Kostråd till distansare

K

Krasux

Jag har ridning, med inriktnign distansridning, som specialidrott i skolan. Nu har vi fått en uppgift att finna idrottsanpassade kostråd för just vår sport, alltså distansridning i mitt fall.

Vad är bra att äta under träning? Hur bör man lägga upp måltiderna under träning?

Vad är bra att äta under tävling? Hur bör man lägga upp måltiderna under/inför tävling?

Tacksam för lite tips:)

Sv: Kostråd till distansare

Jag svarar rent allmänt att det är ungefär samma som krävs för andra uthållighetsidrotter, där kroppen arbetar länge men inte på allra högsta explosiva nivå.

Jag har nog läst nån artikel om maten under tävlingsdagen i ett äldre nummer av tidningen Distansryttaren. Det finns register över innehåll i äldre nummer på www.distansryttaren.se

Du kan beställa ett jättebra häfte om idrottarens mat för prestation på www.uppladdningen.nu

Jag svarar rent allmänt att det är ungefär samma som krävs för andra uthållighetsidrotter, där kroppen arbetar länge men inte på allra högsta explosiva nivå.

Jag har nog läst nån artikel om maten under tävlingsdagen i ett äldre nummer av tidningen Distansryttaren. Det finns register över innehåll i äldre nummer på www.distansryttaren.se

Du kan beställa ett jättebra häfte om idrottarens mat för prestation på www.uppladdningen.nu

Jag däremot tror inte att man kan jämföra distansridning med uthållighetssporter som långlöpning i långsamt tempo - alltså egen maratonträning. Man bör allt hålla igen lite som distansryttare och inte bli för tung. Inför en tävling kan man ladda, men annars skall man nog vara försiktig. Springer man dock lite själv som komplement till ridträningen, då kan man äta på. :D

Hälsning Maja

Nja, jag var snarare ute efter att man måste ha långsamma kolhydrater inför tävlingen i och med att distans inte är en explosiv sport.

När det gäller mängd och sådant så är jag för okunnig för att ge några speciella råd. Brukar läsa fitnesstidningar ibland (numera läser jag om sport istället för att utföra den :crazy: ) och blir nästan förstummad inför de exakta mått och antal kalorier som anges när de tipsar om kost för kroppsbyggare och fitnessfreaks.
Det kanske går att räkna ut sådant för distansryttare också?
Tror dock att man kommer rätt långt genom att fundera på vad för sorts arbete man ska utföra, och hur länge det väntas pågå och följa lite mer allmänna riktlinjer för kost som verkar passa in för ändamålet.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 425
Senast: Lingon
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 290
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 553
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 809
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar