köpa ridtravare?

Sv: köpa ridtravare?

Men det är heller inte många travare som tävlar när de är över 10 år. Och eftersom de tränats så hårt så har de slitskador eller begynnande slitskador efter träningen - alltså har de sämre hållbarhet när de sedan blir ridhästar.

Däremot ett varmblod som aldrig gått trav tror jag absolut skulle hålla lika bra som en "vanlig" ridhäst på lagom hög nivå, men om man kunde ta den till elitnivå skulle den nog inte hålla lika bra på grund av aveln.

Jag svamlar, jag vet. Men det jag vill ha fram är att kombinationen prestationsinriktad avel och stentuff träning gör en f.d. travare mindre hållbar än en häst som inte har de förutsättningarna.

/Elin

Men det är heller inte många travare som tävlar när de är över 10 år. Och eftersom de tränats så hårt så har de slitskador eller begynnande slitskador efter träningen - alltså har de sämre hållbarhet när de sedan blir ridhästar.

Däremot ett varmblod som aldrig gått trav tror jag absolut skulle hålla lika bra som en "vanlig" ridhäst på lagom hög nivå, men om man kunde ta den till elitnivå skulle den nog inte hålla lika bra på grund av aveln.

Jag svamlar, jag vet. Men det jag vill ha fram är att kombinationen prestationsinriktad avel och stentuff träning gör en f.d. travare mindre hållbar än en häst som inte har de förutsättningarna.

/Elin

Nu är jag mkt mera med på hur du tänker :p När de blir ridhästar är de ju s.a.s. redan utslitna. Fast jag tror ändå att hållbarheten är bättre på travhästar än ridhästar ifall den hade gått att mäta i en tabell.
Däremot är en utsliten individ mindre hållbar oavsett ras. Dvs ska man köpa en ridtravare kanske man ska leta efter en frisk och sund individ. En häst som redan är utsliten blir ju inte alltid bättre om du förstår mig. Därmed inte sagt att de aldrig kan bli friska efter skada.

Mvh Jate Volim

Det viktigaste man ska tänka på vid valet av ridhäst är att INTE, ALDRIG någonsin välja en travare. De är inet och kommer aldrig att bli lämpliga ridhästar. Obekväma gångarter, tävlingstemperament etc.
vill man ha en körhäst kan man ju välja en travare men absolut inet att rida på.
Krävs så otroligt mkt jobb bara för att kunna åka avslappnat rakt fram.
Mångas ridintresse ahar avstannat/försvunnit för att man skaffat sig just en travare.

Men, förlåt...
Så du menar att Varmblod aldrig i princip går att rida? Snarare har du som travhästägare i många fall en häst som ALLTID går fram, oavsett vad. Oftast vana vid alla sorters maskiner/bilar/traktorer och all trafik. Lugna i all hantering från marken( de som inte blivit slagna...)
Tävlingstemperamentet är nog snarare det bästa! De flesta är vana vid tävlingar med mycket folk, oljud, hästar mer mera och tar det med ro, hellre än stressar runt på bakbenen! Väl inne på banan brukar inte heller vara något problem, inte mer än för andra raser!

Det är ju som att säga att folk inte borde skaffa ponny, för den växer man ju ur! Skaffa vilken ras du vill, bara INDIVIDEN passar dig..!

TS: Ska du välja travare och ha som ridhäst, för att senare tävla så skulle jag råda dig att leta Amerikanskt varmblod (som är mer kompakt och "halvblodsliknande" i kroppen. Svenska varmblod är "långsmala" och slutligen franska är mer "allmänt stora" :D enligt min erfarenhet...

*Kl*

Travare är avlade för att trava fort. Galopphästar är avlade för att galoppera fort. Ett halvblod med stammen Quite Easy - Cardento (tex) är avlad för att hoppa stort och fint. Det finns däremot inget som talar emot att någon av dem skulle fungera utmärkt att lufsa i skogen på. Nu pysslar jag med hoppning, och väljer därför ett halvblod med en stamtavla som talar för prestation, men är jag ute efter en mysig häst att luffsa med i skogen har jag ingen lust tt betala 100.000. Inte 40.000 heller, utan runt 15.000 tycker jag är ett rimligt pris för en häst jag inte ställer andra krav på än att den ska vara ett sällskap till mig i skogen. Min första häst var en ridtravare, och så här i efterhand var det kanske inte den ultimata lösningen, men det var ju för att jag hade högre förväntningar på honom än han kunde uppnå. Nu gjorde inte det nåt, utan jag accepterade hans begränsningar och använde honom till något han tyckte var skoj, nämligen mysiga, härliga skogsturer.

Min erfarenhet är att travare kan vara supertrevliga individer. De är ofta välhanterade, orädda och otroligt lojala och positiva. Sen måste jag ju, precis som när jag ska köpa en häst som är avlad för ridning, välja en individ som passar mig.

Till TS:
Köp inte en ung häst direkt från banan, utan köp en som fungerat som ridhäst i några år. Har den gått på banan, ta reda på varför den inte är kvar där, så att det inte är skaderelaterat. Det finns massor av travare som av en eller annan anledning inte fungerar eller trivs som tävlingshäst, det är ofta dem (inbillar jag mig) som lämpar sig för ridning. Man vill kanske inte ha en så himla het och nervig häst att trula omkring i skogen med. :)
Tyvärr är det så att travare som gått på bana har en benägenhet att ha mer skador eller snedhet. Trav i så höga hastigheter är påfrestande för kroppen, inget märkligt med det. Skulle jag vara spekulant på en travare så skulle jag inte nöja mig med en veterinärbesiktning, utan skulle vilja ha utlåtande från en (typ) equiterapeupt som kan konstatera att hästen inte är så galen i sin kropp att det kommer att innebära stora problem.

I övrigt så tycker jag att travare är optimala för det ändamål jag förstått att du vill ha den till, så länge du hittar rätt individ. :) Lycka till!

Köp INTE en travare från banan. Ska du köpa en travare och rida på så köp i så fall en som redan är omskolad och utbildad.
Det krävs så otroligt mkt jobb att få en travare att bara bära sig själv och skritta rakt fram på lång tygel.. jag har omskolat en travare från scratch och det orkar jag nog aldrig mer göra om.. det var fruktansvärt jobbigt, och hon kom inte ens direkt från banan utan det var flera år sen hon slutade tävla. De är kapplöpningshästar med traven i blodet och det får man aldrig ur dem, och det får man acceptera.

Det finns såklart undantag, de finns tom de som man kan tävla lättare klasser med. Man har mkt kul med dem för de är aldrig tråkiga men jag står ändå fast vid att travare är inga bra ridhästar.

Varmblod är precis som vilka andra hästar som helst - det finns alla sorter.
Jag har bara haft varmblod i mitt liv och de kunde inte vara mer olika.
Min första häst var alltså ett varmblod, och han var snäll som ett lamm, och riktigt lugn och trygg i all terräng.
Han fick vi tyvärr låta somna in när han var 18 år, på grund av en skada han fick i hagen.
Sen hade vi en liten travare en kort tid, som var allt annat än trevlig. Hon stegrade och kickade och var elak mot vår shettis, så hon fick ganska snart åka tillbaka till forna ägarna.
Nu har jag införskaffat ännu en lite pärla - hon är nio år och riktigt mycket häst. Väldigt krävande för ryttaren, men hur arbetsvillig som helst. Vi trivs jättebra ihop!
Men man måste veta att det är mycket arbete bakom en ridtravare, till exempel för att deras galopp är borttränad. Om man är villig att satsa och tycker om att utvecklas TILLSAMMANS med hästen så är de kanonhästar. Som föregående talare säger så är det mycket häst, på det ena eller andra sättet.

Jag köpte min tjej för 6000 för fem månader sen, men jag skulle aldrig lägga ett sådant skambud på henne nu om jag visste hur hon var som häst.

JAG rekommenderar dig ett varmblod, för dom är hur trygga som helst i all terräng och stadiga på benen. Oftast väldigt starka, så det kräver sin man. Men väl värt allt arbete. :)

Jag blir verkligen jättearg och besviken när jag ser vissa kommentarer här. Som att varmblod ALDRIG kan bli lämpliga ridhästar.

http://www.youtube.com/watch?v=MadxUV4EWOc

Tycker ni isåfall att det här ser så hemskt ut? Jag kan tala om för er att det varken är obekvämt, olämpligt eller jobbigare än med andra pigga hästar.

/Elin

Varmblodiga travare får bara tävla fram tills 11 ;) Inte så konstigt att karriären avslutas innan dem är över 10.

Det där om hållbarhet så tycker jag ridhästar allmännt har mer hältor och benproblem än travarna i proffsträning. Jag är rid och travmänniska och jag tycker folk drar travare över en kam.

Föressten så vet jag en travare som är tyvärr död nu men han dog när han var 23 år , slutade travkarriären relativt sent mellan 8-11 år och sedan utbildades av sin ryttare och tävlade upp till MSV klass och vann många gånger.
Det beror helt på hur träningen sett ut i stallet travaren stått i och tränats i trav, hur hovslagaren har skott,hur ofta vet/kiro kommit ut osv.
*kl*

Min familj äger en travare och hon är bara 4 år men ska inte i lopp på ett tag för hon har inga startpoäng och vi tänker testa monte istället. Så jag ska sköta henne och monteträna med hjälp av våran travtränare.Samtidigt utbilda henne till ridhäst lite grann.

Travare sköts överlag mer detaljerat och nogrannare än ridhästar tkr jag. Våran travtränare kan mer om hovar än ridmänniskorna jag känner som tävlar på elit nivå. Även annat är dem grymt duktiga på. Alla hästarna i stallet är snälla, hanterbara,fint hull,tränas både hårt och ibland lugnt men inga skador alls på dem,presterar bra och år bra, går länge ute om dagarna och är dem tryggaste hästarna jag vet trots 3 hingstar med 3 ston i stallet och 1 valack så är det harmoni i stallet, Det enda som har hänt att dem hittade hingståringen på betet blockhalt men nu är han frisk. Jag litar mer på våran travtränare om hältor och annat man frågar om än på ridmänniskorna här . För att travtränaren är mer kunnig än t.ex ridskolechefen där jag bor.

ville bara säga det till alla i tråden :)

Rättar lite ;)

Ston 10 åriga året ut, hingstar/valacker 12 åriga året ut.

Vi har en 26 årig valack som slutade tävla som 7 åring, fullt ridbar & piggelin.

Sjukdomar/skador under de senaste 18 åren: 1 Gaskolik, 1 Foderstrupsförstoppning och 1 böjsena efter rejäl omkullridning-

Skall tilläggas att han är en tung modell med en vikt på 645 kg.

Jag blir verkligen jättearg och besviken när jag ser vissa kommentarer här. Som att varmblod ALDRIG kan bli lämpliga ridhästar.

http://www.youtube.com/watch?v=MadxUV4EWOc

Tycker ni isåfall att det här ser så hemskt ut? Jag kan tala om för er att det varken är obekvämt, olämpligt eller jobbigare än med andra pigga hästar.

Hemskt? Nej jag ser bara en häst som r framtung, går på bogarna, bakom lod och med dålig kvalité i galoppen. Tyvärr. Finns bättre exempel att använda om man vill visa travarens fördelar som ridhäst.

Och jag tycker tvärtemot Polly_Mulle och tycker att det är super att du rider hästen i den låga formen, dom behöver det i början när man lägger grunden för hästen. Kan dock hålla med om att hon blir lite väl framtung vissa stunder, men det är ju en styrkefråga/träningsfråga. Senare kan man börja "plocka upp" dom i formen. Jag stör mig på alla som rider med superkorta tyglar och kräver en på tok för hög form på hästen redan ifrån ruta 1.

Jag tycker att du verkar göra ett bra jobb iallafall. :)

Senast ändrad:

Personligen tycker jag att du ska satsa på att köpa en ridhäst då travare har inte de rätta förutsättningarna för att gå inom dressyr och hoppning.
Visst du kan ha en travare för att rida i skogen och så, men är det vad du vill göra?

Kanske inte den optimala exteriören men det går att tävla dressyr och hoppning utan problem på lokalnivå med rätt ryttare och utbildad från grund.

Alltså jag tänker inte uttrycka min åsikt något mycket för att det blir bara massa bråk och vi som har ridtravare VET hur dom är och ni som inte vet det får skylla er själva att ni inte lärt känna denna underbara ras :p Jaja tänkte bidra med en film på Super surprise som är en varmblodig travare och säger även R.I.P till honom :bow: http://www.youtube.com/watch?v=a5fu7uLQFYo

alltså jag bara måste säga att det är hemskt hur mycket skit travare får ta!
De är precis som alla andra hästar och kan bli precis lika bra som en "vanlig" häst.
Jag har just nu en travare som är helt underbar. Han är tävlad i både dressyr och hoppning med toppen bra resultat!
Så sluta klanka ner på travare! De blir vad man gör dem till!
men dt där med att köpa en travare bara för att de kanske är billiga är helt fel. De kanske är billiga just att köpa men sen måste du tänka på att de behöver mat. Men om du inte bryr dig om pris på mat så kan jag rekomendera travare, dock kanske inte någon som just kommit från banan då du kanske inte är så rutinerad, men dt är ditt val. :)

vi som har ridtravare VET hur dom är och ni som inte vet det får skylla er själva att ni inte lärt känna denna underbara ras :p

Detdär håller jag helt med om! Jag försvarar aldrig ridtravare längre, orka lägga ner energi på det.. JAG vet ju hur underbara dom är för MIG, det är allt jag behöver. Om någon tycker något annat får väl dom tycka det då.. mig rör det inte. :p MEN - jag är medveten om travarnas brister och att dom inte har samma potensial som en häst som är avlad för ridning, till skillnad från många ridtravarägare, dom vill helt enkelt inte inse det. ;) Sen att det finns vissa guldkorn, absolut!

Kl

en infallsvinkel från mig som mest ridit travare utav alla hästar jag ridit

Dom är ofta otroligt mycket mer hanterade som unghästar än ridhästar de körs in när de är 1 år. Märker tydligt hur mycket mer vuxen "min" är mot kompisens shire båda är 6 år. Däremot så finns det mycket svåra hästar inom travet, många linjer är helt enkelt vassa. Vissa linjer ger mycket nerv andra ger heta hästar och vissa ger otroligt snälla det är ett lotteri och man bör läsa på lite innan man köper.

det ligger MYCKET jobb bakom att rida till en travare som gått på trav en skilland är ju att i travet så vill du ha dem på bettet vilket resulterar i att du kan få 350 kg häst i tyglarna när du rider för att dom är vana att det ska vara så.

det krävs kunskap, tid och jobb för att få en bra ridhäst av en travare och det funkar inte att bara skrutta runt lite hur som hällst dom är inte gjorda för det, för mig är det inte en ras man köper för att enbart skogsmulla, dom behöver JOBBA upp ordentliga ridmuskler för at klara ett liv som ridhäst.

Man märker direkt att traven är deras naturliga gångart, och även om "min" gillar att galoppera så när hon är pigg så är det traven hon tar till, det går fort, det går lätt, balansen är 100% och det är så Härligt:love:

KL: Om ridtravarägare i gemen hade lagt lika mycket energi på att jobba sina hästar som på att ondgöra sig över andras eventuella fördomar hade mycket varit vunnet.:devil:

Travare är avlade för att trava mycket fort. Det gör att de inte är byggda riktigt som en häst avlad för ridning. En PRE eller lippizanare kan inte länga sig i ex vis ökad trav som en modern sporthäst/varmblod. Jag är islandshästfantast men har aldrig sett en islänning med steg som kunnat mäta sig med en ridponny. Å andra sidan kan inga andra rasen mäta sig med travare i travlopp, varmblodiga sporthästar har inte samma förutsättningar att samla sig och ridponnyer kan inte tölta. Alla har hästar har inte samma förutsättningar för allting.

De ridtravare jag råkat på har varit väldigt trevliga väluppfostrade individer. Däremot har de flesta inte varit roliga att se under ryttare, stjärnkikare som lagt sig på bettet och rusat fram med sänkt rygg och bakdelen på släp.

Det är naturligtvis inte hästens fel, men man kommer inte ifrån att i synnerhet en travare som varit i träning och byggt upp en muskulatur avpassad till travtävling kräver en :devil: massa jobb.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
937
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama