Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Muppfolk..

Vi har ett buskotyg i trädgården. Sambon ville ta fyrhjulingen och riva bort den men jag tänkte vara schysst och skänka bort den eftersom jag hört att vissa gillar sådana där rhododendrobuskar.
Annons på Facebook. Avhämtning inom en vecka, enbart seriösa tack.
Var en kvinna som skulle ha den. Sen avbokade hon tiden ett par gånger fram till igår när hon skulle komma. Ingen kom. Idag hör hon av sig och vill komma idag...
Blir så less. Nu åker den på tippen.
 
Blir less på en säljare nu. Sa att jag var intresserad i torsdags men bad om en bättre bild. Skulle fixas under fredagen. På lördagen skrev jag och undrade hur det gick med bilden. Fortfarande inget svar.
 
ågu. min sadel skickades inslagen i 2 sopsäckar. kom fram hel i bommen och allt. Turens tur alltså...

Ja, som sagt mitt tips är gör inte om det ;)


Ska man skicka ömtåligt så är det värde som gäller..Det är en betydligt varsammare hantering och posten är ersättningsskyldig upp till förutbestämt belopp vilket aldrig förekommer för ekonomiförsändelser..
 
Nu är det dags för mig att gnälla lite, har satt ut en sele på annons och får tuppjuck! Egentligen får jag skylla mig själv för att jag inte skrev ut pris, men kan tycka att tillverkaren (Tärnsjö) är så känd, att man borde förstå att selen inte kostar runt tusenlappen. Har blivit bombad med svar, men bara från folk som uppenbarligen inte förstår vad det är jag säljer.
 
Nu är det dags för mig att gnälla lite, har satt ut en sele på annons och får tuppjuck! Egentligen får jag skylla mig själv för att jag inte skrev ut pris, men kan tycka att tillverkaren (Tärnsjö) är så känd, att man borde förstå att selen inte kostar runt tusenlappen. Har blivit bombad med svar, men bara från folk som uppenbarligen inte förstår vad det är jag säljer.

Kan ju vara så att de hoppas på att DU inte vet vad du säljer, så att du skickar iväg den för samma pris som budgetselarna ;) :D
 
Nu vill jag gnälla...Jag har börjat lägga ut lite saker och rensar ut.
Men alltså..folk! :banghead:
Billiga saker som är begagnade håller ett visst mått..man får tåla att det kanske är lite hår,lite spån, någon smutsfläck men att det i övrigt är helt och rent ..vissa saker går liksom inte att tvätta så enkelt. Men vilka krav folk har..man ställer samma krav som om prylarna vore nya i butik??

Funderar ärligt på att bara dumpa allt i soptunnan :mad: Vilket känns trist, för en del saker är märkes/kvalitets prylar som har ett par års användning kvar innan de ens räknas som utklassade.

Liksom begagnade täcken för någon hundring eller loppispriser typ..kan man ha såna krav egentligen mer än att det är funktionellt, tex håller tätt ute?

Det ska provas trots att man ger korrekt storleksbeskrivning, det ska tas bilder från alla möjliga vinklar och vrår (trots att en helbild finns)..suck!

Ja..jag undrar hur folk tänker/hur snål man kan vara egentligen att man inte vågar köpa saker bara på vinst eller förlust som kostar typ ingenting..passar det har man ju sparat massor av pengar tänker jag i stället för att köpa 1 täcke nytt kan man få 5 täcken i ok begat skick. (finns inga täcken i vettig kvalitet till priset av 1-200 kr i alla fall)
Borde vara guldläge för de med täckesmarodörer, eller bara för den som är i ett akut behov av ett tillfälligt täcke eller annan pryl.

Till alla de som säger "jag tar den/när kan jag hämta?" : :bow:
 
Senast ändrad:
Finns så många mailsvar jag inte ens besvarar..Måste man sälja saker helt rena och absolut inte den minsta skråman, även om det inte stör funktionen eller knappt syns? Hur gör folk undrar jag? En vanlig tvättmaskin duger inte mycket till..
Och hur sjutton håller man saker helt rena/helt hela efter flera års användande?

Av svaren man får låter man nästintill oförskämd för att man ens lagt ut foton på sakerna och priset...bla har jag horsewaretäcken (kvalla som håller i evigheter), som de också ska synas in i minsta detalj om de är dugliga eller ej..minsta hår verkar vara kört enl vissa :( trots att sakerna understiger summan av 200:- (är det för dyrt för begat trots att sakerna kostar typ 5-dubbelt nytt??)

Man blir helt klart fundersam...och undrar om det är så att vi lever i det där förbruknings/extrema konsumtionssamhället där allt ska vara nytt..och att återanvända/köpa begat i mellanåt verkar var mest ..blä?
 
Senast ändrad:
Fick ett fantastiskt svar förra veckan. Har ett par prestige-bakskydd t salu, använda en gång och utlagda f mindre än halva nypris, så typ 450 kr.
Den intresserade skrev att hon ville köpa dem om jag kunde leverera dem till Hässleholm eller Tyringe (vilket är sisådär 4-5 mil enkel väg) eftersom hon ville betala direkt i handen och inte få nåt strul.....

Jag svarade att om var intresserad så var hon välkommen att hämta dem på plats.

Inget erbjudande om ersättning f besväret eller fråga om jag kanske brukade vara åt det hållet eller dyl.

Vilken verklighet lever folk i.
Jag skulle dragit till m körersättning 25 kr/ mil plus 1,5 timmes lön....
 
@HannaZ Men gud! Vad är det för fel på folk?!

Jag har hittat något som jag stör mig något så enormt på. Man lägger ut en annons i dessa säljessidor på FB och så får man lite svar i "tråden" från folk som är intresserade - SÅ KOMMER DÄR EN STOLLE in i tråden, och har en likadan grej att sälja alt. erbjuder liknade till billigare pris, till de som svarat på MIN annons. VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK?!
 
Fick ett fantastiskt svar förra veckan. Har ett par prestige-bakskydd t salu, använda en gång och utlagda f mindre än halva nypris, så typ 450 kr.
Den intresserade skrev att hon ville köpa dem om jag kunde leverera dem till Hässleholm eller Tyringe (vilket är sisådär 4-5 mil enkel väg) eftersom hon ville betala direkt i handen och inte få nåt strul.....

Jag svarade att om var intresserad så var hon välkommen att hämta dem på plats.

Inget erbjudande om ersättning f besväret eller fråga om jag kanske brukade vara åt det hållet eller dyl.

Vilken verklighet lever folk i.
Jag skulle dragit till m körersättning 25 kr/ mil plus 1,5 timmes lön....

VA??

Att du inte GAV bort dem?! (plus gratis hemleverans såklart!)

Snåla jäkel....


:angel::o:D
 
Ytterligare ett praktexemplar till köpare... :meh:

Säljer lite prylar på Hästnet, bl.a lite täcken. Ridtäcket är prissatt inkl. frakt men på 200g täcket skrev jag tydligt att det ska hämtas, annars får köparen betala frakten. Det kostar ju multum + lite till att skicka tjocka utetäcken...
Ridtäcket är utannonserat för 550kr och utetäcket för 1000kr.
En tjej hör av sig och vill ha ett paketpris på båda 1200kr inkl. frakt!

Summa summarum: Jag ska alltså i princip ge bort ridtäcket och dessutom bjuda på större delen av frakten. Yeah right.
 
Jag blir vansinnig på alla som har annons ute och som sen inte svarar på mail. Det händer hela tiden. Om man får en sak såld: ta då för i H-e bort annonsen! Orkar man inte ta bort annonsen får man anstränga sig och svara att saken är såld.
 
Jag har hittat något som jag stör mig något så enormt på. Man lägger ut en annons i dessa säljessidor på FB och så får man lite svar i "tråden" från folk som är intresserade - SÅ KOMMER DÄR EN STOLLE in i tråden, och har en likadan grej att sälja alt. erbjuder liknade till billigare pris, till de som svarat på MIN annons. VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK?![/QUOTE]

HATAR det där!! Eller att folk totalt trådkapar ens annons och börjar prata om andra saker de har till salu och börjar lägga ut sina annonser där. Häner jämt och jag tröttnade men då var jag tydligen en bitterf*a som inte var sammarbetsvillig.

Ursäkta att jag inte vill få ständiga notiser om MIN annons som handlar om allt annat än det jag säljer. USCH!!
 
Jag undrar ibland om folk överhuvudtaget läser vad det står i annonser, eller om de önsketänker...

Jag har i höst gjort ett halvhjärtat försök att byta bort en av mina hästar, antingen mot en välutbildad pensionerad tävlingshäst till mig (för promenadridning, utb helst LA-Msv) eller en genomsnäll ponny till dottern. Har varit tydlig med att jag inte är intresserad av någon travare. Annonsen har inletts med "Vill du BYTA häst med mig?".
Något enstaka svar har jag fått där man faktiskt har läst annonsen, men det har fallit på olika saker. Men ett flertal av svaren har varit på ponnyer som är till salu, ofta dessutom för pris långt över vad jag satt som bytesvärde. Och ett antal av svaren har varit travare, varav den senaste ju faktiskt hade startat en LB dressyr och hoppade 80 cm... Ehh??? :confused:

(min häst är för övrigt bortlovad nu, så inga fler erbjudanden är av intresse...)
 
Det var några år sedan när jag skulle sälja en Prestige Modena Dressyr sadel. En tjej i samma stad (stockholm) hör av sig och säger sig ska ha EXAKT den sadeln jag har till salu. Det har hon haft en sadelutprovare ute för att kolla. Jag mailar över nya bilder samt exakt modell, osv.
Hon ringer igen- jo det är exakt den sadeln hon ska ha.
Eftersom hon är såååå säker på att det är just den här sadeln så erbjuder jag mig att komma och lämna den till henne i stallet där hästen står, då hon sjölv inte har körkort och det är ju lite meckigt att släpa runt på en sadeln i kommunal trafiken, sagt och gjort jag åker dit ca 6 mil tur och retur, samt otalig tid i bilköer i huvudstaden.
När jag väl är framme så ska hon prova sadeln (helt okej) sen börjar hon prata om avbetalning och när det inte går så prutar hon skamlöst. När det inte heller går så säger hon att sadeln ser konstig ut och det var inte alls den sadeln som hennes sadelutprovare sagt att hon ska ha, sen kanske hon faktoskt skulle ha en brun istället för svart!
Fy tusan va arg jag var när jag åkte därifrån med sadeln.
 
@HannaZ Men gud! Vad är det för fel på folk?!

Jag har hittat något som jag stör mig något så enormt på. Man lägger ut en annons i dessa säljessidor på FB och så får man lite svar i "tråden" från folk som är intresserade - SÅ KOMMER DÄR EN STOLLE in i tråden, och har en likadan grej att sälja alt. erbjuder liknade till billigare pris, till de som svarat på MIN annons. VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK?!

Eller när man som köpare sagt att man köper till utsatt pris, så kommer någon annan och försöker bjuda över, eller skriker att den betalar NU eller liknande. Först som sagt köper gäller väl om det inte är budgivning. Jäkla idioter. I det fallet jag var med om så fick jag köpa saken ändå eftersom jag sagt det först (och jag betalade också samma dag)
 
Ännu ett jävla riksmongo som prutar en tredjedel av priset. Snart tar jag tamejfan bort mina annonser från Hästnet :banghead:

Dock en stor eloge till tjejen som köpte ett täcke och förde över den begärda summan omedelbums! Fler såna tack!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 632
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 777
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp