köpa ridtravare?

Sv: köpa ridtravare?

vad bör man tänka på när man ska köpa en ridtravare?
hur små kan de vara?
är ridtravare en lämplig ras för oss som inte har några krav på hästen förutom att den ska gå att rida ut på och inte bli rädd för något men inte har så mycket pengar?

Jag hafr precis köpt vår tredje travare vilket då blev den 2:a som verkligen gått på banan.... Älskar dom... inga problem alls... den siste slutade gå på banan för ca 1 år sedan, bara småriden, men hur bra som helst... Jag blir lite lessen över att folk ska ha så mkt fördomar mot just travare... det är hästar som precis alla andra... vi har även ett halvblod och jag kan inte tycka att det skiljer sig något... iof har hvb en lite annorlunda trav och galopp men för oss spelar det ingen roll..vi är skogmullar som myser i skog och mark... gillar umgänget med djuret..inte rasen:love:

Jag är uppvuxen med travhästar. Min pappa köpte vår första travhäst när jag var 7 år. Jag har fortfarande honom kvar och han är nu 19 år. Sedan har jag jobbat med travhästar under 6 år.

Och jag kan säga att jag dyrkar den rasen. Jag skulle nog inte köpa mig en annan ras. De är mycket hanterade, vana vid mycket och har sett en hel del.

Sedan det folk skriver att man inte ska ha de som ridhästar tycker jag rent ut sagt är skit snack!! Varför inte?? De kan bli underbara ridhästar om man lägger ner jobbet på dom. Att det är stressiga är lite av en myt tycker jag. Visst vissa är stressiga...Men säg en dressyrhäst som inte går på tårna(många i alla fall)??

De är arbetsvilliga och ofta mycket trevliga hästar. Sen är det en del arbete bakom för att få riktigt bra ridhästar av dom. Men sen är det ju så att de allra flesta travhästarna även rids i sin travträning. Mycket galoppträning, men man ska då veta att hästen inte är riden på ett ridhästvis, men att de ofta är mycket ridna. Ofta så rids de inte i ett snabbt tempo under ridningen utan det är mera som lite variation i arbetet och för att bygga andra muskler.

Nybörjarhästar..?? Hittar man rätt individ så varför inte?!! Vi hade en valack, han kunde man sätta upp vem som helst på. Han är det mest underbara häst jag någonsin hållt på med. Men hitta RÄTT individ om det ska vara en nybörjarhäst. :)

Helt underbara hästar som är så missförstådda!!

:bow::bow::bow::bow::bow:

Jag kan bara hålla med dej..

Sen har jag uppfattningen om att en travare som är på tårna är 100 gånger lättare att få stopp på än ett halvblod som mejar ner allt i sin väg. :( Min lyssnar otroligt bra och han ger allt i alla lägen tillskillnad från en del halvblod som inte ens har orkat bry sig om vad man gör.

Tycker du skriver bra om just travare.
Har själv haft travare och har varit väldigt nöjd med det. Visst har man fått lägga ner lite jobb på dem, men det har jag fått göra på andra hästar också.
Hästar är ju alla olika, finns nog ingen som är likadan.
Har haft travare, russ, halvblod, connemara, arab och korsningar och alla har lärt mig något. Har ALDRIG ångrat någon av mina hästar.
Men någon gång har alla varit väldigt billiga:angel:. Det går ju inte på räls jämt och det är väll därför man fortsätter?
Jag bara älskar alla hästar oavsett ras:love:.

Det viktigaste man ska tänka på vid valet av ridhäst är att INTE, ALDRIG någonsin välja en travare. De är inet och kommer aldrig att bli lämpliga ridhästar. Obekväma gångarter, tävlingstemperament etc.
vill man ha en körhäst kan man ju välja en travare men absolut inet att rida på.
Krävs så otroligt mkt jobb bara för att kunna åka avslappnat rakt fram.
Mångas ridintresse ahar avstannat/försvunnit för att man skaffat sig just en travare.

Jag som är uppvuxen med travare (tävlingshästar) kan inte hålla med om vare sig obekväma gångarter eller tävlingstemperament. En travare med flyt i sina gångarter kan jag gladeligen sitta och åka på i full trav. Har gjort många snabbjobb på travbanan fast på ryggen och wow vilken häftig känsla om man gillar farten.

Rida en travare i korrekt form är inte svårt under förutsättning att man köper en kompakt häst och ja det finns många utav den modellen, naturligtvis kräver de även en ryttare som kan omskola dem så en travare som kommer direkt från banan är ju inte en nybörjarhäst.

Däremot kan jag tycka att även om travare är billiga i inköp så är de normalt ganska dyra att hålla. Av erfarenhet kräver de ganska mycket i bl.a foder, sedan måste man ha i åtanke att de får reservation på ben i försäkringen och det kan dra iväg ganska mycket i vet.kostnader om man vill behandla sin älskade häst.

Sen har jag uppfattningen om att en travare som är på tårna är 100 gånger lättare att få stopp på än ett halvblod som mejar ner allt i sin väg. :( Min lyssnar otroligt bra och han ger allt i alla lägen tillskillnad från en del halvblod som inte ens har orkat bry sig om vad man gör.
Den fördomen tyder på VÄLDIGT mycket okunskap.

Detdär med att dom får reservation för ben i försäkringen, det går ju bort när man gjort böjprov om hästen går igenom det, så det behöver man inte alls oroa sig för.

en travare som är på tårna är 100 gånger lättare att få stopp på än ett halvblod som mejar ner allt i sin väg. :( Min lyssnar otroligt bra och han ger allt i alla lägen tillskillnad från en del halvblod som inte ens har orkat bry sig om vad man gör.

:cool:

Hur kommer det sig att det är helt OK för ridtravarägare att kasta skit på "halvblod" när det blir totalt krig på andra hållet?

Det förstår inte jag heller... varför bli "sur" när folk har fördomar om travare när man är minst lika fördomsfull själv :S

:cool:

Hur kommer det sig att det är helt OK för ridtravarägare att kasta skit på "halvblod" när det blir totalt krig på andra hållet?

alla gör inte det, det är inte ok att säga att den ena är bättre än den andra. Jag är halvblodsägare i dagxlädet men sålde min ridtravare i maj månad iår. För mig är det individer inte att en viss ras gör si eller så...

Det viktigaste man ska tänka på vid valet av ridhäst är att INTE, ALDRIG någonsin välja en travare. De är inet och kommer aldrig att bli lämpliga ridhästar. Obekväma gångarter, tävlingstemperament etc.
vill man ha en körhäst kan man ju välja en travare men absolut inet att rida på.
Krävs så otroligt mkt jobb bara för att kunna åka avslappnat rakt fram.
Mångas ridintresse ahar avstannat/försvunnit för att man skaffat sig just en travare.

obekväma gångarter?? ehhh...nej tvärtom tycker jag. Dom som jag ridit har varit ganska behagliga, främst i galoppen! såklart kan det vara lite svårt att rida "snabbtrav" men man kan komma på tekniken med det också och då är det snarare roligt än obekvämt ;-) och en travare som jobbar korrekt är ju inte så svår att sitta på,,,det är ju individanpassat som med alla raser. Fördelen är ju att dom oftast inte har superstor gång, vilket jag tycker gör det relativt bekvämt att sitta på dom.

Min första egna häst va en travare och tack vare henne fortsatte jag med hästar! (och även haft fler travare efter min första...) Varför skiver du så som du gör? Tråkigt att du varit med om negativa erfarenheter (eller känner några som varit det,,) men dom flesta jag känner (plus min egen erfarenhet) har inte alls varit negativa. Många travare jag stött på är oftast väluppfostrade, lätthanthanterliga, arbetsvilliga, och mycket mer....

Den hästen säljer du nog inte så billigt som TS är ute efter;)
Till TS du får nog se till individen, men man brukar ju få vad man betalar för så att säga.

Efter många år som ägare till ridtravare har jag svårt att tänka mig någon annan häst ras. Ridtavare är ofta väldigt snälla, välhanterade, orädda och arbetsvilliga men det är inte helt lätt att omskola en travare utan det behövs mycket kunskap och tålamod. En travare som kommer från banan och knappt blivit riden har inga bärande muskler och att slänga på en sadel och bara börja rida rekommenderas INTE. Hittar du en travare som varit riden ett tag, är kanske grundutbildad, hoppad osv så har du förmodligen en kanon häst. Man skall inte heller glömma att en häst som tränats och tävlats hårt under många år kan behöva låååång tid att varva ner och vänja sig vid en betydligt mycket lungnare tillvaro. Jag har träffat på travare som jag skulle vilja beskriva som "utbrända" och det märks inte alltid på en gång utan kan dröja. Om du är oerfaren, inte haft häst förut, skulle jag rekommendera att ta en häst på foder, en utbildad och redan "färdig" travare. Finns jätte många travare som lämnas på foder och där möjligheten att sedan köpa den är stora. Det finns böcker som bra beskriver hur man går till väga för att omskola en travare rill ridhäst och en bra hemsida som just heter ridtravare. Ett råd är TÅLAMOD...med mycket arbete och tålamod kan du få en fantastisk ridhäst som du kan rida dressyr på, hoppa osv. Lycka till!

Hur kan det var väldigt mkt okunskap.. du har ju ingen anning om hur mkt eller lite hästar som jag har hållt på med... Jag gillar halvblod minst lika mycket och det finns otroligt mkt fina hästar inom halvbloden. Men det finns oxå inom varmblods travarna, folk som säger att man inte kan rida travare har otroligt mkt okunskap.

Och som sagt finns dåligt och bra inom alla raser. För hur kommer det sig inte att alla halvblod går Os?? som sagt finns både riktigt bra och riktigt dåligt.

Alla de hästar jag har ridit så har jag aldrig ridit en häst som ger så mkt som min travare gör, försöker i ALLA lägen då det kanske till och med hade varit bättre med ett stopp

Det var inte så jag menade att kasta skit, har percis köpt ett halvblod själv älskar den rasen med, skulle ha uttryckt mig bättre. Som jag skrev i föregående så finns det både bra och dåligt inom alla raser.

Så ber om ursäkt för att jag uttryckte mig klumpigt, skulle valt mina ord bättre. Som sagt har ridtravare och halvblod själv.

Nu vet jag inte hur mycket kunskap du har och hur mkt. tid och energi du är villig att lägga ner. Men om du köper en billig travare som knappt blivit riden så hoppas jag att du har erfarenhet av unghästar och framförallt inridning. Men om du inte ridit in hästar eller känner att du vill ha en coollugn häst så skulle inte jag rekomendera travare. Men köper du en travare som varit ridhäst i några år redan och funkat bra med ryttare och är frisk för övrigt då kanske den hästen kan passa för dig och ditt behov.

Förstår inte vad folk har emot ridtravarna?? Och skador, det är klart att de kan dra på sig skador. Men om man tar en galopphäst från banan så har den minst lika mycket skador, den har dessutom mer belastning än en travhäst. Kollar man på ett halvblod som tävlat mycket i hoppning har nog även den dragit på sig några kotledsinflammationer. Skador ska man man nog uppmärksamma vilken ras man än köper.

Jag kan ju säga att min ridtravare har har jag ägt i 14 år. Han är nu 19, tävlade i travet tills han var 8. Han är aldrig behandlad för benen. Han har aldrig vart hallt. Så det är inget som säger att alla travare har problem med kotledsinflammation , eller gaffelbandsskador..

Sen har varmbloden fantastiskt temperament tycker jag. De vill nästan alltid sin ryttare väl, dom försäker verkligen. Sen kan jag tycka, att köper man en travhäst som är riden mycket och vill ha den som en ren skogsmulle häst. Varför skulle inte det funka?? Jag har jobbat med travhästar i 6 år, haft egna travhästar. Och det är inte ofta de är tokheta... De brukar vara väldigt snälla i munnen. Sen tränar man ju inte travhästar i full fart hela tiden....

Jag tycker det är okunnigt folk som säger att inte varmbloden funkar som ridhästar. Varför inte..??

Och vad brukar det vara för blandningar i förhästarna i ett 4-spann?? :)
De är helt klart användbara och det är en helt underbar ras.

vad bör man tänka på när man ska köpa en ridtravare?
hur små kan de vara?
är ridtravare en lämplig ras för oss som inte har några krav på hästen förutom att den ska gå att rida ut på och inte bli rädd för något men inte har så mycket pengar?

Det du bör tänka på är att den ha en bra kroppsmodell som lämpar sig för ridning. Så det inte tex är för lång i ryggen. Provrida är ett måste för då känner du om den går att träna till en bra ridhäst. För det brukar man känna i traven och galoppen. Tex och hästen breddar alldeles för mycket bak eller om galoppen är alldeles för fort och inte går att samla ihop.

Ända sen 2001 så har vi haft ett par olika ridtravare och de har fungerat utmärkt att rida dressyr, hoppning och även lulla i skogen med.
Min häst jag äger nu är en ridtravare, en val. på 9 år som jag haft i snart 4 år. Har utbildat honom helt själv och han har blivit en jättefin ridhäst! Har honom uppstallad på ridskolan och en tjej har sagt att om hon hade gissat så hade hon inte gissat på att han va en "travare". Hon tycker han är så fin både i dressyren och hoppningen, för hoppa, det kan han. I går hoppade vi runt 1 m utan några problem.
Hans trav är väldigt fin vi ha arbetat bort "travar-traven" helt och hållet. Galoppen är något som vi fortfarande träna på, men det är inte förräns nu som vi har kunnat träna på den ordentligt. Men galoppen är ändå rund och fin, lite för snabb i ena varvet, men som sagt vi träna :)
Gå på tygel i alla gångarter...Han är ca 155 cm i mkh
Ja alltså det jag vill säga är att "travare" KAN!!
Min första egna häst (köpt 05) va en "travare" som vi köpte för 5000. En helt underbar häst som jag älskade till tusen. Men som dessvärre inte va lämpad till varken dressyr el hoppning fast han kunde en del ändå. Han va 165 cm i mkh.

Så jag tycker det att har man inte så stora krav på sin häst och bara vill rida enkel dressyr eller hoppning och lulla ut i skogen så lämpar sig ridtravaren jätte bra!
:laugh:

Senast ändrad:

URSÄKTA MIG?! :crazy::confused:
Våra varmblodingar är typ världens bästa hästar, vi använder dem till allt tillsammans med quarter, tex att flytta boskap, tornerspel (två av våra varmblod är svenska mästare) bara rida ut, och jag har använt en av dom till barrelrace, gick minst lika bra som quartern!
OTROLIGT tråkig inställning och attityd, ta dom nån annanstans :grin:

Jag har inte fått känslan av att TS försöker köpa en häst som är billig att hålla, utan en som inte kostar så mycket i inköpspris bara. Jag hade heller inte velat lägga för mycket pengar i inköpspris på en häst som ska lufsa i skogen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
937
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama