korsa kallblod/frieser el PRE

Sv: korsa kallblod/frieser el PRE

Jag skulle jättegärna ha en lite mer explosiv häst! =) Kanske jag ska korsa den med en nordsvensk bruks :D

Jag har inte en Nordsvensk bruks och PRE är inte så explosiv som alla tycks tro, många gånger kanske kallblodet är mer explosiv.
Korsar dessa raser för att få fram en trevlig ridhäst som förhoppningsvis har oerhört lätt för sig.
Vad är det som säger att 2 "renrasiga" halvblod blir bra skolhästar.
Det här är ett experiment från min sida, blir det bra eller dåligt får framtiden utvisa.
Vill man eller vill man inte köpa korsningar måste ju vara upp till var och en.
Jag skulle gärna köpa ett renrasigt PRE-sto men har tyvärr inte råd med detta då dom kostar en hel del pengar, så detta är en lösning för att få fram PRE-hästarnas underbara temperament och ridbarhet på annat sätt, bra eller dåligt, vad vet jag som bara är en buskuppfödare. :banana:

svarade du på mitt inlägg..?
Om ja, har du läst mina övriga inlägg i tråden?

Dreamer skrev:
Varför korsar man PRE och nordsvenskar för att få fram bra skolhästar??
Det är som att sätta en volvomotor i en porsche och säga sig göra det för att få fram en bättre räserbil :crazy:

Ok att korsa för att man inte har råd med nåt annat men att säga sig göra det för att förbätta skolhästegenskaperna :eek: :eek: :eek:

Kan bara svara för mej själv.
Men för att svara på din fråga - jag tycker enormt mycket om psyket på mina kallblod. Det är något alldeles särskilt. Coola, modiga, orädda hästar som är trygga i sej själv och inte fjompar sej över onödiga saker. Arbetsvilja och samarbetsvilja som är mycket utpräglad. Samtidigt har de en fantastiskt läcker elektricitet vid ridning som är härlig att känna. Där finns kraft och mod, men samtidigt en otroligt känslig och energisk sida. Sammantaget ger det en väldigt ridbar häst.

Jag gillar sundheten i mina kallblod, de har väl fungerande system. De har bra hovar och de har bra tänder/bett, de tål klimatet mycket bra, och reagerar inte på myggor/bremsar/o dyl.
Nackdelen är väl att de med sin tjocka hud emellanåt kan ha svårt med temperatur-regleringen.

Samtidigt går de använda till mycket olika saker, jag vill gärna ha en häst som går att spänna för släden på vintern men också sitta och skola i dressyr på banan, i framtiden får gärna ev hästar göra lite gott för sej och hjälpa till att ta in sitt eget hö. Det ska inte finnas nån konflikt däremellan, en användbar häst är en användbar häst.

MEN - det finns några men med mina kallblod.
Jag gillar att hoppa, och jag gillar galopparbete i alla dess former. Mina kallblod är rätt begränsade när det gäller dessa saker.
Ev behöver jag också mer höjd och massa för ridhästar, sånt som är svårt att få genom att betäcka renrasigt och "bättre" (visst finns det kallblod som är högre och har mer massa än mina, men de är nödvändigtvis inte lämpliga att betäcka med).

Jag gillar PRE, fast kanske framförallt Lusitano, men de jag träffat på har inte gjort ett riktigt bra intryck rent mentalt. Visst kan de röra sej, de har varit otroligt ridbara med stor arbetsvilja och vilja att vara människan till lags, men såna där saker som att de går som på eld när de ska förbi en okänd tunna vid sidan av vägen, lite knepig hovkvalitet, får småsår stup i ett - ja de vanliga "fullblods"-problemen....(ursäkta) Får mej att avstå.

Vi var inne på att köpa PRE-sto - men tog vårt förnuft tillfånga och köpte ett bra kallblodssto istället. Hon präglar sina avkommor väldigt väl att bli trygga, sociala, modiga, orädda hästar. Betäcka med lusitano och få de positiva egenskaperna från lusitano (kanske framförallt galoppen), vore ju onekligen riktigt mumma.

Jo, skulle jag betäcka mitt kallblodssto med en iberisk häst så skulle det vara med ändamålet att få fram en, för mej (och många med mej) BRA ridhäst.

Men projektet får vänta några år, först avlar vi renrasigt och kanske får jag fram den där hästen jag vill ha (vad vet jag, jag har ju mestadels träffar på de som redan varit travtränade och "förstörda").
Och ev är stoet alldeles för bra för att användas i korsningsavel.

Dreamer skrev:
Varför korsar man PRE och nordsvenskar för att få fram bra skolhästar??
Det är som att sätta en volvomotor i en porsche och säga sig göra det för att få fram en bättre räserbil :crazy:

Ok att korsa för att man inte har råd med nåt annat men att säga sig göra det för att förbätta skolhästegenskaperna :eek: :eek: :eek:
Detta är vad jag läste i ett reportage i ridsport om jag inte minns helt fel. En duktig tjej som rider högre klasser dressyr med sin hingst, tror det är Furtivo han heter. Varför hon pratade om just skolhästar av dessa avkommor vet jag inte.
Men om du jämför skolhästar med racerbilar......?????? :confused: (man kanske vill sätta in porschemotorn i en volvo och göra en bättre bruksbil!) Många ridskolor som inte har tävlingsinriktning utan enbart just skolridning har faktiskt korsningar och grövre ponnyer, i alla fall tror jag det stämmer mera norrut. Nordsvensken (kallblodstravaren menar jag) är faktiskt ypperlig för detta. Dessutom finns det många sådana som tävlar både dressyr och hoppning med framgång!
Nu är jag ingen älskare av vare sig kallblod eller PRE, men likväl hästälskare med andra raser (läs renrasiga!!!!) och tycker att man kan ju inte racka ner på andra bara för att jag inte gillar just deras ras eller korsning! :smirk:
(fast visst finns det många mysko korsningar tycker jag!!)

Senast ändrad av en moderator:

kickapoo skrev:
Håller med dig Görel (tidigt inlägg)! Det är så poppis att blanda in PRE o dyl. Jag fattar inte vitsen, när det finns så fina och trevliga kallblod. Visst kan det bli vackra hästar och se maffiga ut. Men är mentaliteterna verklignen bra att korsa? Jag kan inte mycket om avel, men min känsla säger att det exprimenteras för mycket. Många kallblod är ju rätt egensinninga, envisa och starka. Vill man verkligen korsa det med den så otroligt explosiva PRE:n? Det känns som att friesern ligger närmre till hands i så fall. Men som sagt jag håller på en noridshingst. Lycka till!!
Vad jag har förstått så kan väl även friesern vara nog så "explosiv", varför skulle den vara bättre än PRE??? Inte om man vill "lätta upp" i alla fall!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 243
Senast: lizzie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 422
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 898
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka