Köpa schäfer?

Sv: Köpa schäfer?

Kanske har man lagt ner tid på dessa hundar som små valpar och unghundar så dom inte jagar, dom kanske bor på en gård där det är rörelse hela tiden, djur att hålla koll på, människor kommer och går, dom kanske får hänga med på en ridtur varje dag och någon lägger spår till dom varje vecka. När familjen åker till staden sitter jyckarna i bilen och kollar in vad stadsskatorna pysslar med. Inomhus finns det en hel familj att hålla reda på, gäster kommer och går, katterna ska hållas reda på. Kanske går hundarna ut o in som dom vill.

Eller så är dom jättetrevliga hundarna "försvunna" någon halvtimme då och då. Inga grannar promenerar längre förbi för vovvarna vaktar. På ridturerna kan hundarna också försvinna en liten stund men bara 5 minuter och dom kommer alltid ikapp. Den ena ligger alltid utanför hästhagen när den är hemma och så fort en häst gör en hastig rörelse så rusar den upp och ska "ställa" hästen.

Ja, det gör den.

Det är svårt att säga vilka linjer som är friska rent generellt då allt beror på hur kombinationen ser ut också. Det du kan göra är att efterforska lite själv, mina kriterier är att båda föräldradjuren ska ha bra höftleds och armbågsstatus i minst 3 generationer bakåt. Då menar jag att de ska komma från så gott som fria kullar och där mor och farföräldrar samt mor/farföräldrar till dessa också även ska komma från fria syskongrupper. Kolla även vad föräldrarna har lämnat om de haft valpar tidigare. Vissa hundar är "ledförbättrare" och lämnar ofta bra på leder i första generationen även om den som den paras med inte alltid kommer från en felfri kull.

Vad gäller immunsjukdomar är det jättesvårt då den informationen inte är synlig och uppfödare inte gärna pratar om eventuella klådproblem (eller liknande). Nu kanske jag får smäll på fingrarna av vissa men personligen hade jag passat mig för stamtavlor med "svenskstam" i sig. Tycker att man ofta hör om immunproblem hos de individerna och jag hör sällan om det bland hundar som har rena kontinentala linjer.

Tack för bra info!

Ok då är jag med på noterna :). Jag sällar mig till kören och skriver omplacering! Gärna en som är 1-3 år gammal. Om inte ryggen är röntgad så gör det innan köp. Samt se till att ha hunden på prov någon månad för att kolla så den inte har magproblem eller kliar sig onormalt mycket.

Annars kanske rottis kan vara ett alternativ? Även där måste du tyvärr vara väldigt noga men hälsostatus. Eller Howavart? Eller Beauceron? De är ofta något lugnare än schäfern.

En Rottweiler brukar nog vara lite större och tyngre än vad jag tänkt mig, och samma kanske för de två andra? Ett problem med en i Sverige lite ras är att det blir svårare att hitta en individ som passar.

Jag vill gärna ha en hund som inte är känslig för vått och kallt väder och som utan problem kan hänga med en hel dag utomhus även om det är ganska ruggigt. I schnauzertråden läste jag att någon skrev att deras hund inte gillade att vara ute om det var dåligt väder. Är det typiskt för schnauzern, jag trodde det var tvärtom?

Jag vill gärna ha en hund som inte är känslig för vått och kallt väder och som utan problem kan hänga med en hel dag utomhus även om det är ganska ruggigt. I schnauzertråden läste jag att någon skrev att deras hund inte gillade att vara ute om det var dåligt väder. Är det typiskt för schnauzern, jag trodde det var tvärtom?

Det tror (obs tror, jag har ingen schnauzer själv ;) ) jag inte är speciellt typiskt för schnauzern. T.o.m mina dvärgschnauzers är ju glatt ute en hel dag oavsett väder eller vind :).

Kan det varit dvärgen du läste om, även om de också gärna är med ute.. Men några i den tråden har dvärg som gärna inte vill ut i regn :) Schnauzern brukar hänga med på det mesta. Sen kan väl de också tycka det är skönt att vara inne om det regnar, men tar man med dom ut så hänger de med.
Min man går sin morgonrunda med våra i nästan vilket väder som helst och de hänger med.
Men när det verkligen vräkte ner för ett tag sedan och det blåste, då tyckte de det var skönt när husse insåg att detta var inget bra och vände :D

Våra två yngsta här, 1 år och en är 7 månader, de har varit ute hela dagen i dag. Vi får gå ut och kolla då och då vad de har för sig, vi fattar knappt hur det kan vara så kul ute fast de kanske bara sitter och tittar utanför grinden :)

Så egentligen är det inga speciella "brukshundsegenskaper" du söker? När någon söker en brukshund så tänker åtminstone jag, och säkert fler med mig, att man är ute efter en arbetande hund med skärpa. Hundar som vill vara ute i vått och torrt och hänga med en hel dag finns det gott om.

Hur vore isländsk fårhund? Det är gårdshundar som är pigga och glada, hänger med på allt och varnar för "ovanliga" saker som sker. Kräver inte nåt större gällande aktivering, så länge de får vara med.

Jag tycker inte schnauzrar är känsliga för väder generellt sett.
Min riesen älskar att vara ute oavsett väder, det är en robust och tålig ras.

Dock är mina dvärgar och jag vet fler andra dvärgar som föredrar vackert väder.
Men kan man bara få deras fokus på något annat än vädret så brukar det gå bra att vara ute i regn och elände också :)
Men det finns många obrydda dvärgar med.
Men dvärgar är ju avlade för att vara små söta sällskapshundar.
Medan riesen är ju en brukshund och mellan är ju också en pigg allroundhund som passar ypperligt till bruks mm.

Så det skiljer ju en hel del på dvärgar och schnauzer/riesen.

Men du är väl mer ute efter en schnauzer/riesen än en dvärg?

Varför är du ute efter just en brukshund? Vad är det hos brukshundarna som tilltalar dig? Lite enklare att rekommendera lämpliga raser om man vet vilka egenskaper du vill ha hos hunden, utöver vakt och så lite jakt som möjligt. :) För just de egenskaperna finns ju hos bra många fler raser än just brukshundar.

En medelstor, tålig och frisk hund med en mentalitet som gör att den passar att träna för olika bruksgrenar, främst kanske sök och spår och som även har vakt i sig. En pigg, alert och vaken hund men som inte är extrem på något sätt och som inte har alltför mycket jakt i sig så att den kan gå lös på gården utan konstant uppsikt.

De schnauzrar jag träffat har varit en aning mindre än vad jag söker, men det är inte så avgörande egentligen. Riesen tror jag inte att jag stött på men de är också klart intressanta från vad jag läst om dem.

De schnauzrar jag träffat har varit en aning mindre än vad jag söker, men det är inte så avgörande egentligen. Riesen tror jag inte att jag stött på men de är också klart intressanta från vad jag läst om dem.

Fast det finns ju ganska stora variationer på storlekar.
Rousie här på forumet har tex en rejält stor schnauzer hane på 58cm och 28kg och min riesen är lika stor eller ja pytteliten i hennes fall då.

Men den kenneln som både mina hundar och Rousies hund kommer från har generellt större individer än små/normala.
Så gillar man rasen är det ju bara leta upp en lämplig uppfödare som ofta får fram lite större hundar om det är det du är ute efter.

En Rottweiler brukar nog vara lite större och tyngre än vad jag tänkt mig, och samma kanske för de två andra? Ett problem med en i Sverige lite ras är att det blir svårare att hitta en individ som passar.

Söker man rottweiler med bruksegenskaper så brukar man ofta få en mindre variant. Min tik är ex. vis 58-59 cm hög och väger 35 kilo. En liten smidig tik som är snabb, alert och med på det mesta. Hon passar väl in på dina kriterier, bortsett från jakten. Hon har en stark jaktinstinkt, jagar dock enbart på syn, inte vittring. Men hon är snabb som attan på synretning.. Nästan lite för snabb!

Det som är svårt är att hitta en frisk rottweiler. Min har inga hälsoproblem, jag tror det är EN i kullen som har lite känslig mage och inte kan äta allt, men resten har inga problem som helst. 80% av kullen är fritröntgad. Dessvärre har hon ingen som helst självbevarelsedrift, vilket gjort att hon lyckats slita av en muskel i bogen och nu senast töjde hon ett korsband som också delvis gått av. Men det är i grunden en frisk hund..

Rottistikar är inte större än schäferhanar, tvärtom. Så det är inte jättestor storleksskillnad. Hoffar och beuceroner kan bli ganska höga men är hyfsat lätta i modellen.

Hur känslig är du för att hunden är skällig? Hur vill du att hunden ska vakta? Ska den bara larma eller ska den göra något mer?

En medelstor, tålig och frisk hund med en mentalitet som gör att den passar att träna för olika bruksgrenar, främst kanske sök och spår och som även har vakt i sig. En pigg, alert och vaken hund men som inte är extrem på något sätt och som inte har alltför mycket jakt i sig så att den kan gå lös på gården utan konstant uppsikt.

Då har jag missförstått, jag fattade aldrig att du hade planer på att träna bruks. :) Då tror jag ju absolut att en schäfer ska kunna passa, men det bästa är väl att höra runt lite bland några olika bruksschäferkennlar och höra vad de säger.

Fast det finns ju ganska stora variationer på storlekar.
Rousie här på forumet har tex en rejält stor schnauzer hane på 58cm och 28kg och min riesen är lika stor eller ja pytteliten i hennes fall då.

Men den kenneln som både mina hundar och Rousies hund kommer från har generellt större individer än små/normala.
Så gillar man rasen är det ju bara leta upp en lämplig uppfödare som ofta får fram lite större hundar om det är det du är ute efter.

Eller om man nu vill ha en schnauzer, köpa ifrån där rasen är rastypiskt. Jag förstår inte att man håller på med en ras, men att man inte ska följa rasstandarden. Då kan man leta efter en annan ras tycker jag som passar för det man vill ha.
58 cm är extremt för mycket tycker jag. +2 -2, är max.

Hunden som inte behöver passas finns i princip inte - men det finns gott om hundägare med selektiv perception. Schäfrar jagar (första gången jag såg en hund klippa hare var det en schäfer (vars ägare naturligtvis hävdade att hens hund aldrig skulle göra något sådant).

Jag gillar schäfrar. Jag har en schäfer. Min hund skulle förefalla funka hos dig (såsom hon förefaller fungera hos mig) - men det blir en himla skillnad när hon vaknar till och lägger i en högre växel.

Tycker nog att en schäfer kan passa dig. Man måste ju inte vara extrem i sitt tränande för ha en schäfer.
Då har man ju faktiskt kommit lite fel i aveln tycker jag, om hunden inte ska fungera i normalt familjeliv och sen göra lite spår, sök tex..
Och jag tror de flesta schäfrar lever så. Men folk skriver gärna hur mycket de gör, men är ju som sagt 24 timmar på ett dygn :) Och jag antar folk som har schäfer även har jobb osv..

Nu har jag inte jättestor vana av schnauzers, men var för några år sedan hundvakt åt en dvärg och en "mellan"schnauzer ganska mycket. De två var riktigt mysiga hundar, vänliga men larmade med skall om någon kom, gick att ha lösa överallt och hade absolut inga som helst problem med att vara ute i alla tänkbara väderlekar. Nu hade de visserligen en extremt duktig ägare, så de kan mycket väl ha varit svåra att träna från grunden utan att jag någonsin såg något av det, men jag upplevde dem som väldigt lätta och "lagom".

Har dessutom sett att det finns schnauzers för omplacering lite då och då på rasklubbarnas hemsidor. Kanske kan vara värt att hålla koll på ändå? Ska du ha en omplacering är ju ras inte lika viktigt som individ eftersom du (med seriös säljare) kommer kunna ha hunden på prov först och se att ni faktiskt passar ihop.

Eller om man nu vill ha en schnauzer, köpa ifrån där rasen är rastypiskt. Jag förstår inte att man håller på med en ras, men att man inte ska följa rasstandarden. Då kan man leta efter en annan ras tycker jag som passar för det man vill ha.
58 cm är extremt för mycket tycker jag. +2 -2, är max.

Tjaa det beror väl på vad man tycker är viktigt?
Min uppfödare får ju flest hundar inom rätt mått även om de ofta är i det större spannet men ibland blir någon för stor eller för liten.
Min gammeldvärg är för stor men han var den enda i kullen som blev för stor även om dem andra är runt maxmått.
För mig är det oväsentligt att han är några cm för hög, när jag köpte honom såg jag det snarare som en fördel att han hade lite storlek och massa men ändå var en liten hund och har alla ds sidor som jag vill ha.

Jag tror även att Rousie är mer intresserad av hunden i sig och att han också är en toppenhund än att just han råkar vara alldeles för stor.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 024
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024