Köpa schäfer?

Sv: Köpa schäfer?

Vad kan du erbjuda en schäfer för liv?

Jag skulle säga att en schäfer (av bra brukslinjer) är en av de mest krävande hundarna man kan skaffa, rent generellt.

Här är en hemsida: http://www.svenskbruksschafer.com/

De bruksschäfrar jag träffat har varit väldigt olika, en del av dem har varit ganska extrema hundar av en typ jag inte skulle fundera på att skaffa medans andra varit helt normala aktiva hundar.

Just därför nämnde jag även att jag inte utgår från att alla är som min ;) men att dom också finns såklart. Vore synd om man verkligen vill ha en viss ras och så får man uppfattningen om att alla ska vara krävande också.

Jag har inte stor hund själv längre, jag har nu chihuahua. Det var en viss omställning att gå från dom stora till en liten. Många sa att en chihuahua orkar ju inte gå ngnstans men här snackar vi en hund med energi :D den lille godingen kan knalla hur långt som helst. :)
Vill man ha en specifik ras vars rasstandard inte stämmer med det hundliv man vill ha så byter man lämpligtvis fokus o tar reda på vilken ras som överensstämmer med vad man vill ha för hund.

Att din vavva är en normal hund verkar ganska ointressant i tråden.

Tycker tonen låter lite otrevlig från ditt håll. Trist att man inte får kommentera.
Just schäfer är ju ändå en ganska vanlig ras, man har ju träffat på massor genom åren.

Jag var med i schäfersverige på slutet av 80-talet. Då var schäfern ganska mainstream. Ur en kull kunde man plocka tävlingshunden, gårdshunden, utställningsstjärnan och en o annan vass tjänstehund.

Så är det inte idag.
Så ta en omplacering men gör inte som jag som trodde att han skulle lugna sig bara han fick göra något. Hade jag tittat på kullsyskon och föräldrar så hade jag förstått att det inte bara var att sysselsätta och motionera.

Och jakt är det extremt ovanligt att en schäfer som går runt på en gård inte sysselsätter sig med. Det är en vallhund så att springa efter är naturligt och styr man inte upp det så blir det jakt.

Schnauzer verkar vara en trevlig ras som nog också skulle passa. Hur är den när det gäller vilt?

Jakten finns, men inte överdrivet (inte vad vi tycker). Vi har våra lösa när vi är ute och går våra vanliga rundor. Och de går även här på gården och drar inte iväg för att jaga.
Men visst, ser de ett rådjur kan de dra iväg. Men de går mest på syn, de letar inte upp spår för kunna dra iväg. I alla fall inte gör våra så. Så ligger man bara före i tänket, så tycker inte vi det är några problem.
Däremot dvärgschnauzern, hon letar aktivt upp spår om hon får chansen, så henne får man ha koll på.

Ok då är jag med på noterna :). Jag sällar mig till kören och skriver omplacering! Gärna en som är 1-3 år gammal. Om inte ryggen är röntgad så gör det innan köp. Samt se till att ha hunden på prov någon månad för att kolla så den inte har magproblem eller kliar sig onormalt mycket.

Annars kanske rottis kan vara ett alternativ? Även där måste du tyvärr vara väldigt noga men hälsostatus. Eller Howavart? Eller Beauceron? De är ofta något lugnare än schäfern.

Eller Howavart? Eller Beauceron? De är ofta något lugnare än schäfern.

Hoffen lugn? Vi har fyra hoffar i släkten och en kennel i närheten där jag bor. Otroligt krävande hundar allihop. De är verkligen högt och lågt och överallt trotts att både släktingarna och den där kenneln är väldigt bruksaktiva.

De är dock de enda jag träffat så de ä kanske inte så rastypiska.

Schnauzer verkar vara en trevlig ras som nog också skulle passa. Hur är den när det gäller vilt?

Jag säger också Schnauzer eller en Riesen :)

Jag umgås med många schnauzrar i alla storlekar har 2 dvärgar och en riesen själv.
Gammeldvärgen får man passa på vilt men dem andra är tämligen obrydda.
Håller med Grana om att dem går mest på syn, mina kan dra efter rådjur men dem är lätta att bryta med ett rop.
Så det är inga jaktidioter vilket är skönt :)

Isf känns ju den lika "fel" att rekommendera till TS som schäfern, efter som det verkar finnas både bu och bä hos båda raserna och TS efterfrågade inte en krävande hund. Blir ju lika fel som schäfern om TS får ett buffligt yrväder i den storleken.

Ja det är extremt otrevligt att påpeka att en vavva inte är ett bra första val om man vill ha en älghund, eller att en Ceskoslovenský vlciak inte är en bra idé om man vill ha en knähund.

Varför är du ute efter just en brukshund? Vad är det hos brukshundarna som tilltalar dig? Lite enklare att rekommendera lämpliga raser om man vet vilka egenskaper du vill ha hos hunden, utöver vakt och så lite jakt som möjligt. :) För just de egenskaperna finns ju hos bra många fler raser än just brukshundar.

Jag uppfattar det som att TS ändå har ett hum om att man inte ska köpa första bästa valp :). Så jag tror han kan hitta en passande hoffe. Jag har bara träffat en som varit av det superaktiva slaget. Han är fortfarande ung, drygt 1 år. Resten har inte varit särskilt krävande alls :).

De bruksschäfrar jag träffat har varit väldigt olika, en del av dem har varit ganska extrema hundar av en typ jag inte skulle fundera på att skaffa medans andra varit helt normala aktiva hundar.

Vad man menar med "normalt aktiv" varierar väldigt... :p

KL
Jag är inte hundmänniska inifrån och ut, men har sedan ett halvårtillbaka bott tillsammans med två schäfrar som är gårdshundar/familjehundar. Är jätteförvånad över hur olämpliga de tydligen ska vara i det ändamålet, båda hundarna är jättetrevliga och verkar nöjda med situationen. Beror inte idividers lämplighet också mycket på hur de uppfostrats sedan de var små? Ena hunden är väldigt livlig och hoppar, leker och far runt utomhus, medan den andra är lite lugnare av sig, men ingen av dem skulle jag som utomstående kalla krävande? har även andra bekanta med schäfrar som gårdshundar, som inte verkar ett dugg krävande heller... är det bara ett sammanträffande?

KL
Jag är inte hundmänniska inifrån och ut, men har sedan ett halvårtillbaka bott tillsammans med två schäfrar som är gårdshundar/familjehundar. Är jätteförvånad över hur olämpliga de tydligen ska vara i det ändamålet, båda hundarna är jättetrevliga och verkar nöjda med situationen. Beror inte idividers lämplighet också mycket på hur de uppfostrats sedan de var små? Ena hunden är väldigt livlig och hoppar, leker och far runt utomhus, medan den andra är lite lugnare av sig, men ingen av dem skulle jag som utomstående kalla krävande? har även andra bekanta med schäfrar som gårdshundar, som inte verkar ett dugg krävande heller... är det bara ett sammanträffande?

Nej, det är med största säkerhet inte ett sammanträffande utan troligtvis har de helt enkelt haft turen (eller medvetenhet?) nog att skaffa schäfrar från linjer där man inte avlat på prestation eller tävling.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 553
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 433
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024