Sv: korrekt sluta
Men du måste ju fortfarande då korrigera bogen, för att hjälpa att bakbenet också ska kunna korrigera sig.
Försök till förklaring:
Om jag rider på en volt i högervarvet på öppna delen sas där man inte får något stöd av väggen, och hästen skjuter med sitt högerbak snett utåt. Då hamnar oftast vänster bog utanför sas och halsen blir lätt förböjd, ställning infinner sig inte iom att bakbenet "felar". Hästen trycker sig utåt på volten iom bakbenet som kliver lite snett framåt/utåt och ytterbogen som flyter iväg. Dock tar hästen mest vikt på HÖGER fram dvs innerbogen för att kompensera för bakbenet och som resultat av att hästkroppen inte är harmoniskt böjd utan förböjd - blir låst.
*Skulle man då helt sonika försöka styra hästen med innertygeln åt rätt håll, då skulle hästen bara bli ännu mer förböjd och grundfelet kvarstå (det är du med på också om jag läst dina inlägg rätt). Så även om hästen går åt rätt håll får man inte ut mycket av det.
*Skulle man endast korta upp yttertygeln då kan man räta ut förböjningen men hästen strävar fortfarande utåt (riktningen av bakbenet) och man kommer inte få RÄTT böjning utan rak eller snarare lite knix-böjd (små böjar på flera ställen) häst. Ställningen blir inte rätt eftersom problemet bak kvarstår.
*Fokuserar man endast på innerbak som ju ändå är grundproblemet, ja då blir det helt enkelt SVÅRT att öht komma åt innerbak rätt, att det inte bara tvärar ännu mer utåt eller skjuter på ännu mer om man lägger till skänkeln t ex. Med sitsen kan jag försöka rätta till höfterna men det ska vara grymt lite för att en sån sak ska räcka, utan andra pusselbitar samtidigt.
*Slutsatsen blir att det mest effektiva skulle vara att försöka komma åt allt samtidigt/i samma veva. Rätta till innerbak och båda bogar. En metod kan t ex vara att flytta hästens högerbog snett i sidled utåt samtidigt som man försöker plocka in högerbak "rätt" under hästen och samtidigt som man justerar så inte den slinker väg åt fel håll dvs förböjer sig och hamnar ännu mer på ytterbogen istället.
Lyckas man med det så kommer liksom allt på köpet istället för att man ändå skulle vara tvungen att fixa till en eller flera ytterligare pusselbitar i efterhand.
(observera att det här bara är en tankegång på det hela,säger inte på något vis att det är det "enda rätta" men det som brukar fungera utifrån just den tankegången)
Eftersom problemet är rätt sannolikt att komma tillbaka - någon anledning var det ju att den skjuter på fel/mer med högerbak - så kan man behöva jobba förebyggande med andra övningar och tänka på helheten/grundorsaker rent allmänt snarare än vad man gör i just den situationen för att få något hållbart resultat.
en halvhalt för mig sker primärt via sätet.
Halvhalter kan som sagt göras lite olika. Personligen har jag minst tre olika "typer" av halvhalter där inte alla utgår ifrån sätet -om man t ex bara vill komma åt en del av kroppen och sätet skulle påverka för mycket samtidigt. I slutändan utgår såklart allt ifrån sitsen så samtidigt försöker man såklart granska om det är något i MIN sits som orsakar själva grundproblemet och isf försöka rätta till det, men det är mer "söka orsak till symptomet" än en signal i sig.