Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Läs forsrännarfallet :). Att kommersiellt använda annans mark är okej enligt dom i HD. För detta behöver ingen ersättning utgå. För andra frågor hänvisar jag till Naturvårdsverket. Jag har läst miljörätt på universitetet och gick ut kursen med högsta betyg så jag vet vad jag pratar om. Att du inte förstår det är inte mitt problem :).

Läs forsrännarfallet :). Att kommersiellt använda annans mark är okej enligt dom i HD. För detta behöver ingen ersättning utgå. För andra frågor hänvisar jag till Naturvårdsverket. Jag har läst miljörätt på universitetet och gick ut kursen med högsta betyg så jag vet vad jag pratar om. Att du inte förstår det är inte mitt problem :).

Jag citerar vad brukshundsklubben själva har för regler vad det gäller markutnyttjande
:
Markägare och jakträttsinnehavare skall ha lämnat sitt tillstånd innan verksamheten får påbörjas. Mark tilldelas genom BBK´s markansvarige.

Men det hör väl inte dit:sneaky::D:D

Så ett bruksprov(i brukshundsklubbens regi) med lösa hundar ordnar du inte utan markägarens tillstånd, sedan får du ha vilka examina i miljörätt du vill:D:D

Och att kommersiellt använda annans mark får du göra, under vissa förutsättningar:
1 att ingenting skadas eller att markägaren inte hindras i sin verksamhet
2 att du tar dig till platsen till fots och vistas där till fots.

Hästar har jag rätt att hindra. färistar o staket är ok enligt lag så länge det finns stättor eller vinkelöppningar...

Senast ändrad:

Ja sådana är reglerna när det gäller träning i SBK's regi men det finns ju gott om privata aktörer på marknaden. Vad SBK har för regler internt rör inte hur allemansrätten påverkar andra.

Jag hoppas du vet att man får använda allmän väg?

Ja sådana är reglerna när det gäller träning i SBK's regi men det finns ju gott om privata aktörer på marknaden. Vad SBK har för regler internt rör inte hur allemansrätten påverkar andra.

Javisst har du rätt att gå på allmän väg. Och jag har rätt att sätta bom eller färist på min enskilda väg under förutsättning att jag inte uppbär staligt eller kommunalt bidrag för vägen eller hur?
Och jag behöver inte ens fråga, det är bara att smälla upp grejorna!!:D

Det är trots det ett krav, att markägaren ger sitt tillstånd. för finns inget tillstånd har markägaren rätt att plocka bort grejorna sabotera banorna och allt jobb blir ogjort:(

Det är trots det ett krav, att markägaren ger sitt tillstånd. för finns inget tillstånd har markägaren rätt att plocka bort grejorna sabotera banorna och allt jobb blir ogjort:(

Nej det är inte ett krav, det slog HD fast i forsränningsfallet och domen är prejudicerande. Markägaren har rätt att var dum i huvudet om hän vill, men att de skulle vara så otrevliga har jag aldrig råkat ut för utanför buke :). Tveksamt om markägaren har rätt att ta sönder saker så det räknas som skadegörelse dock. Men visst kan hän promenera kors och tvärs över spåren utan att jag kan göra så mycket åt det.

Nej det är inte ett krav, det slog HD fast i forsränningsfallet och domen är prejudicerande. Markägaren har rätt att var dum i huvudet om hän vill, men att de skulle vara så otrevliga har jag aldrig råkat ut för utanför buke :). Tveksamt om markägaren har rätt att ta sönder saker så det räknas som skadegörelse dock. Men visst kan hän promenera kors och tvärs över spåren utan att jag kan göra så mycket åt det.

I forsränningsfallet gällde det skadegörelse genom slitage.
Om du och dina kompisar gör i ordning en sökruta så finns det inga chanser i he oavsett dina fina betyg , att jag blir fälld om jag släpper en löp-hynda i rutan.

Jag har ju samma rätt som allmänheten att vistas i skog o mark, det kan inte ens dina fina betyg ändra på.

Och vad skulle du skriva i anmälan, Markägaren plockade bort de grejor vi lagt på hans mark??:D:D:D:D Möjligtvis får du en bot för nedskräpning på halsen istället haha....

Lyckligtvis är de flesta markägare inte av din kaliber.

Om du läser inlägg 78 så ser du var jag står i frågan!

Om en passkytt ber dig att ta en annan väg därför att det negativt skulle påverka jakten har du 2 alternativ
1 Acceptera och väluppfostrat ta en annan väg
2 Obstruera och medvetet gå den väg i det område du ombetts undvika

Om en funktionär ber mig att ta annan väg därför att det negativt skulle påverka uppletandeprovet i samband med SM har jag 2 alternativ
1 Acceptera och väluppfostrat ta en annan väg
2 Obstruera och medvetet gå den väg i det område jag ombetts undvika

Jag skulle i båda fallen välja alternativ 1 därför att det är det korrekta.

Vad skiljer de båda organisatörerna rent principiellt?
Båda har investerat tid o pengar för arrangemangets genomförande, de enskilda individerna har kanske kört tiotals mil för att närvara.

Någon juridisk möjlighet att fysiskt hindra någon stolle att välja alternativ 2 existerar idag inte, endast en möjlighet att driva ett skadeståndsmål i efterhand.

Så stolleprovet överlämnar jag med varm hand åt andra.:cautious:

Jag har inget att anmärka på att du vill jaga ostörd i största möjliga mån, det stödjer jag fullt ut, alldeles oavsett det så är jag glad att de flesta markägare inte är av din kaliber. Du har genom åren visat dig, åtminstone utifrån det du skriver här på Buke, tillämpa metoder jag inte har någon sympati för. Listan på saker du verkar vara beredd på att utföra för att freda din mark och skrämma bort folk, samt försöka pressa pengar är lång.

Till tidigare utalande som innehåller:
Övningsskjuta när en turridning kommer nära
Konfiskera orineteingsskärmar under pågående tävling
Förhindra folk att hämta parkerade bilar genom att blockera vägen om de inte betalar din parkeringsavgift.
Hastigt arrangera jakter där folk befinner sig.
Arrangera paintbollkrig i syfte att få folk att hålla sig borta.
Hindra brandkåren att komma fram till nödställda djur och erbjuda dig att avliva gratis om ägaren inte vill betala din saltade räkning.
Placera ut getter som levande åtel i dåligt stänslad hage ( som blev till får i välstänslad hage i slutändan)
M.fl

Och nu springa med din löptik över spår ( hur får dunhenne att löpa på kommando, eller tänker du ringa runt och låna n en löptik?).

Som sagt jag är glad för att du mest verkar vara en udda kuf och inte representativ för bönderna. De flesta verkar vara trevliga och sansade människor som inte alls är ute efter att tänja på lagen för att utnyttja situationer och skrämma bort folk.

Jag har inget att anmärka på att du vill jaga ostörd i största möjliga mån, det stödjer jag fullt ut, alldeles oavsett det så är jag glad att de flesta markägare inte är av din kaliber. Du har genom åren visat dig, åtminstone utifrån det du skriver här på Buke, tillämpa metoder jag inte har någon sympati för. Listan på saker du verkar vara beredd på att utföra för att freda din mark och skrämma bort folk, samt försöka pressa pengar är lång.

Till tidigare utalande som innehåller:
1.Övningsskjuta när en turridning kommer nära
2.Konfiskera orineteingsskärmar under pågående tävling
3.Förhindra folk att hämta parkerade bilar genom att blockera vägen om de inte betalar din parkeringsavgift.
4.Hastigt arrangera jakter där folk befinner sig.
5.Arrangera paintbollkrig i syfte att få folk att hålla sig borta.
6.Hindra brandkåren att komma fram till nödställda djur och erbjuda dig att avliva gratis om ägaren inte vill betala din saltade räkning.
7Placera ut getter som levande åtel i dåligt stänslad hage ( som blev till får i välstänslad hage i slutändan)
M.fl

Och nu springa med din löptik över spår ( hur får dunhenne att löpa på kommando, eller tänker du ringa runt och låna n en löptik?).

Som sagt jag är glad för att du mest verkar vara en udda kuf och inte representativ för bönderna. De flesta verkar vara trevliga och sansade människor som inte alls är ute efter att tänja på lagen för att utnyttja situationer och skrämma bort folk.

Nu ska vi se, inte ett ord vilket alternativ du skulle välja..intressant

Då börjar vi väl
1.Jag har full rätt att övningsskjuta på min mark. 1 villkor finns, att ingenting finns i den aktuella skjutsektorn, vad som finns bakom ryggen på mig rör mig och myndigheterna inte i ryggen
2 Plocka ner skräp som folk olovandes slängt på min mark, kan väl knappast vara ett brott i sig, dessutom så har väl orienteringsklubbarna liksom brukshundsklubben tagit ett principbeslut att markägarens lov ska inhämtas före tävling så...
3 Att blockera egen privat enskild väg, har jag full rätt att göra.Med bom eller annat som jag finner lämpligt.
4 Att jaga på min mark, är inte det något som ingår i äganderätten?
5 Vill en painbollsförening betala för sig så har den naturligtvis företräde till andra organisationer som bara vill snylta. Dessutom säger ju naturvårdsverket själva att allemansrätten inte får hindra markägaren i sitt utövande av äganderätten.
6 Har jag aldrig påstått, har däremot klart hävdat att utan en som tar på sig ansvaret för jobbet så kommer ingen in. Tar hästägaren på sig ansvaret så är vägen fri.
7. att jag använder de hagar jag har tillgång till är knappast olagligt. Det försökte du ju till förtvivlan bevisa förra gången och det gick inte då, inte nu heller.

Till sist att få tag i en tik som löper är väl inte den svåraste uppgiften här i livet. På rak arm känner jag väl ett femtiotal hundägare som jag skulle kunna få låna en tik av och med 50 st så är sannolikheten stor att minst en tik höglöper

Att du inte gillar vad jag skriver beror till stor del på att om mina idéer skulle sättas i system skulle många av dina självtagna sk. rättigheter minska kraftigt i omfattning.

Jag anser att äganderätten/brukanderätten ska ha företräde före allemansrätten
Att enskild egendom ska kontrolleras av enskild
Att bruk av enskild egendom , inte ska få ske utan dess ägares medgivande, vilket de flesta höll med om när vi diskuterade tjuvridning:D

Senast ändrad:

Ja som tur är de flesta markägare inte som du.
Visst, och vad som är ännu mer positivt är ju att du inser att det jag skrev stämmer, det finns inget lagrum för att stävja det.
i punkterna 1 till 7 så visar jag ju vad lagen anser om saken:D:D

Men det är ju fråga om tid, ju högre värde en resurs har ju hårdare kommer folk att bevaka sina intressen....
speciellt runt städerna...

I forsränningsfallet gällde det skadegörelse genom slitage.

Ja, också ;). Det står en väldigt viktig sak till. Om du inte hittar det själv så kan jag hjälpa dig.

Om du och dina kompisar gör i ordning en sökruta så finns det inga chanser i he oavsett dina fina betyg , att jag blir fälld om jag släpper en löp-hynda i rutan.

Jag har ju samma rätt som allmänheten att vistas i skog o mark, det kan inte ens dina fina betyg ändra på.

Nej, och det har jag heller aldrig påstått. Jag skrev att det är tveksamt om han får ta sönder saker på ett sätt som i normala fall hade räknats som skadegörelse. T ex ta sönder en felparkerad bil. Det tror jag inte han får göra. Men det hamnar i ett lagrum som jag inte är så bekant med, så det får någon annan svara på. Mitt område är miljöbalken och de lagar som ligger nära den.

Senast ändrad:

Ja, också ;). Det står en väldigt viktig sak till. Om du inte hittar det själv så kan jag hjälpa dig.

Nej, och det har jag heller aldrig påstått. Jag skrev att det är tveksamt om han får ta sönder saker på ett sätt som i normala fall hade räknats som skadegörelse. T ex ta sönder en felparkerad bil. Det tror jag inte han får göra. Men det hamnar i ett lagrum som jag inte är så bekant med, så det får någon annan svara på. Mitt område är miljöbalken och de lagar som ligger nära den.

Du får naturligtvis inte skada en bil, ej heller flytta den. Vad du däremot får göra är, om bilen står på din mark och den enda vägförbindelse som finns är en privat enskild väg, är att blockera så att inte bilen tar sig därifrån.

däremot får du plocka bort föremål som ngn satt upp eller lämnat på din mark ex orienteringsskärmar vägvisare och iordningställda spårrutors föremål.
jag har både blockerat fordon o plockat skärmar utan påföljd för min del

Du skriver att det ä'r medvetet sabotage att gå in och förstöra en förberedd spårruta för en tävling.
Håller med, sabotage i lika stor omfattning som att medvetet gå in i en såte där man ska jaga.

Sedan har en förening eller enskild lagt spårrutor på min mark utan löfte då...struntar jag naturligtvis blankt i att jag förstör.
Det var samma sak med orienteringsskärmarna.
En förstörd tävling och man hade lärt sig.
Nu kommunicerar man och får lov att orientera under vissa årstider om det inte stör mina verksamheter och på mina villkor.

Senast ändrad:

Som sagt jag är glad att du inte är representativ för markägare utan de flest beter sig civilserat.

Allt handlar inte om vad man kan komma undan med utan att bli åtalad.

Naturvårdsverket håller inte med dig angående att det är att förstöra en jakt bara för att man rör sig i samma skogsområde. Det går att läsa på deras hemsida. Om du tycker att de har fel så får du kontakta dem.

Du är ganska mycket elakare än jag hör jag. Jag skulle aldrig medvetet förstöra för någon annan så länge de sköter sig. Men det är ingen nyhet. Du brukar skryta om hur dumma saker du gör eller planerar att göra. Någon sådan person har jag inte träffat på i verkligheten. De flesta är jättetrevliga och hjälpsamma :)

SBK som anordnar spårtävlingar har avtal med markägare först. Det innebär en del körande på marken så om det är ett känsligt område kan en liten ersättning utgå. Men jag pratar inte SBK, jag pratar träning utanför SBK och vinstdrivande företag (SBK är en ideell förening).

Naturvårdsverket håller inte med dig angående att det är att förstöra en jakt bara för att man rör sig i samma skogsområde. Det går att läsa på deras hemsida. Om du tycker att de har fel så får du kontakta dem.
Och de har heller ingenting emot att man knallar rakt igenom iordningställda spårrutor:D
Du är ganska mycket elakare än jag hör jag. Jag skulle aldrig medvetet förstöra för någon annan så länge de sköter sig. Att fråga om lov är att sköta sig!Men det är ingen nyhet. Du brukar skryta om hur dumma saker du gör eller planerar att göra. Någon sådan person har jag inte träffat på i verkligheten. De flesta är jättetrevliga och hjälpsamma :)

SBK som anordnar spårtävlingar har avtal med markägare först. Det innebär en del körande på marken så om det är ett känsligt område kan en liten ersättning utgå. Men jag pratar inte SBK, jag pratar träning utanför SBK och vinstdrivande företag (SBK är en ideell förening).
Det hjälper inte, ska ha lösa hundar i spårrutor på annans mark så hör det till allmänt hyfs att få ett löfte till det.

Dessutom, om du har ett löfte så skulle jag inte drömma om att förstöra för er, lika lite som jag skulle förstöra för de jägare som bejagar en såte.

Men vad väljer du?
Väljer du att ta hänsyn eller är du hänsynslös, frågan gäller både spårrutor och jaktområden:sneaky:

För frågan var ju, Om du blir ombedd att ta en annan väg pga jakt, hundprov eller annan verksamhet skiter du i dem eller tar du hänsyn.
Jag deklarerade klart att jag tar hänsyn, så elak är jag

Det finns reglerat när det är koppeltvång (1 mars till 20 augusti) generellt och var det alltid råder det (exv lekplatser och naturreservat). Det finns inget generellt tvång att alltid ha hundar kopplade och inte är det ohyfsat heller snarast är det ohyfsat att kräva det och det finsn inget lagstöd för det. Givetvis ska man ha pli på sin hund när den är lös så den inte springer iväg.

Och de har heller ingenting emot att man knallar rakt igenom iordningställda spårrutor

Nej det har de inte.

Att fråga om lov är att sköta sig!

NEJ det är det inte. Det är något du själv har hittat på. Allemansrätten ger mig rätt att röra mig i naturen utan att be markägaren om lov! Om du försöker hindra mig att komma åt naturen kan vite utdömas av länsstyrelsen.

Men vad väljer du?
Väljer du att ta hänsyn eller är du hänsynslös, frågan gäller både spårrutor och jaktområden

Är det en seriös fråga? Det står i minst 5 inlägg i tråden vilket jag väljer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 274
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 750
Senast: Roheryn
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 685
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 721
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar