Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
ja du har rätt, har för mig att ponny - 38, cob - 40, full - 42 ??

*kollar* Enligt mina standardtabeller är full ca 43cm, cob ca 42cm, ponny ca 41cm och neråt. De köpta pannband jag har i storlek cob ligger runt 41,5-42cm (de jag mätt, iaf), och 42cm är rätt lagom på min häst (cob-storlek på huvudlag). Skillnaderna kan säkert diffa mer hos vissa tillverkare, eftersom alla verkar ha sin egen standard, dock.
 
Efter flera krångliga köpare så har jag legat lågt på säljfronten ett tag. Sen härom veckan lyckades jag sälja ett rätt slitet men helt rambo-flugtäcke hur smidigt som helst. Det var en tjej på facebook som eftersökte ett sådant. Jag skrev att jag hade ett. Tjejen svarade dock inte men någon timme senare skrev en annan att hon ville köpa det. Hon bodde bara några kilometer från mitt stall, så dagen efter kom hon dit, jag fick 200 kr, hon fick täcket och hon hann åka innan jag hunnit ens kallprata en stund. Både jag och stallägaren var nästan lite chockade. Tidigare när jag sålt saker IRL har man kanske pratat ett par minuter i alla fall. Men 200 kr rikare på ett täcke som jag typ tänkt slänga, helt ok.
 
Jag är frustrerad! Hur tänkte tradera när de gjorde så att ens omdömen inte syns om man inte sålt minst 10 varor på 12 månader. Vem vill köpa av någon som är "ej bedömd"? De annonserna brukar jag inte ens gå in på själv. :banghead:
 
Jag är frustrerad! Hur tänkte tradera när de gjorde så att ens omdömen inte syns om man inte sålt minst 10 varor på 12 månader. Vem vill köpa av någon som är "ej bedömd"? De annonserna brukar jag inte ens gå in på själv. :banghead:

Jag har inga problem med att köpa från "ej bedömd" om resten av omdömena är positiva :)
 
Tur att det finns några som gör det, då finns det hopp om att min utrensning ska ge mig en förmögenhet :angel: Förstår dock inte varför omdömena måste försvinna efter ett år, det är irriterande. Jag blir ju inte en mindre bra säljare bara för att jag inte haft något att sälja på ett år ;) Jag har för övrigt varit en krånlig köpare :eek: Jag har fått avboka två träffar vi bestämt av olika anledningar, men nu hänger det nygamla bettet i stallet och väntar på att testas av divan som ratar allt.
 
Jag är ute på Hästnet ganska ofta och ville handla schabrak och lindor som var i samma färg. Skickade ett mejl och frågade om hon hade dom kvar och det hade hon. Jag svarade då att jag var intresserad av dom och ville köpa och skickade iväg ett mejl med mina adressuppgifter på och frågade vart jag skulle sätta in pengarna. Men efter det mejlet har jag inte fått ett enda svar. Så jävla dålig stil. Kan väl i alla fall skicka et mejl tillbaka och säga att hon hittade en annan köpare.
Tror jag ska i framtiden handla på Hööks Hästsport istället för Hästnet om folk inte kan svara på mejl om de hittat en annan köpare.
Man blir jäkligt irriterad på folk.
 
:banghead::banghead::banghead: Har en del grejer ute. Speciellt en av dem har jag fått massor med svar på. Hur många som helst mailar och frågar om den är kvar. Jag svarar att den är kvar -sen tyst. En person sa i fredags att hon ville köpa den, bad om kontouppgifter osv. Jag skickade uppgifterna och bad henne säga till så fort hon satt in så att jag kan posta så fort som möjligt. Sedan tyst. och inga pengar. Ångrar man sig får man ju hemskt gärna säga det så att jag kan svara de som mailat sedan i fredags....
 
Jag ska nu för första gången sälja en häst. Han har varit till salu i typ två dagar "officiellt", och jag håller redan på att få en hjärnblödning! De mest perfekta hemmen mailar - men de mailar innan de pratat med sin respektive = han säger nej och det blir ingen affär. Pratar folk inte om sådant innan? Själv hade jag aldrig ens frågat :angel:
 
Så har jag äntligen fått min efterlängtade Wintec hoppsadel, denna gången fanns den på riktigt o var såklart lite dyrare än den jag blev lurad på.... Så nöjd rätt modell storlek och framförallt färg. Ljusbrun på min finaste fux blir kalas, fick med jättefina stigläder på köpet. Har ägnat em åt att byta koppgärn de e alltid lika kul:rage: Men tillsist kom alla skruvar på plats o vi tog en prov skrittrunda ...... Så faktiskt en mycket bra affär de blev precis så som jag tänkt denna gången:banana:
 
Min man och jag sålde en trädgårdstraktor på blocket för några år sedan. Den hade några år på nacken och vi hade satt ett mycket bra pris. Dessutom startade den inte och vi tog reda på felet och preciserade detta i annonsen. Vi fick napp från en spekulant som var här och tittade. Han hade en kompis med sig och de var två pers som tittade på traktorn. Min man talade om att det var fel på traktorn och det skulle kosta ca 1100 kr att laga. Vi drog av detta från priset. Eller - vi drog av 2500 från priset. De bestämde sig, tog traktorn och åkte.
Efter 2 månader började spekulanten skriva en massa hotfulla sms till mej där han hotade mej med rättsliga åtgärder om vi inte tog tillbaka traktorn och ersatte honom för bensinpengar. Traktorn gick ju inte, och han hade ju minsann fått betala 1100 kr för att laga traktorn...
 
mailar på annons som legat ute LÄNGE, frågar om säljaren kan tänka sig att gå ner i pris pga jag anser att priset är lite väl saftigt, får världens snorkigaste uppläxning till svar där säljaren kallar mig snål och minsann påpekar att varan såldes för begärt pris och herregud dufattar väl att varan är jävligt dyr när man köper ny??? Hade räckt gott och väl med "nej tyvärr, jag vill ha satt pris för varan".

Sen blir jag själv irriterad när folk försöker pruta ner redan skäligt prissatta varor redan första dagarna den ligger ute, men efter 2-3 månader kan man ju tänka sig att folk är villiga att gå ner i pris för att "bli av med skiten", och därmed inte bli så särskilt förnärmade när man frågar.
 
Jag trodde jag skulle behöva göra en krånglig sadelaffär i fredags. Mejlade på en sadel i grannkommunen, fick snabbt svar men skumma, korta och otydliga vilket oroade mig lite. Fick tillslut fram div nödvändig info (kortfattad, otydlig annons också såklart)
Åkte dit och damen visade sig vara jättetrevlig :D
Jättefin sadel, bra pris och hon prutade själv 500 kr. Fick även ha den på öppet köp.
Pricken över i;et var väl att den dessutom passade hästen!
 
Jag har suttit nu på förmiddagen och kollat runt på lite sadlar, börjar bli sugen på en billig dressyrsadel som komplement till hoppsadeln. Kollar först och främst efter en Pfiff Gino då jag vet redan att det är en ok sadel för små pengar och att den passar på hästen. Bara det att de som fanns ute var hiskeligt dyrt prissatta, en kostade till och med 300:- över det nypris jag hittar :confused: Har folk inte koll eller försöker de sig på en liten fuling?
 
Mejla o lägg bud .. har fått uppfattningen att det är svårare att sälja drssyrsadel än hoppsadel och är de dessutom dyrare än nypris lär de ju inte bli sålda. Har de dessutom legt ute ett tag så kanske de vill bli av med den.
 
Tänkte bara säga att..
Fy sjutton vad enerverande det är att sälja sadlar. Gång på gång blir jag påmind om varför jag har ett halvt ridskolestalls sadelutbud hemma istället för att sälja iväg
dem.. Hata oseriöst folk som slösar min tid och energi.
 
Tänkte bara säga att..
Fy sjutton vad enerverande det är att sälja sadlar. Gång på gång blir jag påmind om varför jag har ett halvt ridskolestalls sadelutbud hemma istället för att sälja iväg
dem.. Hata oseriöst folk som slösar min tid och energi.

Då skulle vi kunna starta ridskola tillsammans ;)
 
Tänkte bara säga att..
Fy sjutton vad enerverande det är att sälja sadlar. Gång på gång blir jag påmind om varför jag har ett halvt ridskolestalls sadelutbud hemma istället för att sälja iväg
dem.. Hata oseriöst folk som slösar min tid och energi.

I agree!
Har en sadel till salu nu med utbytbara koppjärn.
En köpare ville pruta massor för att det följde med "fel" koppjärn till hennes häst och hon skulle behöva köpa flera nya och de var så dyra?
Suck, det är ju det som är grejen med sadeln att man byter koppjärn och att de inte är dyra att byta.
Sadeln ligger inte på något vis högt i pris heller.
Folk är idioter!

Men för ett par veckor sen lyckades jag sälja en hoppsadel, var såld 1h efter jag la ut annonsen och utan prutande :)
Men sån tur har man ju inte mer än en gång...
 
avskyr också att sälja sadlar, men när jag köpte senaste så var jag en exemplarisk köpare, annonsen kom på söndagen, ringde på lördagen och paxade den och hämtade den på måndagen utan att pruta eller vela fram och tillbaka :rofl:, om fler ändå vore som jag :rofl:.
men det var exakt en sån sadel jag tänkt beställa, tekna s line, 1 år gammal, bra pris, rätt järn, rätt färg och rätt sits :love:. var en ren chansning då tekna a line var lite för smal och lite för svängd, men den passar både häst och mig perfekt :bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 631
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 777
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Tamråttor flyttar in
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp