Köpa schäfer?

Sv: Köpa schäfer?

Även om vi pratar tjänstehundar, behöver en sådan schäfer ha en sådan energinivå och temperament att man mer börjar närma sig de mer livligare och "stirriga" varianterna av malinois? Är nog lite skeptisk till att anpassa schäferns mentalitet till vad som efterfrågas på tävlingssidan om detta likväl är egenskaper som inte ens gör hunden mer effektiv som ex polishund. Arbetslust måste den ju ha men blir den nödvändigtvis sämre med en mer stabil hund som lättare kan koppla av vid inaktivitet?

Behövs och behövs, det finns fördelar med dessa hundar också. Kruxet är väl att inte alla pallar att hantera en hund med högt temperament. Det fina med schäfern är ju att det finns gott om de typerna som har mindre temperament också, jag ser verkligen inte problemet.

Du skrev ju själv att en mer lågtempad rejäl hund med bergfasta nerver träffar man sällan på numera, och cilla skrev att fler och fler schäfrar har närare till stressen. Gillar man inte den "moderna" scäfern avlade främst för arenasport så är ju detta ett problem;)

Jag ger min ca 3-4 timmars aktivering om dagen. Ibland mer, ibland mindre. Jag tycker även variation är viktigt för för mycket rutiner gör iaf min van och då blir han inte lika trött. Exempelvis ena dagen gå i stan i 5 timmar och nästa gå ett spår i skogen + en skogspromenad. Vi cyklar, simmar, går i skogen, går i stan, spårar, tränar lydnad, uppletande, sök, patrullering osv.

Jag säger som flera andra, hör dig för hos olika uppfödare och lättast tror jag blir om du tar en vuxen omplacering som är just vad du söker.

kl.

Tack alla ni som svarat, det har varit många bra synpunkter! Blir det en schäfer vet jag att brukshundklubben som håller till bara någon kilometer härifrån har instruktörer med stor erfarenheter av schäfern och kan hjälpa till att hitta rätt hund men det är inte så dumt att själv ha lite koll också.

Det finns minst fyra brukshundsklubbar inom en radie på bara ett par mil och på deras hemsidor ser man alla möjliga raser, jag skall höra om man får komma och se på när de tränar. Schnauzern är nog den ras förutom schäfern jag fastnat lite extra för.

Senast ändrad:

kl.

Tack alla ni som svarat, det har varit många bra synpunkter! Blir det en schäfer vet jag att brukshundklubben som håller till bara någon kilometer härifrån har instruktörer med stor erfarenheter av schäfern och kan hjälpa till att hitta rätt hund men det är inte så dumt att själv ha lite koll också.

Det finns minst fyra brukshundsklubbar inom en radie på bara ett par mil och på deras hemsidor ser man alla möjliga raser, jag skall höra om man får komma och se på när de tränar. Schnauzern är nog den ras förutom schäfern jag fastnat lite extra för.

Men här har du ju svaret på din första fråga :D far på brukshundklubbben och prata med just de instruktörerna som har den erfarenheten! Dessa instruktörer kan säkerligen få en bra uppfattning om vilken typ av hund/schäfer du bör leta efter och rekommendera seriösa kennlar som strävar efter just det du vill ha! Klart det är bra att veta lite själv men jag tror du lär dig mest av att be dem om råd först. Ingen seriös Instruktör kommer säga att den här kenneln hittar du bästa hunden på du kommer med all säkerhet få tips på flera kennlar att titta på och sedan kommer du lära dig en massa när du SJÄLV ringer runt och talar med kennlarna.

A

kl.

Bor du nära Habo/Jönköping är du välkommen hit för träffa schnauzer. Här finns 5 st peppar & salt från 7 månaders ålder till 9 år :)

Du skrev ju själv att en mer lågtempad rejäl hund med bergfasta nerver träffar man sällan på numera, och cilla skrev att fler och fler schäfrar har närare till stressen. Gillar man inte den "moderna" scäfern avlade främst för arenasport så är ju detta ett problem;)

Nej det gör man inte, men behöver hunden vara -så- lågtempad då? Det finns ju grader i helvetet om man säger så :D

Schnauzrar finns lite överallt, så hör dig för i din trakt. Min egen hund har jag importerat från Tyskland, men det finns många bra kennlar i Sverige, så man måste inte gå över ån efter vatten.

Jag har haft schäfer och även om jag älskade henne oerhört för den hon var, så måste jag säga att schnauzern är den som passat mig bäst. Schäfern jag hade var snabb och hennes jaktlust var helt vansinnigt stark. Hon pep dessutom mycket vid stress. Jag fick ha mycket tålamod när vi tränade (tex var platsliggning ett helt hopplöst kapitel då hon blev orolig när hon inte var hack i häl på mig).

Schnauzern är inte särskilt jaktbenägen (hon kan få nys på något, men återkommer snabbt) och hon är trygg och uppmärksam. Snabbtänkt och väldigt glad för att samarbeta. Det känns ibland som hon läser mina tankar och bara "gör" det jag tänker - utom om det är något hon inte vill, som att sova i ena barnets rum. Det har hänt att jag fått släpa/bära henne för hon vill verkligen inte sova där, hon vill sova i min säng.

Man kan givetvis inte dra slutsatser om en hel ras bara för att man haft två hundar, men jag är mer nöjd med min schnauzer än vad jag var med min schäfer. Jag gillar attityden, lojaliteten och hennes tillit. "Trofast" är det ord som poppar upp i mitt huvud när jag tänker på henne som min följeslagare.

Ibland tänker jag att jag inte kan tänka mig en annan ras, att jag hittat "rätt", men jag är nyfiken och man vet aldrig i framtiden, kanske blir man förtjust i någon annan hundras?

Men - njae... jag har nog fastnat. När jag mött Granas hundar (och andra), så ser jag att det överlag är riktigt bra hundar med stabilt temperament, och ja... varför chansa?

Se dig omkring och lycka till med ditt rasval! :)

Nej det gör man inte, men behöver hunden vara -så- lågtempad då? Det finns ju grader i helvetet om man säger så :D

Jo, alltför lågtempad kanske inte är idealiskt även för tjänst, men det verkar som det var mer stabila lite lugnare schäfrar för en ca 20-25 år sedan om man ser på den tidens hundar på tävling på film exempelvis. Men om ett mer extremt temperament och en hund som har svårt att relaxa i allmänhet inte tillför något ens som tjänstehund så vet jag inte om det är en bra utveckling, om rasen ska vara en allrounder och inte bara för de relativt få som satsar seriöst på tävling och mest är intresserad av de egenskaper som då prioriteras.

Fast ska rasen vara en allrounder? Allround brukshund ja, men allround för alla? Njae.

Min kille är väl hyffsat hög i temperament men har inga som helst problem att ta det lugnt och sova på stökiga platser (som mitt inne i stockholmsstad, eller centralen). För mig är en fungerande på-avknapp viktig och jag kan inte tänka mig att en som vill ha en arbetande hund tycker annorlunda. Att hunden vilar mellan arbetet är ju viktigt för att kunna arbeta. På samma sätt som en hund som sen vill arbeta är viktigt, trots att den kanske redan arbetat i flera timmar redan.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 553
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar