Kostander för barn

A

Anonymakatten

Nu menar jag inte "mer kostnad för boende", "minskad inkomst" osv som många pratar om. Utan hur mycket barnen kostar, ungefär, i månaden. Främst sådant som är nödvändigt varje månad, inte extra utgifter som kläder och liknande.

Hur mycket kostar erat/era barn i månaden? Såsom blöjor, mat, och förbrukningsartiklar helt enkelt.
Hur gammalt är barnet/barnen?

Och hur mycket skulle det bli i genomsnitt för kläder och annat som behövs under ett år, i månaden?

Och så kan jag även slänga in en fråga som har med kostander att göra; vad betalar ni i dagisavgift ungefär?

Förstår att det kan vara svårt att svara på, men ungefär! Jag vill ha ett humm om det iallafall. :) Vissa säger att man "utan tvekan klarar sig på barnbidraget tills barnet är ungefär 2 år" (och då syftas det mest på förbrukningsartiklar och lite kläder, inte ytterkläder för alla säsonger och saker till barnrummet osv). Men jag tycker att det låter väldigt lite?

Sv: Kostander för barn

Svår fråga, sonen är iaf 15 mån. Går inte på dagis ännu.

När de gäller blöjor så gör vi av med kanske 2-3 pkt man så kanske runt 300 kr. Han äter oftast vår mat, men ibland burkmat, oftast till lunch. Vi handlar kanske burkar för 200 kr/mån, sen är de väl några kronor till för maten som vi äter. sen välling kanske 150kr/mån

Övriga artiklar kanske de läggs 200kr/mån.
De är ganska svårt att räkna, har inte riktigt koll på hur mycket vi förbrukar varje mån.

Den stora utgiften är kläder, skor o leksaker mm. Allt hänger ju lite på vad/var man handlar.
Som denna mån har vi handlat kläder/skor för 2000 kr, men de är vinterkläder för nästa år eftersom de var rea :D
Men Jag skulle nog säga att vi snittar på kanske 600 kr/mån för kläder/skor/leksaker/övrigt. Ibland mer eller mindre.

Dagisavgiften har Jag inte koll på, men tror den ligger på runt 1200kr/mån.

Så runt 1500kr/mån, men ibland mer/mindre. Sen dagisavgiften på de. Jag kan inte säga att vi bara klarar oss på barnbidraget.

Sv: Kostander för barn

1 åringen
Blöjor: ca 250 kr
Välling: 30 kr
Kläder/Skor: Ärver och får mycket, Snitt 150 kr/mån
Leksaker: Snitt kanske 100 kr
Dagis: 500 kr, när jag börjar jobba 840 kr

3 åringen
Kläder: Snitt 200 kr
Leksaker: Snitt 100 kr
Dagis: 0kr, när jag börjar jobba 1260 kr (Men kan nog lösa det till 819 kr och han är hos mormor&morfar, farmor&farfar på lovet)

Barnen äter våran mat och vi storhandlar för 1.300-1.500kr och sen veckohandlar ca 100-150kr (mjölk, bröd, pålägg osv)
Mormor & morfar och farmor & farfar är duktiga på att köpa kläder och leksaker så de väller över här hemma. T.ex. har mormor varje år köpt bäst i test overallen till sonen (som sen syrran fått ärva)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 635
Relationer Hej alla! Jag i min man separerade i sommras, då vi hade de tufft med bråk o ovilja att se varandra och förstå varandra. Vi bodde bara...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
15 182
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 802
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama