Köpa häst som sänds till slakt??

Sv: Köpa häst som sänds till slakt??

Klokt skrivet!! :bow:

Fyfan jag får ont i hela hjärtat när jag läser det här. Förstår inte hur man kan skicka en häst till slakteri, det går bara inte in i mig. Och om den dessutom är helt frisk varför inte sälja till någon som _vill_ ta hand om den? Detta är bara helt sjukt.

Kanske bättre än att riskera att livet blir ett helvete med en olämplig ny ägare eller som vandringspokal. Det är väl i så fall lika synd om kor, grisar mfl?

Tycker det är mkt värre att det tidigare gick att köpa slakthästar från oseriösa slakterier. Hur kul var det som fd ägare att nya ägaren hörde av sig för att få veta mer om den häst som antogs vara död? :crazy:

Säger som Ylva86! Det kan finnas fullt friska hästar som en omtänksam ägare väljer att ändå skicka till slakt.
Jag är en sådan!

Min förra häst var fullkomligt galen att rida till slut. Saker som full galopp bland bilar på asfalt, vända och skena ur ridhuset, sätta full galopp när jag satt upp osv avlöste varandra.
Inga fel som hästen skulle lida av fanns på honom enligt fysioterapefter, equiterapefter och framför allt enligt klinikveterinärer.
Hästen hade en sjukdom (om man kan kalla det så) som enligt klinikveterinär var så ovanlig att det inte ens bedrevs forskning på, men den skulle han inte känna av, han gick inte igenom böjprov bara.

En veterinär fick den hästen av mig då den var osäljbar och jag inte kunde ha den kvar, det lilla problemet var att jag totalt ledsnat på hästar och skulle sluta med dem pga honom. Det stora problemet var att han förstört min kropp så jag hade daglig värk.
Hade inte en så kunnig och så hästhälsakunnig människa tagit över hästen hade han gått direkt till slakt. Han var för farlig att hantera och rida för alla utom en enormt skicklig ryttare! Veterinären fick hästen och lovade att om hon inte hade honom kvar, då skulle han slaktas.
Veterinären och hennes mkt skickliga dotter hade hästen i ett år. Sedan slaktades han pga att han var farlig att rida!
Dessutom hade veterinären efter mycket arbete hittat en av anledningarna till att hästen var oridbar/ohanterbar (han var även en tuffing med tuff stam). Hästen hade skolios. Vilket var svårt att hitta, alla andra hade ju missat det genom åren!

Så som någon annan även nämnde, hästar är inte rädda för att dö! Men man ska inte riskera livet på medhästmänniskor i onödan, dessutom så trivs inte en häst som hela tiden i livet genomgår en kamp med sin ryttare/ägare! Bättre då att ta bort den!

Likaså rejält gamla hästar. Min gammelpålle dog när han var 26 år, då hade en underbar fodervärd varit hans matte i flera år.
Men hade hon av någon anledning inte kunnat ha honom kvar när han närmade sig 25 år, då hade jag tagit bort honom!
Helt fel mot honom att sälja eller ställa honom till en annan fodervärd!

Därför att det är mycket justare att som hästägare ta detta svåra, hemska beslut och låta hästen få "vila i frid",än att fegt gömma sig bakom ett beslut att ge bort den till nån där man sedan inte har någon kontroll över vare sig livssituation eller vidaresäljning eller andra beslut rörande hästen.

Jag har hemskt svårt att se att det går hästar till slakt som är helt friska (dvs helt friska fysiskt och psykiskt samt ej ålderstigna).

Jag är helt emot detta förmänskligande som en del gör med djuren.....är det verkligen bättre att de får lida ett helt liv istället för att "vila i frid"?

Fyfan jag får ont i hela hjärtat när jag läser det här. Förstår inte hur man kan skicka en häst till slakteri, det går bara inte in i mig. Och om den dessutom är helt frisk varför inte sälja till någon som _vill_ ta hand om den? Detta är bara helt sjukt.

Varför är det sjukt!? Tycker det är mer sjukt när folk, av rädsla för att ta ett beslut om slakt, säljer den billigt för att den till varje pris ska få leva. Och hips vips så gör den en resa till Italien med enkel biljett, eller vandrar runt hos än den ena än den andra. Bara för att det står någon utanför dörren och vill ta hand om min häst så är det ju inte detsamma som att jag vill att den personen ska göra det eller tycker att den är lämplig.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen.....det finns värre saker vi kan göra våra hästar än att slakta dem!

Kicki :laugh:

Tro det eller ej, men det finns faktiskt dom som hellre slaktar en häst än att sälja/ge bort den till ngn annan.
Detta av enbart prestigeskäl, har de själva inte lyckats med hästen ska ingen annan få chansen heller.
Jag vet en person som gjort så vid minst två tillfällen... H*n skulle aldrig tillåta att någon annan fick ta över en häst - och hemska tanke kanske få denna häst att fungera/prestera bra, hellre slår de ihjäl hästen:cry:
Vidrigt & egoistiskt i mitt tycke (när det handlar om fullt friska hästar som är okomplicerade i hantering).

Ja då skulle jag kunna vara en sådan person.......

Varför låta någon person "mixtra" och "försöka",kanske använda sig av "alternativa" metoder som inte är förenade med vetenskap och erfarenhet?Kanske låta hästen lida?(Fysiskt eller psykiskt).För hur ska jag (om jag gett bort hästen) kunna veta att det nya ägaren gör är rätt?Hur ska jag kunna skydda den om jag inte längre äger den?Hur ska jag skydda hästen mot att aldrig bli såld?Aldrig bli utsatt för lidande?MmMm.

Är hästen död så vet man att den inte kan lida nåt mera.

Anser att det inte alls är sjukt utan man kanske ser till hästens bästa.Finns faktiskt sk. problemhästar som inte accepterar ryttarbyte.Skulle inte tveka på att skicka min till slakt om ngt skulle hända.Betyder alldeles för mkt för mej för att riskera att hon skulle bli en vandringspokal.Låter hårt men en död häst lider faktiskt inte.

Jag vet folk som köper/har köpt hästar från slakterier. Riktigt hemskt då de kan vara i dåligt skick? Oseriösa slakterier kan tros?

Var det där till mej?Kommer den dan så kommer min häst få somna in hemma,skulle inte köra henne ngn annanstans för att ta bort henne.

Jag vet folk som köper/har köpt hästar från slakterier. Riktigt hemskt då de kan vara i dåligt skick? Oseriösa slakterier kan tros?
Så får slakterierna inte göra, de hästar de köpt in för slakt ska slaktas och inte säljas vidare. Den som sålt hästen till slakteriet ska dessutom få en avräkning efter slakten, där det står hur mycket kött det blev osv.
Sen finns det slakterier som har en bifirma som handlar med levande djur. Det är troligen från ett sådant slakteri dina bekanta köper/har köpt hästar.

Vet faktiskt också att det har förekommit. Säkra uppgifter från en bekant som jobbade på ett slakteri. Dock är det förbjudet.

KL

suckar åt mänskligheten

Det är precis lika synd om kor och grisar. Förstår inte vad det har med detta att göra? Du vet inte var jag står i samhället, jag har aldrig påstått att jag inte tycker lika synd om dom.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 554
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 646
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 038
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Tandproblem på båda katterna
  • Mellanpudel