Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?
Det dar med trespassing ar inte helt korrekt... ex. just nu ar det jakt. Varan mark ar inte posted - vilket innebar att de far kora/ga in sa lange de inte stor vara djur. Daremot, eftersom de vet att vi sjalva jagar till viss del, och ar ute med hundarna sa ringer dom om dom ser vilt pa marken for att be om lov (och kolla var vi ar for stunden, det smidiga har ar ju att man far skjuta tillbaka om nan skjuter mot en *harkel*). Om vi satter upp skyltar, vilket vi har funderat pa att gora pa varan home quarter, sa maste vi -ar skyldiga att- satta skylten pa ett sadant satt att folk obehindrat kan ga till varan ytterdorr. Finns det ingen skylt kravs det en konfliktsituation mer eller mindre for att jag ska kunna aberopa trespassing rent legalt och fa nagot resultat av det.
Lika sa att be om lov... sverige har ju allemansratten, sa hur vi an vrider och vander oss finns den dar. Daremot om man satter upp nagot som kommer bli kvarstaende sa hor man sig ju for. Men att valla en ruta, eller satta upp snitslar, ar ju skit samma. Det skadar inget.
Jag har aldrig bett om lov att rida pa en stig, eller promenera min hund i skogen. Jag forvantar mig inte heller att nagon i sverige ska gora det. Daremot forvantar man sig respekt, at alla hall, ex. undvik att ga i min hage dar jag har hastarna (i sverige da) men ga garna bredvid. Undvik skjuta mot mina djur, och rent allmant uppfor man sig nar man mots. Ha inte sonder nagot, skada inte trad, osv osv. Allemansratten bygger ju pa den respekten for marken, naturen, och folk egentligen.
...point being: Aven har, med trespassing, privat mark, och ingen allemansratt sa finns det ett respekt system som man foljer. Det ar -fa- som skulle fa for sig att gnola om man promenerar sin hund pa deras mark, sa lange det inte stor ens egna djur. Daremot om man lamnar ruts, har sonder staket osv sa tar det hus i helvete. Ingen direkt heller som skulle gnalla over en ryttare som rider - sa lange den inte skadar vaxande groda osv.