Sv: Köpa häst som sänds till slakt??
Säger som Ylva86! Det kan finnas fullt friska hästar som en omtänksam ägare väljer att ändå skicka till slakt.
Jag är en sådan!
Min förra häst var fullkomligt galen att rida till slut. Saker som full galopp bland bilar på asfalt, vända och skena ur ridhuset, sätta full galopp när jag satt upp osv avlöste varandra.
Inga fel som hästen skulle lida av fanns på honom enligt fysioterapefter, equiterapefter och framför allt enligt klinikveterinärer.
Hästen hade en sjukdom (om man kan kalla det så) som enligt klinikveterinär var så ovanlig att det inte ens bedrevs forskning på, men den skulle han inte känna av, han gick inte igenom böjprov bara.
En veterinär fick den hästen av mig då den var osäljbar och jag inte kunde ha den kvar, det lilla problemet var att jag totalt ledsnat på hästar och skulle sluta med dem pga honom. Det stora problemet var att han förstört min kropp så jag hade daglig värk.
Hade inte en så kunnig och så hästhälsakunnig människa tagit över hästen hade han gått direkt till slakt. Han var för farlig att hantera och rida för alla utom en enormt skicklig ryttare! Veterinären fick hästen och lovade att om hon inte hade honom kvar, då skulle han slaktas.
Veterinären och hennes mkt skickliga dotter hade hästen i ett år. Sedan slaktades han pga att han var farlig att rida!
Dessutom hade veterinären efter mycket arbete hittat en av anledningarna till att hästen var oridbar/ohanterbar (han var även en tuffing med tuff stam). Hästen hade skolios. Vilket var svårt att hitta, alla andra hade ju missat det genom åren!
Så som någon annan även nämnde, hästar är inte rädda för att dö! Men man ska inte riskera livet på medhästmänniskor i onödan, dessutom så trivs inte en häst som hela tiden i livet genomgår en kamp med sin ryttare/ägare! Bättre då att ta bort den!
Likaså rejält gamla hästar. Min gammelpålle dog när han var 26 år, då hade en underbar fodervärd varit hans matte i flera år.
Men hade hon av någon anledning inte kunnat ha honom kvar när han närmade sig 25 år, då hade jag tagit bort honom!
Helt fel mot honom att sälja eller ställa honom till en annan fodervärd!