Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det värsta jag vet är folk som på fullt allvar försöker kränga sina begagnade saker för det priset de kostade nya, eller bara någon hundralapp billigare, och inte tycks förstå att det är relativt lätt idag att kolla upp vad olika hästsportaffärer tar för grejen ny. Särskilt irriterande tycker jag det är med täcken, som de dessutom tänker skicka i "befintligt, otvättat skick" för en minimal prissänkning jämfört med vad det skulle kosta att köpa ett helt nytt täcke. Jag som inte har möjlighet att tvätta täcken själv måste lämna iväg dem, och då tillkommer den kostnaden också. Hade täcket varit betydligt billigare än nypris hade jag inte brytt mig om tvättkostnaden, men när det handlar om en så liten skillnad känns det inte ens värt det, den lilla skillnaden jag "tjänar" på att köpa begagnat skulle jag få lägga på att få täcket rent.
 
Det värsta jag vet är folk som på fullt allvar försöker kränga sina begagnade saker för det priset de kostade nya, eller bara någon hundralapp billigare, och inte tycks förstå att det är relativt lätt idag att kolla upp vad olika hästsportaffärer tar för grejen ny. Särskilt irriterande tycker jag det är med täcken, som de dessutom tänker skicka i "befintligt, otvättat skick" för en minimal prissänkning jämfört med vad det skulle kosta att köpa ett helt nytt täcke. Jag som inte har möjlighet att tvätta täcken själv måste lämna iväg dem, och då tillkommer den kostnaden också. Hade täcket varit betydligt billigare än nypris hade jag inte brytt mig om tvättkostnaden, men när det handlar om en så liten skillnad känns det inte ens värt det, den lilla skillnaden jag "tjänar" på att köpa begagnat skulle jag få lägga på att få täcket rent.

Instämmer helt!
Får jag dessutom ett helt nytt, rent, fint täcke med alla garantier och öppet köp villkor kvar för bara en hundring eller två extra så köper jag ju hellre nytt.
 
Instämmer helt!
Får jag dessutom ett helt nytt, rent, fint täcke med alla garantier och öppet köp villkor kvar för bara en hundring eller två extra så köper jag ju hellre nytt.
Ja men verkligen, plus att man slipper besväret att maila fram och tillbaka utan bara kan åka till en butik eller beställa på nätet.
 
Nu behöver jag skriva av mej lite. Försöker sälja en hästtransport från -88. Stor och rymlig med sadelkammare så den ger ett luftigt intryck. Väggar, golv och tak. Nu är det visserligen körförbud på den pga dålig fjädring samt dåliga bromsar.

Förra gången jag hade den ute var i våras och då erbjöd folk mej 3000kr. :crazy: får se om de gjor det denna gången också men vi har fixat lite på den. Dock inte fjädringen. Jag kommer bli sur om de ger mej ett skambud. :cautious:
 
Nu behöver jag skriva av mej lite. Försöker sälja en hästtransport från -88. Stor och rymlig med sadelkammare så den ger ett luftigt intryck. Väggar, golv och tak. Nu är det visserligen körförbud på den pga dålig fjädring samt dåliga bromsar.

Förra gången jag hade den ute var i våras och då erbjöd folk mej 3000kr. :crazy: får se om de gjor det denna gången också men vi har fixat lite på den. Dock inte fjädringen. Jag kommer bli sur om de ger mej ett skambud. :cautious:

En så gammal transport med körförbud så kan du nog inte förvänta dig så mkt mer än 3000kr.
Jag hade en gammal transport från -89 nybesiktad ua i mycket bra bruksskick som jag sålde för 9000kr.
En kompis köpte en transport som låter som din i våras för 1500kr.....
Vill du ha ut mera får du nog allt fixa den och se till att den är besiktad ua.
 
Fast nya däck och lampor gick ju på 3000kr så då är det som att jag skulle ge bort den om jag sålde den för 3000kr, nu alltså. Golv, tak och väggar är bra - och skulle kostat en hel del om man bytt ut. Så med andra ord så måste jag byta axel som gäller för att bli av med den till ett vettigt pris?
 
Fast nya däck och lampor gick ju på 3000kr så då är det som att jag skulle ge bort den om jag sålde den för 3000kr, nu alltså. Golv, tak och väggar är bra - och skulle kostat en hel del om man bytt ut. Så med andra ord så måste jag byta axel som gäller för att bli av med den till ett vettigt pris?

Yepp, behöver axel bytas får du ju nästan betala för att bli av med den.

Att du bytt lampor och däck spelar ingen roll om det ändå inte går att använda den och den inte är besiktad.
Just axelbyte är sånt som köpare inte vill behöva göra ens om de är händiga just pga att det är apdyrt i förhållande till värdet på släpet.
Ett så gammalt släp blir liksom inte värt speciellt mkt mer än 10000kr ens i perfekt skick.
 
Fast nya däck och lampor gick ju på 3000kr så då är det som att jag skulle ge bort den om jag sålde den för 3000kr, nu alltså. Golv, tak och väggar är bra - och skulle kostat en hel del om man bytt ut. Så med andra ord så måste jag byta axel som gäller för att bli av med den till ett vettigt pris?

Det är som vid husköp, köper man ett billigt hus ska man inte renovera det för mycket om man inte vill gå back vid försäljning (gör inte som oss alltså :D)
Skulle man däremot renovera ett dyrare hus så är det inte alls lika stor risk att gå back vid försäljning :)

Dvs hästtransporter med lågt marknadsvärde blir inte så mycket mer värda trots att man renoverar det för X tusen.
Så man får renovera transporten för sin egen skull, inte för att tjäna mer vid försäljning :)
 
Vad säger ni om en säljare som efter div ändringar gällande när hästen kunde visas, sedan helt enkelt inte dyker upp när man står där och väntar? Efter 40 min väntan, flera sms och samtal utan svar så gav vi upp...
Sur man blir..
 
Vad säger ni om en säljare som efter div ändringar gällande när hästen kunde visas, sedan helt enkelt inte dyker upp när man står där och väntar? Efter 40 min väntan, flera sms och samtal utan svar så gav vi upp...
Sur man blir..

Jag hade inte varit glad!

Men jag skulle förutsätta att det blivit missförstånd ang tid och dag eller att det hänt något.
 
Jag hade inte varit glad!

Men jag skulle förutsätta att det blivit missförstånd ang tid och dag eller att det hänt något.
Ja, det som hade hänt var att säljaren sov till efter lunch istället för att möta oss på förmiddagen. Och då hade säljaren själv messat kvällen innan och kollat att vi skulle komma nästa dag...
Säljaren messade några timmar senare och skämdes förståss, jag är glad att jag inte tagit ledigt från jobbet för att åka iväg, som det först var tänkt.

Sånt händer förståss, men man blir så sjukt besviken och sur. Redan sen innan kände jag mig lite tveksam till säljaren av olika skäl, nu kändes det lite som spiken i kistan. För mig är det viktigt med en bra relation med säljaren så att man får förtroende för denne. Samtidigt var jag himla nyfiken på den hästen... :(
 
Ja, det som hade hänt var att säljaren sov till efter lunch istället för att möta oss på förmiddagen. Och då hade säljaren själv messat kvällen innan och kollat att vi skulle komma nästa dag...
Säljaren messade några timmar senare och skämdes förståss, jag är glad att jag inte tagit ledigt från jobbet för att åka iväg, som det först var tänkt.

Sånt händer förståss, men man blir så sjukt besviken och sur. Redan sen innan kände jag mig lite tveksam till säljaren av olika skäl, nu kändes det lite som spiken i kistan. För mig är det viktigt med en bra relation med säljaren så att man får förtroende för denne. Samtidigt var jag himla nyfiken på den hästen... :(

Förstår att du är besviken och jag förstår precis hur du känner inför säljaren.
Men jag hade nog gett det en chans till om hästen verkar värd det.
Det kan ju vara någon sjukdom och/eller mediciner som påverkade att det blev så tokigt.
Det är ju oftast inget man gärna vill basunera ut om det är så även om det skulle kunna förklara en hel del många gånger.
 
Vad säger ni om en säljare som efter div ändringar gällande när hästen kunde visas, sedan helt enkelt inte dyker upp när man står där och väntar? Efter 40 min väntan, flera sms och samtal utan svar så gav vi upp...
Sur man blir..

Hände mej också en gång.
Säljaren fick bestämma dag och tid, vi dök upp och väntade i duggregn och snöblask i över en timme.
Ringde och messade hur många gånger som helst utan resultat. Har inte hört av säljaren än, fast det har gått ett par år nu...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 632
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 777
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattunge nästa sommar?
  • Uppdateringstråd 30
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp