Köpa hus i behov av renovering?

Är det inte isolerglas är det bara att byta den inre rutan alternativt sätta in en kassett om man vill ha 1+2 glas istället. Fönstren får vara i väldigt dåligt skick om de inte går att renoveras. Förutsatt att det är äldre fönster vi pratar om.

Angående dränering, jag har krypgrund på sandjord. Ingen dränering behövs där heller. Tom besikningsmannen påtalade det dränerar sig själv.
Jag har renoverat gamla fönster i olika dåligt skick (bostadshusets original, sitter på andra byggnader idag) men att försöka ändra dem till mer isolerade verkade oerhört krångligt. Tyvärr.
 
På huset som är byggt före 1850 sätter det fönster från 1960- talet, och det är absolut inget fel på de fönstren.

På huset från 1940 så sitter det fönster från 1800-talet.
Huset är ett "barnrikehus" så materialet är ihopsamlat i trakten som välgörenhet.
Mina 60-tals fönster är helt ruttna. Tyvärr.
Men så var gården här dåligt underhållen.
 
Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren skulle återkomma när huset blev dränerat sist, men verkar ej som nuvarande ägarna gjort de, de har bott där i 22 år.

Om de blir köp så kommer vi självklart besikta huset men vad ska man tänka på när man köper ett äldre hus? Nu är jag tursam som har en sambo som är elektriker och händig så om de blir renovering så kommer vi att göra de mesta själva, de som går.

Vi ska titta på de imorgon och utgångspriset är 1,3. Vi har kollat på hus innan och vår budget är runt 2,5 så jag tänker då har vi ett spann att kunna lägga mellanskillnaden på exempelvis renovering.

När man besiktar kan de uppskatta vad renovering av de som måste åtgärdas kommer kosta?
Hold your horses!

Det låter väldigt osannolikt att ett hus byggt utan källare för över hundra år sedan skulle ha byggts med en grundläggningsteknik där man någonsin skulle behöva dränera runt huset för grundens skull.

Det är mer sannolikt byggt med den gammaldags sorten av torpargrund, samt att eventuella tillbyggnader gjorda under 1900-talets senare del har byggts på betongplatta.

Det allmänna rådet för att kunna köpa gamla hus, är att läsa på om gamla hus. Det finns gott om litteratur om de olika hustyperna, hur de ska vårdas, och deras styrkor och svagheter.

Och lyssna inte på folk som tror att erfarenheter från hus byggda på 1960- till 1970-taletär applicerbara på "gamla hus", över hundra år.
 
Hold your horses!

Det låter väldigt osannolikt att ett hus byggt utan källare för över hundra år sedan skulle ha byggts med en grundläggningsteknik där man någonsin skulle behöva dränera runt huset för grundens skull.

Det är mer sannolikt byggt med den gammaldags sorten av torpargrund, samt att eventuella tillbyggnader gjorda under 1900-talets senare del har byggts på betongplatta.

Det allmänna rådet för att kunna köpa gamla hus, är att läsa på om gamla hus. Det finns gott om litteratur om de olika hustyperna, hur de ska vårdas, och deras styrkor och svagheter.

Och lyssna inte på folk som tror att erfarenheter från hus byggda på 1960- till 1970-taletär applicerbara på "gamla hus", över hundra år.
Ja de nämde hon att de var på betongplatta. Jag trodde först de var källare därav dränerings frågan men fanns ingen källaren. Ska ta lite bilder imorgon och min sambo är som sagt kunnig inom el/bygg osv. Jag har mer gjort egen sökning för att vara väl förberädd imorgon.
 
Det kan vara jag som har fel om begreppen. :confused:
För mig är krypgrund nåt där man bokstavligen kan krypa in under huset för besiktning.

I min föreställningsvärld är torpargrund en stengrund som man ställt stommen på. Innerväggar av timmer bärs också av sten. Mellan stenarna har man lagt bärande golvbjälkar. Mellan bjälkarna är det fyllt med jord, torv, mossa= trossbotten. Bjälkarna bär golvet.

Det är de begrepp jag vuxit upp med. Är det lokalt?
Går att krypa in i min. Men det är möjligt att den gjorts om någon gång men inget jag känner till. Det är stockväggar under panelen har maken sagt. Någon gång har man ju uppenbarligen lagt panel i alla fall.

Ifall någon genast tänker på det. Ja, jag vet att när man lägger panel över stock behöver det göras med eftertanke.
Normalt är det inte optimalt att panela över för det kan vad jag förstått bli problem (för tätt tror jag?).
Men det är nog en egen tråd och inget jag behöver mer info om.Vi har koll på att vårt hus mår okej.
 
Dels så beror det ju på hur fönstren är underhållna men också på vilken kvalitet de hade från början.
Det är dock fel att tro att alla fönster från 1960- talet är skräp.
Vissa håller faktiskt riktigt bra.
Absolut!
Och alla 1800-tals fönster är inte jättekäcka att ha i huset idag heller.

Ta: jag hade inte varit så fundersam, vad säger din partner som är kunnig?
 
Jag har renoverat gamla fönster i olika dåligt skick (bostadshusets original, sitter på andra byggnader idag) men att försöka ändra dem till mer isolerade verkade oerhört krångligt. Tyvärr.
Det är dessutom ganska så dålig vinst på det.
Gamla kopplade fönster fungerar faktiskt ganska så bra.
Det finns annat att lägga krutet på om man vill få ner energiförbrukningen.
Tjocka gardiner t.ex.
 
3-glas isoler på ovanvåning och 2-glas isoler på nedanvåning är de på fönsterna. Badrummet är 25 år gammalt men de har vi endå tänkt vi vill renovera, och min sambo har nyligen renoverat min brors badrum superfint så sånt kan han . Så de blir ju helt klart en stor fördel att vi kan göra nästan allt själva.
 
Jag skulle definitivt ta mäklarens förslag på åtgärder med en väldigt stor nypa salt. Jag har blivit rätt förvånad över hur konstiga saker de kan kläcka ur sig som de har påstått behöver göras med hus... De är helt klart säljare, inte hantverkare eller byggnadsingenjörer.
 
Håller med @cassiopeja Utgå inte från vad mäklaren säger behöver göras. De säger allt möjligt konstigt. Vi var på en visning där det var vatten på golvet i källaren. Men enligt mäklaren skulle det vara så :crazy:

Och 25 år badrum är väl inte så farligt. Vårt är orginal från 1956 :D Fast det ska göras om inom ett par år är planen. Kanske redan nästa år.
 
Tack ni ger mig hopp att inte bli avskräckt för att huset är så gammalt :D De ligger supermysigt och bara 5 min ifrån där vi bor nu. Så vi hoppas att vi gillar de imorgon,.
 
Jag skulle definitivt ta mäklarens förslag på åtgärder med en väldigt stor nypa salt. Jag har blivit rätt förvånad över hur konstiga saker de kan kläcka ur sig som de har påstått behöver göras med hus... De är helt klart säljare, inte hantverkare eller byggnadsingenjörer.
Besiktare från försäkringsbolag är ine mycket bättre.
Hos mig förbjöd han på stående fot ALL användning av vatten på ovanvåningen pga ett rör som löpte ner mot golvbrunnen i värmeskrubben. Röret var skvalprör från varmvattenberedaren :banghead:
Låtsades inte höra och går fortfarande på toan uppe, använder handfatet och framförallt husets varmvattenberedare.
 
Lyssna inte så mycket på mäklaren, det är en säljare, din sambo som är elektriker och händig kan ha mycket bättre koll på det mesta. Besiktningsman är alltid bra och där kanske din sambo och en besiktningsman kan komplettera varandra.

Gamla hus som stått i 100 år har ju fördelen att de just stått länge och då kan tänkas stå länge till bara de underhålls. Med gamla hus är jag mest skeptisk kring renoveringar eller tillbyggnader som är gjorda (sånt kan vara riktigt hemskt och rentav fel utifrån husets förutsättningar).

Vad som kan bli kostsamt är tak och VA. Det är sånt jag skulle kolla extra på. I fråga om fönster är det ofta bättre för huset att lära sig leva med den komfort ett äldre hus har och den uppvärmningskostnad det ger.

Tycker man det är charmigt att leva med lite knarrigt, dragigt och skevt så är gamla hus ofta fina hus (om de inte är förstörda genom renovering).

Sedan är frågan om huset är 110 år? Står det år 1909 är det bra att veta att alla hus bygga 1909 eller tidigare har värdeår 1909. Det kan alltså vara betydligt äldre då.
 
Sedan är frågan om huset är 110 år? Står det år 1909 är det bra att veta att alla hus bygga 1909 eller tidigare har värdeår 1909. Det kan alltså vara betydligt äldre då.
Precis. Mitt hus står som 1909 men i hembygdsböckerna har de listor på folk som har bott här ända tillbaka till slutet av 1700-talet. Sen har ju saker hänt sedan dess såklart, men delar är så gamla.
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 101
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 807
Juridik & Ekonomi Helt ny i detta i kombination med dåligt tålamod. Bor på mindre ort, mer eller mindre inga hus det senaste året har sålts för över...
Svar
4
· Visningar
1 124
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag håller på att leta hus och har nyligen också sålt ett hus och har därför börjat fundera på det här med att ha en koppling till den...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: Nemo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp