korrekt sluta

Sv: korrekt sluta

Jag ser trängande som en korrigering. Det är stor risk att den blir felställd med det.

Jag använder inte uttrycket "trängande tygeltag" alls, men "tygeln mot halsen". Det är så jag rider och felställda hästar jag jag inte upplevt. Varför skulle hästen bli det? Allt beror ju på vilka signaler häst och ryttare använder. Brukar man inte rida så så förstår heller inte hästen vad ryttaren menar.

Jag fattade det som att inner tygel används trängande, men det är alltså ytter vi pratar om? Eller är det inner som är trängande? Kommer inte risken bli att hästen viker sig då? Om det är ytter, lägger man handen mot halsen o tänker att man för med sig hästen?

Det beror ju helt på vilken rörelse man rider. I en sluta är det inner tygel som ligger mot halsen för att visa vart framdelen ska vara. Tygel är inte trängande för mig. Tygeln (mot halsen) visar hästen vart den ska hålla sin framdel. Jag brukar tänka att jag tar med min hästens manke. Händerna är fortfarande på samma plats som de brukar eftersom manken följer med.

Jag ville alltså inte ge min in i diskussionen om korrekt sluta. Bara förtydliga skillnaden på ledande tygeltag och tygeln mot halsen som någon frågade om.

Senast ändrad:

Jag använder båda trängande i en sluta för att hålla båda bogar på plats. Det fel jag ser många AR-ryttare göra i sluta är att glömma ytterhjälperna och därmed få en avbryten häst med utskjutande bogar. Då tappar slutan sin samlande funktion.

Jag upplever det som att man ofta gör så från början (glömmer yttersidan) helt enkelt för att allt blir ganska förenklat till en början när själva rörelsen ska läras in. Och då är det ju ändå ingen samling att tala om.
När man sen kommer till slutor längs andra spår - förvända/diagonalslutor, då blir det automatiskt mer tydligt att man har en yttersida också att hålla reda på. Så har det iaf blivit naturligt för min del.
Sen är det precis som allt annat säkert olika från person till person.

Jag använder båda trängande i en sluta för att hålla båda bogar på plats.
Det vet jag inte riktigt hur det går till, men så länge det fungerar för dig så är det ju rätt för dig.
Det fel jag ser många AR-ryttare göra i sluta är att glömma ytterhjälperna och därmed få en avbryten häst med utskjutande bogar. Då tappar slutan sin samlande funktion.
Det är ett rätt vanligt fel. Lika förekommande inom olika inriktningar.
Det är ju stor skillnad på att rida hästen böjd eller vikt i innersidan. Anledningen till att många är försiktiga med yttertygel är för att inte hindra yttersida att längas ut. dvs förhindra böjningen, (Men så länge man har en ärlig böjning viker sig inte hästen.)

Böjningen ska inte ske där fram.

En häst kan korta sin kropp- tanken på samling- att ha den upp på yttern

Anledningen till att många är försiktiga med yttertygel är för att inte hindra yttersida att längas ut. dvs förhindra böjningen, (Men så länge man har en ärlig böjning viker sig inte hästen.)

Jag tror att många är försiktiga med yttertygeln av en annan anledning, de släpper den , hästen blir förböjd i slutan och ryttaren tror det är rätt.

När man i en sluta inte släpper ytter för att hästen ska vara rak där och formad i inner, i det rider man fram, fångar upp,samlar.

Böjningen ska inte ske där fram.

En häst kan korta sin kropp- tanken på samling- att ha den upp på yttern

Nu vet jag inte vad ditt svar var på. Lite förvirrad. Böjningen ska vara i hela hästens kropp från nacke till svans. Har inte sagt någonting om att böjningen ska ske fram. Det måste du missuppfattat.
Som jag skrev innan så var mitt inlägg om skillnaden mellan ledande tygeltag och tygeln mot halsen. Jag har inte lagt mig i er diskussion om den korrekta slutan.

Jag tror att många är försiktiga med yttertygeln av en annan anledning, de släpper den , hästen blir förböjd i slutan och ryttaren tror det är rätt.
Det finns såklart de som gör så också, men då blir det ju fel precis som jag skrev innan. En häst som viker sig i innersidan kan inte utföra rörelsen. Det är ju böjning vi vill ha.
När man i en sluta inte släpper ytter för att hästen ska vara rak där och formad i inner, i det rider man fram, fångar upp,samlar.
[/QUOTE]

Det här förstår jag inte ett dugg av. Man kan inte forma hästen i inner sida och inte i ytter. När hästen är böjd kortar den sin inre sida och länger ut sin ytter. (men det var så konstigt skrivet att jag kanske missuppfattat det helt?)

Det här förstår jag inte ett dugg av. Man kan inte forma hästen i inner sida och inte i ytter. När hästen är böjd kortar den sin inre sida och länger ut sin ytter. (men det var så konstigt skrivet att jag kanske missuppfattat det helt?)

Jag rider min häst rak på ytter, alltså rak framför mig, i slutan och formar ändå inner utan att släppa ytter. Hur ska man annars kunna ha hästen rak mot målet?
Att hästen blir böjd i bålen, ser jag som en formsak i framridningens samling, och den böjningen släpper jag inte ut ytter för(hästen blir längre i bålen,mer bakom mig, men inte framför mig), om jag gör det går samlingen förlorad.

Och jo, man kan forma inner sida utan att släppa på ytter, man "tar in innerbogen i hästen",utan att släppa ut yttersidan.

Ledande tygeltag visar hästen vägen. Med tygeln mot halsen (trängande tygeltag) tar man med hästens framdel. (Man ska inte ta ytterhenden över manken, man ska ta manken med sig)
Det pratas mycket inom dressyr att trängande tygeltag är fel men tittar man på hur man tex rider en volt så följer händerna/axlarna med i rörelseriktningen och yttertygel läggs då mot halsen. Det är ingen skillnad egentligen. Man fokuserar på oliks saker bara. (och har olika namn för samma sak)

det är en jäkla skillnad på ett trängande tygeltag eftersom det blir nästintill omöjligt att det trängande tygeltaget inte verkar bakåt, vilket låser hela hästen.

Man kan inte länga ut yttersidan lika mkt som man kortar den inre- då uppnår man aldrig samling. hela vitsen är att hästen ska korta sig o länga sin ovansida o korta understödsytan- samla.

Korta ryggen ser jag inte som = samla. Nästan tvärtom.
Det är rygglinjen som ska hållas lång, tror lätt man blandar ihop det- när rygglinjen är lång behöver den inte nödvändigtvis SE lång ut eftersom man räknar ända från bakhovarna upp över rumpan och ryggen fram till nacken. En häst som går i "lång och låg" ser givetvis lång ut men jämfört med en samlad häst ska egentligen överlinjen med de kriterierna vara lika lång - kompenseras med vinklingen bak och att halsen visserligen hålls högre men välvd.
Därför ser jag det som en fördel att yttersidan är lång, det är ju i princip det som är målet. Att man som ryttare ibland har nytta av att tänka att yttersidan inte blir längre, det kan jag förstå. Men att den ska vara längre än insidan känns självklart för att det ska bli någon böjning öht! :p Kanske lätt att tänka att bogen ska utåt när hästen är lång i yttersidan men i själva verket ska bogen vara på ungefär samma ställe men längningen i helheten göra så yttersidan blir lång.
Någon som hänger med på hur jag menar?

Korta ryggen ser jag inte som = samla. Nästan tvärtom.
Det är rygglinjen som ska hållas lång, tror lätt man blandar ihop det- när rygglinjen är lång behöver den inte nödvändigtvis SE lång ut eftersom man räknar ända från bakhovarna upp över rumpan och ryggen fram till nacken. En häst som går i "lång och låg" ser givetvis lång ut men jämfört med en samlad häst ska egentligen överlinjen med de kriterierna vara lika lång - kompenseras med vinklingen bak och att halsen visserligen hålls högre men välvd.
Därför ser jag det som en fördel att yttersidan är lång, det är ju i princip det som är målet. Att man som ryttare ibland har nytta av att tänka att yttersidan inte blir längre, det kan jag förstå. Men att den ska vara längre än insidan känns självklart för att det ska bli någon böjning öht! :p Kanske lätt att tänka att bogen ska utåt när hästen är lång i yttersidan men i själva verket ska bogen vara på ungefär samma ställe men längningen i helheten göra så yttersidan blir lång.
Någon som hänger med på hur jag menar?
VAR skrev jag korta- ryggen:confused: Hela hästen ska komprimeras.
NÄR hästen väl är Man kan inte länga ut yttersidan lika mkt som man kortar den inre- då uppnår man aldrig samling. hela vitsen är att hästen ska korta sig o länga sin ovansida o korta understödsytan- samla
. NÄR!!!! hästen är böjd måste man få den att välva sig. Om yttersidan då är lång- utan bålstabilitet o spänst- går det bara inte. Böjningen är för lösgjordheten o att stärka bakbenen, men sen........måste den vara mer rak för att överhuvudtaget kunna samla sig - på bak.
Har aldrig sett ngn göra en böjd Levad:D eller stående på ena bakbenet.

Senast ändrad:

Kan ha blandat ihop lite det du skrev med det ginnies skrev för svaret var delvis tänkt till båda!
Det jag ville få fram är just att "mittlinjen" avståndet mellan fram- och bakdel, det som mig är defenitionen av samling (även om det såklart ska till fler detaljer för att vara en bra samling) den behöver inte vara såvärst lång för att överlinjen är lång. Men är hästen böjd så jo, då måste yttersidan onekligen bli längre för att det ska enligt iaf min defenition vara en "bra böjning".
Böjningen ser jag som ett stort verktyg till att skola hästen till samling/bärighet men sen när man kommit så långt med rakriktningen att man kan få hästen rakriktad även med rak häst - kanon! Då kan man köra på med piaff/levad eller vad man nu kommit till, med rak häst. Kan kan man såklart oavsett men då är ju risken att man tror sig ha en rak häst men i själva verket förstärker hästens ojämnhet när man försöker sig på sånt = felbelastar i längden vilket väl inte är så lyckat i något så styrke- och balanskrävande som en levad.. Å andra sidan känns det rätt självklart att man inte kan ha en häst böjd i en levad eftersom hästen -måste- belasta båda bakben väldigt lika för att kunna hålla balansen i det extremt balanskrävande läget. Skulle man ha hästen böjd så VILL man att hästen ska använda de olika sidornas muskelgrupper olika för att böjningen ska bli bra. Jämför man med galoppiruetten så gissar jag att det blir lättare för hästen pga fotisättningen jämfört med en häst som står stilla bak... En galopp är ju också alltid oliksidig bortsett från terre a terre.
När hästen är böjd länger den yttersidan och kortar den inre, när hästen är rak ska helst båda sidor av överlinjen vara längda. Jag får intrycket att du tänker tvärtom - att hästen ska korta båda sidor. Men då kan det ju inte vara ryggen du tänker på? Att yttersidan längs och innersidan kortas i böjningen är ju helt enkelt en effekt av att ryggen är böjd hela vägen från nacke till svans och att den har kortat insidans muskler och slappnar av i ryggen på utsidans muskulatur.

Jag rider min häst rak på ytter, alltså rak framför mig, i slutan och formar ändå inner utan att släppa ytter. Hur ska man annars kunna ha hästen rak mot målet?
Att hästen blir böjd i bålen, ser jag som en formsak i framridningens samling, och den böjningen släpper jag inte ut ytter för(hästen blir längre i bålen,mer bakom mig, men inte framför mig), om jag gör det går samlingen förlorad.

Och jo, man kan forma inner sida utan att släppa på ytter, man "tar in innerbogen i hästen",utan att släppa ut yttersidan.

Tror inte vi pratar om samma sak helt enkelt. Om hästen är böjd är hela hästen böjd. Ytter och inner sida hänger ihop och om hästen kortar sin inre sida blir ytter automatiskt längre. Det är en förutsättning för böjning.

.
NÄR!!!! hästen är böjd måste man få den att välva sig.
Självklart.
Om yttersidan då är lång- utan bålstabilitet o spänst- går det bara inte.
Yttersidan ska inte vara utan bålstabilitet och spänst. Vem har sagt det?
Böjningen är för lösgjordheten o att stärka bakbenen, men sen........måste den vara mer rak för att överhuvudtaget kunna samla sig - på bak.
Har aldrig sett ngn göra en böjd Levad:D eller stående på ena bakbenet.
[/QUOTE]
Men....Levad? Var det inte sluta som diskuterades? Levad är ju en helt annan sak.

Kan ha blandat ihop lite det du skrev med det ginnies skrev för svaret var delvis tänkt till båda!
Det jag ville få fram är just att "mittlinjen" avståndet mellan fram- och bakdel, det som mig är defenitionen av samling (även om det såklart ska till fler detaljer för att vara en bra samling) den behöver inte vara såvärst lång för att överlinjen är lång. Men är hästen böjd så jo, då måste yttersidan onekligen bli längre för att det ska enligt iaf min defenition vara en "bra böjning".
Böjningen ser jag som ett stort verktyg till att skola hästen till samling/bärighet men sen när man kommit så långt med rakriktningen att man kan få hästen rakriktad även med rak häst - kanon! Då kan man köra på med piaff/levad eller vad man nu kommit till, med rak häst. Kan kan man såklart oavsett men då är ju risken att man tror sig ha en rak häst men i själva verket förstärker hästens ojämnhet när man försöker sig på sånt = felbelastar i längden vilket väl inte är så lyckat i något så styrke- och balanskrävande som en levad.. Å andra sidan känns det rätt självklart att man inte kan ha en häst böjd i en levad eftersom hästen -måste- belasta båda bakben väldigt lika för att kunna hålla balansen i det extremt balanskrävande läget. Skulle man ha hästen böjd så VILL man att hästen ska använda de olika sidornas muskelgrupper olika för att böjningen ska bli bra. Jämför man med galoppiruetten så gissar jag att det blir lättare för hästen pga fotisättningen jämfört med en häst som står stilla bak... En galopp är ju också alltid oliksidig bortsett från terre a terre.
När hästen är böjd länger den yttersidan och kortar den inre, när hästen är rak ska helst båda sidor av överlinjen vara längda. Jag får intrycket att du tänker tvärtom - att hästen ska korta båda sidor. Men då kan det ju inte vara ryggen du tänker på? Att yttersidan längs och innersidan kortas i böjningen är ju helt enkelt en effekt av att ryggen är böjd hela vägen från nacke till svans och att den har kortat insidans muskler och slappnar av i ryggen på utsidans muskulatur.

din förmåga att resonera och fundera är imponerande och det är en stor styrka att kunna tänka teoretiskt. men mitt tips till dig när du rider IRL är fortfarande - tänk mindre och känn mer ! dvs använd självklart det teoretiska i bakhuvet, men sitt inte och utred det när du rider för mycket. Att öva upp känslan är a och o i ridningen, analysera kan man göra efter och inför -och sen tar man med sig det upp på hästen när man väl rider, för att utveckla just kombinationen teori och känsla - för att rida - där och då.

Jag använder båda trängande i en sluta för att hålla båda bogar på plats. Det fel jag ser många AR-ryttare göra i sluta är att glömma ytterhjälperna och därmed få en avbryten häst med utskjutande bogar. Då tappar slutan sin samlande funktion.

Nu hoppar jag rakt in i en diskussion, kanske precis så som man inte ska göra, men jag är nyinflyttad på en gård med allt vad det innebär och har inte hunnit läsa alla diskussioner.

Ovanstående är det första jag läser på länge alltså.

Och jag måste säga.

Jag ställer mig väldigt frågande.

Använder du verkligen tyglarna för att hålla bogarna på plats?

1. Dina axlar styr bogarna..
2. Tyglarna styr företrädesvis bakbenen..

Förklara gärna ditt sätt att tänka här!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: Brynja
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur