korsa kallblod/frieser el PRE

Sv: korsa kallblod/frieser el PRE

Nej men du måste väl ändå känna till de sporthästar som kommer från Baltstaterna. Dagens baltiska sporthästar stammar ju från de kallblod som fanns i regionen, uppkorsade med andra raser har man fått fram lättare hästar väl lämpade för tävling. Så har de flesta av dagens moderna hästraser kommit till, knappast någon hemlighet.

Men PRE är väl ändå en ädel häst?!

Visst känner jag till dem - åtminstone en hel del. Har inte sett ett spår av någon baltisk draghäst. Du kan väl nämna någon i alla fall?

Mvh Cissi

Kanske hårt skrivet. Men det är iallafall MIN åsikt.

jag tycker att sentimentalavel av i de flesta fall okunniga människor INTE är nån bra idé. Jag kan inte förstå vitsen med att producera ännu en medemåttig häst när marknaden svämmar över av dem. Däremot är jag inte av pricnip emot korsningsavel. Jag äger själv två korsningar, men dem har jag inte avlat fram utan köpt dem, och jag kommer inte att avla på dem heller.

Vad vill du ha för typ av häst då?!
Lämpad för dressyr eller fritidshäst?

Skulle nog kunna bli ganska läckert med en PRE-hingst. Finns ju de som är lättre i typen och ser mer ut som hbl.

Det är väl inte ofta man ser stora avelsframsteg vid korsningsavel utan man förundrar sig över "resultatet"

Finns det egentligen någon värre kosningsavel än hbl aveln?! Där ser man ju lyckade resultat...

Är ju inte alltid som man är ute efter en tävlingshäst som kan presstera toppresultat. Ibland vill man kanske bara ha en fritidshäst...
Och varför inte ta ett för efter sitt älsakde sto då?

Därför att det redan finns hästar av den kvalitén att köpa. Det är *MYCKET* större chans att man får det man vill ha om man köper det än om tror att man kan avla fram det. Fritidshästar finns det hur många som helst, jag ser INGEN anledning att man producerar nånting som man inte har en aning om det blir vad man vill ha, förutom att man äger det älskade stoet.

Det är synd att folk inte verkar fatta poängen. Framför allt för hästarnas skull. Ju fler dussin-hästar som produceras ju fler hamnar på slakttransporter. Men så får man ju inte säga. För det vägrar buskavlarna att fatta. Det är ju inte DERAS ansvar eftersom de tänker minsann ta hand om sin avkomma resten av livet. Håhåjaja.

Det gäller alltid att bedömma individen. Givetvis både stoet och hingsten. Ett mentalt bra sto utan exteriöra defekter måste ju givetvis kunna användas i avel, renras eller korsning, det är ju mer en smaksak.
Det viktiga är kanske att tänka på vad man vill använda den till och hitta en hingst med dom lämpliga egenskaperna.
Frieser har använts inom många raser bla svenskt halvblod och nordsvensk. Många lättare nordsvenskar har fortfarande kvar en del drag av Frieser.
Om du går in på min h-sida kan du se några lyckade korsningar efter vår godkända och stambokförda Frieserhingst Melle.

http://www.nobynas.com

Har man ett sto med ett bra temprament och inge defekter, så varför skulle man inte kunna avla på det då??

Visst det finns redan ett överflöd äv hästar i sverige men:

1) Just nu är det mkt höga priser på ALLA hästar.

2) det stora öveflödet är hbl hästar, och tro det eller ej med alla vill inte ha hbl.

Vet du hur mycket det kostar att föda upp en häst till tre års ålder ?
Man har fortfarande INGEN aning om vad som pluppar ut ur stoet.
Överflödet är INTE på halvblodshästar i första hand utan på såna hästar som folk i gemen verkar vilja ha när de avlar för eget bruk.

Jag har två ston med bra temperament och inga defekter. De är världens gulligaste och jag kommer INTE att avla på dem. Teoretiskt skulle ja gkunna låta dem betäckas med en hingst som ger stort så att det blir lagoma juniorhästar åt mina döttrar - men det finns inte en chans i helvetet att jag skulle chansa på detta. Jag kan hitta en sån häst för rätt peng utan att behöva chansa.

Men hela mitt sätt att resoner faller på alla stoägare som tycker att världens gulligaste sto måste man ju avla på.

Det är inte 3-åriga häsar som är dyra, utan det är 6månaders föl som kostar 30000-40000kr!!
det är mkt.
Överflödet är hbl och till viss del vbl.
Svindyra hbl föl och unghästar. Dyra hbl till tävling. Dyra hbl till träning. Dyra hbl till avel.
Det är bara att slå upp ridsports annonser, eller kolla på bukes eget annonstorg.

Har själv ett korsningsto som jag har planer på att ta ett föl på. Tycker hon har ett trevligt temprament och trevliga rörelser. Har planer på att korsa henne med en PRE, just för att få lite grövre typ och en häst med lite lättare för samling.

Visst finns det många som inte vill ha halvblod, men tror du att det finns en marknad för udda korsningar? Och det är klart att man kan avla på ett sto med trevligt temperament och utan defekter, men varför ska man korsningsavla med icke beprövade kombinationer :confused:

Om du vill ha en häst med specifika egenskaper som t ex lättare för samling, är det inte bättre att köpa en häst som har de egenskaperna du söker efter istället för att korsa fram en häst som kanske får både ditt stos dåliga sidor och hingstens dåliga sidor?

Argumentet att man kan korsa hur man vill eftersom man ändå kommer att behålla avkomman i hela dess liv håller inte eftersom man kan råka ut för saker i livet som man inte har kontroll över!

Jag menar inte att man ska korsa för att sälja vidare, utan att ha själv. Jag rider inte påden nivån att hästen kan bli så "fel" att den inte duger åt mig om jag korsar med mitt sto och en godkänd hingst.
Det spelar ju ingn roll vilket sto och vilken hingst du tar, fölet kan ju fortfarande få de dåliga sidorna.

Men jag skulle aldrig börja korsa min häst en massa för att sedan sälja vidare.

Senast ändrad:

Du verkar inte ha läst det sista stycket jag skrev :confused:

Även om din avsikt inte är att avkomman ska ut på marknaden kan det hända saker i ditt liv som gör att den hamnar där ändå.

Jag kan 100% säga att ingen av mina hästar någonsin kommer att bli till salu. Därför skulle jag även kunna ta ett föl som jag kunde garantera inte kom ut på marknaden. Om jag kan så kan väl andra det oxå?

Däremot är jag inte för korsningsavel. Fast för mig är det en ren principfråga. Idag verkar ju dessutom de flesta någorlunda bra korsningar vara konkurrenskraftiga och betinga ett helt ok pris.

Och om nu hästen inte gick att sälja sen om det skulle bli aktuellt så finns ju alltid "mitt" alternativ, bultpistol.

Först och främst - en P.R.E är allt annat än en tung ras! :)
Men för att återgå till frågan... ;)
Det första man måste tänka på, i korsningsavel samt renrasig avel, så är det att se till individernas mentalitet, dvs att både modern och fadern är bra i huvudet och "rätt" byggda för det man vill ha dem till. Det finns alltför många hästar här i världen som är framavlade efter prestation och utseende - som är totalförstörda i huvudet.
Har man en bra moder och en bra fader, så blir avkomman för det mesta också bra. En P.R.E är kända för sin lugna mentalitet, och jag har sett, och äger även en egen, framavlade korsningar med P.R.E. Detta gäller både med tinker, halvblod och lipizzaner, och de har alla nedärvt pappas lugna mentalitet. Oftast så nedärver P.R.E både sin lugna attityd samt sin ridbarhet.
Men givetvis måste man ha en "sund" mamma på det också!!!
Har du fler frågor, så är det bara att PM:a, så berättar jag mer om min egen korsning, samt mer om P.R.E i Sverige.
För det sista, så är det inte riktigt en "korsning", för de blir registrerade som "Spansk sportshäst" i spanska stamboken (Cria Caballar).

Mvh Jenny & Atrevido

Kan alltså även korsningar med Kallblodstravare bli registrerade som Spanska sporthästar? (Iberian Sporthorse eller?)
Intressant.

Nu ska vi se. *bortser totalt för det ironiska svaret*

Cria Caballar har full koll på vad det är för hästar de skriver in. De kräver fullstammade föräldrar. Namnet ändras inte för att det är olika raser, utan det är Spanska Sportshästar, punkt slut.
De godkände en korsning P.R.E/Tinker, så således borde det fungera utmärkt med andra kallblod.
Så länge föräldrarna är fullstammade.

Jag menar att du faktiskt kan dö innan din häst dör! Det tillhör de delar av tillvaron vi inte kan styra över.

Bultpistol kan vara det rätta och ansvarsfulla alternativet i vissa situationer :bow:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 243
Senast: lizzie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 422
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 898
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka