korrekt sluta

Sv: korrekt sluta

Tänk dig en jämnt böjd banan. Om du vinklar bananen så att änden med skaftet (halsen) och första delen av bananen ligger parallellt med spåret kommer den bakre änden på böjen hamna innanför spåret.

Har lite ont om tid så jag vet inte om min jämförelse funkar... *chansar*

Jo, den jämförelsen brukar funka när jag använder mig av den :)

Kvandi bad klart och tydligt att slippa kommentarer om ryttaren.
Jag hoppas detta respekteras i fortsättningen i tråden.

Kvandi bad klart och tydligt att slippa kommentarer om ryttaren.
Jag hoppas detta respekteras i fortsättningen i tråden.

Men Immer, det sitter ju ändå ihop. Om TS nu söker hjälp med att få till slutan, och hästen saknar böjning samtidigt som axel noterar att ryttaren inte använder benen så är det väl inte helt fel att hon påpekar det faktumet?

Det handlar inte om "ryttaren sitter kasst och kan uppenbarligen inte rida" utan om en konkret information om att om ryttaren använder sin innerskänkel för att runda hästen kan hon uppnå den sluta hon eftersträvar.

Så tolkar i alla fall jag axels kommentar.

Ja jag försöker att vara konstruktiv:laugh:
Även i diagonalslutan är den viktigaste hjälpen- inre skänkeln.
Får man det inre bakbenet att ta för sig mer, kommer hela rumpan att komma inunder - om man "stämmer av"- tar tillbaka den till balans- samlar lite.

Ok, det har du helt rätt i. Det Axel skrev var inget fel, men jag betonade ändå vad Kvandi skrivit.
Det är så lätt hänt att "det ena ger det andra" och snart är diskussionerna om ryttaren i full gång.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Ok, det har du helt rätt i. Det Axel skrev var inget fel, men jag betonade ändå vad Kvandi skrivit.
Det är så lätt hänt att "det ena ger det andra" och snart är diskussionerna om ryttaren i full gång.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Jag förstår vad du menar.

Jag bad om utelämnande av ryttarkommentarer eftersom det inte är jag som rider o inte har frågat ryttaren i fråga om publicering på nätet. :)

Kommentarer som rör vad ryttaren gör/inte gör korrekt kanske kan pm'as istället :idea: För jag kan ju helt klart ha nytta av det i mitt lärande. Men jag vill inte stöta mig med kompisen som rider(som förövrigt inte rider AR så att det skulle vara enligt AR's principer är inte att räkna med).

Så om jag förstår dig rätt så skall man alltså även hålla om med innerskänkel för att justera hur hästen är böjd? Kunna trycka tillbaka rumpan typ?

Jag kanske borde hitta mig en tränare som kan ge en hel sluta-lektion "live" istället... Men gå på AR-kurs är väl ingen idé för då måste man väl börja totalt från början med arbete från marken?

Inte trycka tillbaka någon rumpa inte;) Utan flytta inte in den så mkt- börja med lite.
Den ska runda sig i bålen- som den gör på en volt- med rätt ridning.
LED med inner o aktivera inner bak, så kommer rundningen.

Ang. bilden. Man kan sudda ut huvudet.

Skaffa en tränare o utgå alltid från en volt så får du lättare med dig känslan. Lägg en volt till o rod lite öppna.

volten är grunden.

Senast ändrad:

Jag skulle hellre tänka att man har "kontakt" även med innerbak, lätt att man hamnar på yttersidan sas när man ska rida sluta men för att få en bra böjning behöver man även sitta med kontakt i inner sittben. Om man vill använda lite mer "vanliga" hjälper också kan man tänka att man formar hästen runt innerlåret.
Att man fysiskt sett använder innerskänkeln ser jag personligen ingen nytta av men kanske kan man ha nytta av det beroende på hur systemet ser ut i övrigt. I diagonalslutor dvs sluta på diagonalen blir det mer naturligt att behöva ha kontroll både på ytter- och innersidan eftersom man inte har något staket eller vägg att ta stöd av utan måste rida båda sidor för att det öht ska bli något som kan tänkas likna diagonalsluta! :p Å andra sidan så känns "less is more" som ett klockrent uttryck för diagonalslutorna. Börjar man korrigera med skänklar blir det i regel för stora korrigeringar och man tappar böjning och/eller linjen (riktningen). Optimalt är att ha format och ställt/böjt hästen innan, håller det och rider in framdelen ett par steg i en öppna, sen bara ändrar lite i sits och tyngdpunkt för att ändra riktning och sen med hjälp av balans/sits/stabilitet håller det, börjar man få korrigera blir det svåårt! :p
Men diagonalslutor kanske är lite överkurs just nu.

Less is more funkar- när den kan o orkar. innan dess så måste man rida lite o tyvärr även senare- färskvara.
innersk. säger till inre benet att ta för sig. Ingen häst har sdn motor att den inte minskar när du tvärar. Av den anledningen kan man använda skolor- att man inte börjar att bromsa den i munnen.
Helt rätt har du i att det kan bli korrigeringshjälper om man gör för mkt samtidigt. Därför delar man upp dem- lite.
Det bästa är om man inte kräver för mkt i början. Då kan man få börja dribbla om man inte vet helt 100- bör man ta hjälp- dvs ALLA.:grin:

Börja på A fortsätt till B o sen C- gör det lättare för hästen.
Man ger inte barnen matteboken från ÅK 9 i 2an. Helt obegripligt.
En gradvis inlärning är att föredra- vi som inte ens kan säga åt hästen vad vi vill.
Tur ändå att de inte kan tala.
Tänk. Äh du!
Jag har brunstvecka nu:devil:

Less is more funkar- när den kan o orkar. innan dess så måste man rida lite o tyvärr även senare- färskvara.

Less is more gäller väl egentligen alltid, men att man inte alltid lyckas helt enkelt, så ser iaf jag det. Att resultatet alltid kommer bli bättre om man KAN göra mindre. Ibland för att häst eller ryttare inte var redo- utbildningsmässigt eller förberedelsemässigt, eller kanske fysiskt, eller att man krävde för mycket. Eller för att ryttaren inte är medveten om sina motsättningar vilket borde vara väldigt vanligt, eller kanske t o m är medveten om dom men inte vet hur man ska lösa det.
Jag ser en diagonalsluta som en diagonalsluta så länge hästen är ställd/böjd, följer rätt linje på ett ungefär (följer den linjen 2 steg så kan alltså dessa två steg räknas som diagonalsluta även om det senare blev pannkaka! :p ) och tar i mer med ytterbak. Min kuse t ex går väldigt tätt bak (exteriört/fysiskt) och kan nästan sätta krokben på sig själv i volter, skolor, m.m. pga det. Vi kan göra diagonalslutor men det kommer aldrig bli dessa spektakulära med ordentlig tvärning där bakbenen korsas (nu ska dom ju iofs helst inte göra det heller mer än att ytterbak trampar in mot tyngdpunkten men jag tror du hajar vad jag menar). Min poäng är att kanske skulle det inte behövas "ta i" eller särskilt många standard-extrahjälper till en början om man anpassar till vad man klarar av (kanske pyttelite och knappt märkbar diagonalsluta till en början och bra med förberedande träning innan).
Sen kan det säkert variera en del mellan olika ekipage. Jag -kan- göra ganska många korrigeringar i en diagonalsluta. Med det menar jag att även om vi kom in dåligt eller faller ur mitt i så -kan- jag rädda upp det med korrigeringar och avsluta med ett par bra steg. På förra kusen som var lite annorlunda att rida (och lite annorlunda riden) hade man inte kunnat göra så utan bara fokusera på att sitta kvar i rätt position, kom man ur läge så kom man ur läge ordentligt och snabbt och det var grymt mycket svårare att komma tillbaka till något vettigt eftersom hästen var så känslig att det var bättre att göra om från ett bra utgångsläge, DÅ var det "bara" att sitta rätt själv och lägga sin tyngdpunkt rätt och ha haft en bra böjning/ställning när man kom in i rörelsen. Så mycket beror nog på hur dom är ridna (utan att lägga någon värdering i rätt/fel eller bra/dåligt, bara olika sätt = lite olika reaktioner).

innersk. säger till inre benet att ta för sig. Ingen häst har sdn motor att den inte minskar när du tvärar. Av den anledningen kan man använda skolor- att man inte börjar att bromsa den i munnen.

Intressant poäng även om jag nog inte tänker likadant just i det här fallet.
Mig gör det ju inget att hästen minskar, tvärtom rider jag gärna mycket diagonalslutor/skolor - för att- hästen ska bromsa upp sig själv utan att man ska behöva sitta och bromsa. Precis som du skriver! :) Men jag ser det som "riskabelt" att lägga till skänklarna i diagonalslutan annat än för att försöka rätta in kroppen rätt (vilket ju eg. säger emot det där med att rätta framdelen efter bakdelen och inte tvärtom) för att OM man får hästen att ta i mer känns det som stor risk att det ändå inte blir på rätt sätt. Får reservera mig för att det här är utifrån mitt ridsystem, har skänklarna en annan innebörd och rörelsen delvis annat syfte blir det en helt annan femma! :idea:

Helt rätt har du i att det kan bli korrigeringshjälper om man gör för mkt samtidigt. Därför delar man upp dem- lite.

Se det jag skrivit i översta stycket, jag ser det snarare så att man gör det jobbet förberedande och inte i själva rörelsen. Men kan/behöver man korrigera är det givetvis bättre att göra så få/små korrigeringar som möjligt.

Det bästa är om man inte kräver för mkt i början. Då kan man få börja dribbla om man inte vet helt 100- bör man ta hjälp- dvs ALLA.:grin:

Hehe minst två ögon från marken är guld värt! :D

Börja på A fortsätt till B o sen C- gör det lättare för hästen.
Man ger inte barnen matteboken från ÅK 9 i 2an. Helt obegripligt.
En gradvis inlärning är att föredra- vi som inte ens kan säga åt hästen vad vi vill.
Tur ändå att de inte kan tala.
Tänk. Äh du!
Jag har brunstvecka nu:devil:

Haha :rofl:
Instämmer i det här!

Jag ser en diagonalsluta som en diagonalsluta så länge hästen är ställd/böjd, följer rätt linje på ett ungefär (följer den linjen 2 steg så kan alltså dessa två steg räknas som diagonalsluta även om det senare blev pannkaka! ) och tar i mer med ytterbak. Min kuse t ex går väldigt tätt bak (exteriört/fysiskt) och kan nästan sätta krokben på sig själv i volter, skolor, m.m. pga det. Vi kan göra diagonalslutor men det kommer aldrig bli dessa spektakulära med ordentlig tvärning där bakbenen korsas (nu ska dom ju iofs helst inte göra det heller mer än att ytterbak trampar in mot tyngdpunkten men jag tror du hajar vad jag menar)
Om häste ska tvära dit pannan pekar- di ska det yttre bakbenet oxå.
Om du inte ska tvära så den korsar, krävs det en linje som ingen ridbana i hela världen har:crazy:

På din beskrivning o även andras så får jag en känsla av att den drar sig sidled- som en halt häst skulle göra. Det där återigen- att inre bak bär. Det gör den i det momentet där det andra är i luften, men sen är samlingen på ytter.
Man börjar med att rida rakt fram på diagonalen- för att bogen ska vara dit- innan böjningen blir väldigt stor. Sen påbörjar man sidförflyttningen o samtidigt formar till innersidan. Man kan leda med innern även här, MEN man måste påverka innre bak. Hästen tar inte i om du inte engagerar den.

Man rider diagonalen med en tanke att den har en vägg. I ALL sluta tvärar den med bak- korsar, men på diagonalen även lite fram.

Jag har oxå haft den utopin att man ska sitta bara o hästen jobbar som tusan, utan ngn att jag själv gör så mkt.

Det är konsten med dressyren- att det ser lätt ut, men hujedamig vad man kan bedra sig- innan man har kommit dit.

Det är som att Let´s Dancedeltagarna skulle lära sig av varandra o inte av proffs. Hajja kvalitétsskillnaden.

Senast ändrad:

Haha nu blev det nog lite övertolkning! :D
Jag tänker inte utge mig för något proffs på diagonalslutor, jag har fått till vad jag skulle se som bra kvalitet men utan någon direkt hög böjningsgrad och jag har även fått till mindre bra kvalitet vilket känns rätt naturligt medan man lär sig.
Korsa är en sak men diagonalslutor som man ser på tävling korsar oftast förbi tyngdpunkten. Det är ju inte SÅ mycket man (jag iaf) vill ha i träningsaspekt utan att yttrbak tydligt ska bära mer vikt genom hästens böjning och placering. Blir det för mycket tvärning i förhållande till böjningen (eller att hästen av annan anledning lyckas snirkla sig förbi såklart, vissa verkar vara experter på att alltid trampa en hov åt sidan eller för långt fram/för långt bak när det gäller att börja bära! :p ) så kommer man förbi tyngdpunkten. Så korsa kan tolkas lite olika men huvudsaken för mig är att ytterbak bär, korsar den för mycket gör den inte det, korsar den mycket men pga stark böjning = kanon! Rider man däremot med både lite böjning och lite tvärning så behöver det inte bli något direkt tydligt korsande men ytterbak aktiveras ändå mer. Det är så jag menar. Jag rider ju rent allmänt med ganska svag böjning (tänker bara ställning från nacke till bakdel, inte mer) för att inte komplicera för mycket för mig och häststackarn så vi slår knut på bakbenen pga rörelsetekniken. Nu menar jag alltså inte att hästar generellt slår knut på bakbenen i skolorna eller specifikt i diagonalslutor utan att MIN rent generellt har lätt för att göra det vad vi än gör pga sitt rörelsemönster. Diagonalslutorna är lätta på så vis jämfört med en del annat, men sen sitter det såklart en hösäck på ryggen som kan underlätta eller försvåra.

Vi ser nog lite olika just på det där med att aktivera innerbak. I vänstervarvet vill inte innerbak komma med öht känns det som och då tänker jag också att jag aktiverar innerbak. Genom att försöka rätta till orsaken att den inte var aktiverad (vilket kan vara för att hästen vrider sig snett = jag sitter snett, att min tyngdpunkt inte hamnade rätt, att hästen inte var ärligt ställd osv). Men så använder jag aldrig skänklarna som framåtdrivande öht = skillnad i signalsystemet. Enda gången jag använder underskänklarna är när jag ska försöka justera bakdelen i sidled i förhållande till framdelen vilket även det blir väldigt sällan eftersom det säger emot "flytta framdelen på bakdelen"-konceptet och sällan funkar :angel: eftersom det oftast var något annat som var grunden till felet. Jag tänker alltså också "aktivera innerbak" när det behövs, men eftersom vi har lite olika signalsystem blir det helt enkelt inte med innerskänkeln utan andra verktyg.

Nog för att jag är lat och strävar efter att göra så lite som möjligt, men jag är ändå medveten om att man hela tiden måste RIDA hästen för att kunna nå det stadiet. Att man rent fysiskt gör så lite som möjligt är varken samma sak som att faktiskt göra lite (det beror ju på hur mycket man upplever att man "måste" göra) eller att man nödvändigtvis GÖR lite om/när man kommer dit - fokuserar man på att ha sits och balans rätt så är ju bara det femtielva detaljer som ska stämma. Har man stark fokus på det man gör och hela tiden ligger steget före hästen i tanken ser jag det som aktiv ridning. Aktiv ridning betyder ju inte nödvändigtvis aktiv skänkelinverkan vilket jag skulle tro att du håller med om! ;)

Senast ändrad:

En ny bild på Mig den här gången, fick en tränare influgen från island att lära mig sluta (dvs det är inte enligt AR-s principer)

O Shit vad det var svårt! Koordinera kroppen rätt utan att hänga ut som om jag vore påväg ur sadeln. Men jag antar att både jag o hästen komer snacka ihop oss lite bättre o så behöver jag inte göra så mycket för o få samma reaktion. Övning ger färdighet.

De flesta gånger tror jag han tvärade för mycket, rumpan var låångt innan för spåret o nedanstående bild måste vara precis när jag avslutar och puttar honom tillbaka ut på spåret. Där får jag nog erkänna att jag insåg användningen av innerskänkeln som ni beskrivit.
sluta.jpg

Ta det lugnt med ryttarkommentarerna, de är milslångt från perfekt o vi försöker inte vara det heller. Men gärna konstruktiv kritik.

Hästen är ju lyhörd för dina hjälper- varav du måste korrigera.
Var lite mer försiktig med yttern o flytta inte in den så mkt.

Håll ut inner handen bara o aktivera inre bak o runda den.
Se framåt så blir det lättare att hålla linjen.

Du kan däremot vända dig om o se var rumpan tog vägen. En spegel framför dig är ju allra bäst.

Det är lätt att göra mycket från början, och det ÄR ju lättare att känna att det händer något när man tvärar/böjer mycket.
Men ett tips - experimentera med hur LITE du kan göra för att ändå känna reaktionen i ytterbak - känn först in känslan i den stora böjningen/tvärningen om det behövs och experimentera. Då upplever jag det lättare att inte fastna på för mycket detaljer också i längden så man får sitta och korrigera till döddagar och kanske fortfarande är osäker på om det var rätt! ;)
När det känns som att det räcker med bara tanken att "sitta mer på ytterbak" för att känna reaktion i ytterbak, då har du garanterat känslan! :D

Kan du förklara vad du menar med sensationen av yttre bak?

Du brukar ju säga att det är det inre bak som ska bära- att få in det under tyngdpunkten.

Jag kan tycka att det är den jämna böjningen som sen kan göra att den kortar sig i kroppen- om man ger den hjälpen att förstå vad man vill.

Om den istället tvärar även fram har man ingen koll på yttre bak o kan då inte få dn att sätta sig en gnutta.
Den hamnar istället på yttre fram.

O Shit vad det var svårt! Koordinera kroppen rätt utan att hänga ut som om jag vore påväg ur sadeln. Men jag antar att både jag o hästen komer snacka ihop oss lite bättre o så behöver jag inte göra så mycket för o få samma reaktion. Övning ger färdighet.

De flesta gånger tror jag han tvärade för mycket, rumpan var låångt innan för spåret o nedanstående bild måste vara precis när jag avslutar och puttar honom tillbaka ut på spåret. Där får jag nog erkänna att jag insåg användningen av innerskänkeln som ni beskrivit.
sluta.jpg

Det vanligaste felet som jag erfarit det, är att ryttaren aspirerar på för mycket böjning och för mycket övertramp för bakdelen, för tidigt, när de försöker lära in sluta för hästen. samt att ryttaren kränger över på inre sittbenet och viker sig i inner sida, istället för att sitta kvar rakt över hästen.

tänk snarare TAGEN BAKDEL. dvs det är från början den minililla tendensen att plocka in bakdelen och få hästen att trampa emot över, som räknas. på en häst som ska lära sig, räcker det att man som ryttare känner att hästen TÄNKER tagen bakdel ett eller ett halvt steg. sen lättar man genast ur, för att sen kunna upprepa igen efter ngn paus. Detta förfaringssätt får hästen att lära sig snabbast. det gamla vanliga eftergift, så fort den tänker rätt, gör att den fattar snabbast!

i motsats till strömen tycker jag att a) tagen bakdel för sluta lärs in bäst i trav, inte skritt, därför att det är lättare att stötta hästen för ytterhjälperna och känna exakt när den tänker in i en början till sluta, än i skritt där det lättare blir hackigt och vingligt.

och b) jag tycker sluta är lättare än öppna, och har alltid tyckt :o, lättare att känna när hästen hamnar "rätt" för hjälperna, än i en öppna.

Svårt att förklara en känsla men känslan är av att ytterbak tar mer vikt, kliver lite längre in mot tyngdpunkten.

Att det är innerbak som ska bära i sluta har jag aldrig sagt. Innerbak i en böjning är rent generellt "bärbenet" och ytterbak "skjutbenet" men i sluta blir det lite annorlunda.

Nej det ska bli samma.

nu fick jag svar på vad jag har tyckt har kännts som om hästen lutar eller är halt- att det yttre skjuter på. Det ska aldrig bli så. Det är det som inre skänkeln förhindrar- att den böjer sig istället för att luta inåt.

För att det yttre ska kliva på mer- böja sig- kräver att det inre tar för sig först. Du kan då få in hela rumpan om du hjälper den med att korta sin yttersida o DÅ komma upp på hela baken.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: Brynja
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama