Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Finns inte en kotte här som jagar rådjur med hagel. Sen är det oavsett gränser inte ok att jaga på gränslinjen eller vid/på tomten.
Oavsett ägarrätt - här pratar jag om säkerhet. Det har inte ett dugg med jakt/ägarrätt att göra. Diet handlar eg om resande av vapen och ditt ansvar som jägare

Visar ju bara var din sakkunskap ligger. skulle tro att majoriteten av rådjuren i Sverige fälls med hagel.
Om det görs rätt är det effektivare och blir färre eftersök än med kula.
En hagelträff resulterar i totalt sammanbrott av nervsignalerna så djuret stannar på skottplatsen.

Jag vet vad jaktlaget har för vapen och jag vet vad de senaste 13 årens rådjur skjutits med och det är inte hagel. Kära lille landsbygdsbo - ja jag kallar dig så då du utan att veta ett dugg om mig fäller kommentarer om min kunskapsnivå. Med yrkesmilitärer i familjen utöver jaktintresset och jägare inkl tävlingsskytte så vet jag en del om vapen.

Du skrev:
Ersättning för vad? Ett missat tillfälle till skott?

Jag skrev
Men missas ett skottillfälle pga folk går in och medvetet, trots påstötningar, då ligger skulden hos någon annan.

Alltså inte hos skytten och då kan man ev söka reda på vad som hänt och om man kan utkräva ansvar, på samma sätt som brukshundsklubben skulle göra om någon medvetet förstörde ett upplägg med spårrutor vid ett SM exempelvis.:nailbiting:

Ja precis, och sedan svarade du efter ett helt annat scenario än det jag frågat efter. Du började prata om medvetet sabotage som jag flera gånger skrivit att jag inte ville medverka till. Det enda jag menar är att ingen markägare kan tvinga mig att betala för ett missat tillfälle till skott (som man dessutom nog får svårt att bevisa eftersom hur i allsin dar ska man bevisa att om jag inte gått just där så hade viltet ställt upp sig och skottet träffat) bara för att jag är ute och spårar i skogen.

För fjärde gången skriver jag nu att om en jägare säger att de tänker jaga just där så åker jag givetvis någon annanstans! Men jag kan ju gå in i skogen från ett annat håll så jag inte ser att jägarna är just där. Om jag personligen skulle störa en jakt så är det allt annat än avsiktligt. Jag vill att de ska jaga! Helst vildsvin då :). Och de jägarna jag träffar ute i markerna är oftast väldigt omtänksamma och säger att de tänker skjuta och hoppas att de inte stör min träning...

Dessutom, så säger ju naturvårdsverket att bara för att det pågår jakt så är inte det samma sak som att det är tillträde förbjudet. Ditt påstående om att tillträde = saboterad jakt där det är möjligt att avkräva skadestånd den som promenerat är alltså felaktigt.

När jag tog jägarexamen i slutet på 90-talet så presenterades två alternativ till att skjuta rådjur, det ena var hagel och det andra var en liten kula. De sa att det var svårare att få till ett snyggt skott med kula men annars kunde det kvitta. Det var en fråga om tycke eller smak helt enkelt. När vi gjorde studiebesök hos en jägare för att lära oss hur man flådde så var rådjuret skjutet med kula (gick kursen i norra skåne). Så jag tror nog det förekommer. Men det är väl som allt annat att det är väl olika populärt med olika metoder beroende på vilken grupp av människor man frågar.

När jag tog jägarexamen i slutet på 90-talet så presenterades två alternativ till att skjuta rådjur, det ena var hagel och det andra var en liten kula. De sa att det var svårare att få till ett snyggt skott med kula men annars kunde det kvitta. Det var en fråga om tycke eller smak helt enkelt. När vi gjorde studiebesök hos en jägare för att lära oss hur man flådde så var rådjuret skjutet med kula (gick kursen i norra skåne). Så jag tror nog det förekommer. Men det är väl som allt annat att det är väl olika populärt med olika metoder beroende på vilken grupp av människor man frågar.

Idag så är det väldigt ovanligt med klass 2 vapen och klass 3 är inte tillåtet att skjuta rådjur med. Så i dagsläget är det hagel eller klass 1 som är vanligast.

Jag är ändå rätt skeptisk till varför man väljer klass 1 på trånga marker med stor risk för hus och andra djur inom kulfånget. Men det kan ju vara så att det är marker med mycket vildsvin och att man av den anledningen väljer att använda kula på jakten. Jag går oftast med hund och då är hagel enklare för jag slipper riskera att siktet får sig en smäll när jag tar mig fram.

Här är det många som använder klass 1 enbart för att vi har en hel del gris och för att vi många gånger kanske jagar älg/gris på fm och sedan rådjur på em. Jag försöker att ha hagel, dels för att jag ofta går med hunden men också för att då kan man ta dom där trånga, heta passen. Sedan upplever jag att hos oss så tränas det ner med kula nuförtiden, hagelträningen är inte alls så frekvent. Kanske beror det på att vi inte jagar så mkt fågel här och att vildsvinen ökat så att när man väl är i skogen så vill man ha chans på dom också.

Här är det väldigt populärt med jaktstigar och då får man ju bra träning på hagel, vildsvinen är på väg in men här skjuts de mest på åtel och vakjakt eftersom det inte är någon som har en bra vildsvinshund i jaktlaget.
Så när vi går ut med våran hund så är det i första hand rådjur, men allt småvilt är tillåtet.

vad det gäller avsiktligt...du informeras lugnt och sakligt att det pågår en jakt i såten och att du förstör upplägget om du går in...

Lite halvt KL

Nu har jag kanske läst tråden lite slarvigt men jag tror att det jag citerar här är kärnan i hela frågan. Helt enkelt att det i tråden ses lite olika på "Min" rätt att vistas i naturen kontra "andras" rätt att vistas i naturen.

När jag själv jagar, samt de jägare jag möter när jag är ute i skogen i annat ärende, är sällan inställningen att någon förstör jakten. Information om var jakten pågår sker i första hand av hänsyn till fotgängare/svampplockare/ryttare för att de ska ha möjlighet att välja ett annat område, och inte för att de inte ska förstöra jakten.

Det finns det här med, vi har dessutom rätt mkt kuljaktstigar så jag tycker nog ändå att kulskyttet tar mer plats.
Här har vi skjutit gris både under rådjursdrev, rävdrev och när älghundarna ställt älg, grisar som blivit stötta då alltså. Så jag förstår dom som kör med kula för jämnan också. Fast jag föredrar hagel på småviltsjakten :) Ville nog mest flika in för landsbygdsbo att det faktiskt skjuts rådjur med kula, men svarade dig, så det var absolut inte menat som att jag påpekade att ni körde med hagel :)

Ja precis, och sedan svarade du efter ett helt annat scenario än det jag frågat efter. Du började prata om medvetet sabotage som jag flera gånger skrivit att jag inte ville medverka till. Det enda jag menar är att ingen markägare kan tvinga mig att betala för ett missat tillfälle till skott (som man dessutom nog får svårt att bevisa eftersom hur i allsin dar ska man bevisa att om jag inte gått just där så hade viltet ställt upp sig och skottet träffat) bara för att jag är ute och spårar i skogen.

För fjärde gången skriver jag nu att om en jägare säger att de tänker jaga just där så åker jag givetvis någon annanstans! Men jag kan ju gå in i skogen från ett annat håll så jag inte ser att jägarna är just där. Om jag personligen skulle störa en jakt så är det allt annat än avsiktligt. Jag vill att de ska jaga! Helst vildsvin då :). Och de jägarna jag träffar ute i markerna är oftast väldigt omtänksamma och säger att de tänker skjuta och hoppas att de inte stör min träning...

Dessutom, så säger ju naturvårdsverket att bara för att det pågår jakt så är inte det samma sak som att det är tillträde förbjudet. Ditt påstående om att tillträde = saboterad jakt där det är möjligt att avkräva skadestånd den som promenerat är alltså felaktigt.

Om nu brukshundsklubben har lagt upp spårrutor för ett mästerskap och jag kommer med min löptik, tjejen som står vid rutan ber mig ta en annan väg, och jag ger blanka faan i det utan knallar tvärs över flera av de preparerade rutorna. Är det att betrakta som avsiktligt sabotage eller ren skär dumhet?
Samma sak gäller om du blir ombedd att ta en annan väg för att det ska jagas i den aktuella såten. Det handlar då fortfarande om sabotage eller ren skär dumhet.

Det är inte tillträde förbjudet för varken den såten som ska avjagas eller den uppletningsruta som ska användas i ett sm

Det är lugnt, jag tycker att det är rätt intressant hur olika jakter kan se ut. :D Vi jagar tex sällan en hel dag, det är enbart vid älgjakten och den brukar vara avklarad på ett par dagar. Vi har jaktmarkerna runt husknuten så på helgen äter vi frukost, klär på oss och går ut och jagar ett par timmar, och sen har man ändå nästan hela dagen på sig att göra annat. Skulle man behöva byta till kula av någon anledning så är det oftast bara ett par minuter hemma för att byta.
Men andra har ju betydligt längre till sina jaktmarker och då blir den en annan sorts jakt och kräver en helt annan planering.
Kuljaktstigar är svåra att hitta och kräver ofta att man får åka rätt långt bort. Hageljaktstigarna är desto fler och man kan ibland hinna med två på en och samma dag.

Jag vet vad jaktlaget har för vapen och jag vet vad de senaste 13 årens rådjur skjutits med och det är inte hagel. Kära lille landsbygdsbo - ja jag kallar dig så då du utan att veta ett dugg om mig fäller kommentarer om min kunskapsnivå. Med yrkesmilitärer i familjen utöver jaktintresset och jägare inkl tävlingsskytte så vet jag en del om vapen.

Tackar för komplimangen, men eftersom du så självsäkert hävdade att hagel inte användes vid rådjursjakt så verkar ju det du säger efter det att du konfronterats med fakta bara vara billiga efterkonstruktioner så:D:D

Lite halvt KL

Nu har jag kanske läst tråden lite slarvigt men jag tror att det jag citerar här är kärnan i hela frågan. Helt enkelt att det i tråden ses lite olika på "Min" rätt att vistas i naturen kontra "andras" rätt att vistas i naturen.

När jag själv jagar, samt de jägare jag möter när jag är ute i skogen i annat ärende, är sällan inställningen att någon förstör jakten. Information om var jakten pågår sker i första hand av hänsyn till fotgängare/svampplockare/ryttare för att de ska ha möjlighet att välja ett annat område, och inte för att de inte ska förstöra jakten.

Normalt sett så påverkar folk o fä som håller sig på grusvägarna inte jakten nämnvärt.

Däremot så kan det påverka säkerheten vilket i sin tur tvingar skyttarna att avstå skottillfällen.

Ännu mer ställs det hela på sin spets ute på slätten där man jagar av enstaka skogsdungar och säkerheten är ännu viktigare.

För vår del så ägs de flesta stallen av markägare/jägare och dessa sätter då spelreglerna. ett fåtal hästar har blivit uppsagda pga detta.

Det mesta handlar om kommunikation. Vi ger tillstånd för spårning o uppletande i de hagar och skogsområden vi anser lämpliga och där får hundfolket hålls. skulle konflikt uppstå så riskerar ju flertalet få problem för att ett fåtal obstruerar. Grupptrycket håller ordning e deras led;)

Idag så är det väldigt ovanligt med klass 2 vapen och klass 3 är inte tillåtet att skjuta rådjur med. Så i dagsläget är det hagel eller klass 1 som är vanligast.

Jag är ändå rätt skeptisk till varför man väljer klass 1 på trånga marker med stor risk för hus och andra djur inom kulfånget. Men det kan ju vara så att det är marker med mycket vildsvin och att man av den anledningen väljer att använda kula på jakten. Jag går oftast med hund och då är hagel enklare för jag slipper riskera att siktet får sig en smäll när jag tar mig fram.

Jag använder en kombi till rådjursjakten o eftersök.
Handladdade patroner så att jag kan anpassa mig efter villebrådet.

en klass 1 kula + en slugg i hagelpipan är det bästa alternativet för eftersök av klövvilt. Ett vilt som reser på ca 20 meter så använder jag slugg, på längre håll,kulan. Kikaren sitter på ett hak-montage så den plockar jag av i tät skog.

Ungefär så här kan det se ut
images

Senast ändrad:

Om nu brukshundsklubben har lagt upp spårrutor för ett mästerskap och jag kommer med min löptik, tjejen som står vid rutan ber mig ta en annan väg, och jag ger blanka faan i det utan knallar tvärs över flera av de preparerade rutorna. Är det att betrakta som avsiktligt sabotage eller ren skär dumhet?
Samma sak gäller om du blir ombedd att ta en annan väg för att det ska jagas i den aktuella såten. Det handlar då fortfarande om sabotage eller ren skär dumhet.

Det är inte tillträde förbjudet för varken den såten som ska avjagas eller den uppletningsruta som ska användas i ett sm

Skilj på äpplen och päron, att gå in med en löptik i upptagsrutan är medvetet sabotage, då VET du att du förstör. Jämför med att du av misstag råkar gå över ett utlagt spår. Du kan ju inte veta exakt var spåret går om det inte är snitslat och sådant får vi brukshundsmänniskor helt enkelt leva med. Jag skulle inte drömma om att hindra andra människor från att röra sig i skogen bara för att jag har spår där. Men upptagsrutan är TYDLIGT markerad på tävling så går du in där handlar det om medvetet sabotage. Att jämföra med att stå och vråla precis bredvid skytten så allt vilt håller sig undan.

Skilj på äpplen och päron, att gå in med en löptik i upptagsrutan är medvetet sabotage, då VET du att du förstör. Jämför med att du av misstag råkar gå över ett utlagt spår. Du kan ju inte veta exakt var spåret går om det inte är snitslat och sådant får vi brukshundsmänniskor helt enkelt leva med. Jag skulle inte drömma om att hindra andra människor från att röra sig i skogen bara för att jag har spår där. Men upptagsrutan är TYDLIGT markerad på tävling så går du in där handlar det om medvetet sabotage. Att jämföra med att stå och vråla precis bredvid skytten så allt vilt håller sig undan.

Mina barn o andras ungar i en ny form!

Du blir upplyst om att om du går in i såten så saboterar du jakten.
jag blir upplyst om att om jag går in i uppletningsrutan så saboterar jag uppletande.

I båda fallen har vi rätt att gå där, ingen får fysiskt hindra oss.

Och ja, jag valde medvetet det exemplet för jag förstod att du skulle reagera som du gjorde.:D:D

Och att upp-letnings-rutan tydligt är markerad påverkar inte allemansrätten, ej heller att föreningen lagt ut dyra pengar för annonsering och lagt ner en massa jobb, samma gäller ju för företagaren som arrangerar betaljakten.

Så det handlar fortfarande om samma princip.
Jag skulle inte drömma om att sabotera för en brukshundsklubb, ej heller för en jakt arrangör, däri ligger skillnaden.

Och tror du inte det räcker med att jag parkerar mig och min löptik på rutans lovartsida...

Senast ändrad:

Nej du fantiserar igen :). Det är skillnad på att röra sig i skogen och att avsiktligt sabotera. Detta förstår även de som inte är insatta i varesig spår eller jakt (har testat). Konstigt att det är så svårt för dig? Eller så förstår du mycket väl, och detta är bara trams. Inte alls osannolikt med tanke på hur du har agerat i andra diskussioner.

Senast ändrad:

Nej du fantiserar igen :). Det är skillnad på att röra sig i skogen och att avsiktligt sabotera. Detta förstår även de som inte är insatta i varesig spår eller jakt (har testat). Konstigt att det är så svårt för dig? Eller så förstår du mycket väl, och detta är bara trams. Inte alls osannolikt med tanke på hur du har agerat i andra diskussioner.

Om en passkytt ber dig att ta en annan väg därför att det negativt skulle påverka jakten har du 2 alternativ
1 Acceptera och väluppfostrat ta en annan väg
2 Obstruera och medvetet gå den väg i det område du ombetts undvika

Om en funktionär ber mig att ta annan väg därför att det negativt skulle påverka uppletandeprovet i samband med SM har jag 2 alternativ
1 Acceptera och väluppfostrat ta en annan väg
2 Obstruera och medvetet gå den väg i det område jag ombetts undvika

Jag skulle i båda fallen välja alternativ 1 därför att det är det korrekta.

Vad skiljer de båda organisatörerna rent principiellt?
Båda har investerat tid o pengar för arrangemangets genomförande, de enskilda individerna har kanske kört tiotals mil för att närvara.O_o

Någon juridisk möjlighet att fysiskt hindra någon stolle att välja alternativ 2 existerar idag inte, endast en möjlighet att driva ett skadeståndsmål i efterhand.

Jag ger upp, du verkar inte vilja förstå. Det är liksom samma sak i alla diskussioner, du får massor av mothugg från alla håll och kanter men missförstår allihop och hittar på egna sanningar. Så det spelar liksom ingen roll att jag säger att himmeln är blå, du kommer alltid att skriva att den är grön. Och hävda att andra också skriver det egentligen, fast de inte förstår det själva. Inget jag har lust att ödsla energi på just nu :)

Men huvudsaken är att andra som läser i alla fall inte går på myten om att det krävs tillstånd från markägaren för att utöva allemansrätt, inte ens om det är så att du kan tjäna pengar på att vistas på någon annans mark. Det är bara om du skadar markägarens egendom som det är frågan om att man ska betala. Men det skadar inte att meddela (ställt som en fråga ;) ) markägaren om man har tänkt att komma tillbaka ofta. Det vinner nog alla på!

Jag ger upp, du verkar inte vilja förstå. Det är liksom samma sak i alla diskussioner, du får massor av mothugg från alla håll och kanter men missförstår allihop och hittar på egna sanningar. Så det spelar liksom ingen roll att jag säger att himmeln är blå, du kommer alltid att skriva att den är grön. Och hävda att andra också skriver det egentligen, fast de inte förstår det själva. Inget jag har lust att ödsla energi på just nu :)

Men huvudsaken är att andra som läser i alla fall inte går på myten om att det krävs tillstånd från markägaren för att utöva allemansrätt, inte ens om det är så att du kan tjäna pengar på att vistas på någon annans mark. Det är bara om du skadar markägarens egendom som det är frågan om att man ska betala. Men det skadar inte att meddela (ställt som en fråga ;) ) markägaren om man har tänkt att komma tillbaka ofta. Det vinner nog alla på!
Du ger upp, du kan inte förklara den principella skillnaden mellan att brukshundsklubben får sitt arangemang förstört av en tokstolle och när ett arrangemang av en markägare dvs en jakt blir förstörd.

Tydligen passade det jag skrev " -mina barn o andras ungar synnerligen bra, eftersom du är aktiv inom bruks så är det dina babys och jakten blir då andras ungar och deras rätt skiter du i:D:D:D

Vari ligger skillnaden, brukshundsklubben måste få tillstånd av markägaren, gratis eller mot ersättning för att hålla sitt arrangemang, Jägarna måste även de ha tillstånd, gratis eller mot betalning.

Ingen av dem får hindra fotgängare med hundar i koppel att passera området eller hur?

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 274
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 750
Senast: Roheryn
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 685
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 722
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Mata småfåglarna