köpa ridtravare?

Sv: köpa ridtravare?

Hemskt? Nej jag ser bara en häst som r framtung, går på bogarna, bakom lod och med dålig kvalité i galoppen. Tyvärr. Finns bättre exempel att använda om man vill visa travarens fördelar som ridhäst.

Då kan jag förklara för dig att den här "framtunga" travaren har stått i två år i exemplet och aldrig blivit tränad på en volt eller i ridhus. Bara rakt fram i skogen, som många andra stackars hästar får göra för att dom inte "duger" till annat, enligt sådana som dig. Det tar LÅNG tid att skola om en häst som har sprungit på bana till ridhäst, men det är värt all tid och kraft.

Och bara för att hästen har svårt för att galoppera innebär inte det att den är olämplig som ridhäst.

Och jag tycker tvärtemot Polly_Mulle och tycker att det är super att du rider hästen i den låga formen, dom behöver det i början när man lägger grunden för hästen. Kan dock hålla med om att hon blir lite väl framtung vissa stunder, men det är ju en styrkefråga/träningsfråga. Senare kan man börja "plocka upp" dom i formen. Jag stör mig på alla som rider med superkorta tyglar och kräver en på tok för hög form på hästen redan ifrån ruta 1.

Jag tycker att du verkar göra ett bra jobb iallafall. :)

Tack så jättemycket! :)

Det är ju det jag menar! När jag provred henne vägrade hon gå i form, och studsade mest omkring i sin passgång och allt vad det var. Så det där var ett STORT framsteg, och jag trodde aldrig vi skulle gå så långt. Nu är det där klippet flera månader gammalt, och jag har börjat plocka upp henne mer och mer, och hon börjar acceptera det nu, eftersom hon har fått mer muskler och styrka. Det är ju som en unghäst: man börjar ju inte med att kräva en perfekt form direkt.

Jag blir verkligen jättearg och besviken när jag ser vissa kommentarer här. Som att varmblod ALDRIG kan bli lämpliga ridhästar.

http://www.youtube.com/watch?v=MadxUV4EWOc

Tycker ni isåfall att det här ser så hemskt ut? Jag kan tala om för er att det varken är obekvämt, olämpligt eller jobbigare än med andra pigga hästar.

Hemskt? Nej jag ser bara en häst som r framtung, går på bogarna, bakom lod och med dålig kvalité i galoppen. Tyvärr. Finns bättre exempel att använda om man vill visa travarens fördelar som ridhäst.
Jag håller med dig ang ovanstående klipp.

Och det är skillnad på det där och att rida en häst i låg form vilket något påstod att det var.
Hästen orkar inte, varför tvinga den?

Då kan jag förklara för dig att den här "framtunga" travaren har stått i två år i exemplet och aldrig blivit tränad på en volt eller i ridhus. Bara rakt fram i skogen, som många andra stackars hästar får göra för att dom inte "duger" till annat, enligt sådana som dig. Det tar LÅNG tid att skola om en häst som har sprungit på bana till ridhäst, men det är värt all tid och kraft.
Om hästen nu är så otränad, VARFÖR rider du den sådär?
Är det inte mycket lämpligare att börja försiktigt, bygga muskler och ta hjälp av en tränare?

Och bara för att hästen har svårt för att galoppera innebär inte det att den är olämplig som ridhäst.

Håller med både Polly_mulle och Lycanthrope.

Sen skulle det även vara kul att få reda på vad du menar med att hästen "vägrade" gå i form..?
I min värld är det få hästar som vägrar något. Skulle hellre säga att dom inte orkar utföra ngt man ber om. I det här fallet gå i form. Eller bära sig korrekt i trav och galopp på volt (filmen)
Kan tyvärr inte hålla med om att hästen gick i någon låg form på filmen.

Kl*

Sen är jag lite förundrad över att alla som stojar på om att travare visst kan hävda sig på tävlingsbanorna etc, hänvisar till Super Surprise. EN häst av hur många...?!?!
Andra "alternativet" är typ: min grannes kompis mammas kusin tävlade jäääättesvåra klasser med sin travare, men jag minns inte vad hästen hette

Ja, jag har en travare själv. Bättre häst kommer jag nog aldrig nånsin få igen, men ridmässigt har han nog inte en suck mot "riktiga" ridhästar :p Jag har själv satt mig i den sisten att jag skaffat travare, jag vet precis vad jag har gett mig in på, men lägger hellre energin på att träna, träna och träna än att sitta och skrika att travare visst duger som ridhästar och dom kan visst gå L:A och uppåt med godkända resultat.
Det ger ingenting, utom möjligtvis än mer vatten på kvarnen åt dom som inte gillar travare som ridhästar

Senast ändrad:

Kl*

Det är väldigt intressant att läsa vad folk tycker och tänker på "travaren". Att det finns dem som aldrig någonsin skulle tänkas köpa en har jag fullt förståelse för. ALLA har vi olika smaker när det gäller hästar bl.a.
Ända sen 2001 har vi endast ägt "travare" i vår familj. En fransk travare som vi hade på foder va helt underbar! Han va verkligen utbildad om man säger så. Och sen ha vi haft de som varit tränade för trav och som vi tränat upp själva. Och har ju märkt att de har ju varit väldig skillnad på dem. Två av dem hade väldiga problem med sin galopp. Kunde fattningen men att galoppera sakta va totalt omöjligt.
Och den tredje är den jag har nu har endast gått premie- och kval lopp. Han har ALDRIG haft några problem med vare sig galoppen el. traven. Att trava fort med denna herren går inte, ökad trav men inte mer. Galoppen har alltid varit någorlunda kort, den är ju som sagt mycket bättre nu.

Jag har lärt mig att man ska ALDRIG jämföra en "travare" med ett halvblod. Det är två olika raser som är avlade för två olika saker. Det är som att jämföra mellan collie och schäfer.
Däremot kan man jämföra mellan två olika "travare". Då blir ju den utbildade "travaren" helt plötsligt mycket bättre än den travtränade travaren.
Som sagt jag har ridit och ägt "travare" sen 2001 och jag älskar rasen. Varför vet jag inte, jag har bara fastnat för rasen.
Att träna en ridtravare är en riktigt stor utmaning som kräver kunskap och STORT tålamod. Man får ALDRIG blir arg på dem under ett träningspass.

Jag pratade med vår ridlärare här på ridskolan förra veckan och frågade vad hon tyckte om Kadde. Hon tyckte han va fin men så kom vi ju in där som många redan har sagt. Att skulle jag varit intresserad av att tävla så skulle jag inte satsa på honom. Något som jag redan visste. Men så jämförde hon med de andra ridtravare hon sett så va faktiskt Kadde den mest ridbaraste.
Och det blev jag ju glad över att höra. Och hon har berättat sen tidigare att han är jävel på att hoppa för att vara "travare" (hon är hoppmänniska)

Denna eviga disskusionen om "travaren" kommer alltid att finnas. Och vi ägare till ridtravare måste helt enkelt acceptera att det finns massor av människor som tycker att "travaren" är helt värdelös som ridhäst. Hur mycket vi än bevisar för dem att det går visst att göra en ridhäst av en "travare" så lär de aldrig ändra uppfattning om rasen. Vi som äger denna underbara ras VET att man kan förvandla den fula avvankade travaren till en vacker svan. Det gäller bara att ha kunskap och tålamod och sen självklart hitta en häst som trots allt är lämpad till ridning :)

Bild på min ridtravare
29657514.jpg

29657518.jpg

*kl*

Jag tycker att det är dags att ta dessa ridtravardiskussioner till en annan nivå nu.

Kikade in på rasräkningstråden på Gnägg, där toppar ridtravarna listan på vanligaste hästar följd av halvbloden. Om jag inte såg fel. Jag kan tänka mig att det är rätt så representativt, det finns många många ridtravare ute i landet. Det är vanligt att de används som ridhästar efter travkarriären. Jag tycker också att det är positivt att de får en alternativ tillvaro efter travtiden. Vore ju väldigt synd att måsta slakta ut massor av trevliga hästar, bara för att de inte kan tävla trav längre...

Så i mitt tycke är inte debatten huruvida ridtravare kan vara ridhästar - det är de redan. Men det är fruktanskvärt orättvist att ridmässigt jämföra ridtravarna med halvbloden. Det går inte, det måste alla förstå. Det är säkert alldeles klart att den tävlingsinriktade, ambitiösa ridmänniskan inte köper en travare att tävla på. Man väljer häst efter vad man vill göra med den. Är man skogsmulle så är travarna ett nog så bra alternativ.

Jag tycker att det är dags att ridskolor, tränare mfl ser och förstår det här och hjälper ridtravarägarna med träningar m.m. Finns säkerligen underlag för ridtravarträningsgrupper m.m. på många ställen. Där ridtravarna kan träna utifrån sina förutsättningar, och utifrån vad som krävs för att skola om en travare till ridtravare. Även ridtravarägarna behöver tränarhjälp, precis som halvblodsryttarna behöver tränare.

Norrland

Håller med både Polly_mulle och Lycanthrope.

Sen skulle det även vara kul att få reda på vad du menar med att hästen "vägrade" gå i form..?
I min värld är det få hästar som vägrar något. Skulle hellre säga att dom inte orkar utföra ngt man ber om. I det här fallet gå i form. Eller bära sig korrekt i trav och galopp på volt (filmen)
Kan tyvärr inte hålla med om att hästen gick i någon låg form på filmen.

Kl*

Sen är jag lite förundrad över att alla som stojar på om att travare visst kan hävda sig på tävlingsbanorna etc, hänvisar till Super Surprise. EN häst av hur många...?!?!
Andra "alternativet" är typ: min grannes kompis mammas kusin tävlade jäääättesvåra klasser med sin travare, men jag minns inte vad hästen hette

Ja, jag har en travare själv. Bättre häst kommer jag nog aldrig nånsin få igen, men ridmässigt har han nog inte en suck mot "riktiga" ridhästar :p Jag har själv satt mig i den sisten att jag skaffat travare, jag vet precis vad jag har gett mig in på, men lägger hellre energin på att träna, träna och träna än att sitta och skrika att travare visst duger som ridhästar och dom kan visst gå L:A och uppåt med godkända resultat.
Det ger ingenting, utom möjligtvis än mer vatten på kvarnen åt dom som inte gillar travare som ridhästar

Jag säger inte att folk inte får ha sina egna åsikter,
för det välkomnar jag. Absolut. Självklart.
"Vägrade" då, om det underlättar för er förståelse.
Jag visste redan innan jag provred henne att hon hade lätt för att gå i form,
men gärna slapp undan arbetet.
Och för att peta på det än en gång,
det är ett flera månader gammalt klipp.
Jag är INTE ute efter att säga att "så ska en häst ridas och blabla min travare är bättre än alla andra hästar osv", och det säger jag inte heller.
Jag säger att min häst är på god väg att lära sig fina grunder som RIDhäst,
även om hon inte kunde bära sig ordentligt i filmen. Korrekt och korrekt form, som jag sa förut så sitter ju inte allt i huvudet på en unghäst heller, och det kan man ju jämföra med en omskolad travare.

Jag håller med dig ang ovanstående klipp.

Och det är skillnad på det där och att rida en häst i låg form vilket något påstod att det var.
Hästen orkar inte, varför tvinga den?

Om hästen nu är så otränad, VARFÖR rider du den sådär?
Är det inte mycket lämpligare att börja försiktigt, bygga muskler och ta hjälp av en tränare?

Varför säger ni att jag tvingar min häst? Herregud, nu låter jag ju som en djurplågare också.
FÖR SISTA GÅNGEN: Klippet är fyra månader gammalt, jag jobbar henne försiktigt (det är ETT enda litet klipp på ca fem minuter där vi filmar traven och galoppen för att FÖLJA UTVECKLINGEN), jag har hjälp av en tränare nu och jag bryr mig om och tar hand om min häst. Jag är ingen djurplågare som det börjar låta som. Sluta häva skit på andra. Ni blir inte lyckligare av det.

*KNAPPLÅN*

Jag orkade inte läsa hela tråden och såg att det var både för och imot köp av travare.
Jag har både travare och halvblod. Jag har haft otrolig tur med min travare. Köpte honom som 5åring och nu är han snart 21. Visst han har varit skadad men det har mina andra med!! Moosen har inte kostat mer än mitt halvblod eller Halvblods/fullblods korsningen jag har. Han har närmare 70placeringar på lokalnivå genom åren
om jag skulle köpa travare igen skulle jag tänka på.
- självklart att besiktiga den,
- Kolla hur mkt den var startad, har den startat 7-8år skulle jag inte köpa
- Kolla extriören, inte köpa en "metmask" utan ng lite grövre med relativt kort rygg
- Jag skulle ALDRIG köpa någon som "töltar" eller vad man nu ska kalla det. Dom kanske har lättare för att galoppa men det är nog det enda dom blir ofta ojämna och får dåliga gångarter för övrigt.
-Köpa BRA utrustning ingen billig Börjessadel bara för att hästen var billig
-och inte vara rädd för att anlita bra tränare även om man mest skogsrider,

en trasig travare kostar lika mkt som ett trasigt halvblod,

Jag tycker helt klart att man kan köpa travare om man inte vill tävla och träna massa. Min travare är den bästa häst jag haft kanske inte högst ridbarhet men en inställning som dom andra inte kommer i närheten av

Lycka till

Lite bilder på min
SG1L2470.jpg

LagNykyrka063.jpg

IMGP75270.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Min först häst var en travare och jag lärde mig så mkt av honom men tyvär blev det en kort period innan han försvan alldeles för fort från oss...

Min nuvarande häst är en travare och jag har inte kunnat fått nått bättre. Fick honom när han var 5 år kom nästan direkt från travet och nu är han snart 14.
Han har lärt mig mkt och jag har lärt honom.
Det har varit väldigt mkt träning men är man villig att lägga ner den tiden så lovar jag att man får verkligen en drömhäst resten av livet en häst som kommer göra allt för dig. Ingen av mina travare har varit skadade någonsin!
En travare är ju inte uppbygg på samma sätt som en " vanlig " häst då ridtravarna saknar ryggmusklerna men det är något man kan bygga fram.

Ta dressyr lektionen 1/vecka det kommer göra jätte mkt för dig i träningen att bygga upp hästen som ridhäst.

nu ska jag halka in här också ((:
själv har jagingen häst, men jag har skött en travare, hon har gått på travet men passade inte så hon var väl då "dömd" då en familj köpte henne, sedan flyttade dom till byn där jag bor. Hon är en otroligt mysig häst, men lite stressig ibland, men det är bara hon. Den andra travaren dom har är helt gudomlig ! Han skulle aldrig göra någon illa. Så, säg inte att travare är stressiga. För det är olika från häst till häst (som så många skrivit innan :D) Också att de inte kan bli ridhästar tkr jag bara är nonsens också, de kan om man har tålamod och om man själv verkligen vill och ger det ett försök, istället för att sätta sig upp en gång och efter ett par gånger så säger man "nä usch, travare suger. hon kan ingenting" det är fel (:

Men att de som tycker om travare sitter och "hackar" på halvblod är också fel, men de gör antagligen det för att alla jämför de, då blir det en försvarsmekanism för att försvara travaren (;

jag tycker att alla hästar är vackra, och jag gillar inte när alla smutskastar travare, sådetså (:

C:\Documents and Settings\Amanda\Skrivbord\ALLA DIGITALBILDER\HÄSTBILDER\S6300528.JPG
det är travaren jag red, och som jag ska söka upp nu, för hon såldes.
Piconette <3
hoppas länken funkar :D

hihi, märkte att jag skrev lite "slumrigt", hoppas ni förstår det jag skrev ändå (:

måste lägga till en kul sak. har en ex travare 6år gammal, rider in honom nu, men han vill inte trava, bara skritta och sen en satans snabb galopp :eek: rätt kul för jag trodde det skulle vara svårt att få honom dit, tjejen i stallet som ridit honom innan sa att han inte kunde galoppera, men det beror väl då förmodligen på att ryttare nu är bättre:devil:. dessutom påstod hon en massa saker om honom och jag tänkte att här ska vi nog träna så jag började med träning från marken i ca 3månader. har bara ridit i 8 dagar ännu, men den "hetsiga" hästen som man inte kunde hålla tillbaka, som det så vackert löd, rids nu på långa tyglar i skogen nästan felfritt :love:

Skulle hellre säga varmblod som redan är riden, dock måste den vet. besiktigas. Rids den fel eller enformigt är det risk att den blir skadad lätt om den varit på travbanan, alltså benen går ofta sönder.
Min första häst var efter nästan 1års ridning på 15 privata hästar. Endast 1 varmblod av de 15..
Hon var inte bra som min första häst, men red in henne snabbt och hon litade på mig rätt snabbt.
Som araber, lätta att göra med om ryttaren är förståndig.

Ett annat varmblod, han som är en av de första, låter jag alla nybörjare av de ja lärt rida på, rida på honom. Säkraste hästen, trots sina 163cm. rekkar dock ett franskt varmblod mer.

KL
Köp en med tölt så har du superbekväm gång i skogen :P

Travare är bra ridhästar. Mycket bra ridhästar. När de skolats om ordentligt. De flesta är otroligt villiga och lyssnar mycket bra på ryttaren, vissa är supercoola med allt som trafik och postlådor, vissa är mer nervösa och många lyssnar mest på ryttaren för att se om de ska vara rädda eller inte. De travare jag ridit har haft en mjuk och rund galopp, men som med allt annat har de fått lära sig att ta det lugnt i galoppen och inte rusa in i den.
De är uthålliga och tåliga och mkt bra till längre ritter.

Därmed inte sagt att de är lätta hästar. När de väl blivit ordentligt omskolade från grunden så kan de säkert vara bra nybörjarhästar; stabila, tåliga och sammarbetsviliga. Dessutom billiga - en stabil, välskolad ridtravare kostar ca 10-15 000kr och för det kan man få en toppenhäst om man vill rida ut i skogen, träna lite enklare dressyr på banan osv. För det priset får du i bästa fall en frisk, oriden häst om du väljer ''ridhäst''..
Men de är ofta känsliga och lyssnar på sin ryttare, då gäller det att man ger rätt signaler. Jag har lärt mig massvis genom att rida min travare, jag kan inte bara gå i gamla spår och anta att det som är lätt för andra är lätt för honom osv (tex började han gå i passage innan han kunde trava normalt..), utan jag behövde lyssna och verkligen lära mig känna var hans kropp är någonstans. Han var oriden när jag köpte honom, och det var på väg att bli väldigt fel.

Tycker att det är väldigt tråkigt att vissa dissar dem helt, att ''alla'' travare är galna, har obekväma gångarter osv. De är i grunden väldigt sunda hästar, men de läser av sin omgivning och sin ryttare mycket. får de bara lära sig att ta det lugnt så har de ofta fina gångarter. Crows trav är STOR och därför obekväm, men både skritt, tölt och galopp är mkt bekväma, och hans ''passage trav'' är mjuk med. Inte helt korrekt, men mjuk. De är ypperliga ridhästar i många fall, men liksom ALLA raser behöver de lära sig hur man beter sig. Och de har mer eller mindre svårt att samla in benen under sig. Höja ryggen brukar inte vara problemet, men de är ofta överrörliga och har inte den där spärren som säger att om en del av kroppen r här så borde den delen vara där, rex, utan kan flytta runt sig lite hur som helst. Och det gör det lite svårare, men man lär sig mycket. I skogen spelar det mindre roll, där kan omgivningen hjälpa till, ifall man rider mycket på småstiga och backar och så. Sen kräver de en trygg ryttare tills de är trygga i sig själva - det är individuellt men eftersom de oftast är känsliga och reaktiva så kan det vara något att se upp med.

Sen finns ju fördelen att en del töltar. Även tölten kräver lite lirkande för att bli bra, framförallt måste man se till så att de inte spänner sig och passar, men den kan bli sååå bra! Värt mycket för en skogsmulle.

gjkjkjhhj.jpg

De kan ändra form ganska mycket också.. innan ridning:
proteinless.jpg

Efter ridträning: (flatwalk)
Untitled-1cgncvbbn.jpg

galopp:
galloppkolhjkhjk.jpg

trav, när vi till slut fick det:
trotncvncn.jpg

tölt:
tolthrthge.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
937
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur