Köpa hus i behov av renovering?

Man får liksom inte göra hur som helst med det.
Och det blir jobbigt om man som jag bara hatar öppen planlösning.
Gissar att du missade delen att man sätter smalare dörrar till det man inte vill ha som öppen planlösning efter slutbesked? Men jag slog ett öga på dörrpriserna idag och skillnaden var inte särskilt stor. Ffa inte om det bara är bottenvåningen som behöver breda dörrar.
 
Gissar att du missade delen att man sätter smalare dörrar till det man inte vill ha som öppen planlösning efter slutbesked? Men jag slog ett öga på dörrpriserna idag och skillnaden var inte särskilt stor. Ffa inte om det bara är bottenvåningen som behöver breda dörrar.
Men då kostar det ju extra sedan att bygga om.
Och så måste planlösningen passa som man vill ha den.

Allt som man vänder sig kostar.
 
Både ja och nej. Kommunerna riskerar ju åka på den där smällen att tillgänglighetsanpassa om det inte är förberett från början. Jag skulle gissa att det är det man vill komma undan. Trist för en annan såklart men skulle skiten träffa fläkten så att säga och man går sönder/blir sjuk är det ju såklart skönt att huset är förberett så man tar sig runt hemma. Jag personligen hade nog tyckt att det var jobbigare att driva ett ärende med kommunen den dagen alt. behövt fixa själv än att följa vissa regler rörande anpassning under byggtiden. Livet är ju antagligen jobbigt ändå om man skulle ha sån otur.
Jag är litet av åsikten att man tar problemen när de kommer.
Och undrar varför du argumenterar så ivrigt för att bygga nytt enligt byggnorm?

Om man flyttar kostnaderna från kommunen till individen som bygger så blir det ju dyrare för individen.
Och alla vill inte ta den kostnaden.
Är det så konstigt?
 
Ett av mina badrum är mindre än så.
Finns det fler badrum i den bostaden? Bottenvåning? Övervåning? Finns det ett badrum och toalett på bv som är tillgänglighetsanpassat räcker det. Jag kan också smacka upp en toalett på bottenvåningen (i bygglovsansökan alltså) där man med nöd och näppe kan vända sig om utan bekymmer om det redan finns en tillgänglighetsanpassad.
 
Finns det fler badrum i den bostaden? Bottenvåning? Övervåning? Finns det ett badrum och toalett på bv som är tillgänglighetsanpassat räcker det. Jag kan också smacka upp en toalett på bottenvåningen (i bygglovsansökan alltså) där man med nöd och näppe kan vända sig om utan bekymmer om det redan finns en tillgänglighetsanpassad.
Nej det finns bara det badrummet som är i storlek som en toalett.
Det finns inte på kartan att få in en rullstol där
Det huset är knappt 50 kvm stort.
Jag har 3 hus men bor i ett 4de.
 
Jag är litet av åsikten att man tar problemen när de kommer.
Och undrar varför du argumenterar så ivrigt för att bygga nytt enligt byggnorm?

Om man flyttar kostnaderna från kommunen till individen som bygger så blir det ju dyrare för individen.
Och alla vill inte ta den kostnaden.
Är det så konstigt?
Jag är positiv till tillgänglighetsanpassning i de nya husen just pga det med tiden blir lättare för personer med rörelsehinder att hitta bostäder de inte behöver tillgänglighetsanpassa innan inflytt. Jag skulle vilja likställa det med en form av jämställdhet, att vårt samhälle ska bli mer tillgängligt. Visst kan det kännas överjävligt att behöva betala för något man inte känner att man behöver (för stunden) men å andra sidan kanske det är ganska skönt att det är klart om man en vacker dag har behovet utan att behöva vända upp och ner på sin bostad. Kommunen "ska" stå för sådant men det innebär inte att de gör det när man väl står där, har jag märkt, vilket i min mening är ytterligare ett argument för att ordna det redan när man bygger nytt.

Med det sagt anser jag absolut inte att alla äldre hus ska rivas eller byggas om enligt nuvarande byggnorm.
 
Jag är positiv till tillgänglighetsanpassning i de nya husen just pga det med tiden blir lättare för personer med rörelsehinder att hitta bostäder de inte behöver tillgänglighetsanpassa innan inflytt.
Det finns en baksida med det.
Och det är att det blir brist på bostäder i stället när det blir så jättedyrt att bygga nytt.

Byggnormen är en av orsakerna till de extremt dyra hyrorna i nyproduktion.
Ibland så behöver människor faktiskt bara ha en bostad och det är då viktigare än att precis alla bostäder fungerar åt alla.
Man måste liksom välja vilka nackdelar som man kan leva med.
 
Vad är problemet med att följa ett visst mått på dörrar, ett sovrum på bottenvåningen och möjlighet att vända en rullstol i badrum på bottenvåningen?
Det är fler regler än så.

Även sådant som hur entréer är placerade, vilka trappor som finns, och hur stora ytor som finns blir föremål för granskning, när byggnadsnämnden ska ta ett helhetsgrepp på bygget.
 
Min syster ville bygga om ett tidigare hus hon hade för att alla barnen skulle få ett (pyttelitet) sovrum. Där fanns bara badrum/toa på övervåningen, så det var rejält krångligt att få bygga om utan att vara tvungen att göra en toalett även på nedervåningen, vilket hade stjälpt hela planen. Jag är orolig för att något sådant ska komma på tal om/när jag behöver bygga om i min lilla stuga, här går inte att tillgänglighetsanpassa för det finns liksom ingen plats att ta av, jag får bo här tills jag inte kan kliva över trösklarna längre helt enkelt. Och jag har inte medel till att det blir några vissa % dyrare, jag ska försöka fixa badrummet öht utan att göra av med precis hela bufferten.

Jag är absolut positiv till tillgänglighetsanpassning men det blir knasigt när det stoppar folk från att utveckla sina egna hus.
 
Både ja och nej. Kommunerna riskerar ju åka på den där smällen att tillgänglighetsanpassa om det inte är förberett från början. Jag skulle gissa att det är det man vill komma undan. Trist för en annan såklart men skulle skiten träffa fläkten så att säga och man går sönder/blir sjuk är det ju såklart skönt att huset är förberett så man tar sig runt hemma. Jag personligen hade nog tyckt att det var jobbigare att driva ett ärende med kommunen den dagen alt. behövt fixa själv än att följa vissa regler rörande anpassning under byggtiden. Livet är ju antagligen jobbigt ändå om man skulle ha sån otur.
Okej jag mätte precis mitt badrum och 4kvadrat var en rejäl överdrift. Det var visst 2,7kvadrat.
 
Jag är positiv till tillgänglighetsanpassning i de nya husen just pga det med tiden blir lättare för personer med rörelsehinder att hitta bostäder de inte behöver tillgänglighetsanpassa innan inflytt. Jag skulle vilja likställa det med en form av jämställdhet, att vårt samhälle ska bli mer tillgängligt. Visst kan det kännas överjävligt att behöva betala för något man inte känner att man behöver (för stunden) men å andra sidan kanske det är ganska skönt att det är klart om man en vacker dag har behovet utan att behöva vända upp och ner på sin bostad. Kommunen "ska" stå för sådant men det innebär inte att de gör det när man väl står där, har jag märkt, vilket i min mening är ytterligare ett argument för att ordna det redan när man bygger nytt.

Med det sagt anser jag absolut inte att alla äldre hus ska rivas eller byggas om enligt nuvarande byggnorm.
Det där med badrummen - jag fick avslag på min första ritning för utbyggnaden för att jag inte hade 75 cm fri radie runt toalettstolen. Det är måttet som krävs för att det ska gå att komma runt med en manuell rullstol.
Jag hade placerat toalettstolen direkt vid väggen när en kom in; då skulle den ju knappt synas, men icke...

En bekant som ritat sitt hus själv sitter redan i rullstol. Inte ens han fick göra avsteg från dessa regler; han hade ju ritat ett badrum som passade honom optimalt.
Men nähädå, det kunde han glömma, för det KUNDE ju bli så att han sålde det till någon som blev halvsidesförlamad och då skulle det minsann inte funka!
 
Min syster ville bygga om ett tidigare hus hon hade för att alla barnen skulle få ett (pyttelitet) sovrum. Där fanns bara badrum/toa på övervåningen, så det var rejält krångligt att få bygga om utan att vara tvungen att göra en toalett även på nedervåningen, vilket hade stjälpt hela planen. Jag är orolig för att något sådant ska komma på tal om/när jag behöver bygga om i min lilla stuga, här går inte att tillgänglighetsanpassa för det finns liksom ingen plats att ta av, jag får bo här tills jag inte kan kliva över trösklarna längre helt enkelt. Och jag har inte medel till att det blir några vissa % dyrare, jag ska försöka fixa badrummet öht utan att göra av med precis hela bufferten.

Jag är absolut positiv till tillgänglighetsanpassning men det blir knasigt när det stoppar folk från att utveckla sina egna hus.
Om byggnadens förutsättningar sätter stopp kan man komma undan det kravet. Kan bli problematiskt vid utbyggnad men det verkar inte som att det är utbyggnad du tänker på? https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...pning-av-kraven-vid-andring-av-byggnader/#h-0
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 097
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 799
Juridik & Ekonomi Helt ny i detta i kombination med dåligt tålamod. Bor på mindre ort, mer eller mindre inga hus det senaste året har sålts för över...
Svar
4
· Visningar
1 123
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag håller på att leta hus och har nyligen också sålt ett hus och har därför börjat fundera på det här med att ha en koppling till den...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: Nemo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp