korrekt sluta

Sv: korrekt sluta

*kl*

AR-ryttare och islandshäst i sluta
Askjasluta.jpg

Jag blev väldigt osäker på vilken gångart det är, men kom fram till att det bör vara skritt;)
Det är svårt att se från sidan, men om man tittar på ryttarens hand, så är den inre högre o den är troligen pga det mest böjd i halsen.

Det är den inre skänkeln som ger böjningen- skolan.

Senast ändrad:

Den är inte böjd i kroppen, då måste du använda innerskänkel också

Nej det ska bli samma.

nu fick jag svar på vad jag har tyckt har kännts som om hästen lutar eller är halt- att det yttre skjuter på. Det ska aldrig bli så. Det är det som inre skänkeln förhindrar- att den böjer sig istället för att luta inåt.

För att det yttre ska kliva på mer- böja sig- kräver att det inre tar för sig först. Du kan då få in hela rumpan om du hjälper den med att korta sin yttersida o DÅ komma upp på hela baken.

Det är lite svårt att diskutera med det här eftersom det går precis tvärtemot det jag "fått lära mig". Så jag tror det är bäst att släppa det, möjligt att vi i praktiken t o m menar samma sak, men jag har t ex väldigt svårt att se att ett bakben som ska gå utanför tyngdpunkten skulle bära lika mycket vikt och jag har också svårt att se hur en häst med uppkortad yttersida kan vara böjd. Eftersom du bevisligen kan det så får vi nog släppa det där! ;)

Det är lite svårt att diskutera med det här eftersom det går precis tvärtemot det jag "fått lära mig". och jag har också svårt att se hur en häst med uppkortad yttersida kan vara böjd. Eftersom du bevisligen kan det så får vi nog släppa det där! ;)

Jag tror du är rätt ensam om det resonemanget, och det vore kanske ett tips att läsa yttertygel tråden på dressyr.

Det spelar ingen roll om det är en gammal eller ung häst när du böjer måste du följa med med ytterarm lika mycket som böjningen är stor annars hindrar du hästen och bromsar dess utsida. Jag vet inte om du förstår att det handlar bara om några enstaka knappt synliga för ögat 2-3 centimetrar ;)

ytter måste vara i relation till inner, och ytter möjliggör för hästen att ta vägen upp genom manken.

Men tänk efter. du vill inte ha det inre utanför kroppen utan inunder. Innan hästen då har lärt sig att böja sig, så hamnar det så om man tvärar för mkt- när den är för rak.

Jag tror du är rätt ensam om det resonemanget, och det vore kanske ett tips att läsa yttertygel tråden på dressyr.

Inte bland AR-ryttare.
En av anledningarna till att man från början ofta rider med överdrivet lång yttertygel - för att inte riskera att störa hästen i yttersidan och riskera att spänna muskler i yttersidan = korta upp yttersidans muskulatur.
Inom AR vill man i regel ha så lång yttersida som möjligt och kort innersida i böjningen.
När man sen börjar använda yttertygeln i ramen är det också en av svårigheterna, att ta så snabba och vältajmade tygeltag (helst inga alls, men det brukar vara lätt att säga och svårt att genomföra! :angel: ) att man inte råkar korta upp yttersidan. En ytterligare svårighet är t ex att placera tillbaka en utskjutande bog/rätta till en förböjning utan att samtidigt korta upp yttersidan.

Hur anser du att du undviker bogen från att skjuta ut och hur anser du att hästen kommer upp ur manken, om inget stöd finns på ytter tygel?

Men tänk efter. du vill inte ha det inre utanför kroppen utan inunder. Innan hästen då har lärt sig att böja sig, så hamnar det så om man tvärar för mkt- när den är för rak.

JAG vill garanterat ha inre bakbenen utanför tyngdpunkten, eftersom ytterbak ska närmare tyngdpunkten skulle det bli lite knas om innerbak är i vägen! :p (vilket är just det problem jag stöter på om jag inte förbereder kusen riktigt och placerar höfterna iom att han går tätt bak).

Hur anser du att du undviker bogen från att skjuta ut och hur anser du att hästen kommer upp ur manken, om inget stöd finns på ytter tygel?

Jag och jag. Jag "fuskar" ju ofta genom att använda just yttertygeln, fast då med en "flytta bogen inåt"-halvhalt. Och stöter då ofta på just det problemet - att yttersidan blir avkortad i samband med det och det inte blir någon "korrekt" böjning utan får rida med väldigt svag böjning.
Rider mycket förvänd böjning/förvända öppnor för att på så vis få kontroll på ytterbogen. I det varvet hästen vill sticka ut med ytterbogen/bli förböjd (höger) beror det på att hästen vill skjuta på för mycket med höger bakben och liksom skjuter sig själv utåt på en volt t ex, när man då med tyglarnas hjälp försöker korrigera det blir det i regel bara ännu mer förböjt/mer utstickande bog. Så i längden försöker jag lära högerbak att bära mer och skjuta mindre åtminstone på begäran om det.

En tränare jag ridit för kör stenhårt på att aldrig störa i onödan i yttersidan men var då å andra sidan stenhård på att hästen direkt skulle svara på en snabb halvhalt på yttertygeln så man kunde ta ett väldigt snabbt tag (på båda tyglar) och släppa fram direkt utan att störa huvudpositionen. Sen räcker det inte med den snabba halvhalten om man inte i samband med det placerar resten av kroppen rätt, och lär hästen hur den ska svara på halvhalten givetvis.
Alternativt (om problemet är att halsen är förböjd) med handens placering flyttar ut huvudet utåt tills halsen är rak.

Kom på att vi kanske tänker på lite olika saker - under hästen kan den ju fortfarande gå även om den har ena benet närmare mitten (inunder) och andra benet mer ut från tyngdpunkten. Fast rent logiskt borde det bero på hur stark böjningen är (eller tvärningen, fast då kan det ju som du säger bli för mycket tvärning i förhållande till böjningen) om innerbak hamnar på sidan eller fortfarande under hästen...

*kl*

En liten fundering kring detta med yttertyglen från en som inte är så insatt dressyr- och AR-tänk egentligen, men som ändå ”smygläser” här inne lite då och då.

Som jag tänker så sitter hästens motor och bärkraft i bakdelen, där finns också ”styrservon”, dvs det är med bakdelen hästen ”styr” och ”flyttar” sin kropp. Framdelen är egentligen bara i vägen men finns där som stöd så att nosen inte dimper i backen (lite överdrivet tänkt).

Om hästen ”skjuter ut bogen” så sitter problemet enligt min erfarenhet i bakdelen som den har ”tappat”, det problemet åtgärdar jag genom att aktivera bakdelen dvs ”flytta ut” bakdelen och om jag använder tyglarna så blir det ”innertygeln”, (det indirekta tygeltaget som ju ”pratar” med utsidans bakben och ber det ”flytta sig” utåt), då rätar hästen upp sig per automatik, enkelt och logiskt tycker jag.

Vad gör yttertygeln för nytta här? Den pratar ju med ”samma sidas framben” och/eller ”bromsar” hästen på utsidan, vilket ju inte är snällt eller logiskt då den ju är böjd/ställd inåt. Bromsa (tex halvhalter) lär jag mina hästar tidigt att förstå med hjälp av sätet, använder alltså inte tyglarna till detta. Vill jag lugn/sakta av min häst böjer jag den med ”en” tygel i taget.

Om hästen däremot har ”tappat bogen” så behöver den ”kliva åt sidan” med framdelen och ”räta upp sig” (shoulder up), om jag då använder tyglarna så blir det yttertygeln som ber yttre fram att kliva åt sidan, här fyller yttertygeln en logisk funktion för mig då den ju ”pratar” med samma sidas framben och problemet faktiskt sitter i framdelen.

Detta ”enkla tänk” har i alla fall hjälpt mig.

Jag och jag. Jag "fuskar" ju ofta genom att använda just yttertygeln, fast då med en "flytta bogen inåt"-halvhalt. Och stöter då ofta på just det problemet - att yttersidan blir avkortad i samband med det och det inte blir någon "korrekt" böjning utan får rida med väldigt svag böjning.
Rider mycket förvänd böjning/förvända öppnor för att på så vis få kontroll på ytterbogen. I det varvet hästen vill sticka ut med ytterbogen/bli förböjd (höger) beror det på att hästen vill skjuta på för mycket med höger bakben och liksom skjuter sig själv utåt på en volt t ex, när man då med tyglarnas hjälp försöker korrigera det blir det i regel bara ännu mer förböjt/mer utstickande bog. Så i längden försöker jag lära högerbak att bära mer och skjuta mindre åtminstone på begäran om det.

En tränare jag ridit för kör stenhårt på att aldrig störa i onödan i yttersidan men var då å andra sidan stenhård på att hästen direkt skulle svara på en snabb halvhalt på yttertygeln så man kunde ta ett väldigt snabbt tag (på båda tyglar) och släppa fram direkt utan att störa huvudpositionen. Sen räcker det inte med den snabba halvhalten om man inte i samband med det placerar resten av kroppen rätt, och lär hästen hur den ska svara på halvhalten givetvis.
Alternativt (om problemet är att halsen är förböjd) med handens placering flyttar ut huvudet utåt tills halsen är rak.

Ja det är nog det som är grundproblemet, att hästen inte svarar på halvhalten till att börja med, och svarar den är det inte korrekt utan den gör det utan att vara igenom kroppen, dvs den kortar upp sig i framdelen endast, det är inte bakdelen som bromsar upp som det ska.

Höger bog skjuter ut skriver du i förvänd öppna. Är det i höger varv då du rider förvända öppnan eller? :confused: Isåfall bör det ju ha att göra med att hästen inte är böjd i bålen? annars är det nästan fysiskt omöjligt att i höger varv i förvänd öppna skjuta ut HÖGER bog? :confused:
Om det blir förböjdt behövs som sagt mer inramning för YTTER, det hindrar inte hästen utan får den att komma upp genom manken. förböjd blir den om man enbart använder innerhjälperna. Alternativt låser ytter blir för statiskt i ytter, och drar i inner... gud förbjude.

Som jag tänker så sitter hästens motor och bärkraft i bakdelen, där finns också ”styrservon”, dvs det är med bakdelen hästen ”styr” och ”flyttar” sin kropp. Framdelen är egentligen bara i vägen men finns där som stöd så att nosen inte dimper i backen (lite överdrivet tänkt).

Om hästen ”skjuter ut bogen” så sitter problemet enligt min erfarenhet i bakdelen som den har ”tappat”, det problemet åtgärdar jag genom att aktivera bakdelen dvs ”flytta ut” bakdelen och om jag använder tyglarna så blir det ”innertygeln”, (det indirekta tygeltaget som ju ”pratar” med utsidans bakben och ber det ”flytta sig” utåt), då rätar hästen upp sig per automatik, enkelt och logiskt tycker jag.

Vad gör yttertygeln för nytta här? Den pratar ju med ”samma sidas framben” och/eller ”bromsar” hästen på utsidan, vilket ju inte är snällt eller logiskt då den ju är böjd/ställd inåt. Bromsa (tex halvhalter) lär jag mina hästar tidigt att förstå med hjälp av sätet, använder alltså inte tyglarna till detta. Vill jag lugn/sakta av min häst böjer jag den med ”en” tygel i taget.

fast ytter ska inte bromsa på det sättet att den LÅSER hästen. Hjälperna ska ju samverka, och ytter behöver alltid vara följsam, även om hästen behöver vara uppe för ytterhjälperna för att vara i balans.

Om hästen däremot har ”tappat bogen” så behöver den ”kliva åt sidan” med framdelen och ”räta upp sig” (shoulder up), om jag då använder tyglarna så blir det yttertygeln som ber yttre fram att kliva åt sidan, här fyller yttertygeln en logisk funktion för mig då den ju ”pratar” med samma sidas framben och problemet faktiskt sitter i framdelen.

Detta ”enkla tänk” har i alla fall hjälpt mig.

Håller HELT med i det du tänker, med en nyansering i det jag skrivit i svart i texten bara. :bow:

allmän reflektion:

om du cyklar på en cykel: svänger du då genom att välja att lägga dig på innersida av styret enbart utan att balansera upp på ytter sida av styret????

eller om du cyklar UTAN att hålla händerna på styret? svänger du då, och tycker att du bibehåller balansen, genom att luta dig inåt? :confused:

Senast ändrad:

Håller HELT med i det du tänker, med en nyansering i det jag skrivit i svart i texten bara. :bow:

allmän reflektion:

om du cyklar på en cykel: svänger du då genom att välja att lägga dig på innersida av styret enbart utan att balansera upp på ytter sida av styret????

eller om du cyklar UTAN att hålla händerna på styret? svänger du då, och tycker att du bibehåller balansen, genom att luta dig inåt? :confused:

Intressant reflektion.....nu var det ett tag sedan jag cyklade, så jag måste nog fundera lite på hur jag gör då...:laugh:

...men när jag rider så sitter jag inte på "insidan" i själva vändningen, men nu skiljer jag på att "vända" och att "rida runt saker".

Ska jag vända hästen ber jag den först "aktivera bakdelen" vilket jag kan göra på flera sätt men oftast genom att be den "flytta in inre bak under sig" genom att jag då "sitter jag till" på inre sittbenet och som förstärkning om det behövs "tittar" ner på inre bak och "aktivierar" innertygeln och när hästen är i position flyttar jag över vikten på utsidan, samtidigt som jag lättar på (flyttar undan) insidans höft och ben och "driver" hästen genom vändningen, visar vägen med innertygeln om det behövs och ja då sitter jag ju på utsidan, men yttertygeln är inaktiv och ligger bara löst an mot hästens hals (blir så småningom "neckreining").

Jag kan förstås om jag redan kommit en bit in i vändningen och känner att hästen är på väg att lägga vikten på framdelen, använda yttertygeln för att "backa tillbaks" hästen på bakdelen, men då rätar jag ut honom först och då är det ju egentligen inte längre en "yttertygel". Sedan genomför jag inte "hela" vändningen utan ber bara om ett steg eller två i sidled, för att förklara vad jag menar, och sedan får han vila och fundera en stund.

Ska jag rida runt saker, tex rida serpentiner, runt koner och sånt, då tänker jag att jag formar och ställer hästen, förklarar "sittbenens" betydelse så att jag i slutändan inte behöver använda tyglarna, och då rider jag enligt vad jag skrev tidigare, där innertygeln pratar med hästens motsatta sidas bakben och yttertygeln pratar med samma sidas framben och används separat som förstärkning för att rätta till helt olika problem.

Att det för mig är skillnad på att vända och på att rida runt saker kanske beror på att vår "skolning" har som syfte att bygga upp hästens och min kommunikation, styrka och balans för att få till bra vändningar, vilket är bra om man ska "jaga kossor" hela sommaren...:)

Intressant diskussion i alla fall, har lärt mig massor genom att "smygläsa" här inne.

eller om du cyklar UTAN att hålla händerna på styret? svänger du då, och tycker att du bibehåller balansen, genom att luta dig inåt?

Tänkatänka.

Hm, om man cyklar som morsan med tantbalans så måste man nog vrida styret rejält och lägga vikt på utsidan styret för att inte tippa :D

Men annars tror jag att jag mest bara lutar lite åt det håll jag vill svänga och så svänger cykeln dit. Även utan händer. För hur styr man utan händer utan att luta cykeln? Bara nyfiken, för det har väl inte så stora liknelser med ridning. Cykeln är ju styv i bålen och kan bara förböja sig i halsen sas.. :angel:

Visst är det skritt. Det är första gången ryttaren sitter på hästen, och troligen första gången en ryttare försöker placera hästen i sluta, så det hade varit bättre att visa ryttaren på sin egen häst. Jag fick prova sluta på hennes häst och hjälperna var krama inner tygel, för fram inner höft, trampa ut inner häl.

Inom dressyr rent generellt brukar man ju säga att man ska flytta framdelen efter bakdelen eftersom det är baken som är "motorn" där kraften kommer ifrån och framdelen ska så att säga placeras på bakdelen för att kunna utnyttja den kraften.
Om böjningen går förlorad är det säkert till 99% bakifrån det felar, å andra sidan tycker jag själv det är väldigt svårt att rätta till det bara med baken, snarare göra det svårare för hästen att göra fel genom att placera hela kroppen rätt. Göra det svårt för hästen att ta vikten på ena eller båda bogarna istället för bak t ex. Det är grundtanken (för mig iaf och en del andra AR-ryttare) sen hur det används i praktiken kan nog variera en del.

Ja det är nog det som är grundproblemet, att hästen inte svarar på halvhalten till att börja med, och svarar den är det inte korrekt utan den gör det utan att vara igenom kroppen, dvs den kortar upp sig i framdelen endast, det är inte bakdelen som bromsar upp som det ska.

Det finns olika typer av halvhalter, eller olika syften med det rättare sagt. Rent principiellt håller jag med, och eftersom jag själv inte har lika supertiming och grymt öga för böjningen så använder jag inte samma metod. Halvhalter - ja, men jag nöjer mig mer med den "vanliga" typen av halvhalt som mest är tänkt för att hästen ska förberedas att svara för övriga hjälper.
Det är inte frågan om att hästen svarar fel egentligen, det är frågan om att det krävs bara minsta lilla muskelspänning i yttersidan för att den ska kortas av. Därför undviker man även att sitta på ytter sittben och använda ytterskänkeln och måste vara väldigt snabb med tygeltag. Enligt en annan lära (JC Racinet - klassiskt franskt) har hästarna naturligt en mottrycks-reflex som består i att om man tar ett tygeltag som varar mer än en halv sekund kommer hästen med största sannolikhet spänna nacken/trycka emot tygeltaget. Om man inte lär bort det, vilket rent teoretiskt sett borde gå men de flesta nog inte har en tanke på. Det blir lite samma princip här - snabbt tygeltag och snabb eftergift för att hästen inte ska hinna börja spänna sig.

Höger bog skjuter ut skriver du i förvänd öppna. Är det i höger varv då du rider förvända öppnan eller? :confused: Isåfall bör det ju ha att göra med att hästen inte är böjd i bålen? annars är det nästan fysiskt omöjligt att i höger varv i förvänd öppna skjuta ut HÖGER bog? :confused:
Om det blir förböjdt behövs som sagt mer inramning för YTTER, det hindrar inte hästen utan får den att komma upp genom manken. förböjd blir den om man enbart använder innerhjälperna. Alternativt låser ytter blir för statiskt i ytter, och drar i inner... gud förbjude.

Nej, höger bak skjuter på för mycket rent generellt. Vilket lätt leder till förböjning i högervarvet.

Tänkatänka.

Hm, om man cyklar som morsan med tantbalans så måste man nog vrida styret rejält och lägga vikt på utsidan styret för att inte tippa :D

Men annars tror jag att jag mest bara lutar lite åt det håll jag vill svänga och så svänger cykeln dit. Även utan händer. För hur styr man utan händer utan att luta cykeln? Bara nyfiken, för det har väl inte så stora liknelser med ridning. Cykeln är ju styv i bålen och kan bara förböja sig i halsen sas.. :angel:

Jag tror du missförstått mig. självklart måste en viss lutning ske men det innebär ju inte att du släpper hela yttervikten eller hur? då lär du och cykeln snarast vika er som en liten metkrokoch tippa över isåfall : )

KL
ett bra tänk när det gäller att vända eller svänga till häst:
tänk VÄND dig och ta hästen med dig. Med vikthjälpera, inte inner tygel

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: Brynja
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama