Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Måste få gnälla av mig lite :(

Sålde ett pannband för ca 2 veckor sedan. Skickade det dagen efter att jag fått betalt. Skickade det till adressen jag fick av köparen.

Efter ca en vecka säger köparen att dom inte fått pannbandet än. Jag gjorde då ett nytt och skickade till samma adress.

Nu igår kom ett hot mejl där dom tänker polisanmäla mig idag för att dom fortfarande inte fått något pannband.

Jag sa att jag tyckte det var väldigt elakt gjort och förklarade att jag hade ju redan skickat två pannband och att det inte var mitt fel att de inte kom fram. Det visste dom eftersom jag mejlat båda gångerna när pannbanden va skickade.

Nu vill köparen ha sitt pannband (vilket jag förstår till 120%) eller pengarna tillbaka.

Jag skrev tillbaka att jag gör ett sista försök och gör ett nytt pannband och skickar det på torsdag. Skrev också att "hur ska jag veta att ni inte redan fått två pannband? Det enda jag vet är att jag skickat två pannband till samma adress som ni uppgav".

Har inte fått svar på det mejlet än.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Får dom inte tredje pannbandet så får dom väl göra en anmälan på mig. Jag vet att jag gjort rätt. Jag har gjort mer än rätt eftersom jag betalat och lagt ner massa tid på att fixa flera pannband :(
 
Måste få gnälla av mig lite :(

Sålde ett pannband för ca 2 veckor sedan. Skickade det dagen efter att jag fått betalt. Skickade det till adressen jag fick av köparen.

Efter ca en vecka säger köparen att dom inte fått pannbandet än. Jag gjorde då ett nytt och skickade till samma adress.

Nu igår kom ett hot mejl där dom tänker polisanmäla mig idag för att dom fortfarande inte fått något pannband.

Jag sa att jag tyckte det var väldigt elakt gjort och förklarade att jag hade ju redan skickat två pannband och att det inte var mitt fel att de inte kom fram. Det visste dom eftersom jag mejlat båda gångerna när pannbanden va skickade.

Nu vill köparen ha sitt pannband (vilket jag förstår till 120%) eller pengarna tillbaka.

Jag skrev tillbaka att jag gör ett sista försök och gör ett nytt pannband och skickar det på torsdag. Skrev också att "hur ska jag veta att ni inte redan fått två pannband? Det enda jag vet är att jag skickat två pannband till samma adress som ni uppgav".

Har inte fått svar på det mejlet än.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Får dom inte tredje pannbandet så får dom väl göra en anmälan på mig. Jag vet att jag gjort rätt. Jag har gjort mer än rätt eftersom jag betalat och lagt ner massa tid på att fixa flera pannband :(

Tråkigt :(

Tips till framtiden är att skicka med Skicka-Lätt, 54 kr och du vet med säkerhet att pannbandet blir uthämtat.

Kanske inte behövs användas vid varje försäljning om du säljer mycket, men de gånger köparen hävdar att det inte kommer fram och du skickar nytt.
 
@Perla innan du skickar pannbandet ta bilder!
Bild på hur det ser ut, bild på när du stoppar det i kuvertet, bild på ts adress skriven och bild på din avsändare och en bild på när du lägger det på lådan.
Då har du gjort vad du kan, annars får du börja skicka spårbart.
 
@Perla innan du skickar pannbandet ta bilder!
Bild på hur det ser ut, bild på när du stoppar det i kuvertet, bild på ts adress skriven och bild på din avsändare och en bild på när du lägger det på lådan.
Då har du gjort vad du kan, annars får du börja skicka spårbart.
Jag får väl göra det. Skriver alltid avsändare på baksidan. Kommer det bort så borde det ju komma tillbaka till mig.

Jag skickar med det som kunden betalat för. Alla har rätt att få det spårbart om dom vill, men jag tänker inte stå för dom kostnaderna. Det kostade mig 14 kr att skicka i brev som kommer till köparens brevlåda. Ett med efterkrav går på lååångt mycket mer :/. Just i detta fall hade det väl varit billigast och bäst. Men skulle ja skickat med efterkrav så skulle jag inte gått med en endaste krona i vinst om köparen inte står för hela frakten.

Men ska göra som ni säger och fota. Det är lättast att skicka bilder än en film så det ska jag göra. Tack för tipsen :)
 
Jag skulle göra en reklamation så posten fick svara på om det är nåt strul med adressen eller om brevbäraren kunde komma ihåg nåt.
Sen skulle jag inte skicka saker som inte är spårbara.
 
Kan nästan slå DarkInNight ;)
Igår fick jag svar om en dyyyyyr del av
en körsele som jag säljer. En timme efter första mailet får jag: "jag köper den, vad är ditt kontonr?". Hennes resonemang var som mitt "äh, den passar säkert någon av mina hästar!". Idag har jag 5000:- på kontot, frakten bjöd jag på eftersom affären var så smidig :)
 
Senast ändrad:
Kan nästan slå DarkInNight ;)
Igår fick jag svar om en dyyyyyr del av
en körsele som jag säljer. En timme efter första mailet får jag: "jag köper den, vad är ditt kontonr?". Hennes resonemang var som mitt "äh, den passar säkert någon av mina hästar!". Idag har jag 5000:- på kontot, frakten bjöd jag på eftersom affären var så smidig :)

Åh toppen! när det gäller lite mer pengar blir det ju ännu bättre när en affär går snabbt :)
 
Vill bara vräka ur mig att fan vad drygt det är att sälja just sadlar!
Och ju dyrare de är desto svårare.

Helst ska de kosta <1000 kr för att någon ska vilja köpa.
Billiga, gamla, slitna i vilket skick som helst säljs men inte sadlar av kvalitet i toppskick.

*gnällträsk*
 
Jag förstår inte hur ni pallar sälja sadlar! Jag ser hur ridmänniskorna i min närhet inte får sålt. Helst ska man få ha dem på prov med rätt att lämna tillbaka - vad är det för trams? Har aldrig hört talas om det samma inom körutrustning. Köp, passar det inte får du sälja igen - punkt slut.
 
Jag sålde en (bomlös) sadel snabbt häromdagen. Annonsen låg ute ett rätt bra tag, på diverse annonssidor och ett helt gäng FB-sidor. Visst, jag sålde den förbannat billig (nästan hälften av vad jag gav för den), men såld blev den och just nu var det det viktigaste för mig. Fick ett mail på FB, bollade lite en stund och förmiddagen därpå satt pengarna på kontot (till min stora förvåning - överföringen mellan våra båda banker brukar nämligen kunna ta några dagar..). Skickade snabbt som attan iväg den. Tadaa! Det är för övrigt ofta så det slutar när jag ska sälja av sadlar - jag går back så det smäller om det. Ska sadeln säljas till "fullpris" så tar det åratal (överdriver inte ens, tyvärr - hade en sadel som hängde för försäljning hos en sadelmakare till ett rimligt pris - 3-4k - i över ett år, och ett par andra som hängde i ett halvår. När jag sänkte prislapparna så såldes två av tre dock på ett par dygn, och den tredje några veckor senare!)

@Shetlandskusk Trams vet jag inte. Öppet köp kallas det ;) . Om man sedan vill tillämpa det är självklart upp till var och en. Finns det ingen i närheten som har en som en kan få prova innan, och plånboken bara håller för ett sadelköp, så är det ju en lösning. (Kan tyckas att ska man ha det så så ska man köpa av företag, men t.ex. Sadelmagasinet har ytterst ytterst sällan sadlar hemma i en bomvidd som ens är lönt att prova på min häst..)
Innan jag började min utbildning ville jag ha det så - för att låta sadelmakaren dubbelkolla så att sadeln passade. (Nu löste det sig oftast ändå för min del - köpte helt enkelt sadlar som sadelmakaren hade inne för försäljning, för att slippa strula.) Jag har väldigt sällan fått förfrågningar om det själv, faktiskt..
 
Nä jag pallar inte att sälja sadlar , det är ju därför jag har alldeles för många som bara hänger ;)

Gör lite försök då och då men det slutar med att jag tröttnar ur och de får fortsätta hänga.

Var på väg att lämna iväg två på försäljning men då var hon så knepig så jag struntade i det också.

Edit. Eller så kanske det är JAG som är knepig?
Så kan det ju vara :D :o:angel::(
 
Just sadlar känns som ett himla meck, folk vill inte betala för sig ("men om jag betalar hälften av det mycket lågt satta pris du krävt, kan inte du stå för frakten då, och öppet köp?") och blir sedan arga över att det inte dimper ner en kvalitetssadel av rang i brevlådan efter att man betalat dryga tusenlappen.

Nä, tror mina avlagda sadlar i framtiden provas på ridskolehästarna vid behov och då säljs till ridskolan. Tids- och energisparande för både mig om dem om de passar.
 
Den vanligaste kommentaren jag får, från köpare som vill pruta (oavsett vad det är som ska säljas - sadlar, träns, bett, möbler, kläder, prylar..), är "Jag har sett att denna finns för XXkr "där och där"" eller "Ja, såna här kan man ju få för Xkr". Jamen vad trevligt - köp en av dem då..? :cautious:
 
Var just med om en lite rolig diskussion med en som var intresserad av min häst som ligger ute på annons.

Hon: Vad kostar hästen?
Jag: 60 000kr
Hon: Det är för dyrt för mig
Jag: ok, vad skulle du kunna tänka dig att köpa henne för?
Hon: ca 30 000kr
Jag: ok, det kan jag inte sälja hästen för. Hoppas du hittar din häst snart.
Hon: vad är dit lägsta tänkbara pris?
Jag: Jag vet inte, jag har inte bråttom att sälja. Vad kan du ge för bud?
Hon: Det är svårt att ge ett bud när jag inte vet vad du vill ha för henne.
Jag: 60 000kr

Hehe... Vet inte riktigt hur hon tänkte. Nog finns det prutmån till rätt köpare men inte tänker jag själv pruta åt någon intresserad :)
 
Idag bör seldelen jag sålde, nå tjejen. Blir ni också nervösa i det läget? Jag blir nervös över att hon ska bli besviken och vilja ha pengarna tillbaka. Men jag har varit ärlig angående den och den är i superskick.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 627
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 772
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp