köpa ridtravare?

Sv: köpa ridtravare?

nej vi har haft hästar i 2 år nu. och testat lite olika raser. problemet är att vi inte helt enkelt har råd att köpa en häst för 40 000. våran erfarenhet är att de hästar som det står i annonsen är tävlad osv. har visat sig vara hur het och stressad somhelst vilket inte lämpar sig för våra uteritter, vi vill helt enkelt inte köpa en så dyr häst och så skiter sig allt.

Men det finns ju jättebra skogsmullar under 40.000! Det är ju ganska bra med pengar ändå. Ni får väl provrida hästen flera ggr innan, i olika miljöer så ni vet att den är stabil:)
Ni har inte funderat på foderhäst för ev. senare köp?
Jag tror ni absolut kan hitta en bra skogshäst för bra pris som inte är en ridtravare.

Galoppörer lämpar sig bra som ridhästar och kan vara enklare att "omvandla" till ridhäst än en travare. En häst med bra gångarter (speciellt galoppen för galoppörerna) är ju också enklare att rida än den karaktäristiska travar-traven som är svår att bli av med på travarna. Priset på en f.d. galoppör är inte långt ifrån en f.d. travare.

Jag håller inte med dig där!
Jag tycker då att det kräva mer erfarenhet för att omskola en galoppör äv en travare.
Jag har både f.d travare och f.d galoppör. och det är mycket mer jobb med galoppören för de har haft hetare temperament och är inga nybörjarhästar.
Travarna har varit enklare, iaf i mitt fall.

jag tycker att f.d travare har väldigt dåligt rykte!
Det är inga dåliga hästar, men givetvis så får man ju tänka på vilken ras man köper till vilket ändamål, har du som mål att rida svår dressyr kanske inte ditt förstahands val är en travare.
Men vill du ha en trevlig hobbyhäst att rida ut med i skogen och kanske hoppa nått hinder ibland så finns det jättetrevliga travare!
Sen finns det ju bra och dåliga ex innom alla raser.
Sök efter individ, gå inte på ras.

Jag har själv jobbat med travhästar och många har blivit väldigt bra skogsmullar.

Jag har en kompis som har en travare som är jättefin! han är stor och kraftig.
Ser ut som ett stort Halvblod i kroppen.
Ni skulle inte se att han var travare som han inte vore frysmärkt.
och hon tränar dressyr med denna häst och han är duktig!
Så travare kan de oxå!

Om du ska köpa en ridtravare, ska du kolla hur den ställer sig ( alltså rätt med alla 4). Några slitningar från travet, se hur den rör sig. Sedan att den ska vara trevlig:) ( som dom flesta brukar vara);).
När du väl har hitta en häst som du tkr funkar så ska du ta dit en väldigt bra veterinär.DU ska välja vet inte ägare. veten ska kolla hästen noga.Be denäven känna ryggen väldigt nog-grant, då de är där de flesta travare brukar få problem när de blir ridhästar. Gärna att du tar blodtest, m.m. För att vara på säkra sidan. En travare som ska/är ridhäst kostar inte mer än ca 10.000kr. Under det finns de fina travare som håller för vanlig skogsridning:)
Lycka till

Om du har dåligt med pengar och ska köpa en travare så skulle jag inte gjort det. Ingen av de med ridtravare jag känner har klarat sig utan skada (som kostat ohyggligt mycket pengar). Köp då hellre en galoppör som är mer ridbara om man kan säga så.

Det är bara inköpskostnaden som förändrad. Att ha den kostar lika mycket.

Va vänta lite du påstår alltså att ett fullblod från bannan inte kan dragit på sig skador utan bara en travare :rofl:

Jag tycker nog man ska ha rätt stor kunskap när man köper en travare.
Visst kan man köpa en som redan är skolad och trygg i ridningen, men då går ju priset även upp en del..

Sen så är det ofta de får problem med exv rygg och då riskerar kostnaden att gå upp ganska ordentligt.
Visst kan det hända även med vanliga ridhästraser, men iom att travaren är byggd på ett annat sätt och ofta tränad på ett annat sätt så är det större risk hos dem om man inte verkligen vet vad man gör när man omskolar den!

Sen om du vill ha en lugn och trygg häst så kanske inte travaren är den bästa.
Givetvis finns det genomsnälla travare, men många av dem kräver lite av ryttaren.

Billiga hästar i -40 000 klassen brukar väl sällan vara tävlade och heta?
Möjligtvis ponnyer, men på storhäst sidan så är det mest äldre (tryggare) och yngre hästar som är i den prisklassen..

En häst är en häst är en häst. Med andra ord, det är bara rasen som skiljer, annars är det som att köpa vilken annan häst som helst.

jag har ingen särskild åsikt i frågan, alla hästar är olika, men travare är ingen "nybörjar"hst om den itne är välriden..
men men, ville bara applådera alla för en ridtravartråd som inte spårat ur =) kul att se puss på er!

i mitt förra inlägg lät jag bara negativ ,jag har en kallblodstravare som är utmärkt rid och körhäst en stenhård skrittare som ledigt går gusturledens 3,5 mil omväxlande skritt trav o galopp. den körs med giggar trilla 4 hjulig bonnvagn och en massa slädar. Men i början kunde han ligga hårt på tygeln i 1,5 mil minsta eftergift ökade han .då var han billig många dagar men i dag är han uppskattad och beundrad av många. Han är 148 cm över havet.

Har läst hela tråden, svarar på ditt eftersom jag har samma erfarenhet (eller rättare sagt, hoppas att jag kommer få ;))

Travare kan bli mycket fina ridhästar, och visst, dom är ganska billiga i inköp, men jag håller med många som skrivit här att det inte är några nybörjarhästar. Det är mycket jobb för att få en travare (speciellt direkt från banan) att bli en lugn och harmonisk ridhäst.

Min personliga åsikt är dock att travare är mycket behagliga att ha och göra med från marken (dom absolut flesta jag träffat på iaf), eftersom dom är välhanterade och har vart med om det mesta, så där har man ofta mycket gratis. En annan personlig åsikt är även att kallblodstravarna är tuffare att skola/lära om. Detta är ju natuligtvis individuellt och jag kan bara tala utifrån mina egna erfarenheter.

Just nu har vi en kallblodstravare hemma som vi har ridtränat i 6 månader, och som innan dess hade stått i ett år och innan dess hade travtränats/tävlats sen han va 2-3 år (eller nått sånt), och han har verkligen inte vart lätt att ha och göra med i ridningen. Hur snäll som helst fån marken, en ängel rent utsagt, lägger inte ens öronen bakåt när man kommer med maten... Men en riktigt jävel att rida. I början var det mest stress, och när den började lägga sej började han testa hejvilt och låg på som en galning :grin: Den hästen skulle förmodligen springa ihjäl sej om han fick chansen.
Men med mycket tålamod så börjar det bli bättre, så jag hoppas på att det ska bli som för "Nordtravare" som har skrivit här ovanför, så småningom :p

Jag ville också slå ett slag för kallblodstravarna, de förefaller grovt generaliserat ha något lättare för sig som ridhästar än vad många varmblodstravare har.

Dock kan både kall- och varmblodstravarna bli jättetrevliga ridhästar! Med träning förstås.

Sedan är jag ju, och verkar förbli en riktig kallblodssucker :love: De är så vackra med sina lurviga fötter ju!

jag som har travare anser inte att de är något fel på dom (finns självklart undantag) dom blir vad du gör dom till , min dam går nu mera LA:3 i dressyren och går stadigt 1.20 banor allt handlar om hästens byggnad och hur mkt tid du lägger ner , men de är inte jätte lätt och omskola så om du inte har några erfarenheter av de eller utbildnig skulle jag nog rekomendera en lite lättare häst , ,men som sakt alla hästar är olika indevider , bry dig inte om rasen utan hitta nån som passar dig :)

För åtta år sen köpte jag min ridtravare, som då var elva år (158 cm). Hon hade aldrig gått på travet och var mycket riden. När jag köpte henne var jag 14 och hade stor hjälp av en kompis till mig, som tränade och hjälpte mig med henne. Jag har haft min häst till att rida i skogen och hoppa (men inte tävla). Hon har passat mig mycket bra som häst, om det är för att hon är en ridtravare vet jag inte. Alla hästar är individer: en del är lätta att rida, andra inte. Men en sak är säker: att skaffa en ridtravare kräver mycket av dig som ryttare om den inte är omskolad sedan tidigare. Min häst var "bortskämd" och hade fått göra lite som hon ville, men med mycket tålamod och vilja har jag idag en pigg och mycket trevlig 19åring. Nu talar jag bara utifrån min erfarenhet, men kan sammanfatta mina råd så här:
¤ Vetrinärsbesiktning
¤ Ta hjälp av en tränare
¤ Tänk efter vad du vill med din ridning: har du tävlingsambitioner?

Jag håller inte med dig där!
Jag tycker då att det kräva mer erfarenhet för att omskola en galoppör äv en travare.
Jag har både f.d travare och f.d galoppör. och det är mycket mer jobb med galoppören för de har haft hetare temperament och är inga nybörjarhästar.
Travarna har varit enklare, iaf i mitt fall.

Jag sa inte att de är enklare/kräver mindre erfarenhet, men vill man ha en ridhäst är det kanske bättre med en häst som från början är avlad för bra "rid-gångarter" och inte travar-trav.

Precis som travare så är ju även galoppörer olika. De kan vara olika mycket tävlade och varit med om olika mycket.

TS har inte skrivit att hon vill ha en nybörjarhäst heller.

Det viktigaste man ska tänka på vid valet av ridhäst är att INTE, ALDRIG någonsin välja en travare. De är inet och kommer aldrig att bli lämpliga ridhästar. Obekväma gångarter, tävlingstemperament etc.
vill man ha en körhäst kan man ju välja en travare men absolut inet att rida på.
Krävs så otroligt mkt jobb bara för att kunna åka avslappnat rakt fram.
Mångas ridintresse ahar avstannat/försvunnit för att man skaffat sig just en travare.

Fast där lägger du väll alla över en o samma kam? Visst att det kanske finns travare som de inte alls funkat att rida, men att säga att de aldrig kommer bli lämpliga ridhästar är bullshit! träna, så är de möjligt! har själv ett varmblod som gått på trav för några år sen och det är inte alls några problem att rida henne, inga problem att "rida avslappnat rakt fram" :mad: eller något åt de hållet.

Det viktigaste man ska tänka på vid valet av ridhäst är att INTE, ALDRIG någonsin välja en travare. De är inet och kommer aldrig att bli lämpliga ridhästar. Obekväma gångarter, tävlingstemperament etc.
vill man ha en körhäst kan man ju välja en travare men absolut inet att rida på.
Krävs så otroligt mkt jobb bara för att kunna åka avslappnat rakt fram.
Mångas ridintresse ahar avstannat/försvunnit för att man skaffat sig just en travare.

Varför inte välja en travare! Jag har själv två ridtravare båda ridhästar och den ena har tom tävlat medelsvår dressyr. Jag tycker att det är fel av dig att vara så negativ mot ridtravare! Mina har sköna gångarter är avslappnade och den ena har bra väldigt bra tävlingstemprament! den andra är inte färdig utbildad. En travare ÄR utbildad till att gå trav. Jag vet. Men har du inte tänkt på att alla travare ändån INTE passar till att gå trav? JAG tycker att det är fel av dig att säga så, och det är min åsikt. Förlåt om det blev rörigt! :bow:

Du har inte tänkt på att det finns dom som verkligen dyrkar och älskar sina travare, gör allt för dom och aldrig nånsin, för alla pengar i världen inte skulle göra sig av med dom?

Obekväma gångarter, det är väl vad DU tkr isånafall? Och tävlingstemprament, så det är vad du tror om alla travare? Att dom satsar järnet på att vinna över alla andra hästar?

Du säger att det krävs otroligt mycket jobb för att bara kunna "åka" avslappnat rakt fram. Men du kanske inte har tänkt på att det faktist finns folk som VILL göra det jobbet? Som VILL ge travaren en chans till ett liv som ridhäst?

Tvärtom så har jag blivit MER och mer villig att rida och lära mig mer, just pga min travare, för hon har lärt mig mer än någon annan häst.

Håller med till 110 % :bow::bow::bow: och känner precis samma :bump:

vad bör man tänka på när man ska köpa en ridtravare?
titta efter en med så lämplig exteriör som möjligt. Kolla noggrant upp sjukdomshistorik och skador. Annars är det väl samma som när man köper vilken häst som helst. Var även beredd på att det kan bli väldigt mycket mer jobb än räknat med, vissa har svårare för sig än andra gällande gångarter. Och även en skogshäst bör ridas i form för att bära upp sig själv och ryttaren.
hur små kan de vara?
jag har träffat en som var 142 cm, vet inte om det finns mindre.
är ridtravare en lämplig ras för oss som inte har några krav på hästen förutom att den ska gå att rida ut på och inte bli rädd för något men inte har så mycket pengar?
de funkar jättebra till skogsturer utan krav osv, men de är inte billigare att äga än andra hästar. Det är som tidigare skrivet synd att de fått stämpel som budgethäst. Det kostar lika mycket att ta ut en veterinär när något händer, som till en annan häst. Det är bara i inköp de är billigare.

Själv skulle jag hellre skaffa en häst av annan ras om jag var intresserad av skogsridning, en mer hållbar ras med lägre försäkringskostnad. :d

1111111111

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
937
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama