedömning, jag gav ett känt exempel med Quick och en åklagare som gjorde karriär genom att få en mentalpatient dömd för ett stort antal mord och det finns många andra mindre extrema.

Att sänka beviskraven så här är ett lutande plan mot ett rättsosäkert samhälle, nästa steg är kanske att personer där det är "klart mera sannolikt" att de begått ospecificerade brott än att de inte gjort det frihetsberövas. Det sker i en del länder.

Hm grejor för över en miljon på en vecka? Det låter mer som klickbait, det är mycket små summor. När man talar om att beslagta bilar och värdeföremål. 3-4 bättre begagnade bilar och du är uppe sådana i någon miljon. Alltså det är en del, men några beslag på löpande band är det inte frågan om än i den artikeln.
Tio miljoner enbart första veckan med nya lagen:

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/nationell/2024/november/56-arenden-om-sjalvstandigt-forverkande/

Tack för svar. Jag upplevde att det kändes som ett snokande det upplevde jag som obehagligt. Ganska mycket obehagligt, ingen behöver snoka om mig. Det är inget problem att jag vet att inget av de grejor jag har , som en Lisa Larsson-figur eller en MMF-överkast kommer från arv och gåvor av rättfärdigt inköpta varor. En del är inköpta på lagligt loppisar möjligen. Det är väl framförallt morsans porslin och grejor. MMF-överkastet kommer från tant Märta, de var rätt väl välburna. Just nu har svärmor både täcket och Lisa Larsson figuren.

Okej toppen då vet jag och ska förbereda mer på detta, för mig, obehagliga att sälja grejor. Jag har liksom morsan en del hoarding-tendenser så min läggning ligger mer mot spara än sälja.

Just Lisa Larson är ju populär, förekommer stölder och kopior.

Är väl inte helt konstigt att kunden frågar om proveniens?

Ofta när man får frågan ”var kommer den ifrån/har du haft den länge” upplever jag att det är delvis bara för att ha något att fråga om. Inte nödvändigtvis något man lägger någon vikt vid. Hade en säljare stulit det den ska sälja kommer den ändå inte svara det när jag frågar var den kommer ifrån.

Att svara att du ärvt den av en släkting räcker säkerligen. Kul med Lisa Larsson-grejer! Vi har flera stycken, så jag är avis på dig 😄

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 220
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar