Köpa schäfer?

Sv: Köpa schäfer?

Då har jag missförstått, jag fattade aldrig att du hade planer på att träna bruks. :) Då tror jag ju absolut att en schäfer ska kunna passa, men det bästa är väl att höra runt lite bland några olika bruksschäferkennlar och höra vad de säger.

Det finns en brukshundsklubb inte långt härifrån och ett par av instruktörerna i klubben har schäfrar så därifrån finns det också information att hämta.

Eller om man nu vill ha en schnauzer, köpa ifrån där rasen är rastypiskt. Jag förstår inte att man håller på med en ras, men att man inte ska följa rasstandarden. Då kan man leta efter en annan ras tycker jag som passar för det man vill ha.
58 cm är extremt för mycket tycker jag. +2 -2, är max.

i grunden håller jag med dig, storleken på just min hane hör nog med största sannorlikhet inte till just denna kennels vanlighet. Han är dessutom import så det är ingen egen uppfödning. Kenneln vill nog dock hellre avla fram hundar som faller ligger inom det övre spannet vad gäller höjd snarare än det lägre. Sen säger dom ju själva att det är himla synd att min hund visade sig bli så väldigt stor då han i övrigt är väldigt fin.

för egen del struntar jag i om han är alldeles för stor, det är absolut inte det väsentliga för mig och jag trivs mycket bra med hans storlek och hade inte velat ha honom mindre. Hans mentalitet är värd så mycket mer än dom cm han är för hög, speciellt som jag inte är särskilt intresserad av utställning så är höjden just ingen negativ faktor för egen del.

kl

Utifrån min egen hund så är han relativt obrydd i väder och vind, fryser lite i stallet om han blir att ligga stilla en längre stund efter att ha blivit blöt rakt igenom på benen (på kroppen blir han typ aldrig blöt rakt igenom). Ser det som ett väldigt litet bekymmer dock eftersom detta avhjälps med ett täcke och ständiga försök till att få honom att ligga på sin fäll+liggunderlag istället för direkt på betonggolvet.

Han är lättlärd, förig och väldigt arbetsvillig, jag tränar rallylydnad nu och ska framöver träna både lydnad och bruks är tanken, måttligt intresserad av vilt, gick väldigt lätt att kunna ha honom lös.

Rottistikar är inte större än schäferhanar, tvärtom. Så det är inte jättestor storleksskillnad. Hoffar och beuceroner kan bli ganska höga men är hyfsat lätta i modellen.

Hur känslig är du för att hunden är skällig? Hur vill du att hunden ska vakta? Ska den bara larma eller ska den göra något mer?

Närmsta granne bor väl en halv kilometer bort så att den skäller en del gör inte så mycket. Jag vill ha en hund som både larmar och är skarp nog att våga försvara området mot främmande om ingen är hemma. Labrador retriever har vi haft och det är en trevlig hund på många sätt och en fantastiskt fin apportör men de jag träffat har inte dugt som vakthundar. Vår labbe skällde och reste ragg mot inkräktare men gick någon emot honom backade han och jag kommer inte riktigt överens med det beteendet, då är det nästan bättre att den möter främlingar viftandes på svansen.

Tycker nog att en schäfer kan passa dig. Man måste ju inte vara extrem i sitt tränande för ha en schäfer.
Då har man ju faktiskt kommit lite fel i aveln tycker jag, om hunden inte ska fungera i normalt familjeliv och sen göra lite spår, sök tex..
Och jag tror de flesta schäfrar lever så. Men folk skriver gärna hur mycket de gör, men är ju som sagt 24 timmar på ett dygn :) Och jag antar folk som har schäfer även har jobb osv..

Många schäfrar ÄR ganska extrema, och de blir väldigt jobbiga när de blir uttråkade. Jag har ju kelpies som också är väldigt aktiva men de är alltid lätthanterliga. Visst de drar mer i kopplet och har lite spring i benen efter en veckas vila men värre blir det inte. Mina bekantas schäfrar börjar ju stresspipa efter bara ett par dagar och utfallen ligger inte långt borta.

Min labbe backade inte, så det är olika. Det finns ju lapsk vallhund också, men tveksamt om de har tillräckligt med dådkraft för att stå på sig mot en främling. Cattledogs beskrivs ibland som små rottweilers, så de kan kanske vara ett alternativ? Friska är de också. Kanske inget för den som inte har haft hund innan, de är lite tjockskalliga med en del skärpa. Men jag gillar dem!

Min labbe backade inte, så det är olika. Det finns ju lapsk vallhund också, men tveksamt om de har tillräckligt med dådkraft för att stå på sig mot en främling. Cattledogs beskrivs ibland som små rottweilers, så de kan kanske vara ett alternativ? Friska är de också. Kanske inget för den som inte har haft hund innan, de är lite tjockskalliga med en del skärpa. Men jag gillar dem!

Det är det säkert, de flesta labbar jag mött har dessutom varit betydligt vänligare inställda mot främlingar än vår.

Vi får se, jag kommer nog åka till brukshundsklubben och se på när folk tränar sina olika hundar.

Många bra förslag på hundraser och mycket bra information har jag fått i tråden!

Schnauzer verkar vara en trevlig ras som nog också skulle passa. Hur är den när det gäller vilt?

Vår är inte särskilt intresserad av vilt. Däremot har jag haft en schäfer som hade platsat i vilket jaktlag som helst. Hon jagade allt och fick upp spår på sekunder. Det var inte roligt att tävla bruks (spår) och så förstod man att allt intresse låg på rådjur eller hare. Så många gånger vi villade bort oss i skogen. :(

Schnauzern är en trevlig allroundhund som är lojal med familjen, vaktar hemmet och som i regel är frisk. Intelligent och lättlärd, men med viss envishet.

Senast ändrad:

delv. kl.

Ni som har erfarenhet av både schnauzer och riesenschnauzer: är det generellt stor skillnad i mentalitet mellan dem?

delv. kl.

Ni som har erfarenhet av både schnauzer och riesenschnauzer: är det generellt stor skillnad i mentalitet mellan dem?

Jag kan inget direkt om riesen. Men skriver bara vad jag hört och tror :D

Schnauzer (fd mellan) är en allroundhund på alla sätt, men lite envis. Den kan göra det mesta, men man måste också ha lite tålamod med att man kanske får lägga ner lite tid på just lydnaden, då syftar jag på om man ska tävla.
Däremot spår, sök mm tycker den är kul. Man tjafsar inte med en schnauzer när något krånglar, inte att den då blir arg och bråkig. Men den vill se upp till sin ägare. Är man tjafsig kan de lika gärna gå därifrån. Raka rör och en hygglig ägare, då kommer man långt
Mentaliteten tycker jag är bra, den är jämn och bra. De svarta har lite mer go i sig än p&s. Och jag tycker p&s har något bättre mentalitet. Men uppfödarna har verkligen kommit långt med de svarta, både till utseende och mentalitet. Så jag skulle själv kunna tänka mig en svart nu om det vore så..
Schnauzern är också en frisk ras, och blir lätt 12-15 år.

Riesen: Jag vet att några uppfödare lagt rasen på hyllan just för de började få sjukdomar. Mentaliteten är mer ojämn, men finns bra hundar. Mer bra än dåliga tror jag :) Men man ska vara noga när man letar valp.
Jag har också fått känslan av att de måste också få jobba för må bra, men är bara som jag uppfattat den. Sen jobba kan ju vara på olika sätt. Måste inte vara "tävlingsjobb". Bara de får utlopp för sin energi.

Detta blev mer än bara mentalitet.

Tycker nog att en schäfer kan passa dig. Man måste ju inte vara extrem i sitt tränande för ha en schäfer.
Då har man ju faktiskt kommit lite fel i aveln tycker jag, om hunden inte ska fungera i normalt familjeliv och sen göra lite spår, sök tex..
Och jag tror de flesta schäfrar lever så. Men folk skriver gärna hur mycket de gör, men är ju som sagt 24 timmar på ett dygn :) Och jag antar folk som har schäfer även har jobb osv..

Fast nej.

Återigen är det där ett vanligt missförstånd och jag kan säga att ingen av mina hade varit nöjda med att leva ett vanligt familjeliv "med lite spår och sök". Jag jobbar, men när jag kommer hem är det hundträning som gäller vare sig jag har lust eller inte, sedan är det helg och även då är det bara att ta sitt pick och pack och ge sig ut.
Möjligtvis hade Grima som ändå är 9 år nu kunnat acceptera ett lugnare liv, det hade dock inte fungerat i "hennes ungdoms dagar" och då skulle jag ändå inte vilja påstå att hon ligger på ett extremt aktiveringsbehov.

Fel i aveln är det verkligen inte. Schäfern konkurrerar med malinois/holländare både som tjänstehundar och sporthundar och är man på riktigt intresserad av något av de två så är det hund som gäller de flesta dagarna i veckan och då behövs mer krävande utmaningar för att de ska bli nöjda och inte börja med att aktivera sig själva (läs tugga sönder saker, uppföra sig illa utomhus etc) för att de bygger upp en frustration.

En sporthund som ska tävlas (eller om man bara vill träna seriöst) eller en tjänstehund måste tränas flera timmar i veckan om man vill komma någonvart och för att ens ha förutsättning för att göra det behövs en hund som vill och kan jobba länge utan att krokna ihop= man avlar på prestation. Vill man inte ha en sådan hund utan en som "man kan spåra lite med" så väljer man helt enkelt något annat. Sedan säger jag inte att dessa schäfrar inte finns, men som sagt..då får man nog gå ner på individnivå alternativt kolla åt utställningshållet eller blandlinjer för att inte ta sig vatten över huvudet.

Senast ändrad:

Jag har levt ett år med en bruksschäfer som levde "gårdshundsliv". Hans husse tyckte att han fungerade jättebra så, eftersom hunden vare sig åt sönder huset, jagade katter eller högg folk.

Att hunden hade gett upp och stängt av, det såg inte husse. Att hunden blev så extatisk av att se bollar att han var helt okommunicerbar och att han övertaggade på andra hundar till den grad att han skadade dem med sina lekinviter, det fattade inte husse.

Husse ska köpa bruksschäfertik nästa gång, för de är ju lite mindre flamsiga än hanarna.:yuck:

Fast nej.

Återigen är det där ett vanligt missförstånd och jag kan säga att ingen av mina hade varit nöjda med att leva ett vanligt familjeliv "med lite spår och sök".

Jag känner mig förvirrad, vore kanske bra med ett förtydligande från TS här, för vad jag sett att han skrivit senast var "en hund att träna bruks med, kanske främst spår och sök", vilket jag tolkar som att han vill ha en aktiv brukshund, inte en lugn familjehund som kan gå ett spår nån gång i veckan. Men det kan ju vara jag som missuppfattar det hela. För innan det inlägget tolkade jag det som du, att han sökte en aktiv "gårds- och familjehund".

Jag har levt ett år med en bruksschäfer som levde "gårdshundsliv". Hans husse tyckte att han fungerade jättebra så, eftersom hunden vare sig åt sönder huset, jagade katter eller högg folk.

Att hunden hade gett upp och stängt av, det såg inte husse. Att hunden blev så extatisk av att se bollar att han var helt okommunicerbar och att han övertaggade på andra hundar till den grad att han skadade dem med sina lekinviter, det fattade inte husse.

Husse ska köpa bruksschäfertik nästa gång, för de är ju lite mindre flamsiga än hanarna.:yuck:

Det är ju "typiskt" att han lyckades få en hund som blev apatisk istället för att bli destruktiv, då kanske han hade bytt ras..eller nej just det, att skaffa en tik skulle ju lösa det ja..eh. Just det..

:banghead::nailbiting::crazy::arghh:

Jag känner mig förvirrad, vore kanske bra med ett förtydligande från TS här, för vad jag sett att han skrivit senast var "en hund att träna bruks med, kanske främst spår och sök", vilket jag tolkar som att han vill ha en aktiv brukshund, inte en lugn familjehund som kan gå ett spår nån gång i veckan. Men det kan ju vara jag som missuppfattar det hela. För innan det inlägget tolkade jag det som du, att han sökte en aktiv "gårds- och familjehund".

Nä hänger inte heller med!

Håller med i detta.

KL

Jag anser inte heller min hund som extrem. Men skillnaden på honom när han haft "vila" och när han fått jobba ordentligt är ENORM. Det är som två olika hundar. Från trevlig hund som man får beröm för över hur lydig och lugn han är till ett monster som blir reaktiv på ungefär allt.

Sen anser jag lite så också att man skaffar inte en hund och sen aktiverar den med minsta möjliga och där hunden får "lära sig ett lugnt liv". Det är egoistiskt och oschysst mot hunden.

Då är det bättre att skaffa en hund som gärna hänger med på aktiviteter men inte kräver dom. Min lilla sällskapsblandis är sån. Han kan slappa i soffan med lite rastningspromenader och bus i flera veckor utan några som helst problem eller så kan han följa med ut på ridtur/långpromenad på flera timmar och gå långa spår/söka/träna lydnad. Han gillar det, men kräver det inte för att funka, det gör schäfern.

Så TS, någon lapphund kanske skulle funka? Eurasier (för lat?) kanske?

Jag kanske har fel. Men jag har aldrig träffat en schäfer som behöver spåra varje dag. 3 dagar i veckan är varannandag och så tror jag många lever, även av de extrema.
Jag undrar vart dessa extrema finns, för jag ser dom då inte. Schäferfolk på klubben som tävlar bruks osv, jag ser inte att de har de extrema heller.
Faktiskt så har jag aldrig hört ordet extrema på schäfer mer än här på buke.

Fast nej.

Återigen är det där ett vanligt missförstånd och jag kan säga att ingen av mina hade varit nöjda med att leva ett vanligt familjeliv "med lite spår och sök". Jag jobbar, men när jag kommer hem är det hundträning som gäller vare sig jag har lust eller inte, sedan är det helg och även då är det bara att ta sitt pick och pack och ge sig ut.
Möjligtvis hade Grima som ändå är 9 år nu kunnat acceptera ett lugnare liv, det hade dock inte fungerat i "hennes ungdoms dagar" och då skulle jag ändå inte vilja påstå att hon ligger på ett extremt aktiveringsbehov.

Fel i aveln är det verkligen inte. Schäfern konkurrerar med malinois/holländare både som tjänstehundar och sporthundar och är man på riktigt intresserad av något av de två så är det hund som gäller de flesta dagarna i veckan och då behövs mer krävande utmaningar för att de ska bli nöjda och inte börja med att aktivera sig själva (läs tugga sönder saker, uppföra sig illa utomhus etc) för att de bygger upp en frustration.

En sporthund som ska tävlas (eller om man bara vill träna seriöst) eller en tjänstehund måste tränas flera timmar i veckan om man vill komma någonvart och för att ens ha förutsättning för att göra det behövs en hund som vill och kan jobba länge utan att krokna ihop= man avlar på prestation. Vill man inte ha en sådan hund utan en som "man kan spåra lite med" så väljer man helt enkelt något annat. Sedan säger jag inte att dessa schäfrar inte finns, men som sagt..då får man nog gå ner på individnivå alternativt kolla åt utställningshållet eller blandlinjer för att inte ta sig vatten över huvudet.

Jag anser inte heller min hund som extrem. Men skillnaden på honom när han haft "vila" och när han fått jobba ordentligt är ENORM. Det är som två olika hundar. Från trevlig hund som man får beröm för över hur lydig och lugn han är till ett monster som blir reaktiv på ungefär allt.

Hur många blir inte såna, inte bara brukshundar. Vi märker direkt här hemma framåt kvällen om inte hundarna fått sitt. Men de blir inga monster, men aktiva. Och jag tror faktiskt inte en schäfer blir det på en dags normal aktivitet heller.

Vad är "en dags normal aktivitet"?

Jag pratar dessutom inte om en dag, utan om en längre tid. En dag här och där klarar även brukshundar av utan problem. Men det betyder inte att de stormtrivs med det. Och nej, jag tycker inte alla typer av hundar har en tendens till att bli jobbiga om de får normala/mindre promenader.

Du menar att det inte är skillnad på en sällskapsras aktivitetsbehov och en bruksras aktivitetsbehov?

Senast ändrad:

Självklart är det det, men det innebär inte att en bruksras automatiskt kräver 4-5 timmars aktivering om dagen och det dubbla på helgen för att må bra.

haha gud. Hundarna är väl uppfostrade sedan de var små, känns jättekonstigt att om "extrema" och "krävande" djur är snälla och belåtna så är det husse som är blind eller hunden som blivit apatisk. Jag personligen kan ju bara relatera till andra djur, men problemdjur har ofta problemägare.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 553
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar