köpa ridtravare?

Sv: köpa ridtravare?

Jag har inget emot ridtravare, men tycker att om man ska skaffa sig en att den är frisk och har man ingen erfarenhet av inridning och köper en travare som inte blivit riden så ska man inte köpa den. Utan då köper man en som någon annan redan ridit in. Detta gäller oavsätt vilken ras det handlar om.

Men du kanske svarade trådskaparen och inte till mig?

fast HUR kan då folk skaffa sig ett halvblod och köra in dem? det GÅR ju inte de är ju avlade för att ridas på?!

Att säga att travare är obekväma och har ett hett tävlingstemperament är samma sak att säga om att alla halblod kan tävla 130.

Inom ridhästaveln snackas det ju om att lämna gångarter, milt temperament, storlek osv.
Inom travet är det likadant. Alla hingstar lämnar inte vinnarskallar.

Jag jobbade i travstall innan jag blev gravid, och vi hade praoelever hela tiden som gick i åttonde klass vanligast som hoppade upp och red utan problem, hade även några som aldrig hade ridit innan de kom till oss. Och tänk, då red vi ut i grupp.

Vissa tränare vill ha heta hästar, andra vill ha lugna. Det gäller att hitta ett guldkorn - vilket jag tycker är betydligt lättare än att hitta ett hispo.

Jag tycker att du borde kaffa dej en äldre travhäst till att börja med. Dom är oftast lite mer lätthanterade än när dom kommer direkt från travbanan. Min travare är 16 år och har aldrig gått på travbanan. Men han är inkörd! Han är verkligen jätteduktig. Och han hoppar 1.10cm utan problem. Han är även välutbildad inom dressyren alltså en riktigt bra travhäst ;) Världens goaste häst att hantera på alla sätt. Nackdelen är nog att han gärna vill springa fortare än jag kanske vill. Men det har jag lyckats få bort på honom. Så nu är han mycket lugnare i sättet. Jag är 162cm och min häst är 163cm. Och han är ganska lagom. Hur lång är du?

Jag tycker att travarna är trevliga hästar som ofta är lätta och bra att hantera, men en färsk travare som precis kommit av banan behöver en rutinerad ryttare som kan rida in den och utbilda den precis som en unghäst inom vilken annan ras som helst.
Men att köpa en redan riden ridtravare och ha som skogsmulle passar nog många och det är ofta väldigt trevliga hästar som är individer som alla andra, men det är väll jättebra om de gamla travarna kan få ett nytt liv som älskad skogsmulle hos någon, eller som en trevlig ridhäst/tävlingshäst då många faktiskt kan bli fina med rätt utbildning.

Knäppskallar finns inom alla raser, jag har suttit på schizfrena halvblod som helt plötsligt får konstiga ryck, bulldozrar i olika raser, överheta fullblod, tjorviga islandshästar,spattiga travare och hispiga araber;) Sen har jag suttit på ännu flera bra individer inom alla raser:)

/ponnyfantast, något trött och svamlig arabhästägare

fast HUR kan då folk skaffa sig ett halvblod och köra in dem? det GÅR ju inte de är ju avlade för att ridas på?!
Det var inte så länge sedan halvblod avlades minst lika mycket för att dra vagnar som för att ridas. Men du skaffar inte ett halvblod för att tävla trav med. Där har de ingen chans.

Travare kan däremot bli trevliga ridhästar. Men man ska ha klart för sig att det krävs arbete för att få dem sådana.

Det viktigaste man ska tänka på vid valet av ridhäst är att INTE, ALDRIG någonsin välja en travare. De är inet och kommer aldrig att bli lämpliga ridhästar. Obekväma gångarter, tävlingstemperament etc.
vill man ha en körhäst kan man ju välja en travare men absolut inet att rida på.
Krävs så otroligt mkt jobb bara för att kunna åka avslappnat rakt fram.
Mångas ridintresse ahar avstannat/försvunnit för att man skaffat sig just en travare.

Men snälla nån.... snacka om fördomar och extremt lite kunskap.... Jag har som sagt var 3 travare.... lärt mig rida på en travare... min 11-åring äger en av våra travare och har lärt sig rida på henne.... INGA PROBLEM alls.... du kanske ska vidga dina vyer lite...damma av dina gamla förlegade åsikter och öppna ögonen för allt annat vackert här i livet... ett djur är inte bara en RAS utan även en INDIVID

Jag känner att jag blir rätt irriterad på alla som tycker att travare bara kan användas till trav och iprincip bara nybörjarlektioner på en ridskola. Själv har jag en travare till medryttarhäst och hennes starka sida är absolut inte trav! Hennes starka sida är dressyr! och hon har superbra hoppteknink, men då hon tyvärr är bomrädd så kan man inte satsa på hoppningen med henne, utan bara hoppa max stående sockerbit än. En annan häst i stallet är en väldigt bra travhäst (läromästare typ) men hon älskar att hoppa också och har hoppat 110 (inte bana, men ändå!). och visst kanske inte varmblod passar i OS? men alla behöver inte OS hästar heller.

Men i allafall, nog kan travare vara bra för dig eftersom att du inte vill ställa så mycket trav. Dom är jättebra allroundhästar och är bra både för nybörjare och dom lite mer erfarna ryttarna! :)

Det viktigaste man ska tänka på vid valet av ridhäst är att INTE, ALDRIG någonsin välja en travare. De är inet och kommer aldrig att bli lämpliga ridhästar. Obekväma gångarter, tävlingstemperament etc.
vill man ha en körhäst kan man ju välja en travare men absolut inet att rida på.
Mångas ridintresse ahar avstannat/försvunnit för att man skaffat sig just en travare.

Snälla nån! Det finns svinmånga ridtravare som är perfekta som ridhästar! dessutom finns det halvblod som också som har jätteosköna gångarter..!
Och alla har inte samma temprament? Min medryttarhäst blir rätt het ibland men kan även vara lugn, en annan travare i stallet är lugn hela tiden, men blir ju såklart pigg i sandtag och om man galopperar ute, som irpincip alla olika sorters hästar är?

brist på kunskap?

Halvbloden är för överskattade!

KL Travare kan bli trevliga ridhästar men har de varit i träning måste de skolas om och bygga om muskulaturen. Det är stor skillnad på att trava mycket fort med en vagn efter sig och att ha en ryttare på ryggen. För att klara det behöver man kunskaper.

Det verkar som om ridtravarägare är de enda som sett de fd travare där ryttarna inte lyckats med omskolningen. Hästar som drar iväg i med älgkliv, huvudet i vädret och ryggen sänkt med med en hjälplöst studsande ryttare hängande i tyglarna. Har man fördomar om travare som ridhästar är det lätt att få dem bekräftade.

Priset på en f.d. galoppör är inte långt ifrån en f.d. travare.

Nja, viss skillnad är det nog på priset. Syrran fick ge cirka 20.000 mer för sin f.d galoppör än vad jag fick ge för min ridtravare :p Visserligen var min långt ifrån dyr men jag har aldrig sett en ridtravare till salu för över 15.000. Kollar dock inte annonser så ofta.

Inom trav avlas mycket på prestation, inte hållbarhet och det syns på avkommorna.

Fast en travhäst som inte håller kan heller inte prestera :grin:
Travhästar får utstå en hel massa mer påfrestningar än vad en ridhäst får göra så att säga att de har nedsatt hållbarhet är...märkligt.

En travhäst som är bland de sämre tränas MINST lika hårt som ridsportens elithästar. Däremot kan jag hålla med om att de är avlade för att springa fort framför vagn och lämpar sig bäst där.

Dock har travhästar ofta ett mkt bra psyke och kan därför passa utmärkt som promenadhästar eller till lättare träning.

Råd till ts är:

* fundera över vad exakt du vill ha ut av din häst
* rådfråga en kunnig person t.ex. en ridlärare eller dylikt
* När du ska åka och provrida, ta med en hästkunnig person
* Se hästen som individ, många travhästar har toppenpsyke men kanske har en exteriör som alltför mkt försvårar hästens arbete under ryttare medan andra kanske har en exteriör som passar utmärkt för ridning medan psyket inte är det bästa.
* Var kräsen! Nöj dig inte förrän det känns helt rätt!

Mvh Jate Volim

Min valack som jag har nu som ridhäst köpte min pappa som travhäst när jag var 7 år gammal. Så då började jag hänga med i stallet och intresserade mig för trav. För vem vill sitta hemma medans pappa är i stallet?? :o :D

Kan ju säga att han är ca 165 i manken och det är ganska stort för någon som är 7 år. Jag hämtade honom i hagen, jag ledde honom på travbanan. Väldigt lugn och snäll i psyket..En underbar häst. Sedan följde jag ofta med pappa när han var ut och körde och jag fick ofta köra. Även när man körde i ett lite snabbare tempo kunde jag hålla honom. Han har aldrig dragit iväg eller vart för het.

Så allt handlar om individer. Klarade jag av denna häst som 7 åring så finns det en häst som passar som skogmulle häst åt någon mer äldre person med.

Jag har jobbat med travhästar under 6 år + ägt egna. Och det är sällan det dyker upp en häst som så där dunder het. För det är inte så, bara för att de är travhästar så tränas de i tävlingstempo 7 dagar i veckan...Då skulle det inte finnas en hel travhäst.

Och många är numera ridtränade. Många väljer nu att kanske även lägga in lite lättare dressyrträning på sina travare, och många galopp tränas.

Bara att kolla individen. Det är det som bestämmer om det är en lämlig skogsmulle häst eller inte. Travarna har mycket att ge, så leta på tills du hittat den rätta!! :)

Hej på er, varmblodsmänniskor! tänkte bara berätta om min blogg, där jag skriver om mig och "mitt" varmblods vardag, tips på träningar, övningar m.m kommer komma. Välkomna och ta er en titt!

http://livetmedappo.bloggplatsen.se/

tycker inte att travaren är en lättriden häst. visst kan vissa komma längre än till Lb i sin träning, en del kan tom piaff osv.men det är ändå en hästras med ett handikapp och har "i regel" svårare för sig i galoppen. tycker inte att man kan säga att de kostar lika mycket att ha som tex halvblod. stallplats, ridlektioner, mat, skoning...alllt sådant kan ju kosta det samma-eller mer, men ett halvblod för 60.000 eller mer är ju förmodligen mer försäkrat än vad en travare som kostar runt 15.000 eller mindre.

tror inte att man betalar lika mycket i försäkring på en billig häst som på en dyr häst!
Det är som att säga att en gammal saab för 8.000 kostar lika mycket att hålla som en Ny Saab för 250.000?
Bensinpengar och garage och ren skötsel kanske stämmer prismässigt-men det är ändå försäkringarna som kostar mest!

Senast ändrad av en moderator:

Själv tycker jag travare kan vara en bra häst om man inte har så höga krav. Jag köpte själv en som första häst och det gick jättebra. Han var dock inte startad något heller. Nu har jag en travare igen som bara har kvalat och sen har hon gått som ridhäst i 7 år.

Tyvärr finns det väl inte så många välridna travare som säljs, iaf inte när jag letade häst. Men det kanske har blivit bättre nu. Själv tittade jag bara på hästar som inte var tävlade eller väldigt lite tävlade, ifall travet skulle slitit på dem. De hästar jag var och tittade på hade alla stått ett tag, så då kräver det ju lite mer av köparen + att man inte riktigt vet vad man får.

Men jag lyckades hitta min drömhäst i alla fall som används lite av varje, mest mysiga skogsritter men också dressyr, tömkörning och lite hoppning. Min från början häst rädda sambo har lärt sig rida och sköta om henne och kan t.o.m rida ut i skogen med henne.

Men sen som många säger så kostar ju ofta travare en hel del att ha, många är svårfödda och kräver massa med mat. Den första jag hade fick massa med mat trotts det såg han tunn ut. Men den jag har nu är tvärt om ... Hon är väldigt billig i drift. Hon är lättfödd + att hon klarar av att gå utan skor, så det är ju olika det med.

Jag vet inte om jag blir förbannad, eller om jag ska asgarva.
Du verkar ha väldigt svårt att se till individen.

Jag känner ärligt talat betydligt fler som slutat rida pga de tröttnat på att tävla aktivt, än som slutat pga de fått arbeta med hästen...

TS: Se till att exetriören inte har större fel, som kan försvåra mycket i ridningen. Titta på modellen på hästen. Många travare har tyvärr problem med ryggen - se till at du köper en fräsch häst. Gör veterinärbes. innan köpet. Provrid.
Köper du en skolad travare stiger priset en hel del (jämf. med vad en oskolad kostar). Köper du en oskolad/mycket lite utbildad, se till att vara säker på att du har vad som krävs erfarenhetsmässigt.

Senast ändrad:

säger bara *suck*
Jag hade haft både travare och Svenskt halvblod innan jag köpte min senaste häst..
Konstigt att jag köpte en travare igen då om de är så hemska :crazy:.
Jag tittade inte på någon speciell ras när jag letade efter häst sist utan ville bara ha en trevlig familjehäst med bra temperament som skulle användat till lite av varje. Det köpet har jag inte ångrat en sekund och henne har jag haft 3,5 år nu. :love: Ska jag vara ärlig så tycker jag der är roligare med dressyr nu än när jag hade mitt Svenska halvblod.

Fast en travhäst som inte håller kan heller inte prestera :grin:
Travhästar får utstå en hel massa mer påfrestningar än vad en ridhäst får göra så att säga att de har nedsatt hållbarhet är...märkligt.

En travhäst som är bland de sämre tränas MINST lika hårt som ridsportens elithästar. Däremot kan jag hålla med om att de är avlade för att springa fort framför vagn och lämpar sig bäst där.

Jag menar inte att de inte presterar hårt, utan bara att de går sönder tidigt. Många travhästar pensioneras i tidigt ålder - för att de inte håller. Har pratat med en tränare inom trav som berättade att aveln är mycket mer inriktad på prestation än hållbarhet, och bra prestation blir det, men bara en kort tid. Tyvärr.

Så ingenting om att travsport skulle slita mindre, men halvblodsaveln (de har fått vara exempel så många gånger i den här diskussionen) t ex lägger mer vikt vid hållbarhet än varmblodsaveln.

Fast jag håller inte med alls. Jag tror inte att det finns många halvblod som skulle klara av en så pass stor påfrestning som travträning innebär. Nu är inte ridhästar skapta för att trava så det vore dumt att göra en sådan jämförelse men en medelmåttig travhäst frestas lika hårt som en ridhäst på elitnivå och jag tror inte att de flesta ridhästar skulle klara av påfrestningen på elitnivå, är du med på hur jag menar?

Och absolut, travsporten är avlad på prestation, inget snack om saken! Men de hästar som inte har hållt har inte heller kunnat prestera och därmed inte heller inverkat i aveln. Självklart finns det undantag och man kunde absolut tänka mer på hållbarheten på hästarna men så länge travhästar tränas på det hårda sätt de gör idag tror jag inte att antalet steg på banan kommer att ändras. Dvs jag tror inte felet ligger till största delen i aveln utan i träningsmetoderna. Hästarna slits helt enkelt hårdare än de håller för.

Mvh jate volim

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
937
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama