Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har avreggat flera sms och mail faktiskt, just för att dom bara tar plats och är onödiga eftersom jag ändå inte ska köpa någotApropå köpstopp.
Det är väldigt mycket reklam som dyker upp på alla ställen på internet som uppmanar till shopping.
Helst av helt onödiga saker.
Nej, jag har inte avregistrerat mig från sådana reklam-mail och får enstaka reklamkataloger hem med handarbeten och en bokklubbsmedlemstidning. Det är ganska roligt att kolla, både handarbeten och böcker.
Bokkatalogerna kikar jag i - och innan jag belade mig själv med restriktioner för böcker (långt innan köpstoppet; har haft regler för mig själv att om jag köper fem böcker måste jag läsa ut tio innan jag får köpa fler eftersom det blir väldigt mycket böcker hemma) beställde jag förstås en hel del intressant.
Nu kikar jag i dem och skriver upp intressanta författare och/eller verk på en lista över "att låna" när det tar slut på böcker hemma.
Det kommer att ta lång tid innan det tar slut på böcker hemma, eftersom jag får låna mycket av min mamma också. Skönt det, faktiskt, att det inte kommer att ta slut (för att inte då tala om rean på AK och mitt presentkort).
Men som sagt: reklam, köp köp köp. I synnerhet om du inget behöver, så köp.
Trevligt att byta ut inredningen, kuddar, ljusstakar, vaser. Allt. Köp, köp...
Jag ser det som en present och hör inte till köpstoppet. Det är ju inget du köpt till dig själv, utan det är ju att du ska köpa dig en present på egen hand för att givaren inte hittade något lämpligt. Så ser jag detHur gör ni om ni får ett presentkort? Sparar ni det till köpstopet är slut? Mitt tar ju inte slut förrän 1 januari 2020 så det är lång tid, å andra sidan kollade jag upp att det är giltigt i 3 år. Kanske en medelväg och bara köpa om jag behöver något på riktigt?
Tack för en liten ögonöppnare, det är ju precis som du skriver att det är en present, och jag går ju inte minus om jag använder det och dom som gav kortet vill ju att jag ska använda det.Jag ser det som en present och hör inte till köpstoppet. Det är ju inget du köpt till dig själv, utan det är ju att du ska köpa dig en present på egen hand för att givaren inte hittade något lämpligt. Så ser jag det
Jag tycker som @Scata , vilket säkert också framgått utifrån att jag planerar att shoppa för mitt födelsedagspresentkort.Tack för en liten ögonöppnare, det är ju precis som du skriver att det är en present, och jag går ju inte minus om jag använder det och dom som gav kortet vill ju att jag ska använda det.
Jag började mitt köpstopp i september. Jag får fortfarande handla, men bara sånt som jag VERKLIGEN vill ha. Inget spontant utan välmotiverat. Jag har utvärderat vad jag har sparat och det handlar om minst 2500kr i månaden! Det känns suveränt! Det jag väl köper är av högre kvalitet och kostar betydligt mer. För den saken ska jag ha i många år.
Sen så får jag inte längre samma känsla av att handla. Nu blir jag lite besviken att jag "måste" köpa något istället för exalterad. Jag ska försöka fortsätta såhär, för alltid!
Det låter som himla sunt, jag skulle vilja landa i samma tänk.Jag började mitt köpstopp i september. Jag får fortfarande handla, men bara sånt som jag VERKLIGEN vill ha. Inget spontant utan välmotiverat. Jag har utvärderat vad jag har sparat och det handlar om minst 2500kr i månaden! Det känns suveränt! Det jag väl köper är av högre kvalitet och kostar betydligt mer. För den saken ska jag ha i många år.
Sen så får jag inte längre samma känsla av att handla. Nu blir jag lite besviken att jag "måste" köpa något istället för exalterad. Jag ska försöka fortsätta såhär, för alltid!
Det har ju tagit en stund. I december beställde jag hem fleecetäcken till hästarna som jag inte behövde. Men var klok nog att skicka tillbaka dom!Det låter som himla sunt, jag skulle vilja landa i samma tänk.
Jag behöver jobba lite till på det där med väl motiverat och att inte förhasta mig.
Man (jag) är inte riktigt klok.,
En ridkurs som var planerad som igår blev lite ändrad, så jag sparade ca 850kr (en lektion i stället för tre, hemma hos mig i stället för att hyra ridhus).
Och genast funderar jag på vad jag får köpa i stället.
Svaret är förstås "ingenting" men jag kan ju välja att betala in lite extra i TDB i stället. Även om det är VÄLDIGT lockande att köpa två eller tre nya Mulle-muggar som jag inte har förut.
Har också varit lite duktig och monterat upp tre Billy-bokhyllor som jag köpte för jättelängesedan och bara inte "orkat" fixa tidigare. Och upptäckte - förstås, och det visste jag egentligen innan - att jag "behöver" tre till. Och dem ska jag väl köpa så småningom, för att möblera sovrummet riktigt som jag vill ha det.
Fast inte just nu.
Först ska jag flytta bort sängbordet och i stället ha en sekretär på den platsen men innan jag gör det, ska jag flytta omkring innehållet i sekretärens lådor. Och med min förmåga att senarelägga aktiviteter så kan jag nog vara lugn i ett år framöver...
Vad är TDB för något? Hålla ut, köpsugen försvinner med tiden och titta i skåpen om du har muggar och koppar så att det räcker, om du kommer fram till att du och några gäster lätt klarar er på det du har så innebär det att ett köp av nya är onödiga. Det finns mycket fint som man vill ha men när jag tittar i skåpen inser jag att det är fullt, jag lider ingen nöd på porslin och att dom pengarna därför är onödiga. Det är lite grejen med köpstopp tänker jag, inte bara att spara pengar utan att ändra ett beteende och tänka till vad man verkligen behöver, för ofta tror jag att vi i mer "välbärgade" länderna har mer än vad vi behöver om vi tänker till och verkligen ser det framför sig. Har du massor av plats i skåpen och typ en eller två muggar, kör på det, då kan det ju vara vettigt men annars? Nix, pix då behövs det inte just nu. Men du kan ju spara dom pengarna och sen fundera när köpstoppet är över om dom pengarna verkligen passar bäst att investeras i två muggar.