Köpa hus i behov av renovering?

Det är svårt att få det att fungerar med byggnormen.
Vi räknade på det där och energikraven är svåra att uppfylla utan återvinning.

Och det blir ändå så mycket enklare med en "renovering".
Nu vet jag ju inte hur länge sedan det var men som jag förstått det är vår nuvarande värmekälla med värmeåtervinning ungefär lika energismart som en hyfsad luftvärmepump. Sen kan det säkert påverkas lite av hur välisolerat huset är också.
 
Ja du har rätt. Lite trött i skallen.

Jag skulle killgissa att det beror lite på vem som handlägger ditt ärende men som jag fått höra (jag+andra i kommunen har flyttat in i hus med interimistiskt slutbesked) ska det finnas sovrum, kök, badrum, toalett, eventuellt att tvättmöjligheter var med på listan också men oklart om det var av värde att maskinen står där den ska vara enligt ritning eller om man kan ställa den i badrum trots tvättstuga på ritning, det ska finnas värme så antagligen är isolering åtminstone där man bor medräknat där också. Det ska vara säkert och finnas det man behöver för att leva hyfsat bekvämt i bostaden helt enkelt.

Anledningen till att jag tror att det beror på vem som handlägger är att jag och andra i kommunen har haft olika dilemman med slutbeskeden. En behövde t.ex sätta någon form av stadigt stängsel runt en trappa som inte gick att komma åt, medan andra inte behövde det. Jag behövde stängsla bort en del av tomten trots att andra med samma "problem" (men värre) inte behövde det osv. En anhörig som byggt i annan kommun skulle antagligen inte få sitt godkänt i den kommunen jag bor i av olika anledningar men det var inga bekymmer med inflytt där. Tror inte ens det kom ut någon och tittade hos anhörig innan slutbesked var klart ärligt talat.
+1 på vem som handlägger och vilken kommun det gäller!!!

Där jag bor får du avslag på bygglov för saker som är "bör-grejor" i bygglagen - de har gjort om dem till SKALL-krav...
Interimistiskt slutbesked finns inte på kartan och jag fick anmärkning på en innerdörr som var hängd på motsatt sida gentemot ritningen, men klarade mig med ett nödrop för att inspektören ansåg att det skulle nog gå att komma nära med en rullator ändå...

God vän fick avslag på sitt bygglov för att det valda husets tak "inte harmonierade med jordbruksbebyggelsen i byn".
Grejen var dock att villaområdet är inte synligt från något annat område, inte från någon jordbruksbebyggelse öht och av tolv tomter i området var åtta redan bebyggda med hus från samma tillverkare, med samma sorts tak...
 
+1 på vem som handlägger och vilken kommun det gäller!!!

Där jag bor får du avslag på bygglov för saker som är "bör-grejor" i bygglagen - de har gjort om dem till SKALL-krav...
Interimistiskt slutbesked finns inte på kartan och jag fick anmärkning på en innerdörr som var hängd på motsatt sida gentemot ritningen, men klarade mig med ett nödrop för att inspektören ansåg att det skulle nog gå att komma nära med en rullator ändå...

God vän fick avslag på sitt bygglov för att det valda husets tak "inte harmonierade med jordbruksbebyggelsen i byn".
Grejen var dock att villaområdet är inte synligt från något annat område, inte från någon jordbruksbebyggelse öht och av tolv tomter i området var åtta redan bebyggda med hus från samma tillverkare, med samma sorts tak...
Ja vi har några såna exempel också i samma område. Något där en regel glömdes på vissa hus men inte på andra osv. Jag har fått höra att den här kommunen är lite hopplös vad gäller att ge bygglov men sen när det väl är klart varierar det väldigt 😅
 
Här vill jag berätta litet om hur bygglov fungerar.

Det finns alltid en vinst i att renovera även om huset är "helt förstört".
Man behöver varken rivningslov eller bygglov.
Om man inte når ända fram så kan man ändå bo i huset under tiden och renovera vidare.
När man bygger nytt så måste man ha slutbesked för att få flytta in.

Tänk scenariot att pengarna tar slut på mitten.
Om man renoverar så kan man fiffa till det, ställa in lösa element och bo i vad man har.
När man bygger nytt så måste allt, inklusive ett svindyrt uppvärmningssystem, vara helt klart före slutbesked.
Kravet på uppvärmning och isolering är också höga och kräver ritningar och beräkningar för att godkännas.
...För att inte nämna det där med att huset måste vara tillgänglighetsanpassat...
 
Vad är problemet med att följa ett visst mått på dörrar, ett sovrum på bottenvåningen och möjlighet att vända en rullstol i badrum på bottenvåningen?
Man kanske bara vill använda kvadratmetrarna till något annat?

För övrigt så gillar jag själv inte små toaletter, får lite kaustrofobi av det. Men bara av toaletter.
 
Man kanske inte vill ha ett sånt badrum utan använda ytan till annat.
/Shaggy med ett badrum på under 4m2 vilket känns väldigt lagom.
Jo visst men om man nu bygger ett nytt hus, spelar det verkligen så stor roll att du behöver lägga till någon kvm i ett badrum? Man behöver ju inte bygga något enormt stort om man kan rita upp det smart. Det minsta jag sett ritning på hittils är faktiskt under 4 kvm och då fick de in ett badkar 😅
Man kanske bara vill använda kvadratmetrarna till något annat?
Som sagt, sett ritning på ett godkänt på strax under 4 kvm med badkar. Jag kan nog tycka att det är ett ganska litet badrum ändå.

Sonen hade en extremt liten lägenhet där halva utgjordes av en sådan toalett. Det kändes dåligt optimerat, när en extrem majoritet av hyresgäster inte har rullstol. Sen kan man alltid se problemet på olika vis.
Det där kan jag se problemet med faktiskt. Jag skulle tro att man behöver jobba på att planera badrummen ännu smartare i sådana små bostäder. Nu var det dock nytt fristående hus där tillgänglighetsanpassningen problematiserades. Ett där man börjar om från scratch. Frågan är då vad någon eventuell extra kvm ska göra för skillnad.
 
Vilket av det?
Allt som man egentligen inte vill göra.
Bredare dörrar kostar mera.
Våtrum kostar per kvm, så ett större blir mycket dyrare än ett mindre.
Man kanske vill ha ett så litet hus att det inte får plats något sovrum på bottenvåningen.

Byggnormen är dyr och ibland i vägen för vad man vill ha och därför lägga sina pengar på.
 
Jo visst men om man nu bygger ett nytt hus, spelar det verkligen så stor roll att du behöver lägga till någon kvm i ett badrum? Man behöver ju inte bygga något enormt stort om man kan rita upp det smart. Det minsta jag sett ritning på hittils är faktiskt under 4 kvm och då fick de in ett badkar 😅
Det låter helt osannolikt. Jag minns inte hur litet mitt är bara att måtten är under 2m i bägge riktningarna. Det finns inte en chans att få in en rullstol på den ytan trots att det saknas döutrymme och mått mellan toastol och vägg är under standard.
 
Det låter helt osannolikt. Jag minns inte hur litet mitt är bara att måtten är under 2m i bägge riktningarna. Det finns inte en chans att få in en rullstol på den ytan trots att det saknas döutrymme och mått mellan toastol och vägg är under standard.
Här finns exempel på tightare badrum: https://images.app.goo.gl/k7PL8mnyhSPqaVdcA

Allt som man egentligen inte vill göra.
Bredare dörrar kostar mera.
Våtrum kostar per kvm, så ett större blir mycket dyrare än ett mindre.
Man kanske vill ha ett så litet hus att det inte får plats något sovrum på bottenvåningen.

Byggnormen är dyr och ibland i vägen för vad man vill ha och därför lägga sina pengar på.
Innerdörrar behöver man ju inte sätta in annat än till sovrum, toalett och liknande. Resten kan ju vara "öppen planlösning" där man efter slutbesked sätter smalare dörrar om så önskas. Våtrum ser du något exempel på mindre storlek ovan.

Jag påstår inte att det är billigt att bygga nytt men visst kan det vara en bättre investering än att försöka renovera upp ett hus i extremt dåligt skick.
 
Jag påstår inte att det är billigt att bygga nytt men visst kan det vara en bättre investering än att försöka renovera upp ett hus i extremt dåligt skick.
Det är alltid billigare att renovera upp ett vrak till hus än att bygga ett nytt.
Om storleken är den rätta och planlösningen fungerar någorlunda.
Bara kostnaden för kvalitetsansvarig drar i väg och går att göra något roligare för.
 
Jag får titta på din länk när jag kommer hem :)
Rent generellt tycker jag det verkar vara ett gigantiskt ekonomiskt slöseri att alla hus måste byggas för rörelsehindrade.
Både ja och nej. Kommunerna riskerar ju åka på den där smällen att tillgänglighetsanpassa om det inte är förberett från början. Jag skulle gissa att det är det man vill komma undan. Trist för en annan såklart men skulle skiten träffa fläkten så att säga och man går sönder/blir sjuk är det ju såklart skönt att huset är förberett så man tar sig runt hemma. Jag personligen hade nog tyckt att det var jobbigare att driva ett ärende med kommunen den dagen alt. behövt fixa själv än att följa vissa regler rörande anpassning under byggtiden. Livet är ju antagligen jobbigt ändå om man skulle ha sån otur.
 
Det är alltid billigare att renovera upp ett vrak till hus än att bygga ett nytt.
Om storleken är den rätta och planlösningen fungerar någorlunda.
Bara kostnaden för kvalitetsansvarig drar i väg och går att göra något roligare för.
Ska vi prata investeringar får man ju titta på marknadsvärdet på de olika typerna av hus i området också 😉
 
Resten kan ju vara "öppen planlösning" där man efter slutbesked sätter smalare dörrar om så önskas.
Man får liksom inte göra hur som helst med det.
Och det blir jobbigt om man som jag bara hatar öppen planlösning.

Jag har byggt några hus och kunde fixa till ungefär halva priset utan byggnorm.
Komplementbyggnad på jordbruksfastighet utom planlagt område.
Så fort som man kan frisvänga litet och improvisera så går kostnaden ner betydligt.
 
Ska vi prata investeringar får man ju titta på marknadsvärdet på de olika typerna av hus i området också 😉
Investeringar är ju en annan sak än kostnader.
Eftersom att de pengarna får man inte tillbaka förrän senare om alls.

Kostnader är ju pengar som måste ut nu på en gång med detsamma.
En bra investering för framtiden motiverar inte alltid en hög boendekostnad just nu.
Man kanske aldrig tänker sälja och då är investeringen meningslös.
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 097
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 799
Juridik & Ekonomi Helt ny i detta i kombination med dåligt tålamod. Bor på mindre ort, mer eller mindre inga hus det senaste året har sålts för över...
Svar
4
· Visningar
1 123
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag håller på att leta hus och har nyligen också sålt ett hus och har därför börjat fundera på det här med att ha en koppling till den...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: Nemo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp