Sv: Korsningsavel?
Du vet säkert redan men jag är ju en av dom som har valt att betäcka mitt travsto med en halvblodshingst (ej heller godkänd

).
Min tanke var en nästa ridhäst, inte en nästa ridhäst som skulle vara billig.
Jag har haft mitt sto i 6 år, vi har provat på det mesta och det har funkat bra.
Hon har inte haft svårt för samling, galopp eller vad det nu kan vara.
Givetvis är hon ju inte jämförbar med en avlad ridhäst men en helt OK fritidshäst. Hennes lynne och temp är magnifikt och har faktiskt aldrig tidigare mött en sådan stabil häst i hela mitt häsliv (26 år).
En rent avlad sport/tävlingshäst är inte intressant för mig då det inte passar temperamentsmässigt, tidsmässigt eller lynnesmässigt.
Nu har jag dock användt mig av en halvblodshingst (ridhäst) men han passade mig och mitt sto.
När denna konstalation planerades red jag engelskt, inga ambitioner på tävlan i hög klass utan ville ha en allroundhäst med bra temperament och lynne OCH ridbarhet.
Än så länge ser det väldigt bra ut. Givetvis kunde det ha gått åt skogen, det säger jag inte nej till men som sagt ...det är ett lotteri.
Resultatet blev en mycket fin hingst. Halvblodets gång och travarens lynne och temperament. Utställd med 38 p som 6 månaders föl och med goda lovord för framtiden.
Kunde dock inte visa honom nu i höst då det inföll vid kastreringstiden.Får försöka nästa år igen
Nu har jag skolat om mig till western och där funkar de allra flesta raser, även korsningar men också rena travare.
OM jag var tvungen att göra mig av med honom så skulle han fungera bra som allroundhäst till någon.
Alla vill ju inte ha hästar som är avlade för höga klasser, som måste ridas 6 dagar i veckan för att funka mentalt.
Jag har även fått många förfrågningar om jag inte ska göra samma kombination igen, av duktiga hästmänniskor, men det är något som inte ska göras då jag inte är ute efter att "avla".
Här är han...nu 19 månader gammal