korrekt sluta

Sv: korrekt sluta

Vet du, jag orkar inte hålla på och tjafsa. men om man bara kan döpa om en benämning och dess betydelse till lite vad man tycker, så blir ju allt relativt och det blir som sagt svårt att diskutera.
trängande tygeltag är för mig som även jag hållt på sen 70 talet, en term enligt det jag beskrivit och det är vanligt förekommande på flera håll, även om det inte förespråkas av de flesta, så använder sig vissa instruktörer och skolor sig av det.
Nej jag har inte heller någon lust att tjafsa. Men faktum kvarstår. Vi pratar om trängande tygeltag och du och jag har helt olika uppfattning om vad ett trängande tygeltag är. Det kan variera mycket genom Sverige det här med benämning på olika saker. Det är jobbigt och förvirrande många gånger. Jag hade också önskat att allt hade samma namn överallt för då slipper man missförstånd.
sen att man hävdar att det trängande tygeltaget inte går bakåt, ja det är väldigt intressant, för det gör det i 90 fall av 100.
Jag tar inte dessa tygeltag bakåt för då förlorar jag helt den effekt jag vill ha.
Sen kan jag inte svara för att alla gör likadant förstås. Jag vet bara hur jag gör och de deltagare på clinics och kurser jag ser. Däremot kan handen samtidigt gå framåt.

dock ser jag en skillnad och det är att i AR termer förefaller ni prata om trängande tygeltag på YTTER. medans det jag pratar om är trängande tygeltag på inner, vilket tyvärr praktiseras av vissa. då blir effekten det jag skrivit, dvs man låser hela rörelseapparaten hos hästen. Jag ser inte vitsen av det trängande tygeltaget i dina termer, dvs på ytter heller, annat än att det kommer sig av enhandsfattningen som är vanlig inom skolan, dvs det är ett verktyg som tagits fram utifrån enhandsfattningen, snarare än vad som är mest logiskt ur rörelseapparatus hos hästen, så som jag ser det.
[/QUOTE]
Jag pratar inte om ytter eller inner i det här sammanhanget utan båda delarna. Det beror på vilken rörelse jag ska rida. I en öppna är det ytter som kommer mot halsen och i en sluta är det inner. Det är hela tiden båda tyglarna som används. Egentligen hela min kropp. När jag vänder kroppen i den rörelse jag rider så hamnar tygeln mot halsen helt enkelt. Det är bara en liten del i det hela. Det är ju också för att man vill ha samma signalsystem när man kommer till ridning på en hand.

Vet du, jag orkar inte hålla på och tjafsa. men om man bara kan döpa om en benämning och dess betydelse till lite vad man tycker, så blir ju allt relativt och det blir som sagt svårt att diskutera.
trängande tygeltag är för mig som även jag hållt på sen 70 talet, en term enligt det jag beskrivit och det är vanligt förekommande på flera håll, även om det inte förespråkas av de flesta, så använder sig vissa instruktörer och skolor sig av det.

.

Jag håller helt med dig, Svårt att diskutera när benämningarna döps om. Trängande tygeltag och tygeln mot halsen har ju aldrig någonsin varit i närheten av att benämnas som samma sak.

Senast ändrad av en moderator:

din förmåga att resonera och fundera är imponerande och det är en stor styrka att kunna tänka teoretiskt. men mitt tips till dig när du rider IRL är fortfarande - tänk mindre och känn mer ! dvs använd självklart det teoretiska i bakhuvet, men sitt inte och utred det när du rider för mycket. Att öva upp känslan är a och o i ridningen, analysera kan man göra efter och inför -och sen tar man med sig det upp på hästen när man väl rider, för att utveckla just kombinationen teori och känsla - för att rida - där och då.

Tack för omtanken! :D
Håller absolut med, försöker i praktiken att fokusera mest på känslan, sen när man har "kvittot" på hur det funkade (genom att analysera videoklipp, lyssna på feedback från tränare/andra, genom kvittot av hur bra känsla = effekt man fick av det man gjorde) så kan man i det teoretiska försöka utreda och förbereda inför kommande pass! :)
Sen är det ju så att allt som man ska försöka lära om/lära nytt det får man tänka efter även när man väl rider - hur/när gör jag vad, hur gör jag om det blir si eller så. När man inte ska ändra på något blir hjälper och justeringar utifrån känslan helt enkelt. Tills man hittar något nytt man måste ändra på! ;)
Tyvärr så som vi kanske redan konstaterat så är det jättesvårt att diskutera ridning bara utifrån känslan. Särskilt som ord kan luras väldigt mycket..

Men om du inte formar hästen i innersidan så gör den precis som du inte vill dvs viker sig. Innerhöft kan ge indikationen till böjning men du måste iallafall forma runt innerskänkeln annars kommer hästen bara vika sig precis i skänkelläget istället och det är ju det som brukar kallas för typisk AR-sluta.

Jag hade själv glömt bort min innerskänkel lite i vänsterslutan och fick en påminnelse om det på min klassiska kurs i Lördags ooh jisses vad hon kom upp i manken pga det.

Höfterna har ju jag själv precis fått bakläxa på så det kanske jag inte ska säga så mycket om! :rofl:
Det som känns lite motsägelsefullt i det du skriver är bara att det just är SKÄNKELN som måste forma? Inte glömma någon sida, det är jag med på! :) Däremot upplever jag att det som utgångsläge "räcker" att visa vägen med sitsen och tyngdpunkten och samtidigt hålla koll på båda sittben och inte vika sig i sidan. (det ser jag absolut inte som "bara" för det är ju något jag själv får kämpa med för att få till för varje sluta, men sen behövs det ingen skänkel dessutom).
Eller har jag missförstått ditt "forma kring innerskänkeln"-tänk?
För det borde ju räcka att hästen ÄR formad runt innerskänkeln även om innerskänkeln i sig inte är aktiv.?

kl

Jag undrar över en sak. Jag kommer på det varje gång jag rider. Men har glömt då jag sätter mig framför datorn. Idag kom jag dock på det!

Det var nåfon som skrev någonting om att den diagonala slutan var svårare eller sluta på öppna delen av volten eller ngt sånt iom att ni då inte har vägg att ta stöd mot: tar ni verkligen stöd av väggen då ni rider? Hur är det med egna ytterhjälper? Varför inte rida innanför spåret med någon meter för att då lära sig styra?

Många frågor från en nyfiken.:)

Det var kanske mitt inlägg du syftade på, fast då tänkte jag mer på att man (eller jag då iaf och de tränare som lärt mig det! :p) ofta "fuskar" med hjälp av väggen i början vid inlärning av sluta för att man får stöd av väggen och på så vis kan fokusera på färre detaljer precis i inlärningen. T ex bara flytta ut bogen/halsen närmare väggen och behålla ställningen så kommer om allt funkar rumpan in automatiskt. Som ett första steg som sagt.
Ju fler detaljer man får att fungera, desto färre "bandage" behöver man använda sig av, så ser jag det.
För sen blir det mer som du skriver - nuförtiden ser jag det som en nackdel att rida längs ett fyrkantsspår och gör det enbart om/när jag VILL kunna koncentrera mig på färre detaljer (en riktigt dålig dag då jag vill få kontakt/koncentration öht och sitter och gör massvis med halvhalter men inte vill blanda in för mycket signaler/krav t ex eller när det ingår i en övning jag får i läxa). Nackdel pga att det fortfarande känns lättare hänt att tappa kollen på båda sidor jämfört med när man rider innanför spåret och då när man väl vill in från spåret för att göra en övning eller rida en rörelse då får man en dålig start om man direkt behöver korrigera.

Jag försöker såklart att inte "ta stöd" av väggen, men samtidigt så finns den där och det är lätt att påverkas av den både för mig och pålle. Och tvärtom att använda den som hjälp för att placera hästen rätt.
Ofta blir det övning i att flytta in framdelen från spåret till en förvänd sluta för att få loss framdelen från väggen och då använder man ju väggen till att checka av att man har hela hästen med men "fuskar" samtidigt genom att låta baken gå kvar vid spåret! :)

Senast ändrad:

en otränad häst eller nästan vilken som helst, sätter inte in inre bak av sig självt så mkt som måste till.
du påverkar/ stimulerar den med skänkeln- ej med sätet allena.

Tack för omtanken! :D
Tyvärr så som vi kanske redan konstaterat så är det jättesvårt att diskutera ridning bara utifrån känslan. Särskilt som ord kan luras väldigt mycket..

Absolut, så är det, det har vi redan konstaterat!
Jag upplever bara ofta utifrån hur du skriver och resonerar, att du blir väldigt "fast" i det tekniska även när du rider. Och att det är en frustration och hindrar dig att komma vidare så mkt som det skulle kunna göra om du inte låste fast dig under själva ridningen, av just det teoretiska.
Jag kan lika gärna ha missuppfattat, men eftersom det är så jag ofta läser dina inlägg, så upplever jag en stor frustration ibland när jag läser dem, därför att jag känner att du skulle kunna komma en hel del längre om du effektivt kunde kombinera "efteranalysen" med att rida i nuet. så att säga.

Det var kanske mitt inlägg du syftade på, fast då tänkte jag mer på att man (eller jag då iaf och de tränare som lärt mig det! :p) ofta "fuskar" med hjälp av väggen i början vid inlärning av sluta för att man får stöd av väggen och på så vis kan fokusera på färre detaljer precis i inlärningen. T ex bara flytta ut bogen/halsen närmare väggen och behålla ställningen så kommer om allt funkar rumpan in automatiskt. Som ett första steg som sagt.
Ju fler detaljer man får att fungera, desto färre "bandage" behöver man använda sig av, så ser jag det.

det är precis det här jag menar.
vaddå FUSK?
du använder en hjälp som bidrar till att du lättare får hästen att förstå vad du vill, även om dina hjälper kanske inte från början är klockrena, eller hästen förstått rörelsen, och då har lättare att förstå den.

lås inte fast dig vid sånt tänk! alla steg har sin början, det är oavsett vilken rörelse vi pratar om. förvänd galopp tex - man börjar ofta i en mjuk båge på långsidan, bara för att "känna på". så gör man i all grundutbildning av hästen. (och ryttaren)

om du aspirerar på att rakt av rida sluta på diagonalerna, med en grön ryttare och en outbildad häst. ja då är det dömt att misslyckas anser jag. är för mycket att kräva framför allt av hästen, med en sån ryttare, men även av ryttaren, om denne är ovan.

Jag håller med:idea: (de' du! :banana::bump:)

Fast jag tycker faktiskt inte att det är att fuska, tycker det är ett jättebra sätt när häst och/eller ryttare ska lära sig skolan ifråga. Väggen funkar då som ett utmärkt stöd tills hjälperna för skolan har förståtts, sedan går man med fördel innanför spåret.
Tycker för övrigt att man bör akta sig för staket o väggar o helst hålla sig lite innanför. Men just i detta fallet under inlärningsfasen är det som sagt ett jättebra stöd.

När jag red min gamla häst så hade jag sällan tillgång till varken ridbana eller ridhus utan vi höll oss på en äng i närheten av stallet när vi tränade. Det var ett utmärkt sätt att få hästen mellan hjälperna...:idea:

Glad påsk :bump:

Håller med!! Dessutom är det inte snällt att sätta hästen "på pottkanten" och kräva för svåra saker. Väggarna är ypperliga att använda sig av för att få hjälp (inte fusk) att rida nya rörelser. Du får hjälp med inramningen och hästen kan inte rinna iväg och det måste ju vara bättre att förenkla en rörelse och få till den så, än att göra det för svårt så hästen blir olycklig och ryttaren frustrerad

Om man inte har krav på en rak linje eller rider i skritt- kan det kanske räknas som "fusk".;) få ryttare ser dit de ska, utan tittar på hästens vackra öron:grin:

Kommer ihåg våndan när de la in både öppna o sluta på medellinjen- vilket jag tror är borttaget nu:banana:

jag tycker om att rida sluta efter diagonalen, för det blir enklare för mig och jag har en tydlig punkt.. vet inte varför men antingen efter fyrkantspåret eller diagonalen

Jag håller helt med dig, Svårt att diskutera när benämningarna döps om. Trängande tygeltag och tygeln mot halsen har ju aldrig någonsin varit i närheten av att benämnas som samma sak.

Tränarna häromkring och även de som kommer hit från andra delar av landet och har kurser+clinics benämner det som samma sak.
Flera av dem (som jag hört) förklarar för nya elever som inte har använt "tygeln mot halsen" förut att det är samma sak som ett trängande tygeltag, men ett trevligare namn. Och då förstår de vad tränaren menar.
För er är det uppenbarligen inte samma sak, men för många andra är det det. Nu är jag väldigt nyfiken på vad ett trängande tygeltag är för er?

Absolut, så är det, det har vi redan konstaterat!
Jag upplever bara ofta utifrån hur du skriver och resonerar, att du blir väldigt "fast" i det tekniska även när du rider. Och att det är en frustration och hindrar dig att komma vidare så mkt som det skulle kunna göra om du inte låste fast dig under själva ridningen, av just det teoretiska.
Jag kan lika gärna ha missuppfattat, men eftersom det är så jag ofta läser dina inlägg, så upplever jag en stor frustration ibland när jag läser dem, därför att jag känner att du skulle kunna komma en hel del längre om du effektivt kunde kombinera "efteranalysen" med att rida i nuet. så att säga.

Ibland är det säkert så, det kan säkert bli ännu bättre om man säger så.
Men nja, min häst är en väldigt bra lärare på så vis. Om jag "låser" mig mentalt och blir för teknisk då märks det direkt på hästen. Då gör vi om, jag fokuserar om och fokuserar på känslan/helheten snarare än detaljerna och visualiserar hur det blir perfekt utfört, plötsligt så funkade det där som först bara blev knas. Hästen är väldigt känslig för inställningen, så kanske alla hästar är bara att jag själv märker det så tydligt på nuvarande.

Hehe nu tror jag det blev lite missförstånd pga formuleringen! :D

Jag ser det såklart inte som "fusk" på så vis att det skulle vara något fult, däremot att det inte är slutmålet utan en hjälp man kan behöva till en början.
För när man väl har kommit förbi den där nybörjarfasen så är det ju bra att börja rida "båda sidor" mer och mer för att inte förstärka hästens naturliga snedhet snarare än att försöka jobba den mer rak.
Dom där bandagen ser jag som väldigt bra för att hjälpa häst och ryttare - men precis som med riktiga bandage så bör man inte ha dom för länge utan vänja sig av med dom efter ett tag! :)
(med det menar jag inte att man måste sluta rida slutor längs väggen, men att man successivt slutar "ta stöd" från väggen)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: Brynja
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama