Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kanske har fel. Men jag har aldrig träffat en schäfer som behöver spåra varje dag. 3 dagar i veckan är varannandag och så tror jag många lever, även av de extrema.
Jag undrar vart dessa extrema finns, för jag ser dom då inte. Schäferfolk på klubben som tävlar bruks osv, jag ser inte att de har de extrema heller.
Faktiskt så har jag aldrig hört ordet extrema på schäfer mer än här på buke.
Och att köpa hund för att eventuellt omplacera känns lite märkligt tycker jag? Då är det väl bättre att bli fodervärd till en av försvarets hundar… Om man nu inte tänkt tävla så spelar det ju ingen roll att de inte är reggade.
... inte låta bli att ta sig för pannan när folk tror att det är en hund som kan vara fint att ha på garden och "spåra lite med ibland".
Bara det att TS frågar här är väl en mycket god förutsättning för att det kanske blir rätt till sist?
Du kan väl inte mena mig i det du skriver ovan?
Jag vet inte om jag misstolkar? Jag läser "prova och köp en och se om det funkar" och underförstått att hundar är så anpassningsbara så även en schäfer med mycket driv kan lära sig att leva ett liv som gårdshund? Det tycker inte jag är någon vidare idé.
Som jag förstår TS är han ute efter en hund att träna litegrann med, typ spåra på helgen och sedan gårdshund i veckorna. Inte att han vill bo på klubben vareviga kväll.
Men det har varit givande att höra om olika hundar, schnauzern är en hund som kanske inte riktigt går att använda till det jag tänkt göra med en bra schäfer men jag gillar verkligen personligheten hos de jag träffat och jag har även fått en del andra bra förslag också via PM.
Konstig inställning till hundar som arbetar och bor på gårdar som kommit fram hos en del i tråden, min erfarenhet är att de ofta har ett väldigt bra liv med långt mycket mer aktivitet än normalhunden som bor i villa eller tom. i stadslägenhet oavsett om dessa tränas för att tävla i bruksgrenar eller ej. En hel del är förvisso inte särskilt väluppfostrade men det är en annan sak.
Den beskrivning du ger med 10-12 timmar uteaktivering dagligen med en mängd olika intryck och möten med främmande hundar, andra djur och människor plus ytterligare seriös träning av hunden några dagar i veckan som aktiveringskrav för en schäfer är det ingen av de jag träffat som tränat bruks med sina schäfrar kommit i närheten av. Inte heller de schäfrar jag mötte inom försvaret levde ett liv något liknande detta så jag blir lite nyfiken på hur du och andra som har schäferhund i tråden lyckas leva upp till detta?