Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej det ska bli samma.
nu fick jag svar på vad jag har tyckt har kännts som om hästen lutar eller är halt- att det yttre skjuter på. Det ska aldrig bli så. Det är det som inre skänkeln förhindrar- att den böjer sig istället för att luta inåt.
För att det yttre ska kliva på mer- böja sig- kräver att det inre tar för sig först. Du kan då få in hela rumpan om du hjälper den med att korta sin yttersida o DÅ komma upp på hela baken.
Det är lite svårt att diskutera med det här eftersom det går precis tvärtemot det jag "fått lära mig". och jag har också svårt att se hur en häst med uppkortad yttersida kan vara böjd. Eftersom du bevisligen kan det så får vi nog släppa det där!
Det spelar ingen roll om det är en gammal eller ung häst när du böjer måste du följa med med ytterarm lika mycket som böjningen är stor annars hindrar du hästen och bromsar dess utsida. Jag vet inte om du förstår att det handlar bara om några enstaka knappt synliga för ögat 2-3 centimetrar
Jag tror du är rätt ensam om det resonemanget, och det vore kanske ett tips att läsa yttertygel tråden på dressyr.
Men tänk efter. du vill inte ha det inre utanför kroppen utan inunder. Innan hästen då har lärt sig att böja sig, så hamnar det så om man tvärar för mkt- när den är för rak.
Hur anser du att du undviker bogen från att skjuta ut och hur anser du att hästen kommer upp ur manken, om inget stöd finns på ytter tygel?
Men tänk efter. du vill inte ha det inre utanför kroppen utan inunder. Innan hästen då har lärt sig att böja sig, så hamnar det så om man tvärar för mkt- när den är för rak.
Jag och jag. Jag "fuskar" ju ofta genom att använda just yttertygeln, fast då med en "flytta bogen inåt"-halvhalt. Och stöter då ofta på just det problemet - att yttersidan blir avkortad i samband med det och det inte blir någon "korrekt" böjning utan får rida med väldigt svag böjning.
Rider mycket förvänd böjning/förvända öppnor för att på så vis få kontroll på ytterbogen. I det varvet hästen vill sticka ut med ytterbogen/bli förböjd (höger) beror det på att hästen vill skjuta på för mycket med höger bakben och liksom skjuter sig själv utåt på en volt t ex, när man då med tyglarnas hjälp försöker korrigera det blir det i regel bara ännu mer förböjt/mer utstickande bog. Så i längden försöker jag lära högerbak att bära mer och skjuta mindre åtminstone på begäran om det.
En tränare jag ridit för kör stenhårt på att aldrig störa i onödan i yttersidan men var då å andra sidan stenhård på att hästen direkt skulle svara på en snabb halvhalt på yttertygeln så man kunde ta ett väldigt snabbt tag (på båda tyglar) och släppa fram direkt utan att störa huvudpositionen. Sen räcker det inte med den snabba halvhalten om man inte i samband med det placerar resten av kroppen rätt, och lär hästen hur den ska svara på halvhalten givetvis.
Alternativt (om problemet är att halsen är förböjd) med handens placering flyttar ut huvudet utåt tills halsen är rak.
Som jag tänker så sitter hästens motor och bärkraft i bakdelen, där finns också ”styrservon”, dvs det är med bakdelen hästen ”styr” och ”flyttar” sin kropp. Framdelen är egentligen bara i vägen men finns där som stöd så att nosen inte dimper i backen (lite överdrivet tänkt).
Om hästen ”skjuter ut bogen” så sitter problemet enligt min erfarenhet i bakdelen som den har ”tappat”, det problemet åtgärdar jag genom att aktivera bakdelen dvs ”flytta ut” bakdelen och om jag använder tyglarna så blir det ”innertygeln”, (det indirekta tygeltaget som ju ”pratar” med utsidans bakben och ber det ”flytta sig” utåt), då rätar hästen upp sig per automatik, enkelt och logiskt tycker jag.
Vad gör yttertygeln för nytta här? Den pratar ju med ”samma sidas framben” och/eller ”bromsar” hästen på utsidan, vilket ju inte är snällt eller logiskt då den ju är böjd/ställd inåt. Bromsa (tex halvhalter) lär jag mina hästar tidigt att förstå med hjälp av sätet, använder alltså inte tyglarna till detta. Vill jag lugn/sakta av min häst böjer jag den med ”en” tygel i taget.
fast ytter ska inte bromsa på det sättet att den LÅSER hästen. Hjälperna ska ju samverka, och ytter behöver alltid vara följsam, även om hästen behöver vara uppe för ytterhjälperna för att vara i balans.
Om hästen däremot har ”tappat bogen” så behöver den ”kliva åt sidan” med framdelen och ”räta upp sig” (shoulder up), om jag då använder tyglarna så blir det yttertygeln som ber yttre fram att kliva åt sidan, här fyller yttertygeln en logisk funktion för mig då den ju ”pratar” med samma sidas framben och problemet faktiskt sitter i framdelen.
Detta ”enkla tänk” har i alla fall hjälpt mig.
Håller HELT med i det du tänker, med en nyansering i det jag skrivit i svart i texten bara.
allmän reflektion:
om du cyklar på en cykel: svänger du då genom att välja att lägga dig på innersida av styret enbart utan att balansera upp på ytter sida av styret????
eller om du cyklar UTAN att hålla händerna på styret? svänger du då, och tycker att du bibehåller balansen, genom att luta dig inåt?
om du cyklar på en cykel: svänger du då genom att välja att lägga dig på innersida av styret enbart utan att balansera upp på ytter sida av styret????
eller om du cyklar UTAN att hålla händerna på styret? svänger du då, och tycker att du bibehåller balansen, genom att luta dig inåt?
Ja det är nog det som är grundproblemet, att hästen inte svarar på halvhalten till att börja med, och svarar den är det inte korrekt utan den gör det utan att vara igenom kroppen, dvs den kortar upp sig i framdelen endast, det är inte bakdelen som bromsar upp som det ska.
Höger bog skjuter ut skriver du i förvänd öppna. Är det i höger varv då du rider förvända öppnan eller? Isåfall bör det ju ha att göra med att hästen inte är böjd i bålen? annars är det nästan fysiskt omöjligt att i höger varv i förvänd öppna skjuta ut HÖGER bog?
Om det blir förböjdt behövs som sagt mer inramning för YTTER, det hindrar inte hästen utan får den att komma upp genom manken. förböjd blir den om man enbart använder innerhjälperna. Alternativt låser ytter blir för statiskt i ytter, och drar i inner... gud förbjude.
Tänkatänka.
Hm, om man cyklar som morsan med tantbalans så måste man nog vrida styret rejält och lägga vikt på utsidan styret för att inte tippa
Men annars tror jag att jag mest bara lutar lite åt det håll jag vill svänga och så svänger cykeln dit. Även utan händer. För hur styr man utan händer utan att luta cykeln? Bara nyfiken, för det har väl inte så stora liknelser med ridning. Cykeln är ju styv i bålen och kan bara förböja sig i halsen sas..