korsa kallblod/frieser el PRE

Moppa123

Trådstartare
Vad tror ni om det?
Mitt sto är ganska stor (161cm) men inte tung ( för att vara kallblod) och jag skulle vilja betäcka henne i framtiden, men med vad :confused:

Jag har tänkt i banorna att ev. ta en frieser hingst eller en PRE hingst. Vad tror ni? vad ska man titta på?
Jag vet det är svårt att säga något utan att sett hästen men om ni har några råd så snälla säg dem :)

Sv: korsa kallblod/frieser el PRE

Såg en gång en bild på en bild på en korsning mellan kallblodstravare och freiser och det var nog den vackraste häst jag sett :)

Då är kanske ideen inte helt befängd då :)
Vet någon var man kan hitta hingstar för dessa raser?
Vad jämför man framförallt mellan sitt sto och ev. hingst?

Jag tycker idén är urusel, men jag är rabiat motståndare till den typen av avel. Jag tror att du kan KÖPA en drömhäst istället för att tro att du kan avla fram den. Det blir billigare och det är säkrare - du vet mycket mer av vad du får. Sentimentalavel bara för att man har ett sto är - helt enkelt ett alldeles är dyrt lotteri för att jag skulle rekommendera det. Risken är stor att du får bådas DÅLIGA sidor istället för de bra. Och det ¨blir sällan ett mellanting, har hingsten bra trav och stoet dålig, så blir det antingen bra eller dålig, sällan medel. Har hingsten lång rygg och stoet kort så blir det sällan lagom.

Xeline skrev:
Jag tycker idén är urusel, men jag är rabiat motståndare till den typen av avel. Jag tror att du kan KÖPA en drömhäst istället för att tro att du kan avla fram den. Det blir billigare och det är säkrare - du vet mycket mer av vad du får. Sentimentalavel bara för att man har ett sto är - helt enkelt ett alldeles är dyrt lotteri för att jag skulle rekommendera det. Risken är stor att du får bådas DÅLIGA sidor istället för de bra. Och det ¨blir sällan ett mellanting, har hingsten bra trav och stoet dålig, så blir det antingen bra eller dålig, sällan medel. Har hingsten lång rygg och stoet kort så blir det sällan lagom.

:bow:

(10 jävla tecken)

Det var val lite hart skrivet??

Varfor skulle hon inte kunna avla en framtida dromhast pa sitt sto? Vart tror du att alla dromhastar kommer ifran - ICA? Nagonstans maste de ju avlas. Det handlar ju om vad man vill ha for hast och vad man vill gora med den.

Jag tror att ett lattare halvblod eller till och med ett fullblod skulle bli en bra korsning som man letar efter en framtida sport-hast (tavlingshast).
Det spelar ingen roll vad man har for foraldrar, for man vet aldrig hur avkomman blir till 100%. Det ar alltid en liten risk att folet inte alls blir som man hade tankt sej, men det ar val det som ar charmen med att avla ocksa?
Avel handlar om smak, och vad man sjalv tycker om.
Sjalv tycker jag att en PRE hingst eller en frieser ar lite val tunga for ett kallblods sto, men det beror ju helt pa vad man sjalv vill ha.

Alla manniskor avlar inte for att fa fram en OS-vinnare, manga avlar for att de vill ha en avkomma pa sin hast och kanske nagonting att ha till sej sjalv nar stoet blir lite for gammalt for att ridas ordentligt.
Sjalv forsoker jag avla hastar som klarar av att hantera ett normalt liv, bade fysiskt och psykiskt. Till slut kommer jag aven att avla fram en hast som har det dar lilla extra och som jag kommer att kunna forsorja mej sjalv och hela min familj pa nar jag saljer den. Tavlingshastar avlar man inte fram, det handlar lika mycket om tur som det handlar om vetenskap!!

Moppa123: Avla pa ditt sto med en hingst som har ett bra psyke, for da har du halften vunnet. Avel ar roligt och spannade och jag tycker att du ska gora vad som kanns ratt for dej. Det ar ditt sto och du kanner henne bast, sa valj en hingst som du tror passar henne.

Senast ändrad:

Jag är personligen inte förtjust i den sortens korsningar. Hade valt en kallblodstravarhingst istället!

Till er alla kritiker angående korsningsavel.

Clydesdale x fullblod x fullblod har mer än en gång visat sig vara en mycket hedervärd "ras" att tävla internationell hoppning på för engelsmännen.

Baltiska draghästar x fullblod/hannoveranare/holsteiner har blivit moderna sporthästar i ridsportens alla grenar.

Någonstans måste man börja och denna totala rasism angående korsningar och användandet av travare i aveln är unik för Sverige.

Vill du betäcka din häst så betäck den.

roslagen skrev:
Baltiska draghästar x fullblod/hannoveranare/holsteiner har blivit moderna sporthästar i ridsportens alla grenar.

Kan du komma med något exempel?

Mvh Cissi

Det är inte korsningsaveln i sig som många kritiserar. Det är den s.k. "buskaveln" där man tar sitt eget sto och korsar med närmaste hingst av den rasen man vill fölet ska likna.
Planlagd korsningsavel med utvalda föräldradjur är en helt annan sak. Men då tar det några generationer innan man kan utvärdera resultatet.

En stoägare som vill ta ett föl på sitt älskade sto för att det är gulligt är knappast kapabel att se objektivt på stoets egenskaper och värdera om det egentligen är så lämpligt att avla på henne.

De exempel du tar upp är ju förädling av tyngre raser, det kan inte jämföras med att korsa två tunga raser.

Vad menar du med exempel? Specifik häst eller det faktum att alla dagens raser kommit till genom korsningsavel på ett eller annat sätt.

Men om man inte avlar på det egna stoet, vad skall man avla på då? Mitt första föl kom till just på det sättet, jag ville ha en avkomma till min älskade häst. Denna första avkomma bedömdes med 9-8-9 på gångarter och detta trots att jag gick helt efter eget huvud i mitt val av hingst och inte lyssnade på de så kallade experterna i ämnet. Hingsten har sedan dess fått ytterligare en mkt bra avkomma som idag är godkänd hingst.

Jag menar att den moderna ridhästen blivit framavlad genom att korsa lanthästar med orientaler. De exempel du tog upp var ju alla korsningar med ädlare raser.

roslagen skrev:
Men om man inte avlar på det egna stoet, vad skall man avla på då? Mitt första föl kom till just på det sättet, jag ville ha en avkomma till min älskade häst. Denna första avkomma bedömdes med 9-8-9 på gångarter och detta trots att jag gick helt efter eget huvud i mitt val av hingst och inte lyssnade på de så kallade experterna i ämnet. Hingsten har sedan dess fått ytterligare en mkt bra avkomma som idag är godkänd hingst.

Det låter inte som om det var en korsningsavel, eller? Du hade nog lite tur också ;)
Har man ett tvivelaktigt sto är det mycket bättre att göra som någon sa, att köpa drömhästen som någon annan redan avlat fram än att berika hästvärlden med ännu en individ som kanske inte alls blir som man tänkt sig.

Görel skrev:
De exempel du tar upp är ju förädling av tyngre raser, det kan inte jämföras med att korsa två tunga raser.

PRE är knappast en tung ras.

Det var roslagens exempel som var tunga raser. Läs en gång till så förstår du.

Exempel på tävlingshästar med baltisk draghäst i stammen. Namn, så att jag kan kolla upp stammen. Någon sådan känner i alla fall jag inte till...

Mvh Cissi

Jo det var korsningsavel, visserligen av två av de ädlaste raserna ( varav den ena framavlad via korsningsavel ) och en fullt godkänd korsning då avkomman blev en angloarab. Tur, javisst, det är få förunnat att få föda upp en sådan läckerbit och som sedan tävlar internationellt men det är inte det som är min poäng.

Jag visste att mitt sto hade bra stam, jag tyckte om henne, hon hade presterat bra mkt mer än de flesta ston som sätts in i avel, men hade jag lyssnat på experterna hade hon aldrig hamnat hos den hingst hon hamnade hos.

Stoägaren här vill ha tips och råd och vill förmodligen inte bli sågad. Vi vet inget mer om hennes häst mer än att det är ett kallblod. Betäcker man ett kallblod med en PRE så är det en medveten korsning för att få fram en lättare häst. Frieserhästen är visserligen ett kallblod men det är ganska stor skillnad på den och exempelvis en pecheron eller ardenner, tom den svensk nordisen skiljer sig en hel del från frieserhästen, förädling eller inte stoägaren vet vad hon är ute efter.

Då kommer man till mina kommentarer om att alla raser kommit till via korsning. I Sverige verkar folk livrädda för korsningar av olika raser men det är helt ok att ta vilken j-a skitmärr med gröna papper i ASVH till en hingst.
Men utan de grundläggande korsningarna så hade vi inte kommit dit vi är idag och vi använder fortfarande korsningsavel på det svenska halvblodet.
Vart hade det svenska halvblodet varit utan inslag av Utrillo, Robin Z, Cortez, Carnoustie xx mfl?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 243
Senast: lizzie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 422
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 898
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka