köpa ridtravare?

Sv: köpa ridtravare?

vad bör man tänka på när man ska köpa en ridtravare?
hur små kan de vara?
är ridtravare en lämplig ras för oss som inte har några krav på hästen förutom att den ska gå att rida ut på och inte bli rädd för något men inte har så mycket pengar?

Om du nu ska skaffa en travare till ridning bör du leta efter en travare som blivit riden en del(helst av lite mer erfaren ryttare) och kanske är lite mer byggd åt ridhållet än åt körhållet.!
Angående storleken är det ju helt beroende på hur lång och hur stor du är.

Om du nu inte har några krav på hästen finns det ju äldre halvblod för en billig peng, promenadhästar osv, du kanske inte direkt ska inrikta dig på en travare.!

kan lägga till att jag haft en på 147cm

Och min pygmé är 142.5 cm.
Skulle inte rekommendera en "ridtravare" till en person som är rädd för fart. För det har de.
Om man enbart vill skrota i skogen, tycker jag att de är bra. Ofta tåliga gällande hantering.
För att fungera inom dressyr, krävs mycket engagemang och tålamod och träning.
Min har varit en perfekt "läromästare" såtillvida att jag verkligen behövt lära mig grunderna för varje rörelse för att hon ska fixa dem. Hon är numera riktigt duktig, och rolig att rida. Men lätt har det inte varit.

Om man har ambitioner att tävla inom ridningen, är de i mitt tycke en ganska olämplig ras (trots att jag tävlat min inom western med som bäst 2 plats i reining på regionalnivå).

vad bör man tänka på när man ska köpa en ridtravare?
hur små kan de vara?
är ridtravare en lämplig ras för oss som inte har några krav på hästen förutom att den ska gå att rida ut på och inte bli rädd för något men inte har så mycket pengar?

Jag tycker att man ska tänka på precis samma saker som när man köper häst av vilken ras den än må vara. Den bör ha en exteriör som tillåter den en bekväm ridbarhet. Vill du ha en häst som är lugn så bör den vara det, vara fysiskt och psykiskt frisk osv osv.
Det finns fina travare som har framtiden för sig som ridhästar, absolut, men inte alla. Sen ska man också tänka på att de är som en outbildad unghäst i ridningen om man tar en direkt från banan, och där verkar många göra fel, tyvärr... Jag anser att om man rider in en häst ska man vara en rutinerad duktig ryttare som vet vad man gör och varför. Ha ett mål som tar fram en sund och hållbar häst. Det är så trist att se människor köpa en "billig" häst bara för att den är billig, tror det varken gynnar häst eller ryttare.

Om jag vore du så skulle jag titta efter en redan inriden trevlig travare, det finns! Tyvärr är det ju så att travare inte går upp i höga summor även om de är välutbildade, men det gynnar ju köparen som i detta fallet är du:)

Sen nämnde någon galoppör, samma sak där, kräver en skicklig ryttare som kan "rida in" en häst, visst har de oftast bättre förutsättningar gällande gångarter, men kräver samma jobb av ryttaren.

Hoppas du hittar hästen du söker!:)

Bara FYI, tråden är nästan 2 år gammal så jag hoppas verkligen att TS har hittat rätt vid det här laget ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
937
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama