Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?
nja om det är en förening som är ute så är det i sig redan lite mer komplicerat, fördelen däremot är ju att där finns en arrangör som kan ställas till svars.
rätt till avhysning finns ju redan idag av säkerhetsskäl vid ex skogsavverkning, där har jag ju tom möjlighet att ta mässingen till hjälp.
vilket jag ev skulle kunna ha vid en arrangerad jakt om du insisterar på att knalla rakt igenom med hunden...
vad det gäller avsiktligt...du informeras lugnt och sakligt att det pågår en jakt i såten och att du förstör upplägget om du går in..väljer du trots det att gå in kan du ju knappast hävda okunskap längre
och verket skriver ju : övrigt gäller allemansrättens grundregel att visa hänsyn och inte störa eller förstöra. Att med flit hindra, försvåra och störa jakt eller fiske är förbjudet. Likaså är det förbjudet att avsiktligt störa villebråd. Att nyttja naturen på vanligt sätt för rekreation till exempel för svamp- eller bärplockning räknas dock inte som
Så jag tror nog ornitologerna har efterräkningar att vänta om de förstörde hubertus-jakten för ridklubben
Byt ut fulla ungdomar mot en ornitologisk förening och sen är svaret inte lika enkelt, eller hur? Man får inte avhysa folk hur som helst eftersom allmänheten har rätt att vistas i naturen. Jag vet att du retar dig jättemycket på det men så är det. Man får inte störa eller förstöra men jag tror inte det gills att du tycker att deras kläder är fula.
Om att störa vid jakt säger Naturvårdsverket såhär; Att nyttja naturen på vanligt sätt för rekreation till exempel för svamp- eller bärplockning räknas dock inte som störande. Och såhär; Skyltar med texten ”Jakt pågår” eller liknande betyder inte att det är förbjudet att vara i skogen, men man ska vara medveten om att jakt pågår och visa hänsyn till jägarna.
Jag tror jägarna får svårt att bevisa att jag avsiktligt stör en jakt om jag är ute och spårar med hunden och inte har information om att det pågår jakt. För det var det det handlade om för början, eller hur? Det där med att information skulle ha gått ut är något du själv har lagt till för att dina utklippta textremsor ska passa bättre till det du säger. Intressant nog så är det inte ens säkert att de skulle ha rätt att avhysa mig även om de HAR skyltat om att jakt pågår. Här har i alla fall jag tillräckligt med självbevarelsedrift för att hålla mig undan för jag vet att det finns en del skjutglada och halvblinda gamla gubbar där ute.
nja om det är en förening som är ute så är det i sig redan lite mer komplicerat, fördelen däremot är ju att där finns en arrangör som kan ställas till svars.
rätt till avhysning finns ju redan idag av säkerhetsskäl vid ex skogsavverkning, där har jag ju tom möjlighet att ta mässingen till hjälp.
vilket jag ev skulle kunna ha vid en arrangerad jakt om du insisterar på att knalla rakt igenom med hunden...
vad det gäller avsiktligt...du informeras lugnt och sakligt att det pågår en jakt i såten och att du förstör upplägget om du går in..väljer du trots det att gå in kan du ju knappast hävda okunskap längre
och verket skriver ju : övrigt gäller allemansrättens grundregel att visa hänsyn och inte störa eller förstöra. Att med flit hindra, försvåra och störa jakt eller fiske är förbjudet. Likaså är det förbjudet att avsiktligt störa villebråd. Att nyttja naturen på vanligt sätt för rekreation till exempel för svamp- eller bärplockning räknas dock inte som
Så jag tror nog ornitologerna har efterräkningar att vänta om de förstörde hubertus-jakten för ridklubben
Senast ändrad: