Kira

Trådstartare
MIn dotter tycker körkort är onödigt.
Jag anser att körkort tillhör allmänbildningen.
Vi bor på landet. Hon ska ju nån gång försöka söka jobb, och ett körkort ökar ju chanserna.
Nån som haft samma problem? Hur gjorde ni?
Jag är beredd att betala hennes körkortsutbildning. Har kollat på intensivutbildningar också. Ska jag envisas?
Vad tycker ni?
Dottern är 18 år.

Sv: Körkort

Ja, bor ni på landet, ni har råd att sponsra med körkort så ser jag inte varför hon inte skulle ta det. Är hon rädd? Lat?
Vågra vägra vara taxi så lär hon, om det är lättjan som spökar, stå och stampa hos körskolan innan månaden är över.

Hon är typen som inte vill prova ngt nytt som hon inte kan...
Det tog ett bra tag med "vägra Taxi-attityd" inan hon efter att ha tagit lappen för EU-moppe, verkligen började KÖRA mopeden. När hon väl börjat, så gick det ju hur bra som helst.
Eftersom jag vet att det är så, så hamnar jag i dilemmat. Jag VET ju att hon ska få bestämma själv (18 år). Men jag vet ju också nyttan av om jag kan "övertala" henne.

Jag var dottern som vägrade ta körkort trots att jag inte skulle betala en krona själv... Pappa tjatade och jag ville bara ha kul med kompisarna...

Men sen en dag när de inte tjatade längre gick jag o skrev in mig i smyg- betalade det själv o la lappen på tallriken ;)

Hade jag varit som du hade jag försökt fråga varför hon inte vill. Om hon då har ett bra argument så låt det vila ett tag... Tycker hon att det är roligare att asa på sin moped får hon väl skylla sig själv ;)
Iaf ett tag...

Ja, jag kan ju inte tvinga.
Mopeden är nu såld, och hon åker buss, med allt vad det innebär. Busstrafiken är ju inte så tät här ute på landet.
Jag ska ta ett snack till med henne... Har ju ett tag till på mig, om hon vill gå kurs i sommar. Man ska ju anmäla ett par månder innan.

Om det nu är så viktigt för dig - förklara varför du anser att det är av betydelse att ha körkort, erbjud dig att betala körkortet.
Därefter förklarar du noggrannt att du konsekvent, what so ever, inte kommer köra henne en enda meter.

Därefter släpper du det, tjat gör inte annat än skapar onödig irritation.

Det är bra med era tankar. Jag känner hur jag bygger upp en bra plan nu ! ;-*

Jag håller med dig, körkort är en enorm befrielse när man som ung får det och slipper vara beroende av sina föräldrar hela tiden. I synnerhet om man bor på landet. Försök förklara det för henne, att hon kommer känna sig mycket friare när det är gjort. Vägra köra henne, som någon annan sa. Vill hon ta sig någonstans får hon ta bussen (och betala själv) eller stanna hemma. Då märker hon snart hur mycket enklare det hade varit med ett körkort.

Jag tog mitt när jag var 18 ½, köpte min första egna bil vid 20. Bor precis som du på landet med urkassa busstider, hästarna en mil bort och allt vad det innebär. Otrolig lättnad att verkligen kunna åka när man själv vill, och inte vara beroende av andra.

Som du säger så underlättar det även för henne när hon ska söka jobb senare. Berätta det också, att det kan göra så att hon inte får ett jobb hon verkligen vill ha. Hot kan vara bra i viss utsträckning. ;)

Hon är typen som inte vill prova ngt nytt som hon inte kan...
.

Hur pass mycket ligger i det här?
Alltså, bara vill inte eller blir det tok jobbigt innuti henne av det?

Jag drog på det länge, bla på grund av prestationsångest och omgivningen tryck gjorde inte körkortsångesten lättare direkt.

Hur pass mycket ligger i det här?
Alltså, bara vill inte eller blir det tok jobbigt innuti henne av det?

Jag drog på det länge, bla på grund av prestationsångest och omgivningen tryck gjorde inte körkortsångesten lättare direkt.

Det är ju det man inte vet.... Det är ju så mycket som ska klaras i vardagen med skola, och umgänge med kamrater. Hon har alltid varit "duktig flicka" så manvill ju inte "putta henne över kanten" ,om ni vill förstå mig rätt.

Det är ju det man inte vet.... Det är ju så mycket som ska klaras i vardagen med skola, och umgänge med kamrater. Hon har alltid varit "duktig flicka" så manvill ju inte "putta henne över kanten" ,om ni vill förstå mig rätt.

Nä det är ju sånt som är så svårt att veta, hur det är innuti en anna människa och vart gränser går.
Jag avundas inte ditt läge och längtar inte tills vi är där själva.

Jag upplever nog att våra småbarn har lite väl mycket drag av just det där"kunna innan man ens försöker".

Förstår att det blir en bökig situation för er och jag tänkte aldrig ur någon anklagande mot dig när jag skrev, kände bara att det behövdes nån motvikt mot de övrigas putta och ställ krav. :o

Nä det är ju sånt som är så svårt att veta, hur det är innuti en anna människa och vart gränser går.
Jag avundas inte ditt läge och längtar inte tills vi är där själva.

Jag upplever nog att våra småbarn har lite väl mycket drag av just det där"kunna innan man ens försöker".

Förstår att det blir en bökig situation för er och jag tänkte aldrig ur någon anklagande mot dig när jag skrev, kände bara att det behövdes nån motvikt mot de övrigas putta och ställ krav. :o

Jag tog det inte alls negativt:)
Tycker det är bra med olika vinklar. Det är ju därför jag frågar er;)
Tack för att ni svarat!

Det är därför du inte ska tjata.
En tydlig genomgång är fullt tillräckligt och sedan får individen fundera på egen hand.
En del saker måste mogna i bakhuvudet, på vissa under längre tid än för andra.

Jag har bott i Stockholm i tio år utan körkort utan problem och bor nu på "landet" inom 08-område och åker fortfarande oftast kommunalt till skolan. Jag tog tag i saken först när familjen slutade tjata (och fan vilket tjat det var...) och jag själv insåg att det nog skulle vara bra att ha. Har haft kort i 1,5 år nu.

Att du tycker det hör till allmänbildningen behöver ju inte betyda att din dotter håller med dig. Så länge hon är införstådd med att inget körkort inte betyder att mamma kör henne jämt och ständigt.

Jag är också typen som har svårt att göra något för första gången, men värre blir det om det finns folk som går och tittar och väntar och frågar och undrar... "Lämna mig ifred så löser jag det själv."

Hon kanske inte känner sig redo ännu.
Jag ville gärna ha körkort, men kände mig inte redo bara för att jag råkade fylla 18. När jag var 19 kände jag mig plötsligt redo och började. Tog ett år så hade jag det. Jobbade under tiden och tjänade in pengarna till kortet själv =)

Låt det växa fram.

MIn dotter tycker körkort är onödigt.

Jag håller i princip med din dotter om att körkort är onödigt. Eller i varje fall går utmärkt att klara sig utan. Dessutom finns det starka miljöskäl mot att köra bil. (Bland mina personliga vänner har kanske hälften körkort, och då pratar vi om åldersgruppen 40-50 ca.)

Men ni bor ju på landet, skriver du. Hur ser hon på den saken i relation till körkortet?

Om hon tex vill flytta till stan så snart som möjligt och där leva ett annat slags liv som inte kräver körkort inkl ha ett yrke där körkort inte har någon betydelse, tycker jag att det hela är okej. Och att det inte är orimligt att du agerar taxi som vanligt i alla fall gymnasietiden ut, eftersom hon trots att hon är myndig ännu inte riktigt har sitt liv i sina egna händer. (Resonemanget förutsätter att flickan går i gymnasiet. I annat fall är du inte försörjningsskyldig, och saken kommer i ett annat läge.)

Mina föräldrar och min omgivning tyckte också det var hög tid att börja med körkort när jag närmade mig 18. Men jag hade ingen lust alls, det var så mycket annat just då. Kände inte själv något behov av det. Jag blev bara mer anti desto mer folk tjatade (klassisk tonåring antar jag).
Men så fort folk slutade tjata och jag själv fick bestämma och komma till insikt med varför jag behöver ett körkort och hur bra det faktiskt är att få det betalt av föräldrarna så tog jag körkort. Vid 19 års ålder hade jag körkort, alla de jämnåriga hade då körkort så jag var inte den som "alltid vara tvungen att köra", vilket jag var rädd för när jag var 18 och nästan ingen hade hunnit ta körkort.
Så ta det lugnt, förklara de bra sidorna. Men låt henne själv fundera på det.

Berätta för henne att du tycker att det är viktigt, erbjud dig att betala för det och låt henne ta beslut om hon ska göra det nu eller avvakta.

Jag är väldigt tacksam mot mina föräldrar som betalade mitt körkort när jag var 18 år. Det har jag haft stor nytta av.

Det är också mycket lättare att få jobb om man har körkort. Det kan vara ett bra argument.

Lycka till

Jag tycker du ska sluta tjata på henne. Även om du tycker att körkort är nödvändigt och bra att så tycker tydligen inte hon det. Eftersom hon inte vet hur det är att ha körkort, friheten man får, så saknar hon det inte heller.
Jag har aldrig saknat något jag aldrig haft.

Jag var en sån som helst skulle haft körkort nä jag var 16 och en månad efter jag fyllde 18 hade jag det. Min lillebror däremot sket i det. Han tyckte det gick bra att cykla för han tyckte det var frihet. Han saknade inte körkortet för han hade aldrig sagt det.
Han är lite av den fega sorten och hos honom var det osäkerhet. Alla tjatade på honom och han fick alla taggar utåt. När han hade varit 18 i ca 6 månader tog min sambo tag i honom och tog med honom ut för att övningsköra. Alla hade slutat tjata och strax innan han fyllde 19 hade han sitt körkort. Nu vet han inte hur han skulle överleva utan sitt körkort...

Låt det ta sin tid. Erbjud henne att prova köra lite hemma för att känna att hon har läget under kontroll.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 984
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
684
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.