Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?
Jag har inget att anmärka på att du vill jaga ostörd i största möjliga mån, det stödjer jag fullt ut, alldeles oavsett det så är jag glad att de flesta markägare inte är av din kaliber. Du har genom åren visat dig, åtminstone utifrån det du skriver här på Buke, tillämpa metoder jag inte har någon sympati för. Listan på saker du verkar vara beredd på att utföra för att freda din mark och skrämma bort folk, samt försöka pressa pengar är lång.
Till tidigare utalande som innehåller:
1.Övningsskjuta när en turridning kommer nära
2.Konfiskera orineteingsskärmar under pågående tävling
3.Förhindra folk att hämta parkerade bilar genom att blockera vägen om de inte betalar din parkeringsavgift.
4.Hastigt arrangera jakter där folk befinner sig.
5.Arrangera paintbollkrig i syfte att få folk att hålla sig borta.
6.Hindra brandkåren att komma fram till nödställda djur och erbjuda dig att avliva gratis om ägaren inte vill betala din saltade räkning.
7Placera ut getter som levande åtel i dåligt stänslad hage ( som blev till får i välstänslad hage i slutändan)
M.fl
Och nu springa med din löptik över spår ( hur får dunhenne att löpa på kommando, eller tänker du ringa runt och låna n en löptik?).
Som sagt jag är glad för att du mest verkar vara en udda kuf och inte representativ för bönderna. De flesta verkar vara trevliga och sansade människor som inte alls är ute efter att tänja på lagen för att utnyttja situationer och skrämma bort folk.
Nu ska vi se, inte ett ord vilket alternativ du skulle välja..intressant
Då börjar vi väl
1.Jag har full rätt att övningsskjuta på min mark. 1 villkor finns, att ingenting finns i den aktuella skjutsektorn, vad som finns bakom ryggen på mig rör mig och myndigheterna inte i ryggen
2 Plocka ner skräp som folk olovandes slängt på min mark, kan väl knappast vara ett brott i sig, dessutom så har väl orienteringsklubbarna liksom brukshundsklubben tagit ett principbeslut att markägarens lov ska inhämtas före tävling så...
3 Att blockera egen privat enskild väg, har jag full rätt att göra.Med bom eller annat som jag finner lämpligt.
4 Att jaga på min mark, är inte det något som ingår i äganderätten?
5 Vill en painbollsförening betala för sig så har den naturligtvis företräde till andra organisationer som bara vill snylta. Dessutom säger ju naturvårdsverket själva att allemansrätten inte får hindra markägaren i sitt utövande av äganderätten.
6 Har jag aldrig påstått, har däremot klart hävdat att utan en som tar på sig ansvaret för jobbet så kommer ingen in. Tar hästägaren på sig ansvaret så är vägen fri.
7. att jag använder de hagar jag har tillgång till är knappast olagligt. Det försökte du ju till förtvivlan bevisa förra gången och det gick inte då, inte nu heller.
Till sist att få tag i en tik som löper är väl inte den svåraste uppgiften här i livet. På rak arm känner jag väl ett femtiotal hundägare som jag skulle kunna få låna en tik av och med 50 st så är sannolikheten stor att minst en tik höglöper
Att du inte gillar vad jag skriver beror till stor del på att om mina idéer skulle sättas i system skulle många av dina självtagna sk. rättigheter minska kraftigt i omfattning.
Jag anser att äganderätten/brukanderätten ska ha företräde före allemansrätten
Att enskild egendom ska kontrolleras av enskild
Att bruk av enskild egendom , inte ska få ske utan dess ägares medgivande, vilket de flesta höll med om när vi diskuterade tjuvridning