Köpa schäfer?

Sv: Köpa schäfer?

Du såg att det finns två alternativ? Gött om det är nummer ett som stämmer. Nummer två är inte ovanligt.

Jag kanske har fel. Men jag har aldrig träffat en schäfer som behöver spåra varje dag. 3 dagar i veckan är varannandag och så tror jag många lever, även av de extrema.
Jag undrar vart dessa extrema finns, för jag ser dom då inte. Schäferfolk på klubben som tävlar bruks osv, jag ser inte att de har de extrema heller.
Faktiskt så har jag aldrig hört ordet extrema på schäfer mer än här på buke.

Det måste naturligtvis inte vara just spår. Det kan vara lydnadsträning, uppletande, skydd, freestyle. Någonting. Naturligtvis klarar även en hund åt det extremare hållet en vilodag eller fler, men då får man även räkna med att det krävs en stund extra aktivering dagen efter. Det finns ett ordspråk om schäfer som heter "en schäfer sover inte, den ladder bara" och lite så är det med en nypa salt-åtminstone när man ser till de prestationsavlade.

Sedan vet jag inte hur du menar att "du inte sett en extrem schäfer på klubben". Jag vet inte riktigt vad du förväntar dig att se? Även en hund åt det extremare hållet kan i allra högsta grad vara vattenkammad och lydig, det extrema marks ju sällan på en lydnadsplan. Sedan kan det ju mycket väl vara så att du aldrig har träffat en extrem schäfer, det är väl inget konstigt? Jag själv har tex aldrig träffat den där mallen som alla pratar om, som är helt galen och I princip bara kan styras med full styrka på elhalsbandet och som biter allt som rör sig (sagt med glimten I ögat) och då har jag själv tränat I en grupp med två mallar som båda tävlat VM och en massa andra som tävlar på elitnivå. Det vill saga där dessa "monster" borde finnas.

Vad som är extremt ligger väl lite I betraktarens öga också. Vad tycker du är extremt?

Sedan undrar jag hur du tanker kring tjänstehundar? Via min utbildning till fysioterapeut fick vi följa tjänstehundar en helg (I detta fall polis) och de pratade mycket om hundarnas dagliga jobb och hur de arbetar praktiskt. När det väl är skarpt läge så kan dessa hundar få spåra kilometerspår som är flera timmar gamla vilket är extremt krävande för hunden. Det krävs otroligt bra kondition och mental uthållighet för att klara ett sådant spår I skiftande terräng/alternativt att de söker och/eller letar föremål (typ en pistolkula I en stor lagerlokal). Blir det sedan en konfrontation med en aggressive person krävs mod och styrka för hunden att klara av påfrestningen att stå emot slag och sparkar från den här personen.

Ovanstående gör inte hunden av sig själv, det ligger timmar och åter timmar av praktisk träning vid all ledig tid hundförarna har utanför tjänsten. En hund som inte har driftsanlag nog klarar faktiskt inte den uppgiften, då kan man lägga till att 70% av polishundarna I sverige är schäfrar. När man ser den siffran kan man faktiskt inte låta bli att ta sig för pannan när folk tror att det är en hund som kan vara fint att ha på garden och "spåra lite med ibland". :)

Senast ändrad:

En reflektion på det du skriver är att det givetvis är skillnad på tjänstehundar och hundar till sällskap och hobby.

Min uppfattning är dock att hundar är mycket anpassningsbara och att det oftast blir ett bra hundägande om matten/hussen vet ungefär vilken typ av hund han/hon skaffat sig.

Vill man ha en hund att ha kul med på brukshundklubben så kan man välja på massor av raser och hitta uppfödare som kan erbjuda vettiga hundar för aktivitet.

Skulle det visa sig att den schäfer man skaffat sig är för mycket hund för den träning/tävling man tänkt sig så finns det möjligheter att omplacera hos både försvar och polis. Tror inte de tackar nej till en vettig och frisk hund med hög kapacitet.

Debatten blir tyvärr så polariserad och ibland tänker jag att dessa beskrivningar på extrema arbetsdagar är så sällsynta att de inte ens kan nämnas i sammanhanget.

De flesta hundar har ganska normala liv med sina familjer.

Alla schäfrar är inte hyperaktiva men det verkar som om aveln drar åt det hållet. Jag träffar fler och fler av den sortens schäfrar som faktiskt inte är särskilt anpassningsbara utan kräver en hel del aktivitet. Stressen ligger inte långt borta hos dessa hundar, och får de inte blåsa ur sig några gånger i veckan så blir de väldigt stökiga. Och att köpa hund för att eventuellt omplacera känns lite märkligt tycker jag? Då är det väl bättre att bli fodervärd till en av försvarets hundar… Om man nu inte tänkt tävla så spelar det ju ingen roll att de inte är reggade.

Och att köpa hund för att eventuellt omplacera känns lite märkligt tycker jag? Då är det väl bättre att bli fodervärd till en av försvarets hundar… Om man nu inte tänkt tävla så spelar det ju ingen roll att de inte är reggade.

Nu misstolkar du mig. Självklart skall man inte skaffa hund med tanken att omplacera. Men OM - (och det kan hända den bästa) - det visar sig att hunden inte är rätt, så kan man omplacera. Det gäller givetvis alla raser.

TS uttrycker att han vill ha en hund att jobba med och det finns många lämpliga raser. De flesta hundar tackar inte nej till aktivitet.

Poängen med att skaffa hund är att göra noggrann research på de raser man eventuellt finner intressanta och sedan fundera. Det är inte rimligt att grovt generalisera och säga att schäfrar inte klarar av att vara i ett hem där man har bruks som hobby. Inte heller att säga att schnauzrar är bäst om man vill nå SM-klass i skydds.

Bara det att TS frågar här är väl en mycket god förutsättning för att det kanske blir rätt till sist?

Tycker att du är mycket orättvis gentemot mig och mitt förra inlägg. :(

Bara det att TS frågar här är väl en mycket god förutsättning för att det kanske blir rätt till sist?:(

Min fråga var i och för sig hur man hittar de uppfödare av schäfer som har en avel på sunda individer. Mycket mot bakgrund av vad man kan läsa om hur veterinärstatistiken ser ut med mycket led- och ryggproblem och tre gångers överrepresentation när det gäller immunrelaterade sjukdomar. Men det är ingen lätt fråga och jag väntade mig inte ett fullödigt svar utan mest bara lite olika innfallsvinklar på problemet.

Vilken typ av hund som passar mig är jag nog själv bäst på att bedöma, och även om jag inte haft schäfer själv är jag inte helt borta.

Men det har varit givande att höra om olika hundar, schnauzern är en hund som kanske inte riktigt går att använda till det jag tänkt göra med en bra schäfer men jag gillar verkligen personligheten hos de jag träffat och jag har även fått en del andra bra förslag också via PM.

Konstig inställning till hundar som arbetar och bor på gårdar som kommit fram hos en del i tråden, min erfarenhet är att de ofta har ett väldigt bra liv med långt mycket mer aktivitet än normalhunden som bor i villa eller tom. i stadslägenhet oavsett om dessa tränas för att tävla i bruksgrenar eller ej. En hel del är förvisso inte särskilt väluppfostrade men det är en annan sak.

Fast de hundar som går till tävling föds mer ofta än sällan i samma kullar som de hundar som ska gå till just tjänst. Båda mina kommer ur kullar där vissa velat ha en tjänstehund och andra velat ha en till tävling. Precis som Cilla skriver drar prestationsaveln mer åt hundar som kräver aktivering, det är helt enkelt "mer av allt" rent driftsmässigt. Den schäfern du beskriver låter mer som den gamla typen av klassiska svenskbrukslinjer, en rejäl hund med bergssäkra nerver och ganska lågtempererad och jag tycker att det är sällan man träffar dessa hundar längre, men det kanske beror på vart i landet man vänder sig? Återigen tycker jag även att om man träffar på dessa så är det linjer som drar åt utställningshållet. Det är ju trots allt så att man mer eller mindre tvingas söka sig till kontinentala linjer nu för att inte inavla...och vadå extrema arbetsdagar? Alla jag känner med denna typ av schäfer alt malle eller aktiv brukshund har detta som vardagsmat. Det kanske är så att är man själv inte aktiv inom tävlande så kanske det är svårt att förstå hur mycket tid vissa faktiskt lägger på sina hundar? Att man "lever hund" mer eller mindre och att när man väl valt det livet så är det vad som gäller.

Jag vet inte om jag misstolkar? Jag läser "prova och köp en och se om det funkar" och underförstått att hundar är så anpassningsbara så även en schäfer med mycket driv kan lära sig att leva ett liv som gårdshund? Det tycker inte jag är någon vidare idé.

Som jag förstår TS är han ute efter en hund att träna litegrann med, typ spåra på helgen och sedan gårdshund i veckorna. Inte att han vill bo på klubben vareviga kväll. Det finns massor med raser som hade tyckt att det är ett toppenliv, och säkerligen en del schäfrar också! Min gamla tant hade älskat det livet. Resterande 3 hundar hade inte fixat det, och de har/hade ungefär samma aktivitetsbehov som en sportschäfer. När de gamla hundarna levde så åkte vi ut till landet flera somrar i rad och tillbringade ett par-tre veckor på det sättet. Labben var en mycket företagsam individ och roade sig själv rätt bra en vecka eller två. Sedan blev han riktigt rastlös. Han, liksom nuvarande hundar, behöver mer för att vara helt tillfreds. Jag hade lätt kunnat aktivera dessa hundar på heltid utan att köra slut på dem ;). Häromdagen fick ena vovven spåra 1 km på ganska krävande underlag, och sedan åkte vi och simmade 20 min. Nöjd? Ja hyfsat. Trött? Inte det minsta. Och då är han inte i tävlingskondition, och inte den aktivare av mina hundar.

Jag vet inte om jag misstolkar? Jag läser "prova och köp en och se om det funkar" och underförstått att hundar är så anpassningsbara så även en schäfer med mycket driv kan lära sig att leva ett liv som gårdshund? Det tycker inte jag är någon vidare idé.

Som jag förstår TS är han ute efter en hund att träna litegrann med, typ spåra på helgen och sedan gårdshund i veckorna. Inte att han vill bo på klubben vareviga kväll.

Så tolkar jag det också. Och håller med, finns verkligen massor av raser att välja på som verkligen skulle trivas fint med det livet.

Men det har varit givande att höra om olika hundar, schnauzern är en hund som kanske inte riktigt går att använda till det jag tänkt göra med en bra schäfer men jag gillar verkligen personligheten hos de jag träffat och jag har även fått en del andra bra förslag också via PM.

Konstig inställning till hundar som arbetar och bor på gårdar som kommit fram hos en del i tråden, min erfarenhet är att de ofta har ett väldigt bra liv med långt mycket mer aktivitet än normalhunden som bor i villa eller tom. i stadslägenhet oavsett om dessa tränas för att tävla i bruksgrenar eller ej. En hel del är förvisso inte särskilt väluppfostrade men det är en annan sak.

Vad är det du har tänkt göra med hunden som en schnauzer inte klarar av?

Jag får inget riktigt grepp om vad du kan erbjuda hunden för liv förutom att du bor på landet och att den kommer vara med där när du är ute och att du tänker träna ibland (?)

Vad som är mycket aktivitet eller inte är så olika från person till person. Så det bästa är ju om du mer ingående kan beskriva mer vad du vill ha hunden till.

Det är dessutom så otroligt olika vad som är "vara med på gården" beroende på vad för typ av gård det är och vad som görs där. Jag provjobbade i somras på ett ställe där vi var ute ungefär 10-12 timmar under dagen. Hundarna var med ute hela tiden. Det var ett stort ställe med 30 hästar (har jag för mig) och det kom folk, folk med hundar och det var rörelse hela tiden. Hundarna gick runt och kollade på folket/hundarna, gick tillbaka till mig följde med när jag gick runt, lekte med någon hund osv hela dagen. Lägger jag sen till ett par dagar i veckan med någon seriös träning så hade även schäfern trivts alldeles utmärkt. Båda hundarna sov som klubbade sälar på kvällen och var allmänt nöjda. Men om jag hade haft egen liten gård med lite pyssel i lugn och ro, det hade inte räckt på långa vägar för schäfern.

Även om vi pratar tjänstehundar, behöver en sådan schäfer ha en sådan energinivå och temperament att man mer börjar närma sig de mer livligare och "stirriga" varianterna av malinois? Är nog lite skeptisk till att anpassa schäferns mentalitet till vad som efterfrågas på tävlingssidan om detta likväl är egenskaper som inte ens gör hunden mer effektiv som ex polishund. Arbetslust måste den ju ha men blir den nödvändigtvis sämre med en mer stabil hund som lättare kan koppla av vid inaktivitet?

Jag håller med, förmåga att koppla av är lika viktigt som motor.
Jag tycker ju att en bra hund ska klara bägge delar bra.

Den beskrivning du ger med 10-12 timmar uteaktivering dagligen med en mängd olika intryck och möten med främmande hundar, andra djur och människor plus ytterligare seriös träning av hunden några dagar i veckan som aktiveringskrav för en schäfer är det ingen av de jag träffat som tränat bruks med sina schäfrar som kommit i närheten av. Inte heller de schäfrar jag mötte inom försvaret levde ett liv något liknande detta så jag blir lite nyfiken på hur du och andra som har schäferhund i tråden lyckas klara det?

Senast ändrad:

jag har läst lite i tråden och det känns som det är en schäfer du ska ha... om du kontaktar några seriösa uppfödare så kommer de kunna hjälpa dig få fram den hund som passar just dig och dina förutsättningar... en schäfer som är sund är lugn inne och tar allt som det kommer om det inte blir skarpt läge och alert och på direkt om du vill ute... huvudsaken är att du och din hund hittar något som passar er båda som kan sysselsätta fysik och psyket hos både dig och hund :)

Nu finns det säkert andra raser som också passar in på min beskrivning men jag har störst erfarenhet av schäfer (ägt fem tidigare och äger nu en schäfertik och har varit mycket aktiv inom bruks) och uttalar mig utifrån mina erfarenheter...

MMBetsybabe

Den beskrivning du ger med 10-12 timmar uteaktivering dagligen med en mängd olika intryck och möten med främmande hundar, andra djur och människor plus ytterligare seriös träning av hunden några dagar i veckan som aktiveringskrav för en schäfer är det ingen av de jag träffat som tränat bruks med sina schäfrar kommit i närheten av. Inte heller de schäfrar jag mötte inom försvaret levde ett liv något liknande detta så jag blir lite nyfiken på hur du och andra som har schäferhund i tråden lyckas leva upp till detta?

Nu tror jag du får läsa vad jag skriver igen. Jag skrev skillnaden mellan olika betydelser av ordet "gårdshund". Det är skillnad på gårdshund och gårdshund. Som mitt exempel ovan. Jag får liksom inget grepp alls över vad du vill ha hunden till (och som dessutom inte går att göra med en schnauzer som låter mer passande).

Är det inte bättre att du beskriver hur du aktiverar din hund i den omfattning du skriver är ett krav för hundens välbefinnande? Det är ju inte ens bestämt att det blir en hund här och än mindre en schäfer.

De schnauzrar jag träffat hade nog inte fungerat som vakthundar, och deras förmåga att ta till sig träning har varit en helt annan än den hos schäfern. Jag har upplevt det som att de har ett stort mått av fantasi och i princip ser livet som ett stort äventyr som skall utforskas, jag gillar den inställningen hos en hund men den medför begränsningar också. De som har schnauzer får gärna rätta mig om jag har fel, men så har jag uppfattat de jag träffat.

Senast ändrad:

Jag tycker nog fortfarande att hoffen låter som klippt och skuren för dig ;). Men väljer du ändå schäfer så välj kennel med omsorg! Det förekommer en hel del allergier och magproblem i rasen, detta syns INTE på någon officiell statistik utan det är upp till uppfödarna att hålla koll på. Fråga uppfödaren om detta, säger denna att detta är inget problem så leta efter en annan uppfödare. Detsamma gäller ryggproblem, allt från L7S1 till rena missbildningar som extra ryggkotor. Var också ärlig när du berättar hur mycket hunden kommer att aktiveras, och underskatta din egen ork/tid/intresse att aktivera hunden. Alla hundar har ett intervall från vad de kräver till vad de orkar som mest, och det är ganska stort. Skaffar du en hund som kräver lite mindre än du tror att du kan ge så tror jag både du och hunden blir lyckligast. Du vill ha en balanserad hund med ett hyfsat stort aggressionspaket och låg aktivitetsnivå och dessa växer inte på träd. Men kanske har uppfödaren råkar ha en sådan hund, eller känner någon annan som har. Uppfödare har i regel en stor bekantskapskrets inom sin ras.

jag har tappat rakningen pa hur manga ganger jag borjat skriva ett inlagg har och sen slutat for jag inte lyckas uttrycka mig klokt.

Det ar, rent ut sagt, skitsvart egentligen att foresla raser - eller kennels och linjer - pa ett forum till en manniska man inte traffat. :o Manga har skrivit kloka saker har i traden... och vissa kanske smet ifran grundfragan egentligen...

har ar mina fem cent,
kika runt pa statistiken, oogla schafergrupperna och forumen som finns. Snoka, sniffa och las allt du kommer over - om kennlar och linjer och individerna. Sen valjer du ut nagra kennlar du kanner kanns vettiga och ringer dom, prata med uppfodaren. Beratta vad du funderar pa, vad du har for planer med hunden osv - och se hur dom reagerar. De flesta vettiga uppfodare sager yey eller ney. Later det for sockrigt och for forsaljaraktigt, ga nagon annanstans.

Du kanns som en manniska som vill fa till saker "ratt", bade har i traden och i andra. Det gillas!

Det finns schafer, sen finns det alla andra raser ;)

Lycka till i funderingarna och jag hoppas du skaffar hund, vilken ras det an blir.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 553
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar