Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag bör seldelen jag sålde, nå tjejen. Blir ni också nervösa i det läget? Jag blir nervös över att hon ska bli besviken och vilja ha pengarna tillbaka. Men jag har varit ärlig angående den och den är i superskick.
jag blir också lite nervös när jag skickar saker, själv så svarar jag alltid när jag fått paketet, så att säljaren ska kunna pusta ut ^_^. men när man skickar sadlar t ex så är det extra intressant att veta om den passade och vad de tycker om den. :)
 
jag blir också lite nervös när jag skickar saker, själv så svarar jag alltid när jag fått paketet, så att säljaren ska kunna pusta ut ^_^. men när man skickar sadlar t ex så är det extra intressant att veta om den passade och vad de tycker om den. :)


Jag blir ännu mer nervös när jag ser ett mail från köparen, tänk om det vill klaga och skicka tillbaka varan :mad: :cry:
 
Jag sitter i kläm nu. Inga hästgrejer, men det passar väl in i tråden ändå.
Sålde en sänggavel på blocket. Fick ett gäng mail ganska snabbt och valde att sälja till den som kunde komma först. Damen kunde inte komma förens på måndagen (annonsen kom ut på torsdagen). Iom att hon inte kunde komma förens tidigast då sa sa jag att jag skulle plocka isär den under helgen. Bild fanns på blocket, på min säng, inte isärplockad. (och jag hade skickat bild på gaveln eftersom det var ett par repor på den)
Damen kom och hämtade den på måndag, min sambo var hemma och hjälpte henne att bära ut till bilen. Allt frid och fröjd.
I helgen fick jag ett mail att det saknades en del till huvudgaveln (den jag hade skikcat bild på). Jag var inte hemma då så jag kollade i söndags kväll (trots att jag visste att den inte skulle finnas hemma) när jag kom hem. Den delen var givetvis inte där, hon har fått precis alla delar, ner till minsta skruv. Det finns inte en chans att vi har gjort behållt den, och varför?
Nu skriver hon att hon vill lämna tillbaka sängstommen och få pengarna tillbaka. Jag svarade att sängen var komplett vid köp. Hon kommer säkert inte ge sig, får den känslan. Vad ska man göra?
 
Någon som använt Blocketpaket ?

Hur har ni gjort med adresslappen, har ni skrivit ut den på ett vanligt papper ?

Har ingen skrivare så jag vet inte hur/vad jag ska göra. ....
 
Jag sitter i kläm nu. Inga hästgrejer, men det passar väl in i tråden ändå.
Sålde en sänggavel på blocket. Fick ett gäng mail ganska snabbt och valde att sälja till den som kunde komma först. Damen kunde inte komma förens på måndagen (annonsen kom ut på torsdagen). Iom att hon inte kunde komma förens tidigast då sa sa jag att jag skulle plocka isär den under helgen. Bild fanns på blocket, på min säng, inte isärplockad. (och jag hade skickat bild på gaveln eftersom det var ett par repor på den)
Damen kom och hämtade den på måndag, min sambo var hemma och hjälpte henne att bära ut till bilen. Allt frid och fröjd.
I helgen fick jag ett mail att det saknades en del till huvudgaveln (den jag hade skikcat bild på). Jag var inte hemma då så jag kollade i söndags kväll (trots att jag visste att den inte skulle finnas hemma) när jag kom hem. Den delen var givetvis inte där, hon har fått precis alla delar, ner till minsta skruv. Det finns inte en chans att vi har gjort behållt den, och varför?
Nu skriver hon att hon vill lämna tillbaka sängstommen och få pengarna tillbaka. Jag svarade att sängen var komplett vid köp. Hon kommer säkert inte ge sig, får den känslan. Vad ska man göra?

Jag hade ignorerat henne. Köpt är köpt, har ni lämnat med alla delar så har ni, vad säger att hon inte slarvat bort den?
Låter mer som en krångelkärring som ångrat sig.
Visst att man ska vara ärlig som säljare, men som köpare tycker jag man har en plikt att själv se till att alla delar är med.
Köper man av privatperson som existerar inte öppet köp/ångerrätt.
 
Jag hade ignorerat henne. Köpt är köpt, har ni lämnat med alla delar så har ni, vad säger att hon inte slarvat bort den?
Låter mer som en krångelkärring som ångrat sig.
Visst att man ska vara ärlig som säljare, men som köpare tycker jag man har en plikt att själv se till att alla delar är med.
Köper man av privatperson som existerar inte öppet köp/ångerrätt.

Hon skickade ett argt mail att hon skulle anmäla oss till blocket, så sambon surnade till ordentligt skickade ett argt mail till henne. Vi har inte hört ngt sen dess och hoppas det var det sista vi hörde av henne!
 
Hon skickade ett argt mail att hon skulle anmäla oss till blocket, så sambon surnade till ordentligt skickade ett argt mail till henne. Vi har inte hört ngt sen dess och hoppas det var det sista vi hörde av henne!

Tjaa då kan hon väl göra det? Vad ska dem göra åt saken? Då lär hon ju kunna bevisa att ni lurat henne?
Hur nu det ska gå till...
De är nog vana vid idioter på blocket också kan jag tänka mig.
 
Har fortfarande inte hört något av köparen, när jag kollade igår så hade hon inte hämtat ut paketet.

Har sålt en till sak, till en Bukefalist. Men hon blir förhoppningsvis nöjd, oroar inte mig över 50:- ;)
 
Håller på och säljer av lite kläder.

exempel 1 (gäller en märkeströja från äldre kollektion = använd, men den är hel och i bra skick, priset är satt till 400 inkl frakt, detta är mellan halva - 1/3 av nypris).

* är den använd mycket?
- ja, den är använd men i bra skick.
* 200 inkl frakt är jag villig att betala.
- då behåller jag den själv.
* vad är ditt lägstapris då?
- den ligger ute till lägsta pris, iom att jag räknat in frakten som går på mellan 50-60kr.

*tyst

exempel 2 (gäller samma tröja som ovan. bilden i annonsen är en bild som visar både fram och baksida, för att visa de detaljer som finns).

* hej, undrar om tröjan finns kvar?
- den är kvar.
* kan du skicka lite mer bilder?
- på vad?
* tröjan
- ja, men VAD på tröjan? Vad är det du vill se?

* tyst
 
Håller på och säljer av lite kläder.

exempel 1 (gäller en märkeströja från äldre kollektion = använd, men den är hel och i bra skick, priset är satt till 400 inkl frakt, detta är mellan halva - 1/3 av nypris).

* är den använd mycket?
- ja, den är använd men i bra skick.
* 200 inkl frakt är jag villig att betala.
- då behåller jag den själv.
* vad är ditt lägstapris då?
- den ligger ute till lägsta pris, iom att jag räknat in frakten som går på mellan 50-60kr.

*tyst

exempel 2 (gäller samma tröja som ovan. bilden i annonsen är en bild som visar både fram och baksida, för att visa de detaljer som finns).

* hej, undrar om tröjan finns kvar?
- den är kvar.
* kan du skicka lite mer bilder?
- på vad?
* tröjan
- ja, men VAD på tröjan? Vad är det du vill se?

* tyst

Känns som att säljare två kanske var mer intresserad av bilder på dig än tröjan..
 
Känns som att säljare två kanske var mer intresserad av bilder på dig än tröjan..

Kom och tänka på när jag skulle sälja massor med hästgrejer för ett gäng år sedan. Bla ett par vita ridbyxor. Det ringde en kille som frågade massor med dem, om hur använda de var, smustiga mm. När kan sa att han ville komma på dem så avslutade jag samtalet. Sen dess lägger jag inte ut mitt telefonummer på Blocket om jag lägger ut en annons. Detta är säkert 7 år sen, minst.
 
Kom och tänka på när jag skulle sälja massor med hästgrejer för ett gäng år sedan. Bla ett par vita ridbyxor. Det ringde en kille som frågade massor med dem, om hur använda de var, smustiga mm. När kan sa att han ville komma på dem så avslutade jag samtalet. Sen dess lägger jag inte ut mitt telefonummer på Blocket om jag lägger ut en annons. Detta är säkert 7 år sen, minst.
råkade ut för ngt liknande, dock så hade jag lagt ut en annons om att jag sökte ridhus över vintern.
började fullt normalt, bad honom att maila sina uppgifter och adressen dit då jag var ute och red. men han slutade inte prata och pratade om sina tävlingshästar, erbjöd jobb som stallskötare tills han började fråga saker som om jag hade pojkvän och det blev mer och mer konstigt. slutade med att jag helt enkelt stängde av mobilen.

:/
 
Håller på och sälja bilen, lagt ut den till mindre överpris då jag gärna ser att de prutar 5000 och får den till normalpris ;)

En kille hör av sig och frågar lite om bilen (säger att det inte alls är en 06a då den är tillverkad 12-05 (i bruk 06).
Jag säger att det är en för det står det i papperna.
Han påpekar att den ligger ute för överpris och undrar jag jag kan tänka mig att sälja den för. Jag svarar att jag inte släpper den under 20 och har redan bud på 18.
"Du får 16000"
Jaha?
 
Kom och tänka på när jag skulle sälja massor med hästgrejer för ett gäng år sedan. Bla ett par vita ridbyxor. Det ringde en kille som frågade massor med dem, om hur använda de var, smustiga mm. När kan sa att han ville komma på dem så avslutade jag samtalet. Sen dess lägger jag inte ut mitt telefonummer på Blocket om jag lägger ut en annons. Detta är säkert 7 år sen, minst.
Jag har fått ett erbjudande om att sälja min skor för "det ändamålet". Lagom obehagligt..
 
Angående snuskgubbar så är minst hälften av de som ringer på mina Blocket-annonser (och sisådär 9 av 10 av de som hört av sig när annonsen gällt t.ex. skor, stövlar och kläder - både "vanliga" från H&M och sådana helt i lack) varit folk som ringt upp för att runka i luren, eller för att prata i evigheter om sitt sexliv etc etc etc. Jag har slutat att sälja annat än sadlar och möbler på Blocket efter det. Det är inte värt besväret för att bli av med mindre saker..

Idag är jag nöjd. Lade ut den bomlösa sadeln på annons (hästen skadad och jag hann inte mer än att provrida sadeln :( ) igår kväll - nu är den troligast såld (väntar på pengar från köparen, har fått adressen etc). Om denna köpare mot förmodan skulle ångra sig precis innan pengen kommer in, så har jag två intressenter på kö. Och jag får tillbaka precis vad jag själv köpte den för (vilket visserligen är mindre än vad övriga ligger ute för, men ändå. Bara sadel, utan femtioelva tillbehör.). Tänk om det alltid kunde gå så snabbt och smidigt att sälja sadel...!
 
Hittade en sadel på fb som påminner starkt om hööks gamla allroundsadel. Kunde inte hålla mej så jag skrev och frågade om märke och modell :D Tydligen har inte sadeln någon märkning och tjejen vet inte vart den kommer från (eller så vill hon inte säga det?). Och för den vill hon ha 3500kr för. O_o

Ofta vet man vad saker ligger i prisklass, både nytt och begagnat, om det är något man är intresserad av. Dock så undviker jag köpa saker som det står 'i nyskick' om det är använt dagligen i några år eller om varans pris ligger nära . Det det är inte alltid säljare och köpare pratar samma språk.
 
Hittade en sadel på fb som påminner starkt om hööks gamla allroundsadel. Kunde inte hålla mej så jag skrev och frågade om märke och modell :D Tydligen har inte sadeln någon märkning och tjejen vet inte vart den kommer från (eller så vill hon inte säga det?). Och för den vill hon ha 3500kr för. O_o

Ofta vet man vad saker ligger i prisklass, både nytt och begagnat, om det är något man är intresserad av. Dock så undviker jag köpa saker som det står 'i nyskick' om det är använt dagligen i några år eller om varans pris ligger nära . Det det är inte alltid säljare och köpare pratar samma språk.

Jasså var det du, jag såg den annonsen jag också :D
 
Jag fortsätter med solskenshistorior :D Har sålt ett täcke, köparen frågade om precis allt och jag var såklart ärlig och hon blev jättenöjd! Kul. Sen har jag också köpt ett par tyglar. Jag skulle ha hämtat dem på vägen när jag åkte förbi men då hade hon glömt dem hemma så det blev inget den gången. Hörde av mig ett par veckor senare och frågade om hon kunde tänka sig att skicka och då, utan att jag behövde säga något, erbjöd hon sig att betala halva frakten. Jag förde över pengar och tyglarna fanns hos mig dagen efter :eek::banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 627
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 772
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp