korrekt sluta

Sv: korrekt sluta

Nej, höger bak skjuter på för mycket rent generellt. Vilket lätt leder till förböjning i högervarvet.

Men du skriver höger BOG. Inte höger bak.

Olika typer av halvhalt? en halvhalt ska väl alltid gå igenom? att den har olika syften är väl en helt annan femma.

Men du skriver höger BOG. Inte höger bak.

Det jag menar och även skrev fast med andra ord var att hästen tar mer tyngd på höger BOG för att den skjuter för mycket med höger BAK, eftersom den skjuter för mycket med höger BAK är det också lätt hänt att den blir förböjd i höger böjning och istället sticker ut med vänster bog i en annan "kompensation" för bakbenet.

Olika typer av halvhalt? en halvhalt ska väl alltid gå igenom? att den har olika syften är väl en helt annan femma.

Ja det håller jag med om. Alla hjälper/signaler är rätt meningslösa om dom inte går igenom.
Men jag själv tar hellre bieffekten av uppkortad yttersida ibland för att kunna förstärka ett tygeltag I det tygeltaget. Kör man på att en halvhalt består av att ta lite i tyglarna men tygeltaget måste vara snabbt för att inte korta upp och ge snabb effekt från hästen, då skulle förstärkningen i det här fallet bestå av att man tar ett till snabbt men betydligt tydligare tygeltag direkt efter. För att inte riskera att yttersidan kortas upp. Ganska stor skillnad åtminstone i effekten på hästen. Fast det här blev ett litet sidospår då det inte är alla utan endast vissa ryttare som rider så och eftersom jag själv snarare tänker att jag strävar MOT att yttersidan inte ska kortas upp men prioriterar bort det ibland framför annat. Det var mest tänkt som en förklaring på hur mycket längd många inom AR -vill- ha hästen i yttersidan i böjningen och hur högt man rent generellt prioriterar det. Att lära sig inte rida med ytterhjälperna till en början tills hästen börjar länga yttersidan som exempel.

KL
ett bra tänk när det gäller att vända eller svänga till häst:
tänk VÄND dig och ta hästen med dig. Med vikthjälpera, inte inner tygel

Så tänker jag också.
Vänder hästen gör man inte med inner tygel utan isf yttertygeln mot halsen och i huvudsak med vikten.
Det är korrigera böjningen/vissa halvhalter/föra bogen utåt man brukar använda innertygeln till. Ett sätt att börja lära in sluta är att helt enkelt föra ut bogen närmare väggen/staketet så bakdelen hamnar innanför. Då är det innertygeln som flyttar bogen -därav innertygel, likaså om man tappar ställningen kan man behöva plocka lite i innertygeln.

Det jag menar och även skrev fast med andra ord var att hästen tar mer tyngd på höger BOG för att den skjuter för mycket med höger BAK, eftersom den skjuter för mycket med höger BAK är det också lätt hänt att den blir förböjd i höger böjning och istället sticker ut med vänster bog i en annan "kompensation" för bakbenet. .

Men du måste ju fortfarande då korrigera bogen, för att hjälpa att bakbenet också ska kunna korrigera sig.

Ja det håller jag med om. Alla hjälper/signaler är rätt meningslösa om dom inte går igenom.
Men jag själv tar hellre bieffekten av uppkortad yttersida ibland för att kunna förstärka ett tygeltag I det tygeltaget. Kör man på att en halvhalt består av att ta lite i tyglarna men tygeltaget måste vara snabbt för att inte korta upp och ge snabb effekt från hästen, då skulle förstärkningen i det här fallet bestå av att man tar ett till snabbt men betydligt tydligare tygeltag direkt efter. För att inte riskera att yttersidan kortas upp. Ganska stor skillnad åtminstone i effekten på hästen. Fast det här blev ett litet sidospår då det inte är alla utan endast vissa ryttare som rider så och eftersom jag själv snarare tänker att jag strävar MOT att yttersidan inte ska kortas upp men prioriterar bort det ibland framför annat. Det var mest tänkt som en förklaring på hur mycket längd många inom AR -vill- ha hästen i yttersidan i böjningen och hur högt man rent generellt prioriterar det. Att lära sig inte rida med ytterhjälperna till en början tills hästen börjar länga yttersidan som exempel.

en halvhalt för mig sker primärt via sätet.

Men du måste ju fortfarande då korrigera bogen, för att hjälpa att bakbenet också ska kunna korrigera sig.

Försök till förklaring:
Om jag rider på en volt i högervarvet på öppna delen sas där man inte får något stöd av väggen, och hästen skjuter med sitt högerbak snett utåt. Då hamnar oftast vänster bog utanför sas och halsen blir lätt förböjd, ställning infinner sig inte iom att bakbenet "felar". Hästen trycker sig utåt på volten iom bakbenet som kliver lite snett framåt/utåt och ytterbogen som flyter iväg. Dock tar hästen mest vikt på HÖGER fram dvs innerbogen för att kompensera för bakbenet och som resultat av att hästkroppen inte är harmoniskt böjd utan förböjd - blir låst.

*Skulle man då helt sonika försöka styra hästen med innertygeln åt rätt håll, då skulle hästen bara bli ännu mer förböjd och grundfelet kvarstå (det är du med på också om jag läst dina inlägg rätt). Så även om hästen går åt rätt håll får man inte ut mycket av det.
*Skulle man endast korta upp yttertygeln då kan man räta ut förböjningen men hästen strävar fortfarande utåt (riktningen av bakbenet) och man kommer inte få RÄTT böjning utan rak eller snarare lite knix-böjd (små böjar på flera ställen) häst. Ställningen blir inte rätt eftersom problemet bak kvarstår.
*Fokuserar man endast på innerbak som ju ändå är grundproblemet, ja då blir det helt enkelt SVÅRT att öht komma åt innerbak rätt, att det inte bara tvärar ännu mer utåt eller skjuter på ännu mer om man lägger till skänkeln t ex. Med sitsen kan jag försöka rätta till höfterna men det ska vara grymt lite för att en sån sak ska räcka, utan andra pusselbitar samtidigt.
*Slutsatsen blir att det mest effektiva skulle vara att försöka komma åt allt samtidigt/i samma veva. Rätta till innerbak och båda bogar. En metod kan t ex vara att flytta hästens högerbog snett i sidled utåt samtidigt som man försöker plocka in högerbak "rätt" under hästen och samtidigt som man justerar så inte den slinker väg åt fel håll dvs förböjer sig och hamnar ännu mer på ytterbogen istället.
Lyckas man med det så kommer liksom allt på köpet istället för att man ändå skulle vara tvungen att fixa till en eller flera ytterligare pusselbitar i efterhand.
(observera att det här bara är en tankegång på det hela,säger inte på något vis att det är det "enda rätta" men det som brukar fungera utifrån just den tankegången)

Eftersom problemet är rätt sannolikt att komma tillbaka - någon anledning var det ju att den skjuter på fel/mer med högerbak - så kan man behöva jobba förebyggande med andra övningar och tänka på helheten/grundorsaker rent allmänt snarare än vad man gör i just den situationen för att få något hållbart resultat.

en halvhalt för mig sker primärt via sätet.

Halvhalter kan som sagt göras lite olika. Personligen har jag minst tre olika "typer" av halvhalter där inte alla utgår ifrån sätet -om man t ex bara vill komma åt en del av kroppen och sätet skulle påverka för mycket samtidigt. I slutändan utgår såklart allt ifrån sitsen så samtidigt försöker man såklart granska om det är något i MIN sits som orsakar själva grundproblemet och isf försöka rätta till det, men det är mer "söka orsak till symptomet" än en signal i sig.

Försök till förklaring:
Om jag rider på en volt i högervarvet på öppna delen sas där man inte får något stöd av väggen, och hästen skjuter med sitt högerbak snett utåt. Då hamnar oftast vänster bog utanför sas och halsen blir lätt förböjd, ställning infinner sig inte iom att bakbenet "felar". Hästen trycker sig utåt på volten iom bakbenet som kliver lite snett framåt/utåt och ytterbogen som flyter iväg. Dock tar hästen mest vikt på HÖGER fram dvs innerbogen för att kompensera för bakbenet och som resultat av att hästkroppen inte är harmoniskt böjd utan förböjd - blir låst.

*Skulle man då helt sonika försöka styra hästen med innertygeln åt rätt håll, då skulle hästen bara bli ännu mer förböjd och grundfelet kvarstå (det är du med på också om jag läst dina inlägg rätt). Så även om hästen går åt rätt håll får man inte ut mycket av det.
*Skulle man endast korta upp yttertygeln då kan man räta ut förböjningen men hästen strävar fortfarande utåt (riktningen av bakbenet) och man kommer inte få RÄTT böjning utan rak eller snarare lite knix-böjd (små böjar på flera ställen) häst. Ställningen blir inte rätt eftersom problemet bak kvarstår.
*Fokuserar man endast på innerbak som ju ändå är grundproblemet, ja då blir det helt enkelt SVÅRT att öht komma åt innerbak rätt, att det inte bara tvärar ännu mer utåt eller skjuter på ännu mer om man lägger till skänkeln t ex. Med sitsen kan jag försöka rätta till höfterna men det ska vara grymt lite för att en sån sak ska räcka, utan andra pusselbitar samtidigt.
*Slutsatsen blir att det mest effektiva skulle vara att försöka komma åt allt samtidigt/i samma veva. Rätta till innerbak och båda bogar. En metod kan t ex vara att flytta hästens högerbog snett i sidled utåt samtidigt som man försöker plocka in högerbak "rätt" under hästen och samtidigt som man justerar så inte den slinker väg åt fel håll dvs förböjer sig och hamnar ännu mer på ytterbogen istället.

Nja, jag ser det annorlunda ang. korrigeringen/lösningen. När vi pratar om stöd på ytter så pratar vi ju givetvis inte bara TYGELN utan jag förutsätter hela tiden att du rider för ytterhjälperna också. Då kommer regeln att rätta framdelen efter bakdelen in. Dvs du får ett bättre resultat genom att hålla in ytter bog med hjälp av skänkeln, istället för att försöka pressa in bakdelen in under hästen endast. då blir det lätt förböjning och krabbgång av det hela. Den utskjutande ytterbogen kräver att ytter skänkel ligger i sitt läge dvs väl framme vid sadelgjorden, och samverkar med övriga hjälper. Utan den ytterskänkeln får en sån häst du beskriver annars slagsida.

Senast ändrad:

Försöker sätta mig in i hur du tänker... Utifrån exempelhästen - skulle du hålla emot ytterbogen med ytterhjälperna enbart eller även lägga till andra hjälper eller t o m rörelser i det läget?
Försöker få till hur sjutton man "får tag" i yttersidan om innerfram fortfarande är låst pga för mycket vikt och hästen redan strävar utåt? (har provat även den varianten själv, därmed att jag funderar på om det är andra pusselbitar också som gör skillnad).

Jag har svårt att visualisera din beskrivning:confused:, men tror att jag skulle gå tillbaka till att rida rakt fram o börja om o inte utsätta mig för att hamna där igen. Fastna inte i en övning- utan växla- ofta.

Därför är- volt i hörnet- öppna- volt på mitten- sluta en mkt bra övning.

Senast ändrad:

Jag vet inte om vi tänker på samma sak. Men i alla fall, min häst har en tendens att "gömma" vänster bog i vänster varv och istället skjuta ut ytter bog. Det hela bottnar förmodligen i att hon tycker att det är jobbigare att få under sig höger bak. Jag har försökt att fånga upp henne med ytterhjälperna, ytter tygel o ytter skänkel. Det hjälper till viss del, men inte helt. Jag har nu övergått till att rida mer rakt fram för att på så sätt försöka lura fram bogen, jag försöker tänka på att rida mycket övergångar, ta något varv på volten då o då, byta varv ofta för att inte nöta för mycket i det jobbiga varvet. Jag upplever att just mycket bytande av varv kan mjuka upp den "jobbiga" sidan sas på köpet. Det är så himla lätt att fastna i det varv som är svårt för att försöka få igenom det jobbiga, med resultatet att det bara blir ännu mer låst läge. Vi flyttar också undan något steg då o då, både på rakt spår o på voltspår.

Jag vet inte om vi tänker på samma sak. Men i alla fall, min häst har en tendens att "gömma" vänster bog i vänster varv och istället skjuta ut ytter bog. Det hela bottnar förmodligen i att hon tycker att det är jobbigare att få under sig höger bak. Jag har försökt att fånga upp henne med ytterhjälperna, ytter tygel o ytter skänkel. Det hjälper till viss del, men inte helt. Jag har nu övergått till att rida mer rakt fram för att på så sätt försöka lura fram bogen, jag försöker tänka på att rida mycket övergångar, ta något varv på volten då o då, byta varv ofta för att inte nöta för mycket i det jobbiga varvet. Jag upplever att just mycket bytande av varv kan mjuka upp den "jobbiga" sidan sas på köpet. Det är så himla lätt att fastna i det varv som är svårt för att försöka få igenom det jobbiga, med resultatet att det bara blir ännu mer låst läge. Vi flyttar också undan något steg då o då, både på rakt spår o på voltspår.

vi pratar helt klart om samma sak här, totola se detta svaret som svar till dig.

att tänka "ruter ess" i volten hjälper också.

Jag har svårt att visualisera din beskrivning:confused:, men tror att jag skulle gå tillbaka till att rida rakt fram o börja om o inte utsätta mig för att hamna där igen. Fastna inte i en övning- utan växla- ofta.

Därför är- volt i hörnet- öppna- volt på mitten- sluta en mkt bra övning.

Tänker lite så jag också, fast är det ett sånt basicsproblem att det dyker upp redan på volter, då är det svårt att undvika! ;) kommer genomsyras i allt mer eller mindre om man inte har ett sätt att lösa det.
Därav förvänd böjning - det kan man öva utan att ens behöva lägga några volter och ändå lättare komma åt det.
Bra övningstips! :bow:

Det där borde egentligen vara samma problem i lindrig form fast uttryckt i andra varvet?
Samma bakben och samma bog som blir mer "låst" dvs höger i det här fallet...
Låter som en bra strategi du har! :)

Jag tycker att övningen som vi diskuterade om på Dressyr är mkt nyttig.
Inte sällan är det en stelhet i sidan- inte nödvändigtvis ngt bakben, som är boven.

Inte sällan är det en stelhet i sidan- inte nödvändigtvis ngt bakben, som är boven.

Tror du det?
Tänker du på låsningar då eller "bara" korta muskler?
Jag tänker som så att eftersom dom två hänger ihop så gör man så gott man kan med det muskulära och kollar upp med jämna mellanrum att det inte uppstått låsningar (samt ser till att inte pressa hästen så det blir för obehagligt OM det skulle finnas låsningar).
Jag tycker det där är väldigt intressant och är därför sån som kan släppa lös hästen i ridhuset bara för att jag ska kunna observera hur den går när den knatar omkring, observerar hur den vill röra sig vid löslongering och granskar smådetaljer i videoklipp från ridningen så ofta det går, tar sen hänsyn till hur hästen beter sig i övrigt (om den skulle vara ovillig att stretcha på ett visst sätt t ex eller mer villig att gå i ena varvet från marken) och hur det KÄNNS alltså hur man upplever att den svarar på signalerna.

I mitt fall är jag "säker" (viss reservation får man ju alltid ha eftersom det alltid finns mer att ta hänsyn till och mer att lära) på att högerbak ÄR stelare, att hästen helst sätter det lite snett inunder och aningens längre inunder än vänster bak och tar aningens rakare steg med h.bak, mindre gärna börjar bära ordentligt med höger bak. Sämre svikt skulle man kunna sammanfatta det som.
Men tänkbara orsaker finns det en hel drös av så där ska jag inte säga något säkert.

Såg att mackan hade blandat in mig i diskussionen ;) Jag skall förövrigt rida på en AR-kurs på lördag och där är det inga överdrivna långa yttertyglar i böjningen eller i skolorna utan exakt så som jag beskrivit nedan.

Ursprungligen postat av B-T
Det spelar ingen roll om det är en gammal eller ung häst när du böjer måste du följa med med ytterarm lika mycket som böjningen är stor annars hindrar du hästen och bromsar dess utsida. Jag vet inte om du förstår att det handlar bara om några enstaka knappt synliga för ögat 2-3 centimetrar

Inte bland AR-ryttare.
En av anledningarna till att man från början ofta rider med överdrivet lång yttertygel - för att inte riskera att störa hästen i yttersidan och riskera att spänna muskler i yttersidan = korta upp yttersidans muskulatur.
Inom AR vill man i regel ha så lång yttersida som möjligt och kort innersida i böjningen.
När man sen börjar använda yttertygeln i ramen är det också en av svårigheterna, att ta så snabba och vältajmade tygeltag (helst inga alls, men det brukar vara lätt att säga och svårt att genomföra! :angel: ) att man inte råkar korta upp yttersidan. En ytterligare svårighet är t ex att placera tillbaka en utskjutande bog/rätta till en förböjning utan att samtidigt korta upp yttersidan.

Jag är morgontrött :crazy:, men vilken övning pratar vi om?
Hur skulle du göra i mitt fall? Det känns alltså som om vänster bog vill "gömma" sig. Det har känts tydligt även på rakt spår förut men har blivit bättre. Det blir också bättre om jag tittar på omgivningen o koncentrerar mig på mina sittben istället för hästens öron och man. Hästen spårar i båda varven, både på rakt o på böjt spår. Tips?

Tack för länken!
Jag antar att det är den s.k. "sladden" du menar som övning. Men det är överkurs för oss, vi har inte kommit så långt än så vi kan använda oss av skolor. Eller ska man tänka sig en skola och strunta i hur det blir? Jag får känslan att jag då kommer att försvåra för hästen ifråga och så blir det ännu jobbigare o mer motstånd.
I vårt fall är det alltså vänster bog som inte riktigt vill fram. Det gör att hon hela tiden skjuter ut höger bog mer eller mindre i vänster varv. Men känns betydligt mjukare i höger varv, så klart, vilket ju är lite lurendrejeri. Hon kan "tippa" lite i höger varv, men det har blivit bättre nu när halvhalterna börjat gå igenom, det blir då lättare att få henne på ytterhjälperna där. Hon har bra bjudning, mycket motor, och hon spårar som sagt i båda varven hela tiden. Vi växlar ridning o tömkörning eftersom jag upplever att man kommer åt problemet lite lättare under tömkörning.

Men tips mottages enormt tacksamt från alla inriktningar, såväl AR som VD!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: Brynja
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama