Jag var i liknande funderingar under ett par års tid, nu har vi en isländsk fårhund på 13 veckor hemma
Han är ju valp med allt vad det innebär, men ändå den enklaste valp jag haft (tidigare erfarenhet av pudel, cairnterrier och riesenschnauzer). Glad, vänlig, vill vara med på allt, "lagom" tuff och "lagom" vek (dvs hyfsat självständig, inte rädd av sig, tar egna initiativ, men lyssnar på (små) tillsägelser), lättlärd och vill vara till lags. Inte särskilt mycket jaktinstinkt (vilket jag ser som positivt), men gillar leken "springa efter saker som rör sig". Ganska lätt till skall, men fullt möjlig att avleda och därmed få att tystna (och det ska man nog göra för att inte befästa skällandet, tror jag). Vi bor på gård så han går lös med oss ute på gården, är med och gör stallsysslor osv varje dag och verkar gilla det livet. Skogspromenader då en av oss rider och den andra går är också en favorit (målet är att han ska kunna springa med när vi båda rider, men så långt har vi inte kommit än).