Kostander för barn

A

Anonymakatten

Nu menar jag inte "mer kostnad för boende", "minskad inkomst" osv som många pratar om. Utan hur mycket barnen kostar, ungefär, i månaden. Främst sådant som är nödvändigt varje månad, inte extra utgifter som kläder och liknande.

Hur mycket kostar erat/era barn i månaden? Såsom blöjor, mat, och förbrukningsartiklar helt enkelt.
Hur gammalt är barnet/barnen?

Och hur mycket skulle det bli i genomsnitt för kläder och annat som behövs under ett år, i månaden?

Och så kan jag även slänga in en fråga som har med kostander att göra; vad betalar ni i dagisavgift ungefär?

Förstår att det kan vara svårt att svara på, men ungefär! Jag vill ha ett humm om det iallafall. :) Vissa säger att man "utan tvekan klarar sig på barnbidraget tills barnet är ungefär 2 år" (och då syftas det mest på förbrukningsartiklar och lite kläder, inte ytterkläder för alla säsonger och saker till barnrummet osv). Men jag tycker att det låter väldigt lite?

Sv: Kostander för barn

Svår fråga, sonen är iaf 15 mån. Går inte på dagis ännu.

När de gäller blöjor så gör vi av med kanske 2-3 pkt man så kanske runt 300 kr. Han äter oftast vår mat, men ibland burkmat, oftast till lunch. Vi handlar kanske burkar för 200 kr/mån, sen är de väl några kronor till för maten som vi äter. sen välling kanske 150kr/mån

Övriga artiklar kanske de läggs 200kr/mån.
De är ganska svårt att räkna, har inte riktigt koll på hur mycket vi förbrukar varje mån.

Den stora utgiften är kläder, skor o leksaker mm. Allt hänger ju lite på vad/var man handlar.
Som denna mån har vi handlat kläder/skor för 2000 kr, men de är vinterkläder för nästa år eftersom de var rea :D
Men Jag skulle nog säga att vi snittar på kanske 600 kr/mån för kläder/skor/leksaker/övrigt. Ibland mer eller mindre.

Dagisavgiften har Jag inte koll på, men tror den ligger på runt 1200kr/mån.

Så runt 1500kr/mån, men ibland mer/mindre. Sen dagisavgiften på de. Jag kan inte säga att vi bara klarar oss på barnbidraget.

Sv: Kostander för barn

1 åringen
Blöjor: ca 250 kr
Välling: 30 kr
Kläder/Skor: Ärver och får mycket, Snitt 150 kr/mån
Leksaker: Snitt kanske 100 kr
Dagis: 500 kr, när jag börjar jobba 840 kr

3 åringen
Kläder: Snitt 200 kr
Leksaker: Snitt 100 kr
Dagis: 0kr, när jag börjar jobba 1260 kr (Men kan nog lösa det till 819 kr och han är hos mormor&morfar, farmor&farfar på lovet)

Barnen äter våran mat och vi storhandlar för 1.300-1.500kr och sen veckohandlar ca 100-150kr (mjölk, bröd, pålägg osv)
Mormor & morfar och farmor & farfar är duktiga på att köpa kläder och leksaker så de väller över här hemma. T.ex. har mormor varje år köpt bäst i test overallen till sonen (som sen syrran fått ärva)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 169
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 351
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 688
Relationer Hej alla! Jag i min man separerade i sommras, då vi hade de tufft med bråk o ovilja att se varandra och förstå varandra. Vi bodde bara...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
15 205
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar