Köpa hus i behov av renovering?

Instämmer.
Skrev det tidigare. Om man som jag är intresserad av gamla fänster och lärt mig renovera så gråter jag invärtes när jag ser gamla fönster kasseras.

Alltså g a m l a fönster. Inte 60-tals skräp :)
Fast det går ju att bygga nya. Är träet bortom räddning så hellre ett nytt, går ju att få nya handgjorda som i princip är likadana som de gamla var när de byggdes. Enda större skillnaden är möjligen virket.
3-glas isoler på ovanvåning och 2-glas isoler på nedanvåning är de på fönsterna. Badrummet är 25 år gammalt men de har vi endå tänkt vi vill renovera, och min sambo har nyligen renoverat min brors badrum superfint så sånt kan han . Så de blir ju helt klart en stor fördel att vi kan göra nästan allt själva.
Hur ser det ut med tak, fasad, avlopp, vatten, el? Om det finns eldstad, är den besiktigad och går att elda i, eller är det något som måste fixas först?

Sånt skulle jag i alla fall se till att ha koll på. Tak och fasad är rätt dyra grejor att byta.
 
Min sambo sa bara nej nej nej när han såg de. Luktade konstigt i köket. Ovanvåningen var en kallvind golvet bubbligt på flera ställen och mjukt i väggarna. Han öppnade proppskåpet och sa direkt de här är inte godkänt att ha såhär. Garaget hade de satt upp gipsskivor på vissa ställen såg ut att vilja dölja fukt. Råttfällor runt hela huset och o varje vrå. Tänkte de kryllar nog med råttor här. Så vi sa nej och letar vidare 🤣 har inte riktigt tiden var betydligt mer än bara byta fönster som mäklaren sa..
 
Min sambo sa bara nej nej nej när han såg de. Luktade konstigt i köket. Ovanvåningen var en kallvind golvet bubbligt på flera ställen och mjukt i väggarna. Han öppnade proppskåpet och sa direkt de här är inte godkänt att ha såhär. Garaget hade de satt upp gipsskivor på vissa ställen såg ut att vilja dölja fukt. Råttfällor runt hela huset och o varje vrå. Tänkte de kryllar nog med råttor här. Så vi sa nej och letar vidare 🤣 har inte riktigt tiden var betydligt mer än bara byta fönster som mäklaren sa..
Har huset varit bebott senaste tiden? Råttor och möss flyttar i väldigt snabbt ifall ingen bor i huset, men de flyttar ut ungefär lika snabbt när människor flyttar in.
 
Min sambo sa bara nej nej nej när han såg de. Luktade konstigt i köket. Ovanvåningen var en kallvind golvet bubbligt på flera ställen och mjukt i väggarna. Han öppnade proppskåpet och sa direkt de här är inte godkänt att ha såhär. Garaget hade de satt upp gipsskivor på vissa ställen såg ut att vilja dölja fukt. Råttfällor runt hela huset och o varje vrå. Tänkte de kryllar nog med råttor här. Så vi sa nej och letar vidare 🤣 har inte riktigt tiden var betydligt mer än bara byta fönster som mäklaren sa..
Det lät inget vidare, men riktigt gamla hus har betydligt mer karaktär och historia än nya moderna. Det kommer inte att vara räta vinklar, perfekt samma takhöjd i rummen, väggar har byggts på lite olika sätt genom tiderna och golven kan te sig märkliga pga sättningar i mark och grund och annat. Det kan ha hänt saker genom tiderna (vattenskador, olyckor etc) som lämnat spår. Det kan vara ett digert arbete att utreda om det man ser är ett verkligt problem nu som bör åtgärdas eller inte. Oftast är nog svaret inte.

Möss hade nog varit minsta problemet. Råttor är inte så vanliga och såna fällor är ganska stora.

Vill man ha ett modernt hus så kommer ett riktigt gammalt hus aldrig att ”duga”.
 
Det lät inget vidare, men riktigt gamla hus har betydligt mer karaktär och historia än nya moderna. Det kommer inte att vara räta vinklar, perfekt samma takhöjd i rummen, väggar har byggts på lite olika sätt genom tiderna och golven kan te sig märkliga pga sättningar i mark och grund och annat. Det kan ha hänt saker genom tiderna (vattenskador, olyckor etc) som lämnat spår. Det kan vara ett digert arbete att utreda om det man ser är ett verkligt problem nu som bör åtgärdas eller inte. Oftast är nog svaret inte.

Möss hade nog varit minsta problemet. Råttor är inte så vanliga och såna fällor är ganska stora.

Vill man ha ett modernt hus så kommer ett riktigt gammalt hus aldrig att ”duga”.
Sen lukten. Luktade fukt och väldigt skum lukt i köket. Så vi våga helt enkelt inte. Var många å titta men bara en som lagt bud under uthångspris
 
Det lät inget vidare, men riktigt gamla hus har betydligt mer karaktär och historia än nya moderna. Det kommer inte att vara räta vinklar, perfekt samma takhöjd i rummen, väggar har byggts på lite olika sätt genom tiderna och golven kan te sig märkliga pga sättningar i mark och grund och annat. Det kan ha hänt saker genom tiderna (vattenskador, olyckor etc) som lämnat spår. Det kan vara ett digert arbete att utreda om det man ser är ett verkligt problem nu som bör åtgärdas eller inte. Oftast är nog svaret inte.

Möss hade nog varit minsta problemet. Råttor är inte så vanliga och såna fällor är ganska stora.

Vill man ha ett modernt hus så kommer ett riktigt gammalt hus aldrig att ”duga”.
Jag håller med att man aldrig kan jämföra gamla hus med nya men det ts beskriver är långt ifrån rimligt, trots en gammal kåk.

Vårt hus var gammalt och "misskött" men ändå ingen konstig lukt, inga fuktskador, mjuka väggar eller musfällor överallt.
Elen däremot :angel:
 
Jag håller med att man aldrig kan jämföra gamla hus med nya men det ts beskriver är långt ifrån rimligt, trots en gammal kåk.

Vårt hus var gammalt och "misskött" men ändå ingen konstig lukt, inga fuktskador, mjuka väggar eller musfällor överallt.
Elen däremot :angel:

Nä, det där riskerar att hamna i kategorin "Renovera med en dunk bensin och tändsticka". Jag är absolut för att rädda gamla hus men det ska vara inom rimliga gränser.
 
Men vi letar vidare men vi är båda eniga om att betala lite mer för att få ett lite bättre hus, med små renoveringar men vi vill ej börja med att total renovera. Detta hus var ju 1 miljon under vår budget så vi förväntade oss inget slott. Men vi förväntade oss endå inte fuktigt hus med råttor som bor runtomkring haha :D
 
Nä, det där riskerar att hamna i kategorin "Renovera med en dunk bensin och tändsticka". Jag är absolut för att rädda gamla hus men det ska vara inom rimliga gränser.
Här vill jag berätta litet om hur bygglov fungerar.

Det finns alltid en vinst i att renovera även om huset är "helt förstört".
Man behöver varken rivningslov eller bygglov.
Om man inte når ända fram så kan man ändå bo i huset under tiden och renovera vidare.
När man bygger nytt så måste man ha slutbesked för att få flytta in.

Tänk scenariot att pengarna tar slut på mitten.
Om man renoverar så kan man fiffa till det, ställa in lösa element och bo i vad man har.
När man bygger nytt så måste allt, inklusive ett svindyrt uppvärmningssystem, vara helt klart före slutbesked.
Kravet på uppvärmning och isolering är också höga och kräver ritningar och beräkningar för att godkännas.
 
Här vill jag berätta litet om hur bygglov fungerar.

Det finns alltid en vinst i att renovera även om huset är "helt förstört".
Man behöver varken rivningslov eller bygglov.
Om man inte når ända fram så kan man ändå bo i huset under tiden och renovera vidare.
När man bygger nytt så måste man ha slutbesked för att få flytta in.

Tänk scenariot att pengarna tar slut på mitten.
Om man renoverar så kan man fiffa till det, ställa in lösa element och bo i vad man har.
När man bygger nytt så måste allt, inklusive ett svindyrt uppvärmningssystem, vara helt klart före slutbesked.
Kravet på uppvärmning och isolering är också höga och kräver ritningar och beräkningar för att godkännas.
Du behöver "bara" klara av bygget till nivån att bristerna inte är försumbara. Då kan du få interimistiskt slutbesked och flytta in.
 
Sen lukten. Luktade fukt och väldigt skum lukt i köket. Så vi våga helt enkelt inte. Var många å titta men bara en som lagt bud under uthångspris
Bra om man kan klura ut vad det är för lukt. I huset vi köpte lukade det ganska konstigt (ej fukt) när vi kollade på det. Inget som vi bedömde som farligt - ungefär som i en antikvitetsaffär - och när säljaren hade flyttat ut var lukten borta. Vi kom underfund med att det vara alla de gamla 1800talsmöblerna hon hade som luktade, och när de försvann så fanns inte lukten kvar. (Och kom inte tillbaka heller för den delen.)
 
nivån att bristerna inte är försumbara.
Jag antar att du menar:
" Tills att bristerna är försumbara".
Eller skall "inte" stå med?
Vet du vilken nivå det är?

Jag har sett barnfamiljer som inte kunnat flytta in p.g.a. att pengarna tog slut innan den dyra värmeåtervinningen kom in i huset.
Vid en renovering så hade de ju bara kunnat köpa billiga element på Jula och klarat sig någon vinter så.
 
Jag antar att du menar:
" Tills att bristerna är försumbara".
Eller skall "inte" stå med?
Vet du vilken nivå det är?

Jag har sett barnfamiljer som inte kunnat flytta in p.g.a. att pengarna tog slut innan den dyra värmeåtervinningen kom in i huset.
Vid en renovering så hade de ju bara kunnat köpa billiga element på Jula och klarat sig någon vinter så.
Ja du har rätt. Lite trött i skallen.

Jag skulle killgissa att det beror lite på vem som handlägger ditt ärende men som jag fått höra (jag+andra i kommunen har flyttat in i hus med interimistiskt slutbesked) ska det finnas sovrum, kök, badrum, toalett, eventuellt att tvättmöjligheter var med på listan också men oklart om det var av värde att maskinen står där den ska vara enligt ritning eller om man kan ställa den i badrum trots tvättstuga på ritning, det ska finnas värme så antagligen är isolering åtminstone där man bor medräknat där också. Det ska vara säkert och finnas det man behöver för att leva hyfsat bekvämt i bostaden helt enkelt.

Anledningen till att jag tror att det beror på vem som handlägger är att jag och andra i kommunen har haft olika dilemman med slutbeskeden. En behövde t.ex sätta någon form av stadigt stängsel runt en trappa som inte gick att komma åt, medan andra inte behövde det. Jag behövde stängsla bort en del av tomten trots att andra med samma "problem" (men värre) inte behövde det osv. En anhörig som byggt i annan kommun skulle antagligen inte få sitt godkänt i den kommunen jag bor i av olika anledningar men det var inga bekymmer med inflytt där. Tror inte ens det kom ut någon och tittade hos anhörig innan slutbesked var klart ärligt talat.
 
Jag antar att du menar:
" Tills att bristerna är försumbara".
Eller skall "inte" stå med?
Vet du vilken nivå det är?

Jag har sett barnfamiljer som inte kunnat flytta in p.g.a. att pengarna tog slut innan den dyra värmeåtervinningen kom in i huset.
Vid en renovering så hade de ju bara kunnat köpa billiga element på Jula och klarat sig någon vinter så.
Angående de billiga elementen på jula förresten tror jag att det beror lite på energiklass etc. Det finns ju billigare alternativ än "dyr värmeåtervinning" men sätts det in något billigare alternativ behöver de nog justera det i bygglovet (för att sedan ordna det andra alternativet om det verkligen är det de vill ha). En luftvärmepump hade kanske kunnat vara ett görbart alternativ. Den kan ju lätt användas som AC senare så det är ju inte rakt av slöseri med pengar.
 
En luftvärmepump hade kanske kunnat vara ett görbart alternativ. Den kan ju lätt användas som AC senare så det är ju inte rakt av slöseri med pengar.
Det är svårt att få det att fungerar med byggnormen.
Vi räknade på det där och energikraven är svåra att uppfylla utan återvinning.

Och det blir ändå så mycket enklare med en "renovering".
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 097
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 799
Juridik & Ekonomi Helt ny i detta i kombination med dåligt tålamod. Bor på mindre ort, mer eller mindre inga hus det senaste året har sålts för över...
Svar
4
· Visningar
1 123
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag håller på att leta hus och har nyligen också sålt ett hus och har därför börjat fundera på det här med att ha en koppling till den...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: Nemo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp