Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
@palle och @DarkInNight nej det kommer jag inte ;) ni ska ju starta ridskola :rofl:.

Hade det inte varit för att min ekonomi är i botten(och har grävt ner sig några dm i dyn), sadelkammare är överfull och att hästarna redan har två sadlar var. Så hade en dressyr sadel till pronenadhästen suttit fin :rofl:
 
@palle och @DarkInNight nej det kommer jag inte ;) ni ska ju starta ridskola :rofl:.

Hade det inte varit för att min ekonomi är i botten(och har grävt ner sig några dm i dyn), sadelkammare är överfull och att hästarna redan har två sadlar var. Så hade en dressyr sadel till pronenadhästen suttit fin :rofl:

Klart promenadhästen ska ha både några dressyrsadlar och hoppsadlar hängandes i sadelkammaren :D
 
Håller med @pulkaskurk.
självklart behöver hästen ha lite variation på sadlarna när hon rids. Du måste ju ha en sadel till varje ridtillfälle!
Och självklart även pulkaskurks Islandssadel och min allroundsadel också. Kanske @palle har någon sadel att komplettera med?
men blir det en ny sadel så måste jag sälja en = :arghh::cry::wtf::arghh::yuck: , och hitta en i samma prisklass vilket nog är smått omöjligt då en gammal passier inte går för många hundralappar nu:cry:.

och NEJ JAG SKA INTE HA NÅGON MER SADEL! NI FÅR KRÄNGA PÅ DEM PÅ NGN ANNAN ;)
 
men blir det en ny sadel så måste jag sälja en = :arghh::cry::wtf::arghh::yuck: , och hitta en i samma prisklass vilket nog är smått omöjligt då en gammal passier inte går för många hundralappar nu:cry:.

och NEJ JAG SKA INTE HA NÅGON MER SADEL! NI FÅR KRÄNGA PÅ DEM PÅ NGN ANNAN ;)

DU HAR FEL!!!!!
DU SKA VISST HA FLER SADLAR!
DU FÅR VÄL SÄLJA DIG LITE OFTARE SÅ DU HAR RÅD, ELLER SÄLJ DIG DYRARE ;)
 
jag hade gärna haft både damsadel, westernsadel m,m men då ekonomin är i botten som arbetslös fd student utan csn så kommer det inte ske de närmsta 100 åren :). men ger ni mig de gratis så tackar och tar jag emot alla sadlar ni har ^_^.
 
jag hade gärna haft både damsadel, westernsadel m,m men då ekonomin är i botten som arbetslös fd student utan csn så kommer det inte ske de närmsta 100 åren :). men ger ni mig de gratis så tackar och tar jag emot alla sadlar ni har ^_^.

Men herreguuud du är ju söt som socker!
Ut och tindra med ögonen så får du jobb och kan köpa alla våra sadlar :D
 
Jag sålde ett helt gäng bett för två veckor sedan. Köparna har varit precis så bra som man önskar! Snabbt betalat och jag har givetvis postat snabbt.

Men posten! Sikka nötter! Jag köpte postens färdiga vadderade kuvert, enkelt o smidigt! Men de håller uppenbarligen inte för bett trots att det står 2kg på... Ett kuvert kom fram tomt, ett kuvert kom i retur till mig med en lapp från posten som sa att de bad om ursäkt för förlorat innehåll. Jahapp! Helt plötsligt framstår ju jag som en dålig säljare när grejerna inte kommer fram. Har felanmält i måndags och inte hört ett ljud. Via telefon fick jag veta att på en central där mina kuvert passerat ligger två bett med enklare beskrivet samma som "mina". Kan undra vad som dröjer...

Pinsamt iaf.
 
Jag sålde ett helt gäng bett för två veckor sedan. Köparna har varit precis så bra som man önskar! Snabbt betalat och jag har givetvis postat snabbt.

Men posten! Sikka nötter! Jag köpte postens färdiga vadderade kuvert, enkelt o smidigt! Men de håller uppenbarligen inte för bett trots att det står 2kg på... Ett kuvert kom fram tomt, ett kuvert kom i retur till mig med en lapp från posten som sa att de bad om ursäkt för förlorat innehåll. Jahapp! Helt plötsligt framstår ju jag som en dålig säljare när grejerna inte kommer fram. Har felanmält i måndags och inte hört ett ljud. Via telefon fick jag veta att på en central där mina kuvert passerat ligger två bett med enklare beskrivet samma som "mina". Kan undra vad som dröjer...

Pinsamt iaf.


Jag har råkat ut för samma sak och skickar numera enbart syntetbett i postens påsar.
Metallbett stoppar jag i en brödpåse i plast och tejpar.....
MASSOR med varv, runt runt med tejp på alla håll och kanter.
Och efter det har jag inte förlorat ett enda bett ;)
 
Jag sålde ett helt gäng bett för två veckor sedan. Köparna har varit precis så bra som man önskar! Snabbt betalat och jag har givetvis postat snabbt.

Men posten! Sikka nötter! Jag köpte postens färdiga vadderade kuvert, enkelt o smidigt! Men de håller uppenbarligen inte för bett trots att det står 2kg på... Ett kuvert kom fram tomt, ett kuvert kom i retur till mig med en lapp från posten som sa att de bad om ursäkt för förlorat innehåll. Jahapp! Helt plötsligt framstår ju jag som en dålig säljare när grejerna inte kommer fram. Har felanmält i måndags och inte hört ett ljud. Via telefon fick jag veta att på en central där mina kuvert passerat ligger två bett med enklare beskrivet samma som "mina". Kan undra vad som dröjer...

Pinsamt iaf.

Gick in i tråden och läste lite å kände för att svara på detta. . Lite ot men väl ett tips när man skickar saker.

Jag jobbar på posten och vill komma med ett tips: tejp, tejp och tejp eller så stadiga förpackningar.
Tyngre föremål som kan åka runt i paketet tar lätt sönder paketen i hanteringen. Faller grejerna ut separeras det lätt. Hundratals paket hanteras samtidigt.
Alltid en extra tejpremsa på vid öppningar.

För den som inte vet så tippas paket ofta upp på rullband från burar med mängder av paket. Dvs det är inte alltid en så varsam hantering man kan tro. Enskild hantering av varje paket är omöjlig

Värdefullt eller ömtåligt ska inte gå i vanlig postgång därför.
 
Gick in i tråden och läste lite å kände för att svara på detta. . Lite ot men väl ett tips när man skickar saker.

Jag jobbar på posten och vill komma med ett tips: tejp, tejp och tejp eller så stadiga förpackningar.
Tyngre föremål som kan åka runt i paketet tar lätt sönder paketen i hanteringen. Faller grejerna ut separeras det lätt. Hundratals paket hanteras samtidigt.
Alltid en extra tejpremsa på vid öppningar.

För den som inte vet så tippas paket ofta upp på rullband från burar med mängder av paket. Dvs det är inte alltid en så varsam hantering man kan tro. Enskild hantering av varje paket är omöjlig

Värdefullt eller ömtåligt ska inte gå i vanlig postgång därför.
Bra tips :), jag kör alltid på så tätt paketerat som möjligt, dvs bett mellan 2 papp skivor, lite papper emellan och mycket tejp runtom och sen en plastpåse över. Kläder och mjuka saker rullar/viks hårt, knyter runt om och sen några lager plastpåsar över med tejp över varje söm så att det blir så lufttätt som möjligt :)
 
Åh jag måste bara gnälla lite -det handlar inte om en speciell annons utan om ett slags fenomen.
Det här med hästsäljare som "skickar film till seriöst intresserade som mailar/ringer och ber om film"... Faktiskt tycker jag att det blir lite knasigt. Jag kan läsa en annons om en häst som låter intressant stam-, utbildnings- och beskrivningsmässigt men jag vill ju gärna se film på hästen INNAN jag mailar/ringer och besvärar säljaren. Kan ju vara så att det på filmen visar sig att min uppfattning om "fantastiska gångarter" inte stämmer överens med säljarens. Är det så svårt att lägga filmen i annonsen direkt så man kan avgöra sånt först?
Det händer ju även att man sitter och tittar på annonser utan att leta häst själv just då, men ser man nåt riktigt bra så har man den med i huvudet och rätt var det är träffar man på en vän som DEN hästen hade passat perfekt till..

Aja, jag önskar att man lägger ner "maila för film" och lägger ut film direkt så folk kan se vad det är för häst direkt.

Jag var med om något intressant med vår ena hingstunge som är till salu.. Han var inte många dagar gammal när en ville se film på honom. Vi filmade och skickade över, min son sprang i regnet med märren. Dessvärre så visade han bara skritt och galopp, inte många travsteg alls. Vissa föl har en favoritgångart i början och då är det svårt att få dem att visa gång.. I vilket fall så vet jag inte hur många klipp jag skickade men de vill absolut ha en travfilm..
Till slut fick vi till en travsnutt och jag skulle få besked lite senare under dagen..

Knäpptyst och det var nu ett par månader sedan..

Jag har tre föl till salu och har haft en tvååring till salu nu också och så många mail jag fått denna gång om bilder mm och ändå ligger det en hel del både på hemsidan och facebook.. Jag skickar ännu mer bilder och sen är det knäpptyst.. inte ett ljud...

Dessutom hade jag en spekulant på stofölet, där står priset i annonsen och fick både mail och telefonsamtal, spekulanten frågade vid samtal om priset och jag så då att det är ett bra pris på en mkt fin unge och jag ingen större prutmån i det.. Det bokas ett besök för visning men kvällen innan tror jag det var så ställs det in med anledning att spekulanten inte har pengarna..

Verkligen trist och jag förstår om man vill ha ngt och inte har råd men då behöver man kanske inte boka in ett besök överhuvudtaget
?:(
 
Bra tips :), jag kör alltid på så tätt paketerat som möjligt, dvs bett mellan 2 papp skivor, lite papper emellan och mycket tejp runtom och sen en plastpåse över. Kläder och mjuka saker rullar/viks hårt, knyter runt om och sen några lager plastpåsar över med tejp över varje söm så att det blir så lufttätt som möjligt :)

Jag tänkte att det kanske kan vara värt att dela med sig av..ska jag vara ärlig hade jag ingen aning om hur man hanterade posten jag heller före jag började där.

Men det blir ju ganska många hanteringsmoment som paketet måste hålla för innan det når slutdestination sas. Först ska det lämnas in, läggs kanske bland hundratals paket före en sorteringsrunda..sen ska det skickas igen och ofta i burar kanske via flyg eller lastbil dvs kan skakas lite på vägen..sedan till slutstället där det kanske ska tippas upp igen från burarna för ytterligare en sortering.
På vissa ställen sorteras det även i maskiner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 632
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 777
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp