Korsningsavel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mackan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 71
  • Visningar Visningar 6 754

mackan

Trådstartare
Jag skulle vilja ha en debatt/vettig diskussion runt amatör korsningsavel. Hur resonerar och tänker ni runt det hela? Det finns ju som vi alla vet vissa raser som är mer lämpade att korsa med varandra och som ger väldigt lyckade resultat. sen finns det korsningar av raser som verkar väldigt långsökta och där resultatet blir i min bok oerhört tveksamt Finns en tråd på Gnägg just nu med ovanliga korsningar, och en del bilder man ser där är minst sagt skrämmande tycker jag......

Vet att det är en tuff fråga och en kanske het potatis men hoppas ändå på en vettig diskussion och många synvinklar på det hela! :bow:

Sv: Korsningsavel?

Det beror ju på vilka raser som korsas. En del anses lyckade en del inte. Ofta är de lyckade väl genomtänkta, och föräldarna sunda och kompetenta. Det finns massor av trådar om korsningsavel, så om du vill så finns det massor om du söker. Annars kanske du ska specificera om det är någon speciell korsning du tänker på. En del knasiga korsningar är säkert misstag, men det finns också en del som bara vill ha ett gulligt föl e. sin älskling, och har det som mål.
Ulrika

De flesta konstiga korsningar är väl sk "misstag". Iallafal de jag känner till. Många bra korningar är ju tex. newforest eller connemara ponny som korsas med Fullblod och sånt. Någon mer som har en lyckad korsning? :bump:

Fullblod, arab och anglo kan man korsa med det mesta och det blir bra, welsh är en annan sådan ras. Dessa ser jag mest som förädlare som oftast bara gör det bättre (givetvis beroende på vad man ska ha hästen till). NF-hbl skulle jag aldrig våga prova efter att ha sett ett skräckexempel NF ben på hbl kropp. Båda föräldrarna var elit-premierade om jag inte missminner mig, men det hela var ett misstag. Däremot är det visst många andra som sett lyckade av den här korsningen.
Ulrika

Det beror ju på vilka raser som korsas. En del anses lyckade en del inte. Ofta är de lyckade väl genomtänkta, och föräldarna sunda och kompetenta. Det finns massor av trådar om korsningsavel, så om du vill så finns det massor om du söker. Annars kanske du ska specificera om det är någon speciell korsning du tänker på. En del knasiga korsningar är säkert misstag, men det finns också en del som bara vill ha ett gulligt föl e. sin älskling, och har det som mål.
Ulrika

jag prövade söka men hittade inget? :crazy:
det jag inte förstår är att även om man vill bara ha ett gulligt föl efter älsklingen, att man då korsar med vad som helst? Nu vill jag undvika att smutskasta exakta exempel och göra ngn upprörd, men ska jag förklara mig rent generellt, så har jag sett flertalet korsningar mellan en väldigt stor tung och en väldigt liten lätt ras, som blivit katastrofalt oproportionerliga, och även korsningar av flertalet raser som korsas med ytterligare en korsning av flertalet raser, varpå resultatet blir ännu mer rörigt i fråga om hästens byggnad och utseende. Jag vill veta tänket - eller finns det ingen medveten tanke annat än att man vill ha en fölis?

NF-hbl skulle jag aldrig våga prova efter att ha sett ett skräckexempel NF ben på hbl kropp.

Jag skulle just slå ett slag för just den korsningen :D Har en sådan med NF pappa o Hbl mamma (ligger arab lite längre bak oxå), kompisen har oxå en o de är jättetrevliga i psyket o är enligt mig inte oproportionerliga eller med kraftiga exteriöra avvikelser men de är väldigt olika. Men för den saken skull kanske jag inte skulle avla så själv eftersom man aldrig vet hur stor avkomman blir, min är ju nu ca 152 o kompisens är ca 145 hög, 2½ år båda två, samma pappa o mammorna är nära besläktade. Syftet med denna korsningsavel var tydligen att på sikt få fram eleganta, samarbetsvilliga sportponnyer med bra psyke.

Kom inte in på Photobucket så jag kunde bifoga bilder på min.

Du har möjligtvis ingen bild på den "misslyckade" korsningen? Hade vart skoj o se. Kanske såg ut som en blandrashund jag såg en gång, schäfer/väsgötaspets-taxben med kropp o huvud som en schäfer :crazy:

Senast ändrad:

jag prövade söka men hittade inget? :crazy:
det jag inte förstår är att även om man vill bara ha ett gulligt föl efter älsklingen, att man då korsar med vad som helst? Nu vill jag undvika att smutskasta exakta exempel och göra ngn upprörd, men ska jag förklara mig rent generellt, så har jag sett flertalet korsningar mellan en väldigt stor tung och en väldigt liten lätt ras, som blivit katastrofalt oproportionerliga, och även korsningar av flertalet raser som korsas med ytterligare en korsning av flertalet raser, varpå resultatet blir ännu mer rörigt i fråga om hästens byggnad och utseende. Jag vill veta tänket - eller finns det ingen medveten tanke annat än att man vill ha en fölis?

Jag kan inte komma ihåg vad trådarna, men de livligaste diskussionerna har kommit ut av att korsa travarston med olika raser. Men jag vet inte om det finns så många trådar om någon som vill ta sitt ardennersto till en welsh.. Tror mest sådana korsningar är misstag.
Ulrika

Ja du ;).. Tyvärr har jag ingen bild, och även om jag hade så hade jag inte velat lägga ut en bild. Ägarna var trevliga även om hästen var en mycket bitter och hade ofördelaktigt utseende (undrar om hon fattade ;) ). Kanske är det skillnad om det finns fullblod i stoet. Jag är himla glad över att läsa att alla hbl kosrningar inte blir sådana, men detta är nog seriöst den fulaste häst jag har sett.. Säkert inte i livet längre(om hon är så är hon jättegammal), så fred vare med henne.
Ulrika

Nu kunde jag komma in på photobucket
Klickbara för större version.
Bilder på min:

Kompisens:

Pappan:

*LOL* ja minsann, det var ju något helt annat än det jag har sett ;). Ser minsann riktigt trevliga ut.
Ulrika

Tackar :bow: Själv är man ju partisk o tycker att ens egen är så fin så :D därför är det är alltid roligt att nån annan kommer med kommentarer :)

Jag har ett fullblodsto som e betäckt med en PRE. Hon har 2st föl sen innan med samma hingst och det har blivit jätte fina och mycket trevliga. Så jag längtar till min fölis föds.

Fullblod, arab och anglo kan man korsa med det mesta och det blir bra, welsh är en annan sådan ras. Dessa ser jag mest som förädlare som oftast bara gör det bättre (givetvis beroende på vad man ska ha hästen till). NF-hbl skulle jag aldrig våga prova efter att ha sett ett skräckexempel NF ben på hbl kropp. Båda föräldrarna var elit-premierade om jag inte missminner mig, men det hela var ett misstag. Däremot är det visst många andra som sett lyckade av den här korsningen.
Ulrika

Har faktiskt en newforest/halvblod korsning. Väldigt lyckad, är inte opropertionerlig! :) :love:

Jag tror att väldigt mycket korsningsavel tyvärr egentligen inte bygger på avel utan önska om ett föl och då gärna ett billigt.
Man behöver inte gå längre än til annonserna här för att hitta korsningar som säljs under 10 000. Bland annat ett "renrasigt" halvblods föl med helt okänd härstamning. Vilket ju i sig är en omöjlighet att man på ett föl inte vem som är mamman.

Sedan är väldigt många omedvetna om hur avel och genetik fungerar. Vissa är helt övertygade att om stoet är vitt och hiingsten är svart blir fölet grått, för blandar man vitt och svart så blir det grått. Eller att om stoet har korta ben men bra kropp och hingsten långa ben och dålig kropp så får fölet bra kropp efter stoet och långa ben efter hingsten. Att sedan chansen för att fölet ska få stoets korta ben och hingstens dåliga kropp är lika stor finns iinte med i deras värld.

Precis som redan finns i denna tråden så dyker genast ett par exemplar på korsningar upp och framhålls som helt perfekta. Men det finns ju minst lika många och ibland fler som inte är det. Men av någon anledning så kommer det sällan fram. Om det kommer fram så är det sällan en riktig häst med namn utan jag såg en eller jag har hört om. Äker är ju att de som råkar få en sådan häst väldigt sällan vill ställa sig upp och säga att mitt föl blev en katastrof. Då tiger man hellre.

Avel är svårt och något av ett lotteri. Att avla renrasigt ger inga garantier för bra föl men chansen att få en vinstlott är något större än när man ger sig på korsningar. För tvärt emot vad de flesta som vill korsa olika raser verkar tro så kräver det väldigt mycket mer kunskap att få till en bra korsning än när man håller sig inom rasen med av premierningsnämnder testade hingstar och kanske ston.

Det är väl som med korsningsavel på hundar- korsar man två raser ur samma användningsområde blir det sällan någon katastrof. Ridhäst + travhäst eller ridhäst + arbetshäst är en dålig ekvation. Men att korsa två ridhästar, t ex PRE + halvblod eller quarter + arab eller knabstrupper + fullblod etc är jag inte emot och ofta kan det finnas en vettig tanke bakom.

Jag brukar inte bry mig eller hålla på och ifrågasätta folks val- vi har alla olika synvinklar och mål med våra hästar. En avelskombination kan i mina ögon vara helknäpp men i uppfödarens ögon vara en helt annan då hon har helt andra mål och ögon att se med...:p

Det där är en svår fråga faktiskt. Den avatar ajg har just nu föreställer en irlänsk korsning och som alla vet så är de suveräna hoppare, avlade enbart för hoppning, många gånger.
Men exteriört är de sällan proportionerliga, eller ens vackra:crazy: Man vet väl inte alltid vad de "innehåller" riktigt av olika raser men fullblod ingår nog alltid nånstans och ofta mycket. Sen connemara men även vangshästar tex. (ni skulle sett hästens frambenslyft:angel: )

Så på en exteriörbild kan en sån häst se bedrövlig ut men vara mycket genomtänkt framavlad för en viss sport och mycket ändamålsenlig. Toppiga rumpor korta framben långa bakben ofta även rejäla bogar o underhals.

Vår var så ful när hon kom som 2-åring att man undrade vad det skulle bli:eek: Men varenda riktig hoppryttare som såg henne jublade "det där var en riktig irländare, skitfin :love: " Dressyrryttare undrade om vi hade sett henne innan vi betalade:eek: :angel:

Annars är som någon skrev fbl i stort sett alltid bra i korsningar tycker jag.

I ponnykorsningar tycker jag även att welsh alltid blir bra. Och new forest /welsh var suveränt, fick tre fina såna efter welsh stoet.

Connemara/fbl gillar jag också annars kan connemaror blir lite klunsiga ibland.

Travare är väldigt tveksamt öht tycker jag. Många har ju faktiskt helt fel byggnad som ridhästar. Ryggen är inte gjord att sitta på utan för att dra med, och skyffla med bakbenen.

Vissa korsningar kan nog "råka" bli bra tex ardenner med lättare ras. Men det är ju riskabelt , vem vet vilka gener som råkar komma fram i varje individ. Kan bli lite lotteri över det hela. Fast det kanske avel alltid är på sätt och vis.

(Travare är väldigt tveksamt öht tycker jag. Många har ju faktiskt helt fel byggnad som ridhästar. Ryggen är inte gjord att sitta på utan för att dra med, och skyffla med bakbenen.)

Skyffla med bakbenen?:confused:

Jag har sett två olika korsningar, med samma mamma och pappa. Pappan arabhingst, mamman fjording. En sådan korsning kan det nog gå helt åt helvete med, men båda dessa två är otroligt fina hästar. Den ena är kvar hos uppfödaren som körhäst, och körs även mycket i skogen, värdlens läckraste häst. Den andra är såld och numera hopphäst, som tävlar en hel del. Härom veckan fick dom ett bud på ponnyn på 100 000:-

Men nog kan det gå åt helvete också, tänker särskilt på dessa travarston som blir betäckta med (ofta skäckfärgade) halvblodshingstar. Kommer själv betäcka mitt travarsto, men inte oplanerat med den billigaste hingsten i trakten.

Stoet i fråga, är i god ridhästmodell för att vara travare och har tävlat tom 130 hoppning, placering och vinst tom 120, och löshoppad 160. Inga direkta superprestationer att avla på, men det är en hållbar häst som inte haft några benskador (annat än genom olyckor) under sina år, framförallt handlar det om att jag vill ha en avkomma efter henne. Inte just att jag vill ha ett föl, utan ett föl efter henne.

Har inga bra exteriösbilder på henne, men så här ser hon ut;
http://archive.pixbox.se/arkivet/dolt/640x480/356092.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/dolt/640x480/356101.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/dolt/640x480/373049.jpg?0

Pappan jag valt för henne är en halvblodshingst, med mycket fullblod i. Dom är av samma typ, ganska små, stoet ngt kompaktare än hingsten dock.

Här är en bild av fadern;
http://www.malardalensvarmblodsklubb.se/Sponsorbilder/szkhemhopp.jpg
http://www.malardalensvarmblodsklubb.se/Sponsorbilder/szkopulsidany2.jpg

(Travare är väldigt tveksamt öht tycker jag. Många har ju faktiskt helt fel byggnad som ridhästar. Ryggen är inte gjord att sitta på utan för att dra med, och skyffla med bakbenen.)

Skyffla med bakbenen?:confused:

Har du inte sett hur en travhäst rör bakbenen, särskilt i lopp? Den skjuter iväg extremt mycket med bakbenen låångt bak.

Många gör det alltid, de är mycket ändmålsenligt byggda, för syftet att springa fort i trav med sulky. De kan inte ändra det så mycket.

Du vet säkert redan men jag är ju en av dom som har valt att betäcka mitt travsto med en halvblodshingst (ej heller godkänd:eek: ).

Min tanke var en nästa ridhäst, inte en nästa ridhäst som skulle vara billig.
Jag har haft mitt sto i 6 år, vi har provat på det mesta och det har funkat bra.
Hon har inte haft svårt för samling, galopp eller vad det nu kan vara.
Givetvis är hon ju inte jämförbar med en avlad ridhäst men en helt OK fritidshäst. Hennes lynne och temp är magnifikt och har faktiskt aldrig tidigare mött en sådan stabil häst i hela mitt häsliv (26 år).

En rent avlad sport/tävlingshäst är inte intressant för mig då det inte passar temperamentsmässigt, tidsmässigt eller lynnesmässigt.
Nu har jag dock användt mig av en halvblodshingst (ridhäst) men han passade mig och mitt sto.

När denna konstalation planerades red jag engelskt, inga ambitioner på tävlan i hög klass utan ville ha en allroundhäst med bra temperament och lynne OCH ridbarhet.

Än så länge ser det väldigt bra ut. Givetvis kunde det ha gått åt skogen, det säger jag inte nej till men som sagt ...det är ett lotteri.
Resultatet blev en mycket fin hingst. Halvblodets gång och travarens lynne och temperament. Utställd med 38 p som 6 månaders föl och med goda lovord för framtiden.
Kunde dock inte visa honom nu i höst då det inföll vid kastreringstiden.Får försöka nästa år igen;)

Nu har jag skolat om mig till western och där funkar de allra flesta raser, även korsningar men också rena travare.
OM jag var tvungen att göra mig av med honom så skulle han fungera bra som allroundhäst till någon.
Alla vill ju inte ha hästar som är avlade för höga klasser, som måste ridas 6 dagar i veckan för att funka mentalt.
Jag har även fått många förfrågningar om jag inte ska göra samma kombination igen, av duktiga hästmänniskor, men det är något som inte ska göras då jag inte är ute efter att "avla".
Här är han...nu 19 månader gammal

uno11.jpg

uno4ansiktebortbarbro.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 993
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de... 27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 897
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 506
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 582
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka