För dig är det uppenbarligen inte det, men för mig är det det. Likadant på de clinics, kurser och träningar jag är på. Där har det precis den betydelsen.
Väldigt många gör det utan att de vet om det. Tränaren har bara inte fokuserat på det.
Måste verkligen undra hur vanligt det är? Jag har aldrig sett detta och jag har ändå hållt på sen 70talet. Det förekommer säkert eftersom du skriver det, men det måste vara något väldigt ovanligt.
Jag kan inte förstå hur ett trängande tygeltag ska kunna verka bakåt. Då är det absolut inte ett trängande tygeltag i min värld. (det enda tygeltag jag kommer på som går utåt/bakåt är ett understödjande tygeltag) Men precis som jag skrev innan så finns många olika benämningar på samma sak genom landet. Det är nog det som förvirrar.
Vet du, jag orkar inte hålla på och tjafsa. men om man bara kan döpa om en benämning och dess betydelse till lite vad man tycker, så blir ju allt relativt och det blir som sagt svårt att diskutera.
trängande tygeltag är för mig som även jag hållt på sen 70 talet, en term enligt det jag beskrivit och det är vanligt förekommande på flera håll, även om det inte förespråkas av de flesta, så använder sig vissa instruktörer och skolor sig av det.
saxat rakt ur den klassiska skolan:
http://klassiskridning.webs.com/klassiskridning.htm
Indirekt tygeltag: En cirkulär rörelse uppåt och inåt mot hästens hals, alldrig bakåt. Kan jämföras med det trängande tygeltaget. Rörelsen görs med hela underarmen, om rörelsen bryts i handleden fungerar inte hjälpen. Effekten av det indirekta tygeltaget är att hästen lägger vikten på diagonala sidans bakben och hästen svänger åt det hållet. Hästen gör en bakdelsvändning beroende på samlingen.
sen att man hävdar att det trängande tygeltaget inte går bakåt, ja det är väldigt intressant, för det gör det i 90 fall av 100.
dock ser jag en skillnad och det är att i AR termer förefaller ni prata om trängande tygeltag på YTTER. medans det jag pratar om är trängande tygeltag på inner, vilket tyvärr praktiseras av vissa. då blir effekten det jag skrivit, dvs man låser hela rörelseapparaten hos hästen. Jag ser inte vitsen av det trängande tygeltaget i dina termer, dvs på ytter heller, annat än att det kommer sig av enhandsfattningen som är vanlig inom skolan, dvs det är ett verktyg som tagits fram utifrån enhandsfattningen, snarare än vad som är mest logiskt ur rörelseapparatus hos hästen, så som jag ser det.