Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Jag red rätt in i en träningsgrupp för ett par månader sedan och "förstörde" det dom höll på med.

Jag bad om ursäkt och sa att dom gärna fick höra av sig om dom skulle träna i skogen och när, för då kan jag rida andra vägar så slipper sådant här ské.

Då var tränaren väldigt snabb med att säga "men vi har faktiskt tillstånd att träna här"

Jaja, sa jag, men det hjälper ju inte mig eller er om ni inte berättar att ni ska träna här, då kommer vi förstöra för varandra och ofta är det barngrupper från ridskolan som går här och då kan ponnysarna bli rädda när det går omkring lövklädda människor i skogen och gömmer sig. Hör av er nästa gång.

Det jag ville komma fram till var i alla fall att hon sa att dom hade tillstånd :D

kl
Fortfarande oklart :confused:

Om jag tolkar er rätt så säger apocalypsen (vilken sida i dokumentet du bifogade hittar jag den infon du skrev ut här?) en sak och cillamuffins en annan?

Läs naturvårdsverkets text :). Där står det ganska klart och tydligt att du får vistas i naturen men om du orsakar skada (stora grupper rör sig regelbundet i känsliga områden) så kan du bli ersättningsskyldig för denna skada.

Men jag ska kanske tillägga att detta rör kopplad hund. För att träna sök, uppletande och rapport på sommarhalvåret har SBK en dispens som, om jag förstått det rätt, också måste godkännas av markägaren. Du kan alltså inte utgå från att du får träna sök med din träningsgrupp utan att ha tillåtelse från markägaren under sommmarhalvåret.

Ja men man kan ju ha tillstånd utan att det per automatik betyder att markägaren kan bestämma vem som får vistas på dennes mark? Har också svårt att tro att du "förstörde" något. Våra hundar får uppleva allt från joggare via kossor till stridsvagnar i sina spår och det är inga problem (utom när kossorna parkerar sig på spåren ;)).

Ja men man kan ju ha tillstånd utan att det per automatik betyder att markägaren kan bestämma vem som får vistas på dennes mark? Har också svårt att tro att du "förstörde" något. Våra hundar får uppleva allt från joggare via kossor till stridsvagnar i sina spår och det är inga problem (utom när kossorna parkerar sig på spåren ;)).

Fast vi råkade visst förstöra ett spår för en träningsgrupp... Men det kanske inte var helt genomtänkt att lägga ett spår över en grushög som vi lastade ut på lastbil... Nu löste det sig när de hörde av sig till oss och frågade om de kunde vara på marken och vi hänvisade dem till ett grustag som är avslutat där de kunde lägga spår utan att risker att behöva följa efter lastbilar.... ;)

1. Tränar personspår på egen hand?
Tillåtet och då enligt allemansrätten.

2. Tränar personspår i grupp på två eller flera? (T ex ett kompisgäng eller några medlemmar från en brukshundsklubb)
Organiserad träning i grupp, kräver markägarens tillstånd. Att man åker ut 2 personer, utgör ingen grupp men går du över det, börjar man gå ut i en gråzon.

3. Tränar personspår i grupp med ekonomisk vinning? (Dvs t ex spårkurs eller en träningsgrupp från en brukshundsklubb som får bidrag för att ha denna grupp)
Organiserad träning i grupp, kräver definitivt markägarens tillstånd.

4. Tränar sök?
Med tanke på mängden människor som går åt så räknas det som organiserad träning i grupp, kräver markägarens tillstånd.

5. Tränar rapport?
Se ovan

6. Tränar uppletande?
Uppletande av vad? Prylar? Vilt?
Det förstnämnda kan man ju göra på egen hand och då är det fullt tillåtet. Att leka med apporteringsvilt, markägarens tillstånd.

7. Viltspår?
Markägarens tillstånd och tillstånd från jordbruksverket att hälla ut blod i naturen.

8.Retriveträning med dummies
Åker du ut på egen hand, allemansrätten. Åker du ut i grupp, markägarens tillstånd.

9. Skotträning
Polisen för licens för startpistol.
Markägarens tillstånd.

Allemansrätten

http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf

Allt detta stämmer under förutsättning att du inte menligt inverkar på markägaren/brukarens rätter. Det gäller skogsbruk, det kan gälla jakt, som exempel.

Läs naturvårdsverkets text :). Där står det ganska klart och tydligt att du får vistas i naturen men om du orsakar skada (stora grupper rör sig regelbundet i känsliga områden) så kan du bli ersättningsskyldig för denna skada.

Men jag ska kanske tillägga att detta rör kopplad hund. För att träna sök, uppletande och rapport på sommarhalvåret har SBK en dispens som, om jag förstått det rätt, också måste godkännas av markägaren. Du kan alltså inte utgå från att du får träna sök med din träningsgrupp utan att ha tillåtelse från markägaren under sommmarhalvåret.

Exakt men skada kan du orsaka inte enbart på vegetation, du kan ju exempelvis skada eller förstöra en jakt:sneaky:

Jag red rätt in i en träningsgrupp för ett par månader sedan och "förstörde" det dom höll på med.

Jag bad om ursäkt och sa att dom gärna fick höra av sig om dom skulle träna i skogen och när, för då kan jag rida andra vägar så slipper sådant här ské.

Då var tränaren väldigt snabb med att säga "men vi har faktiskt tillstånd att träna här"

Jaja, sa jag, men det hjälper ju inte mig eller er om ni inte berättar att ni ska träna här, då kommer vi förstöra för varandra och ofta är det barngrupper från ridskolan som går här och då kan ponnysarna bli rädda när det går omkring lövklädda människor i skogen och gömmer sig. Hör av er nästa gång.

Det jag ville komma fram till var i alla fall att hon sa att dom hade tillstånd :D

En enkel och självklar lösning = du hör av dig till markägaren och får ett löfte att vara där nästa gång ni ordnar en turridning i grupp;)

Exakt men skada kan du orsaka inte enbart på vegetation, du kan ju exempelvis skada eller förstöra en jakt:sneaky:

Det vill jag gärna ha källa på att jag blir ersättningsskyldig till! Låter helt orimligt att man inte ska kunna röra sig ute i naturen när det pågår jakt för om jag skadar eller förstör en jakt (definition tack) så ska jag bli ersättningsskyldig, ja för vadå egentligen?

Jag utgår från att ni har tillstånd att rida där med ridskolan, men inte kan ni räkna med att andra anpassar sina aktiviteter så att hästarna inte kan bli rädda? Visa hänsyn ska man göra men tål hästarna inte konstigheter som lövklädda människor så får man träna dem på det. Skogen är till för alla inte bara för ryttare.

Det vill jag gärna ha källa på att jag blir ersättningsskyldig till! Låter helt orimligt att man inte ska kunna röra sig ute i naturen när det pågår jakt för om jag skadar eller förstör en jakt (definition tack) så ska jag bli ersättningsskyldig, ja för vadå egentligen?

Jag citerar vad du själv har skrivit, duger det som källa?
" står det ganska klart och tydligt att du får vistas i naturen men om du orsakar skada (stora grupper rör sig regelbundet i känsliga områden) så kan du bli ersättningsskyldig för denna skada. "

;)

eller som verket själva skriver: övrigt gäller allemansrättens grundregel att visa hänsyn och inte störa eller förstöra. Att med flit hindra, försvåra och störa jakt eller fiske är förbjudet. Likaså är det förbjudet att avsiktligt störa villebråd.

Senast ändrad:

Om du är på väg in i en mark med ett par hundar och blir upplyst om att marken är avlyst pga av jakt så innebär det att du blivit informerad och ansvarig för de eventuella skador din vistelse där i förlängningen kan innebära.

I princip samma som om en ridklubb arrenderat en mark för en hubertusjakt och folk medvetna om det trots det går in i marken och förstör arrangemanget.

Där har den kära jägarkåren en del att lära - som fotgängare i naturen har jag mer än en gång stått inför ett gevär som hanterats olämpligt och även varit med om att man i områden med vandringsleder helt plötsligt haft jägare som "hoppat fram" och ontgjort sig över att någon använder leden. OBS inte en skylt om att jakt pågår så långt ögat når.

Sen kan vi lägga till de jägare som inte är så noga med skjutriktning och annat. Drev rakt in i hästhagen vid ett tillfälle och en passkytt som stod i rak linje till bostaden utan någon som helst hinder och som var urförbannad för att han ifrågasattes. Rådjur som skjutits 10 m från husknuten av grannens jägare osv.

Jag har inget emot jakt men den ska vara etiskt korrekt och utföras på ett ansvarsfullt sätt. Naturen är till för såväl jägare som icke jägare - och jag har jaktlicens.

Om markägaren ifråga har sålt jakt, dvs tar betalt för att jägare ska få skjuta på dennes mark och kanske även tar betalt för fällt vilt.
Om inget vilt fälls p g a störningar från en tränande hundgrupp uteblir ju en del av förtjänsten, jägarna kanske inte kommer tillbaka för mer jakt, och det blir ytterligare ekonomisk förlust.
Vet ej om det är fastslaget att man ens kan få ersättning för detta, men som ett exempel på hur man kan störa en jakt och hur det då kan få ekonomiska konsekvenser.

Senast ändrad:

Där har den kära jägarkåren en del att lära - som fotgängare i naturen har jag mer än en gång stått inför ett gevär som hanterats olämpligt och även varit med om att man i områden med vandringsleder helt plötsligt haft jägare som "hoppat fram" och ontgjort sig över att någon använder leden. OBS inte en skylt om att jakt pågår så långt ögat når.

Sen kan vi lägga till de jägare som inte är så noga med skjutriktning och annat. Drev rakt in i hästhagen vid ett tillfälle och en passkytt som stod i rak linje till bostaden utan någon som helst hinder och som var urförbannad för att han ifrågasattesDet har jag ofta gjort, det viktiga är ju att skjutsektorn är fri o säker.. Rådjur som skjutits 10 m från husknuten av grannens jägare osv.Men då måste ju grannen ha jakträtt där annars???

Jag har inget emot jakt men den ska vara etiskt korrekt och utföras på ett ansvarsfullt sätt. Naturen är till för såväl jägare som icke jägare - och jag har jaktlicens.

Rötägg finns i alla grupperingar, hundfolk, hästfolk o jägare är inget undantag.

Men fastslår enkelt att du inte har regelverkets stöd om du hävdar att med den sk allemansrätten bakom ryggen kan tvinga dig in på en mark där man arrangerar en jakt. Naturvårdsverket säger ju själva att du inte får störa och förstöra oavsett om det gäller skogsbruk, jaktbruk eller jordbruk.

Senast ändrad:

Säg det till ett barn på 6 år.
Det var ffa inte så jag menade heller som du antyder. Eftersom ridskolan nyttjar skogen varje dag och hundgruppen ett par ggr per år så kan dom väl höra av sig när dom är i skogen så kan ridgruppen ta en annan väg för att undvika en risk.

Hästar är flyktdjur oavsett hur mycket du tränar dom.

Jägarna i området hör av sig och berättar vilka pass och vilka tider dom sitter. Det fungerar ju jättebra! Det räcker med ett sms liksom.

Hästar är flyktdjur och just därför är det mycket lämpligt att de är tränade så de inte tar till flykten när de stöter på något oväntat. Det är en ren säkerhets grej som all hästar och i synnerhet ridskolehästar ska klara, möte med folk som rör sig i skogen och inte ser normala ut ( med skidor, med ryggsäck, med pulka, svensexan med udda klädsel eller som här folk i kamouflageklädsel) åtminstone till den grad att man kan hantera det så det inte blir onödiga olyckor. Man ska rimligen inte behöva ta reda på vem som brukar rida i området och sedan varsko dem, det är trevligt om folk gör det, men krav.... nej det ska räcka att folk visar normal hänsyn.

Det var givetvis även fel att de började skälla på er, samma sak där det ska räcka med normal häsnsyn från ryttarnas sida.

Nej dom skällde inte på oss alls, vad har du fått det ifrån?
Jag antog att jag förstörde för dom eftersom min häst tvärstannade när han såg en lövklädd människa i skogen och sedan kom det en hund farande som sprang fram till mig och hästen istället för människan?
Det var då jag bad om ursäkt att jag "förstörde" och ledaren kontrade med att dom faktiskt hade tillstånd att vara där.

Kan du lägga ned det där om flyktdjur? En unge på 6 år har inte samma koordination i sin kropp som en vuxen? Det kan räcka med att hästen snubblar.
Jag har heller aldrig påstått att det skulle vara något KRAV att dom skulle höra av sig, det har du hittat på själv också. Utan jag sa till dom att dom kunde gärna höra av sig innan dom är ute för det är ju väldigt bra att veta just om man ska ut med en grupp?
Eller som jag, hade det inte varit för att jag såg lövgubben innan hästen och jag kunde visa min häst att det var nåt där så hade han förmodligen brallat iväg ett par meter om han blivit överraskad. Det är sådant som till och med jag som väldigt erfaren ryttare vill undvika.

Släpp det nu, det håller inte. En häst är aldrig bättre än sin ryttare.

Jag citerar vad du själv har skrivit, duger det som källa?
" står det ganska klart och tydligt att du får vistas i naturen men om du orsakar skada (stora grupper rör sig regelbundet i känsliga områden) så kan du bli ersättningsskyldig för denna skada. "

;)

eller som verket själva skriver: övrigt gäller allemansrättens grundregel att visa hänsyn och inte störa eller förstöra. Att med flit hindra, försvåra och störa jakt eller fiske är förbjudet. Likaså är det förbjudet att avsiktligt störa villebråd.

Blanda nu inte ihop äpplen och päron. Ingenstans har jag skrivit något om att avsiktligt störa jakt, och att hunden drar iväg på egen jakt är naturligtvis förbjudet.

VAR kan jag läsa att om jag förstör en jakt (vad är förstöra?) så är jag ersättningsskyldig? HUR kan detta bevisas?

Blanda nu inte ihop äpplen och päron. Ingenstans har jag skrivit något om att avsiktligt störa jakt, och att hunden drar iväg på egen jakt är naturligtvis förbjudet.

VAR kan jag läsa att om jag förstör en jakt (vad är förstöra?) så är jag ersättningsskyldig? HUR kan detta bevisas?

Ja det är ju det intressanta.
ponera att en ridklubb hyr en mark, annonserar och lägger ner mycket tid och stora pengar på att ordna en hubertusjakt.
Allt är klart och den söndagen när man kommer ut så har gäng ungdomar ordat en stor fest där. Högtalare, fulla människor och tält just där rumpan ska hänga. Ridklubben har betalt för brukningsrätten, i mina ögon har de då rätt att avhysa allmänheten dvs ungdomarna, vad anser du?
Det du svarar är ju svaret på din fråga.

du får information att du förstör/ omöjliggör brukandet som dess innehaven är i färd att utöva, fortsätter du ändå så är ju den då uppkomna skadan, med vilje, eller hur

Byt ut fulla ungdomar mot en ornitologisk förening och sen är svaret inte lika enkelt, eller hur? Man får inte avhysa folk hur som helst eftersom allmänheten har rätt att vistas i naturen. Jag vet att du retar dig jättemycket på det men så är det. Man får inte störa eller förstöra men jag tror inte det gills att du tycker att deras kläder är fula.

Om att störa vid jakt säger Naturvårdsverket såhär; Att nyttja naturen på vanligt sätt för rekreation till exempel för svamp- eller bärplockning räknas dock inte som störande. Och såhär; Skyltar med texten ”Jakt pågår” eller liknande betyder inte att det är förbjudet att vara i skogen, men man ska vara medveten om att jakt pågår och visa hänsyn till jägarna.

Jag tror jägarna får svårt att bevisa att jag avsiktligt stör en jakt om jag är ute och spårar med hunden och inte har information om att det pågår jakt. För det var det det handlade om för början, eller hur? Det där med att information skulle ha gått ut är något du själv har lagt till för att dina utklippta textremsor ska passa bättre till det du säger. Intressant nog så är det inte ens säkert att de skulle ha rätt att avhysa mig även om de HAR skyltat om att jakt pågår. Här har i alla fall jag tillräckligt med självbevarelsedrift för att hålla mig undan för jag vet att det finns en del skjutglada och halvblinda gamla gubbar där ute.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 750
Senast: Roheryn
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 685
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 718
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Uppdateringstråd 30