Sv: korsa kallblod/frieser el PRE
Jo det var korsningsavel, visserligen av två av de ädlaste raserna ( varav den ena framavlad via korsningsavel ) och en fullt godkänd korsning då avkomman blev en angloarab. Tur, javisst, det är få förunnat att få föda upp en sådan läckerbit och som sedan tävlar internationellt men det är inte det som är min poäng.
Jag visste att mitt sto hade bra stam, jag tyckte om henne, hon hade presterat bra mkt mer än de flesta ston som sätts in i avel, men hade jag lyssnat på experterna hade hon aldrig hamnat hos den hingst hon hamnade hos.
Stoägaren här vill ha tips och råd och vill förmodligen inte bli sågad. Vi vet inget mer om hennes häst mer än att det är ett kallblod. Betäcker man ett kallblod med en PRE så är det en medveten korsning för att få fram en lättare häst. Frieserhästen är visserligen ett kallblod men det är ganska stor skillnad på den och exempelvis en pecheron eller ardenner, tom den svensk nordisen skiljer sig en hel del från frieserhästen, förädling eller inte stoägaren vet vad hon är ute efter.
Då kommer man till mina kommentarer om att alla raser kommit till via korsning. I Sverige verkar folk livrädda för korsningar av olika raser men det är helt ok att ta vilken j-a skitmärr med gröna papper i ASVH till en hingst.
Men utan de grundläggande korsningarna så hade vi inte kommit dit vi är idag och vi använder fortfarande korsningsavel på det svenska halvblodet.
Vart hade det svenska halvblodet varit utan inslag av Utrillo, Robin Z, Cortez, Carnoustie xx mfl?