Sv: korrekt sluta
Less is more funkar- när den kan o orkar. innan dess så måste man rida lite o tyvärr även senare- färskvara.
Less is more gäller väl egentligen alltid, men att man inte alltid lyckas helt enkelt, så ser iaf jag det. Att resultatet alltid kommer bli bättre om man KAN göra mindre. Ibland för att häst eller ryttare inte var redo- utbildningsmässigt eller förberedelsemässigt, eller kanske fysiskt, eller att man krävde för mycket. Eller för att ryttaren inte är medveten om sina motsättningar vilket borde vara väldigt vanligt, eller kanske t o m är medveten om dom men inte vet hur man ska lösa det.
Jag ser en diagonalsluta som en diagonalsluta så länge hästen är ställd/böjd, följer rätt linje på ett ungefär (följer den linjen 2 steg så kan alltså dessa två steg räknas som diagonalsluta även om det senare blev pannkaka!
) och tar i mer med ytterbak. Min kuse t ex går väldigt tätt bak (exteriört/fysiskt) och kan nästan sätta krokben på sig själv i volter, skolor, m.m. pga det. Vi kan göra diagonalslutor men det kommer aldrig bli dessa spektakulära med ordentlig tvärning där bakbenen korsas (nu ska dom ju iofs helst inte göra det heller mer än att ytterbak trampar in mot tyngdpunkten men jag tror du hajar vad jag menar). Min poäng är att kanske skulle det inte behövas "ta i" eller särskilt många standard-extrahjälper till en början om man anpassar till vad man klarar av (kanske pyttelite och knappt märkbar diagonalsluta till en början och bra med förberedande träning innan).
Sen kan det säkert variera en del mellan olika ekipage. Jag -kan- göra ganska många korrigeringar i en diagonalsluta. Med det menar jag att även om vi kom in dåligt eller faller ur mitt i så -kan- jag rädda upp det med korrigeringar och avsluta med ett par bra steg. På förra kusen som var lite annorlunda att rida (och lite annorlunda riden) hade man inte kunnat göra så utan bara fokusera på att sitta kvar i rätt position, kom man ur läge så kom man ur läge ordentligt och snabbt och det var grymt mycket svårare att komma tillbaka till något vettigt eftersom hästen var så känslig att det var bättre att göra om från ett bra utgångsläge, DÅ var det "bara" att sitta rätt själv och lägga sin tyngdpunkt rätt och ha haft en bra böjning/ställning när man kom in i rörelsen. Så mycket beror nog på hur dom är ridna (utan att lägga någon värdering i rätt/fel eller bra/dåligt, bara olika sätt = lite olika reaktioner).
innersk. säger till inre benet att ta för sig. Ingen häst har sdn motor att den inte minskar när du tvärar. Av den anledningen kan man använda skolor- att man inte börjar att bromsa den i munnen.
Intressant poäng även om jag nog inte tänker likadant just i det här fallet.
Mig gör det ju inget att hästen minskar, tvärtom rider jag gärna mycket diagonalslutor/skolor - för att- hästen ska bromsa upp sig själv utan att man ska behöva sitta och bromsa. Precis som du skriver!
Men jag ser det som "riskabelt" att lägga till skänklarna i diagonalslutan annat än för att försöka rätta in kroppen rätt (vilket ju eg. säger emot det där med att rätta framdelen efter bakdelen och inte tvärtom) för att OM man får hästen att ta i mer känns det som stor risk att det ändå inte blir på rätt sätt. Får reservera mig för att det här är utifrån mitt ridsystem, har skänklarna en annan innebörd och rörelsen delvis annat syfte blir det en helt annan femma!
Helt rätt har du i att det kan bli korrigeringshjälper om man gör för mkt samtidigt. Därför delar man upp dem- lite.
Se det jag skrivit i översta stycket, jag ser det snarare så att man gör det jobbet förberedande och inte i själva rörelsen. Men kan/behöver man korrigera är det givetvis bättre att göra så få/små korrigeringar som möjligt.
Det bästa är om man inte kräver för mkt i början. Då kan man få börja dribbla om man inte vet helt 100- bör man ta hjälp- dvs ALLA.
Hehe minst två ögon från marken är guld värt!
Börja på A fortsätt till B o sen C- gör det lättare för hästen.
Man ger inte barnen matteboken från ÅK 9 i 2an. Helt obegripligt.
En gradvis inlärning är att föredra- vi som inte ens kan säga åt hästen vad vi vill.
Tur ändå att de inte kan tala.
Tänk. Äh du!
Jag har brunstvecka nu
Haha
Instämmer i det här!