korrekt sluta

Sv: korrekt sluta

Det är ingen skola o inget som man rider mer än ett kvarts voltvarv- åt gången.

Börja med att flytta i skritt o sen i trav. Då får den då på ytter o även mjukare i sidan o mer elastisk i bakkärran.

Såg att mackan hade blandat in mig i diskussionen ;) Jag skall förövrigt rida på en AR-kurs på lördag och där är det inga överdrivna långa yttertyglar i böjningen eller i skolorna utan exakt så som jag beskrivit nedan.

Självklart är det olika även bland AR-ekipage. Och olika beroende på vilket stadie man befinner sig. Tänker ffa på en hyfsat "stor" tränares metoder.

Försöker sätta mig in i hur du tänker... Utifrån exempelhästen - skulle du hålla emot ytterbogen med ytterhjälperna enbart eller även lägga till andra hjälper eller t o m rörelser i det läget?
Försöker få till hur sjutton man "får tag" i yttersidan om innerfram fortfarande är låst pga för mycket vikt och hästen redan strävar utåt? (har provat även den varianten själv, därmed att jag funderar på om det är andra pusselbitar också som gör skillnad).

självklart måste hjälperna alltid samverka det är sällan en hjälp är helt isolerad från övriga hjälper - ge mig ett exempel när du skulle släppa alla hjälper utom en? :confused:

du får tag i yttersidan genom att påverka yttersidan, i det fall du beskriver. Kort och gott - enkelt och konkret förklarat.
om innersidan påverkar yttersidan så måste du verka via yttersida för att få tillbaks hästen. försöker du påverka genom att flytta baken efter frammen så får du ju ett eskalerat problem istället, gentemot det du försöker korrigera och påverka!

Jag rider varken AR eller VD. Jag föredrar väl att bara kalla det dressyr, det är många olika influenser så som AR, TR, Klassiskt och Centrerat. Det funkar på banan. Men vi följer en annan utvecklingstrappa än normalt.

I min värld så bär man rätta framdelen på bakdelen för att bibehålla energi och den spända bågen. Annars tappar man lätt rygg och energin fram till handen. Hästen faller helt enkelt isär lättare då man bryter energin. Jag tror det var Susan som pratade om "allignement" i nån tråd. Och Först måste man ordna upp "the allignement", förenklat brukar jag kalla det hålla hästen på linjen, sen lägga in energi så den kan gå fram till handen utan avbrott och häst som faller isär.

Om någon häst jag rider skjuter ut bogen i böjning så funderar jag på om den är stel i bålen(böjer jag för mycket) eller är den för lite engagerad i ena bakbenet/motorn bak och försöker därför fuska med bogen. Det kan ju vara båda, eller det ena som leder till det andra om den rids så en längre tid.

Jag rider med trängande tygeltag istället för de vanliga hjälperna. Jag fyttar alltså manke, bog och balans med tygeln så. Jag ger den helt enkelt en ram på utsidan. Sätter man ramen åt en häst så åker inga kroppsdelar ut.

Det hästen smiter med är vad vi tillåtit den göra. Om man inte tillåter hästen att skjuta ut bogen tex så händer det inte. Att lära sig putta in hästens kroppsdelar på linjen kan vara svårt. Men innan hästen är i linje kommer man inte till någon ridning.

Om hästen skjuter ut bogen så ser jag inte alls varför det skulle bli bättre av att man flyttar ut inre bog och försöker angagera inre bak därefter. Då ber man ju om energi ut i diket i stort sett. Tänk er att ni rattar en bakhjulsdriven bil. Var skulle energin gå om ni gasar då ratten är vriden åt ett håll för mycket(=bogfen vriden ut). Jag skulle flytta in bogen(och se till att balansen ine ändras och ramlar in) och engagera den energi som fattas. För här kommer hästen behöva bära mer. Och då kan det gå trögare=man får driva lite.

Nu vet jag inte vilken övning som kalladfes sladden, orkar inte kika. Men av Axels beskrivning kan jag gissa att det är lite öppna/skänkelvikningstänk på volt. Den är väldigt bra för att få upp hästen på ytterhjälperna. Och så mjukar den upp bakdelen och gör så att hästarna senare kan lära sig samling och röra sig med elastiska leder som sviktar bak.

Jag antar att du rider med trängande tygeltag? Du lär hästen att flytta balansen i manken för tygeltagen. Detsamma för sits/skänkel. Du flyttar alltså upp hästen på ytterhjälperna med innerhjälperna. Och yttersidan är som ram och fångar upp det du skickat ut dit med insidan.

Tänk dig att du sänder upp hästen dit. Sändaren måste ha en mottagare. Det är yttersidan, där tar du emot det du sänt innifrån.

Det är ungefär det jag försökt beskriva i tidigare inlägg! ;) Kanske inte framgick att yttertygeln också medverkar som "ram" i det fallet. När man försöker få igång ett bakben kan hästen försöka sig på alla möjliga andra utvägar som man behöver korrigera, så att man får "in" ytterbogen är inte i sig någon garanti för att innerbak aktiverats bättre utan man behöver sas balansera båda bogar (egentligen hela hästen), är ungefär så jag tänker. Risken med fokus på yttertygeln (enligt min egen erfarenhet av fällor att fastna i) är att man lyckas putta tillbaka bogen och lyckas rida den linje man tänkt men i själva verket genom den upplevda rakheten döljer problemet åt hästen. Men oavsett hur man gör/tänker så känns huvudsaken som att man får igång motorn och loss framdelen till slut! :)

Varför tar du trängande tygeltag? Inte ledande? Vad upplever du att effekten blir med trängande tygeltag jämfört med det ledande? Jag är nyfiken eftersom man får inpräntat i huvet från början att trängande tygeltag=fy och nej. I vilket läge skulle du rekommendera trängande tygeltag?
I vårt fall behöver vänster bog komma fram mer. Hur skulle man kunna göra där (förutom sladden)?

Att tränga kan funka- i vissa fall, men tycker nog att det blir fel. JAG behärskar det inte.

Sen ser jag en fara med att hästen kan lägga huvudet på sned.

Jag vill lösa det där bak istället.

Ledande tygeltag visar hästen vägen. Med tygeln mot halsen (trängande tygeltag) tar man med hästens framdel. (Man ska inte ta ytterhenden över manken, man ska ta manken med sig)
Det pratas mycket inom dressyr att trängande tygeltag är fel men tittar man på hur man tex rider en volt så följer händerna/axlarna med i rörelseriktningen och yttertygel läggs då mot halsen. Det är ingen skillnad egentligen. Man fokuserar på oliks saker bara. (och har olika namn för samma sak)

Jag ser trängande som en korrigering. Det är stor risk att den blir felställd med det.

Jag fattade det som att inner tygel används trängande, men det är alltså ytter vi pratar om? Eller är det inner som är trängande? Kommer inte risken bli att hästen viker sig då? Om det är ytter, lägger man handen mot halsen o tänker att man för med sig hästen?

Innertygeln kan också användas trängande om det är innerbogen som ska utåt. Dock större risk att handen hamnar över mankammen då, ja. Själv använder jag mig mest av kramningar/pulseringar på inner tajmade till att styra riktningen på innerfram, för att endast lägga tygeln mot halsen sällan räcker i det läget dom tygeltagen behövs (tyngdpunkten brukar räcka för att ange riktningen, resten är i princip korrigeringar).

Tycker axel´s inställning att "lösa saker bak" låter väldigt klokt :bow: däremot tycker jag det är svårt att göra själva korrigeringen bak utan att säga emot "flytta framdelen efter bakdelen"-tänket. Är väl kanske framförallt om det är något i den egna sitsen som felar som man lyckas hitta och rätta till som det går att få bukt med bakbenet direkt.? Eller om man genom en övning lyckas få hästen aktivera bakbenet rätt "av sig själv".

Om man nu en kort stund känner att man vill tränga med inner- måste den understödjas av den inre skänkeln- böja till. Annars är risken att den andra bogen far all världens väg.

Om man nu en kort stund känner att man vill tränga med inner- måste den understödjas av den inre skänkeln- böja till. Annars är risken att den andra bogen far all världens väg.

Ja, att bara ta trängande i inner blir i regel pannkaka! :p Och som vi redan varit inne på så ger det sällan så mycket att bara rätta till innerbogen utan att rätta till innerbak i samma veva.
Sen finns det vissa undantag - är det en diagonalsluta det är frågan om och innerbogen tränger - då skulle jag inte använda innerskänkeln eftersom hästen redan "trycker" inåt i förhållande till linjen så att säga. Om någon skänkel öht snarare än sittben/sits så skulle det bli ytter i kombination med innertygeln.

Nja, visst kan hästen bli felställd om man gör fel. Men det kan den med vanliga tygeltag-signaler med - just om man gör fel.
Jag hoppas det framgick i mitt hemskt felstavade inlägg att jag tror på att korrigera även bak, inte bara fram.

Jag tror på att sätta hästen i linje och även aktivera bakdelen. Jag förklarade tydligare vad jag gör med tyglarna iom att jag upplever det är största skillnaden. Sits och skänklar rider jag med som vilken dressyrryttare som helst.

Ok, som jag läser det rider vi nog rätt olika iaf. ;)

Solis: Jag tar trängande för att jag tcker det känns som ett mer logiskt signalsystem där man lättare styr balansen i manken och kan få med sig ytterbog bättre. När man rider pirouetter framgårdet väl kanske som bäst. Jag leder extremt sällan, men i någon övning och något tillfälle kan det behövas.
Jag rider med samma signalsystem på båda tyglar. De är alltid trängade. Förutom att yttertygel är enda hjälpen hästen ska gå upp och till. Men aldrig igenom. Därför får man heller inte sladdande bogar. Och blir hästen felställd tar man för hårt eller sitter fel.

Dock rider jag inte enbart tygeltag. Ridning är hela kroppen, sitsen och skänklar utöver handen. Och jag ger inte trängande ytter eller inner som enda signal. Jag rider sits först och ev tygel/skänkel om det sen behövs.

Har du ingen tränare som kan hjälpa dig med ditt problem?
Jag hade nog bett en tränare om hjälp och sett om den kunde lära mig sladden tex.
Annars att bara hålla sig på volten och sända upp hästen till ytterhjälperna med innerhjälperna.
Det här är ju dock ett annat signalsystem. Och ska man börja rida så får man lära in det och sen hålla sig till det. Så samma signal alltid betyder samma sak.

Tack för förklaringen. Naturligtvis förstår jag att du använder hela sitsen, men jag var nyfiken på just det trängande tygeltaget just för att det vanligtvis är helt tabu.
Jo, jag har hjälp med träningen. De tips jag får här funderar jag över och plockar ut det som verkar vettigt och lägger till mina egna erfarenheter, både av det jag lärt mig själv och av det jag lärt mig från olika tränare genom åren. Att kunna få tips och höra andras erfarenheter är ju det fina med ett forum, tycker jag. Jag är en nyfiken person och läser gärna i böcker (och här förstår) för att sedan gå ut och prova i praktiken det som verkar vettigt.
Har för övrigt provat lite av de tips jag fått idag under ridningen, t.ex. försök till sladd, plus egna övningar och det funkade bättre redan idag. Att "bara sända upp hästen med innerhjälperna till ytterhjälperna" är lättare i teorin än i praktiken och kräver lite mer lösgörande övningar samt en total fokusering på den egna sitsen.

Ok, som jag läser det rider vi nog rätt olika iaf. ;)

Man får skilja på det jag som *host* duktig elev försöker åstakomma utifrån tränares order, det jag faktiskt gör hemma vid självständig ridning, det jag "skulle vilja" göra men inte får till, det jag normalt sett skulle ha gjort på annan häst osv.
Så ja, jag tror vi rider ganska olika - du har troligtvis kommit betydligt längre och hittat "din" stil som fungerar bra för dig medans det du beskriver är ETT tänkbart sätt för min del som fortfarande kan behöva prova 5 olika metoder för samma "problem" innan det känns rätt och fungerar i kombination..
Flytta mellan bogarna skulle jag väldigt gärna göra enbart mellan tyglarna men på min pålle med extremt lätt att trilla på bogarna och med mig som ryttare så lyckas vi inte med det -än-. Utan behöver förstärka med vältimade kramningar/pulseringar/tydliga sitshjälper eller vad det nu kan vara beroende på situation.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: Brynja
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama