Sv: korrekt sluta
Sen kan jag inte svara för att alla gör likadant förstås. Jag vet bara hur jag gör och de deltagare på clinics och kurser jag ser. Däremot kan handen samtidigt gå framåt.
Jag pratar inte om ytter eller inner i det här sammanhanget utan båda delarna. Det beror på vilken rörelse jag ska rida. I en öppna är det ytter som kommer mot halsen och i en sluta är det inner. Det är hela tiden båda tyglarna som används. Egentligen hela min kropp. När jag vänder kroppen i den rörelse jag rider så hamnar tygeln mot halsen helt enkelt. Det är bara en liten del i det hela. Det är ju också för att man vill ha samma signalsystem när man kommer till ridning på en hand.
Nej jag har inte heller någon lust att tjafsa. Men faktum kvarstår. Vi pratar om trängande tygeltag och du och jag har helt olika uppfattning om vad ett trängande tygeltag är. Det kan variera mycket genom Sverige det här med benämning på olika saker. Det är jobbigt och förvirrande många gånger. Jag hade också önskat att allt hade samma namn överallt för då slipper man missförstånd.Vet du, jag orkar inte hålla på och tjafsa. men om man bara kan döpa om en benämning och dess betydelse till lite vad man tycker, så blir ju allt relativt och det blir som sagt svårt att diskutera.
trängande tygeltag är för mig som även jag hållt på sen 70 talet, en term enligt det jag beskrivit och det är vanligt förekommande på flera håll, även om det inte förespråkas av de flesta, så använder sig vissa instruktörer och skolor sig av det.
Jag tar inte dessa tygeltag bakåt för då förlorar jag helt den effekt jag vill ha.sen att man hävdar att det trängande tygeltaget inte går bakåt, ja det är väldigt intressant, för det gör det i 90 fall av 100.
Sen kan jag inte svara för att alla gör likadant förstås. Jag vet bara hur jag gör och de deltagare på clinics och kurser jag ser. Däremot kan handen samtidigt gå framåt.
[/QUOTE]dock ser jag en skillnad och det är att i AR termer förefaller ni prata om trängande tygeltag på YTTER. medans det jag pratar om är trängande tygeltag på inner, vilket tyvärr praktiseras av vissa. då blir effekten det jag skrivit, dvs man låser hela rörelseapparaten hos hästen. Jag ser inte vitsen av det trängande tygeltaget i dina termer, dvs på ytter heller, annat än att det kommer sig av enhandsfattningen som är vanlig inom skolan, dvs det är ett verktyg som tagits fram utifrån enhandsfattningen, snarare än vad som är mest logiskt ur rörelseapparatus hos hästen, så som jag ser det.
Jag pratar inte om ytter eller inner i det här sammanhanget utan båda delarna. Det beror på vilken rörelse jag ska rida. I en öppna är det ytter som kommer mot halsen och i en sluta är det inner. Det är hela tiden båda tyglarna som används. Egentligen hela min kropp. När jag vänder kroppen i den rörelse jag rider så hamnar tygeln mot halsen helt enkelt. Det är bara en liten del i det hela. Det är ju också för att man vill ha samma signalsystem när man kommer till ridning på en hand.