korsa kallblod/frieser el PRE

Sv: korsa kallblod/frieser el PRE

sagani skrev:
Det första man måste tänka på, i korsningsavel samt renrasig avel, så är det att se till individernas mentalitet, dvs att både modern och fadern är bra i huvudet och "rätt" byggda för det man vill ha dem till. Det finns alltför många hästar här i världen som är framavlade efter prestation och utseende - som är totalförstörda i huvudet.

:bow: :bow: :bow: :bow:
Mycket bra sagt!!

Väntar fortfarande på svar - exempel på NÅGON tävlingshäst som har baltisk draghäst i stammen?

Mvh Cissi

Tack!!!! :bump: :bump: Jag skrev bara utefter vad jag själv söker hos en häst. Visst kan man köpa en häst som är fin att titta på, men man vill väl gärna ha en häst som går att rida på också?! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Vad ska man avla på? Om jag har ett sto som jag är nöjd med varför skulle det vara fel att ta ett föl på den. Sen är det så här att de flesta vill ha en häst av "medelmåtta". Jag har just sålt en häst efter ett mycket medelmåttigt sto. De nya ägarna är väldigt nöjda med denna ridbara medelmåtta.

Även om man avlar på hästar med elitprestationer kommer det att födas medelmåttor, därför är det väl onödigt att medvetet avla fram medelmåttor, de kommer ju på köpet ändå!

Så om varken din mamma eller pappa har några talanger eller intelligens, så borde de inte få ha dig, eftersom du bara blir en medelmåtta?!

Vad är det som sägar att det blir en medelmåtta??
Jag har ett BRA sto som råkar varar en korsning, om jag sedan korsar henne med en GODKÄBD hingst, behöver det fölet inte bli sämra än ett rent hbl föl.
Tro det eller ej med den finns gott om medelmåttor blian hbl, de råkar bara vara renrasiga.

Båda mina föräldrar har både skönhet och intelligens, som jag ärvde :smirk:

Tråden handlar om korsningar, bara för att du betäcker ett sto med en godkänd hingst av annan ras behöver det förstås inte bli bra. Tror knappast att mitt halvblodssto skulle lämna bra avkommor med en shettishingst, sen spelar det ingen roll om han skulle vara elitpremierad!

Självklart behöver inte avkomman bli fantastisk bara för att man håller sig inom samma ras. Vet en som korsade ett gångartssto med en hopphingst och hoppades att avkomman skulle få mammas gång och pappas hoppförmåga. Det blev tvärtom :crazy:

det var absolut INTE ironiskt!
Varför tolkar alla alltid det man skriver ironiskt nuförtiden...

Nej, jag undrar mest för att jag ju har kallblodstravarsto som jag eventuellt tänker betäcka med PRE eller lusitano i framtiden. Vore ju kanon om det kunde bli en registreringsbar "ras" på avkomman sas.

Håller med dig Görel (tidigt inlägg)! Det är så poppis att blanda in PRE o dyl. Jag fattar inte vitsen, när det finns så fina och trevliga kallblod. Visst kan det bli vackra hästar och se maffiga ut. Men är mentaliteterna verklignen bra att korsa? Jag kan inte mycket om avel, men min känsla säger att det exprimenteras för mycket. Många kallblod är ju rätt egensinninga, envisa och starka. Vill man verkligen korsa det med den så otroligt explosiva PRE:n? Det känns som att friesern ligger närmre till hands i så fall. Men som sagt jag håller på en noridshingst. Lycka till!!

Senast ändrad av en moderator:

Förlåt att jag lägger mig i. Men det här var så himla kul:

den så otroligt explosiva PRE:n

:D

Verkar inte vara många här som vet speciellt mkt om PRE. Tur att du är här Sagani och trampar ihjäl några av dumheterna ;)
PRE, tunga hästar. Hmpf.

Jag har en 3åring, korsning PRE/** om någon skulle vare farligt explosiv skulle det vara han. Arbetsvillig, energisk möjligen men inte explosiv, inte än ialla fall. Kanske att en PRE skulle lätta upp en nordis men min är ju knappast ädel, hans mamma är ädel han ser för tillfället ut som en överbyggd, lurvig ,gråbrun ponny. Men.....han kommer att bli en sagohäst.

Moppa123 skrev:
Vad tror ni om det?
Mitt sto är ganska stor (161cm) men inte tung ( för att vara kallblod) och jag skulle vilja betäcka henne i framtiden, men med vad :confused:

Jag har tänkt i banorna att ev. ta en frieser hingst eller en PRE hingst. Vad tror ni? vad ska man titta på?
Jag vet det är svårt att säga något utan att sett hästen men om ni har några råd så snälla säg dem :)
Läste en intressant artikel om en duktig dressyrtjej i Norrland som har en PRE hon har korsat med just nordsvenskar, för att få fram bra skolhästar. Det var ett par år sedan och det skulle vara intressant att höra hur de hästarna blev.
Till viss del håller jag med de som skriver i övriga svar, buskavel-nej tack! Ska man korsa så måste det finnas en tanke bakom, vad ska jag ha hästen till? Finns det en marknad för den OM jag inte kan ha den kvar?
Men det finns ju också en hel del jättefina hästar som är just-buskavlade!!

cissiny skrev:
Väntar fortfarande på svar - exempel på NÅGON tävlingshäst som har baltisk draghäst i stammen?

Mvh Cissi

Inlägget är inte riktat till mig, men jag är balt, därför svarar ;) ...

Nutidens baltiska draghästar är det de är - arbetshästar, och ingen avlar seriöst på dem i syftet att få fram en sporthäst.

Men en gång i tiden förädlades den preusiska hästen (förmodligen nån typ av arbetshäst) med arabiska och engelska fullblod bland annat. Vi fick trakehnare på det viset :love:. De har nog den baltiska hästen i stammen. Däremot uttalar jag mig inte för en del märkliga "engångskorsningar", det är en annan sak än att målmedvetet få fram en ny ras, tror jag.

*flinar* jag kan inget mer än hålla med dig Dreamer... "den så otroligt explosiva PREn"?!?!?!?!? Har ni över huvudtaget sett eller ridit en PRE?????????

Man tackar för berömmet Dreamer :bow:

Jag ursäktar så mycket för att jag missförstod dig. Det var inte meningen att vara på det viset.
Visst går det att registrera din eventuella avkomma, så länge du har fullstammade föräldrar!! Lycka till med ev avkomma i framtiden!!!

I bland blir man trött!!!!
Ni får gärna komma hem till mig och se mina hästar! enda gången dom skulle explodera är kanske när gräset är för grönt!!! ;)
Men ärligt talat så visst kan dom se explosiva ut i vissas ögon!men det man ser är en arbetsiver! jag har ridit en hel del P.R.E hästar och har inte sett eller märkt att dom skulle vara lätt tända då!
Men att dom flesta gärna försöker att tänka ut vad du vill och att dom utbildade hästarna gärna ligger lite före dig i tanken har jag märkt, dessa hästar är väldigt lyhörda och arbetsvilliga!
Men latare häst får man oxå leta efter! om du inte motiverar din P.R.E så går den gärna och såsar då :angel: var på kurs för en spanjor som sa att tyvärr för P.R.E hästen så protesterar den inte fast den kan få stå på box vecka in och vecka ut ! utan att få komma ut och röra på sig!! Dessutom så är dom lugna när man tar ut dom fast dom stått så länge ! Så han tyckte att det skulle vara bra med lite eld i häcken på dom då ;)
ja detta var min syn på saken då! Dessutom så ser jag inget fel att korsnings avla så länge det är två sunda indiver som passar i hop exteriört då ;)
tesora! (med stallet fullt av dynamit)

Jag håller med! Vadå explosiva?
Jag har bara träffat en PRE irl och det var nog den underbaraste häst jag någonsin träffat! Lydig, trevlig, snäll och arbetsvillig. Härlig att rida också :love:

Jag förstår inte detta klankande på korsningsavel, vad är det egentligen för fel på det?
Jag har i mitt tidigare liv alltid haft halvblod som inte varit speciellt hållbara, tröttnade på alla skador som kanske berodde på mig och min okunnighet.
Köpte då en PRE som definitivt inte är tung, världens underbaraste häst, hållbar och super att rida.
Fick av en händelse ett kallblodssto som är kanonfin, vacker att se på, bra exteriör och bra gångarter.
Nu är hon dräktig med en PRE av den enkla anledningen att jag gillar båda raserna och att jag inte förstår varför man inte kan korsa 2 raser som har många positiva sidor tillsammans.
Det finns hur mycket halvblod som helst i Sverige som det avlas hejvilt på och det är ingen som tycker det är något fel med det, VARFÖR?
Varför kan man inte avla fram en vanlig häst med många bra kvaliteter till vanliga människor för alla ridmänniskor i Sverige blir ju inte med på OS, eller?
Jag fullkomligt älskar PRE och KALLBLOD. :love:

Varför korsar man PRE och nordsvenskar för att få fram bra skolhästar??
Det är som att sätta en volvomotor i en porsche och säga sig göra det för att få fram en bättre räserbil :crazy:

Ok att korsa för att man inte har råd med nåt annat men att säga sig göra det för att förbätta skolhästegenskaperna :eek: :eek: :eek:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 243
Senast: lizzie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 422
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 898
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka