korrekt sluta

Sv: korrekt sluta

det är en jäkla skillnad på ett trängande tygeltag eftersom det blir nästintill omöjligt att det trängande tygeltaget inte verkar bakåt, vilket låser hela hästen.

Sant!!

Och varför tränga alls, att låta hästen forma sig är mkt trevligare.

1. Dina axlar styr bogarna..
2. Tyglarna styr företrädesvis bakbenen..

Förklara gärna ditt sätt att tänka här!
[/QUOTE]

Nu var inte frågan till mig, men jag rider efter samma devis och kan svara hur jag tänker.
Allt handlar om balans och att hästen följer ryttaren. När axlarna representerar bogen och mina höfter representerar hästens höfter så blir det väldigt naturligt för hästen.
Ska du tex rida in på en volt vrider du automatiskt axlarna i det tänkta spårets riktning. Din kropp förändras och hästen följer din kropp och är då format efter volten. svårare än så är det inte.
(en förenklad förklaring förstås, men i stora drag är det vad det går ut på)
Tyglarna kan påverka en massa olika saker med olika typer av tygeltag och vid olika tidpunkter. Det är en annan sak.

det är en jäkla skillnad på ett trängande tygeltag eftersom det blir nästintill omöjligt att det trängande tygeltaget inte verkar bakåt, vilket låser hela hästen.

Tygeln mot halsen är ett annat uttryck för det som många kallar trängande tygeltag. Samma sak kan ju ha många olika namn. Men det ska INTE gå bakåt alls.
Vad menar du med ett trängande tygeltag? För jag har aldrig sett någon använda det bakåt. (då är det inte trängande alls för mig) Men olika saker kan ha olika namn genom Sverige och vi kanske inte alls menar samma sak?

Sant!!

Och varför tränga alls, att låta hästen forma sig är mkt trevligare.

Tygeln mot halsen blir en signal till hästen. (tillsammans med ryttarens kropp förstås) När du vrider dig i tex en vändning kommer tygeln helt naturligt mot hästens hals. Många använder det men har ingen aning om det för ingen har lagt fokus där. (utan fokus har ofta varit på tygeltag och skänklar)
Häsren följer ryttarens kropp och tilllåts forma sig.

Tygeln mot halsen är ett annat uttryck för det som många kallar trängande tygeltag. Samma sak kan ju ha många olika namn. Men det ska INTE gå bakåt alls.
Vad menar du med ett trängande tygeltag? För jag har aldrig sett någon använda det bakåt. (då är det inte trängande alls för mig) Men olika saker kan ha olika namn genom Sverige och vi kanske inte alls menar samma sak?

Nej det är INTE ett annat uttryck tygeln mot halsen så som du påstår. Om det var att tygeln ligger an mot halsen så skulle alla nyttja trängande tygeltag, och det gör de inte. Ett trängande tygeltag är när du aktivt, med styrka, trycker tygeln mot halsen på hästen med syftet att få den att flytta sig för det trycket. Ett normalt tygeltag där tygeln ligger an går ju inte att ö.h.t jämföra, det är självklart inte trängande, utan tygeln ligger an, alternativt blir ledande om man väljer det, och då är det ledande ifrån hästen.

C_L har rätt, ett trängande tygeltag i dess rätta bemärkelse så som beskrivet ovan, är omöjligt att få att inte verka bakåt. jag anser inte att trängande tygeltag är ngt som ska nyttjas ö.h.t för man låser hela hästen, och det man vill uppnå, uppnås hundra ggr bättre på andra sätt.

Det finns såklart de som gör så också, men då blir det ju fel precis som jag skrev innan. En häst som viker sig i innersidan kan inte utföra rörelsen. Det är ju böjning vi vill ha.

Det här förstår jag inte ett dugg av. Man kan inte forma hästen i inner sida och inte i ytter. När hästen är böjd kortar den sin inre sida och länger ut sin ytter. (men det var så konstigt skrivet att jag kanske missuppfattat det helt?)

Men om du inte formar hästen i innersidan så gör den precis som du inte vill dvs viker sig. Innerhöft kan ge indikationen till böjning men du måste iallafall forma runt innerskänkeln annars kommer hästen bara vika sig precis i skänkelläget istället och det är ju det som brukar kallas för typisk AR-sluta.

Jag hade själv glömt bort min innerskänkel lite i vänsterslutan och fick en påminnelse om det på min klassiska kurs i Lördags ooh jisses vad hon kom upp i manken pga det.

Senast ändrad av en moderator:

Nej det är INTE ett annat uttryck tygeln mot halsen så som du påstår.
För dig är det uppenbarligen inte det, men för mig är det det. Likadant på de clinics, kurser och träningar jag är på. Där har det precis den betydelsen.
Om det var att tygeln ligger an mot halsen så skulle alla nyttja trängande tygeltag, och det gör de inte.
Väldigt många gör det utan att de vet om det. Tränaren har bara inte fokuserat på det.
Ett trängande tygeltag är när du aktivt, med styrka, trycker tygeln mot halsen på hästen med syftet att få den att flytta sig för det trycket.
Måste verkligen undra hur vanligt det är? Jag har aldrig sett detta och jag har ändå hållt på sen 70talet. Det förekommer säkert eftersom du skriver det, men det måste vara något väldigt ovanligt.
Ett normalt tygeltag där tygeln ligger an går ju inte att ö.h.t jämföra, det är självklart inte trängande, utan tygeln ligger an, alternativt blir ledande om man väljer det, och då är det ledande ifrån hästen.
Vet inte riktigt vad som menas med detta, men när man använder sina axlar följer även handen, dvs, båda tyglarna med. Man så att säga tar med sig manken.
C_L har rätt, ett trängande tygeltag i dess rätta bemärkelse så som beskrivet ovan, är omöjligt att få att inte verka bakåt.
Jag kan inte förstå hur ett trängande tygeltag ska kunna verka bakåt. Då är det absolut inte ett trängande tygeltag i min värld. (det enda tygeltag jag kommer på som går utåt/bakåt är ett understödjande tygeltag) Men precis som jag skrev innan så finns många olika benämningar på samma sak genom landet. Det är nog det som förvirrar.

För dig är det uppenbarligen inte det, men för mig är det det. Likadant på de clinics, kurser och träningar jag är på. Där har det precis den betydelsen.
Väldigt många gör det utan att de vet om det. Tränaren har bara inte fokuserat på det.

Måste verkligen undra hur vanligt det är? Jag har aldrig sett detta och jag har ändå hållt på sen 70talet. Det förekommer säkert eftersom du skriver det, men det måste vara något väldigt ovanligt.

Jag kan inte förstå hur ett trängande tygeltag ska kunna verka bakåt. Då är det absolut inte ett trängande tygeltag i min värld. (det enda tygeltag jag kommer på som går utåt/bakåt är ett understödjande tygeltag) Men precis som jag skrev innan så finns många olika benämningar på samma sak genom landet. Det är nog det som förvirrar.

Vet du, jag orkar inte hålla på och tjafsa. men om man bara kan döpa om en benämning och dess betydelse till lite vad man tycker, så blir ju allt relativt och det blir som sagt svårt att diskutera.
trängande tygeltag är för mig som även jag hållt på sen 70 talet, en term enligt det jag beskrivit och det är vanligt förekommande på flera håll, även om det inte förespråkas av de flesta, så använder sig vissa instruktörer och skolor sig av det.

saxat rakt ur den klassiska skolan: http://klassiskridning.webs.com/klassiskridning.htm

Indirekt tygeltag: En cirkulär rörelse uppåt och inåt mot hästens hals, alldrig bakåt. Kan jämföras med det trängande tygeltaget. Rörelsen görs med hela underarmen, om rörelsen bryts i handleden fungerar inte hjälpen. Effekten av det indirekta tygeltaget är att hästen lägger vikten på diagonala sidans bakben och hästen svänger åt det hållet. Hästen gör en bakdelsvändning beroende på samlingen.

sen att man hävdar att det trängande tygeltaget inte går bakåt, ja det är väldigt intressant, för det gör det i 90 fall av 100.

dock ser jag en skillnad och det är att i AR termer förefaller ni prata om trängande tygeltag på YTTER. medans det jag pratar om är trängande tygeltag på inner, vilket tyvärr praktiseras av vissa. då blir effekten det jag skrivit, dvs man låser hela rörelseapparaten hos hästen. Jag ser inte vitsen av det trängande tygeltaget i dina termer, dvs på ytter heller, annat än att det kommer sig av enhandsfattningen som är vanlig inom skolan, dvs det är ett verktyg som tagits fram utifrån enhandsfattningen, snarare än vad som är mest logiskt ur rörelseapparatus hos hästen, så som jag ser det.

Senast ändrad:

Ingen fara för min del iaf.

Jo, jag använder tyglarna till en mängd olika saker om inte sitsen går igenom. Jag ser det som att sitsen är första och förhoppningsvis enda hjälpen. Om det fallerar så lägger jag till hand och/eller skänkel. Men är hästen på hjälperna så fallerar det inte.

Och då jag säger trängande tygeltag så menar jag ingen som helst bakåtverkan med hand/bett. Utan mjukt lägga tygeln mot halsen. De jag rider är tränade att för den signalen flytta sig bort från tygeln i bibehållen balans. Jag flyttar bog och manke för den lätta beröringen. Det är ingen stor rörelse i handen. Det handlar om centimeter åt sidan som knappt märks för ögat. Och det är aldrig något bakåt. Ej heller korsar jag över mankam/manke.

Jag tror på lätthet och mjukhet i ridningen. Och jag tror på att hästen behöver frihet fram. Så jag låser eller hindrar inte annat än om jag råkar göra en grov miss själv.

Jag kanske benämde det fel. Det beror väl på att jag aldrig satt korrekt ord på tygeltaget vi använder. Kanske beror det på att det inom TR-dressyren inte finns något namn för just det tygeltaget. Så jag tog det jag i min trötta hjärna tyckte låg nära till hands.

Tygeltaget jag pratar om med inner tygel mot hals, någon cm rörelse enbart in mot hals och aldrig bakåt, är en form av korrigerande rörelse och används bara då det behövs. Då man vill korrigera balans i manke eller flytta ut. Och det är en snabb rörelse som snabbt ska bytas mot eftergift, som ska vara normalläget.

Alltså kan man kanske hindra för en sekund under korrigering om man gör för kraftig hjälp. Men frihet i rörelser vara normalläget. Man korrigerar alltså hårddraget en sitsmiss, olydnad, klanteri av häst eller klant av ryttare. Och det är inte frågan om en stor bestraffande korrigering, utan en mild sådan.

kl

Jag undrar över en sak. Jag kommer på det varje gång jag rider. Men har glömt då jag sätter mig framför datorn. Idag kom jag dock på det!

Det var nåfon som skrev någonting om att den diagonala slutan var svårare eller sluta på öppna delen av volten eller ngt sånt iom att ni då inte har vägg att ta stöd mot: tar ni verkligen stöd av väggen då ni rider? Hur är det med egna ytterhjälper? Varför inte rida innanför spåret med någon meter för att då lära sig styra?

Många frågor från en nyfiken.:)

Så olika man kan tolka några skrivna ord.
När jag läser inlägg #109 får jag det till att man kan inte forma innersidan utan att samtidigt forma yttersidan :cool:

:idea: Hade hon skrivit som du hade jag fattat direkt :p
Jag tolkade som att man inte kan forma hästen varken i inner eller ytter och eftersom det här finns folk som påstår att man inte kan böja hästen överhuvudtaget i bålen så blir det helt förvirrande att läsa saker på det här forumet eftersom man aldrig vet vad som menas :confused:

Jag kanske benämde det fel. Det beror väl på att jag aldrig satt korrekt ord på tygeltaget vi använder. Kanske beror det på att det inom TR-dressyren inte finns något namn för just det tygeltaget. Så jag tog det jag i min trötta hjärna tyckte låg nära till hands.

är du biggans andra nick? :confused: blir förvirrad, för jag tror jag var inbegripen i en dialog med svar på biggans argument? :confused:

I övrigt förstår jag betydligt bättre din beskrivning av hur du använder ett sånt tygeltag. Men att det inte går bakåt, eller inte "låser" hästen har jag jättesvårt att se. Pratar du om trängande ytter eller innertygel nu?

Haha.. Nej det är jag inte.;) Jag tror hon och jag rider lite olika.
Jag svarade för att jag vet med mig att jag, antagligen felaktigt, benämde de tygeltag jag gör som trängande. Så jag kände mig manad att förklara. Men det kanske var överflödigt. Jag vill bara inte bli missuppfattad, vilket ibland kan ske i skrift.

Jag pratar om att mjukt lägga tygeln mot halsen i antingen inner eller ytter, beroende på vad som krävs. Samtliga hästar jag rider/ridit reagerar bara med att bli låst om handen verkar bakåt. Då kan han tappa bakdelen diagonalt och låsa bogen/tappa frambenet i den hand som inverkat felaktigt.

Att det inte är bakåtverkande är väl inte så svårt att se? För man fram handen lika långt som tygeln kräver då man för åt sidan och snabbt ger efter så blir det ju ingen låsande effekt. Det handlar om beröring av halsen(kanske bättre ord än tryck, det låter så hårt) och inte tryck i munnen. Det är, upplever jag, lättare att guida bogen in på plats. Och skänkeln kan användas till annat.. tex i galopp kan den ligga för galopp och bogen hållas på plats på hästar som har problem med det i tex galoppen på böjt spår.
Signalen betyder flytta i sidled och inte sluta gå fram. Men iom att man påverkar så högt upp på hästen så flyttar man manken och tippar inte hästen. Nu pratar jag om en häst som svarar korrekt på hjälperna och är införstådd med betydelsen av dem.

Okej då är jag med :rofl: hade blivit gravt chockad, för jag har alltid sett er som två skilda personer som sagt!

jag förstår din beskrivning betydligt bättre. om det är så tillämpat så förstår jag tanken och syftet, men som du säger, termen trängande tygeltag är i regel, som jag lärt mig den, inte förknippat med det du beskriver. men kanske namnges det som sådant inom AR, vilket verkar vara fallet. Det som förknippas med trängande tygeltag enligt "vanlig" dressyr är snarare ett betydlgt mer fixerat tygeltag, som då, även om det optimalt sett, ur expertens synvinkel, inte bör gå bakåt - faktiskt gör det, i gemene mans hand. så det är det jag pratar om.

du skriver noggranna kunniga och nyanserade inlägg, I like, som vanligt. :bow:

Du skrev ju i inlägg 109 (som jag citerade ovan) att hästen inte gick att forma i innersidan :confused:

Jag fick gå tillbaka och se vad jag skrivt. Jag har INTE skrivit att hästen inte ska formas i innersidan. Totalt missuppfattat.
Jag skrev att man kan inte forma hästen i enbart inner sida men inte alls i ytter. Hästens båda sidor hänger ihop och när hästen formas i inner sida. (kortar inner sida) så länger det automatiskt sin ytter sida.
Det skrev jag!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: Brynja
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama